Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-17 21:35

Objektivisten skrev:
Almen skrev:Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...

Kan vara Angus Young's SG.

Den ensam kan nog inte slå igenom så. Tror mer på mastrings-eq.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-10-17 21:53

finns det genrer av hårdrock/metal som låter bättre än andra?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-17 22:00

Jag tror att den här enorma fokusen på gitarren som finns i hårdrock är en del av problemet. På många skivor tycker jag att ljudet är definierat av gitarrljudet. Är gitarrljudet tunt så är allt tunt. Är det feta gitarrer är allt fett.

Fast sen är ju frågan om vi pratar om samma typ av musik. AC/DC är rock i min värld... Fast det är rätt ballt för det :)
http://www.youtube.com/watch?v=h4txN5LC8n8

Eller varför inte denna "let there be rock"
http://www.youtube.com/watch?v=IsEHH0cD ... re=related

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 22:05

Ljudet på de där två tuberna är betydligt bättre än på den remastrade skiva jag råkade hitta.

Så här ser "Let there be rock" ut.

Bild

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-17 22:34

HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem :twisted:) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.
http://www.youtube.com/watch?v=WtpJ7DXwGmA

Jag tror många band skulle tjäna på att låta basisten ta mer plats och våga ha lite tunnare ljud i gitarrerna. På så sätt behöver man inte ha så plastigt trummljud heller och helt plötsligt har man mer att jobba med för att få till något välljudande.
Fast samtidigt kräver väl det mer av kompsektionen i bandet...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 22:37

sebatlh skrev:HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem :twisted:) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.

Jag tror många band skulle tjäna på att låta basisten ta mer plats och våga ha lite tunnare ljud i gitarrerna. På så sätt behöver man inte ha så plastigt trummljud heller och helt plötsligt har man mer att jobba med för att få till något välljudande.

Det där låter mycket bra i mina lådor. Ser ut så här.

Bild

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-10-17 22:48

sebatlh skrev:HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem :twisted:) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.

http://youtu.be/QbiRXkLkizM?hd=1

har bassisten tillräckligt med plats? :D
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 22:58

Zeeall skrev:http://youtu.be/QbiRXkLkizM?hd=1

har bassisten tillräckligt med plats? :D

Jodå, han hörs. Blev så här.

Bild

Noterar.
Imponerande crestfaktor 6.7dB. :lol:
Senast redigerad av Flint 2012-10-17 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-17 23:02

Jag skriver för långsamt. Det här är alltså svar på Flints svar till mig, så ingen blir förvirrad nu…
------
Hehe. Det kanske det gör. Jag har bara sunkiga datorhögtalare att lyssna på här och hammerfall… nä dem lyssnar jag inte på så ofta om man säger så.
Fan, tji fick jag för att jag ville tramsa. Borde tagit något jag känner till bättre.

Äh, min teori är kanske felaktig. Men, det är ändå lite slående att om det kompromissas någonstans så är det i varje fall inte med gitarr eller sångljudet. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 23:08

sebatlh skrev:Jag skriver för långsamt. Det här är alltså svar på Flints svar till mig, så ingen blir förvirrad nu…
------
Hehe. Det kanske det gör. Jag har bara sunkiga datorhögtalare att lyssna på här och hammerfall… nä dem lyssnar jag inte på så ofta om man säger så.
Fan, tji fick jag för att jag ville tramsa. Borde tagit något jag känner till bättre.

Äh, min teori är kanske felaktig. Men, det är ändå lite slående att om det kompromissas någonstans så är det i varje fall inte med gitarr eller sångljudet. :)

Du hade alltså oturen att hitta något som passade bra i mina lådor. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 23:14

Jag är förvånad över att även den modernare hårdrocken tappar basen så tidigt. Verkar som om det är ganska dött under 40Hz. Mest aktivitet runt 100Hz.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-10-18 00:04

Nyss hemkommen från Chris Isaak-konsert har jag spelat omkring 15 minuter vardera av förstapressningen av AC/DC-plattorna "High voltage" och "Back in black" på cd. De är väl inga under av välljud men ändå bättre än mycket annat i genren. På "Voltage" låter till och med cymbalerna förhållandevis vettigt, medan de på "Black" börjar låta tillplattade. Det är också mer bredbandigt samt bättre balanserat än en del 80-talsmetall. Att lyssna på senare års remastrade versioner känns meningslöst när ursprungsversionerna ändå finns att tillgå relativt enkelt. Jag vill för övrigt minnas att vi körde några AC/DC-plattor i MasVis när ämnet var uppe senast.

Jag ska reprislyssna på ytterligare några plattor när tiden medger och på starkare nivå än vad den sena timmen medger nu.

Edit: jaha, nu hör jag "TNT" med ful kompression i refrängen. Så länge räckte det roliga.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 07:00

Flint skrev:Jag är förvånad över att även den modernare hårdrocken tappar basen så tidigt. Verkar som om det är ganska dött under 40Hz. Mest aktivitet runt 100Hz.

Cerwin-anpassning
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-18 07:09

Magnuz skrev:80-talets hårdrock led ofta av en märklig basbrist och låter därför förjävligt nästan vad man än spelar upp den på.

En uttjatad 80 talare som inte låter skit hemma hos mig är Europe - Final Countdown.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-18 09:55

Almen skrev:
Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?

Om man ska ge ut en skiva med hårdrock så kanske varken artist, producent eller mastrare vill att den genomsnittlige lyssnaren inte ska kunna spela så högt som man vet att de gör, på ofta inte särskilt baskapabla anläggningar (allra minst i infraområdet), utan att det börjar skorra i baselementen pga tämligen onödig lågbasinformation?

Transparens i inspelning/mastering av hårdrock är liksom kanske inte helt kompatibelt med andemeningen i musiken eller dess praktiska användning om man säger så :D

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-18 10:05

AC/DC i all ära men kan man få KMFDM att låta ok på högtalarna så är det ett + i min bok.
Jag gillar musiken men det kan lätt bli ganska hårt och "skrikigt" på deras lite tyngre och råare material.

En skiva som jag tappade hakan över var faktiskt Metallica's svarta album.
Det låter mest bara skit på de flesta anläggningar men här hemma svänger det om det. Måhända att min anläggning är lite förlåtande men då fokuserar jag som tidigare nämnts på musikalitet framför spikrak frekvenskurva. Har inte ens mätt upp frekvensgången sedan jag flyttade och tappade min HTPC...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-18 10:08

phloam skrev:
Almen skrev:
Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?

Om man ska ge ut en skiva med hårdrock så kanske varken artist, producent eller mastrare vill att den genomsnittlige lyssnaren inte ska kunna spela så högt som man vet att de gör, på ofta inte särskilt baskapabla anläggningar (allra minst i infraområdet), utan att det börjar skorra i baselementen pga tämligen onödig lågbasinformation?

Det fetade syftar endast på återgivning i hemmet och har inget med produktionen av fonogrammet att göra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-18 11:13

markusA skrev:En skiva som jag tappade hakan över var faktiskt Metallica's svarta album.

Var det inte det albumet som gavs ut i två olika utgåror, en "normal" och en "audiofil"?

Användarvisningsbild
warmiz

Inläggav warmiz » 2012-10-18 11:58

Bara man kommer överens med gitarrsoundet, vilket jag älskar, så tycker jag Freak Kitchen är ett bra exempel på att de går att få hårdrock att låta tillräckligt bra!

Sen är det kanske inte riktigt samma genre som AC/DC, men endå :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 12:24

(Tack! Det skall lyssnas ordentligt på!)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Vad dödade min hårdrock?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-10-18 12:27

Märkligt att så många trådar leder fram till diskussioner om inspelningskvalitet.
Är det inte uppenbart vad problemet är i detta fall?

Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.
Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.

Detta har redan Richard o Bill varit inne på.

Att andra parametrar är bättre med de nya talarna är en sak, men ALLT verkar ju inte blivit bättre. Tvärtom några parametrar blev sämre.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-10-18 12:47

Ibland kanske man inte ville (önskade) höra allt som finns på inspelningen.... och om man gör, så är grejerna för dåliga...? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 12:59

sportbilsentusiasten skrev:Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.
Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.

Att andra parametrar är bättre med de nya talarna är en sak, men ALLT verkar ju inte blivit bättre. Tvärtom några parametrar blev sämre.

Plus ett på detta.

Nä, allt har uppenbarligen inte blivit bättre. Bara Dire Straits :D

Ursäkta skämtet. Men som jag ser det, en anläggning är inte bra om den bara är bra på viss musik. Å andra sidan, om man bara lyssnar på körmusik, varför inte optimera anläggningen efter det? Det kanske, trots allt, är billigare än en anläggning som även klarar hårdrock med volym 1:1. Det handlar om kravspec helt enkelt.

Jag har själv genomlidit trist rock pga feldimensionerad anläggning, redan på tidigt 70-tal. Jag hade stor fin (nåja) anläggning, lät jättetrevlig med visor, ballader, jazzrock å sånt. Alla som var hemma hos mig var vederbörligen impade. Ändå lät Stones etc mycket bättre/inspirerande/rockigare hos en kompis med betydligt enklare anläggning. Även mer komplicerad musik som Zappa och dylikt var roligare. Det tog lång tid innan jag erkände faktum, jag hade ju mycket bättre grejor!

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 13:21

sportbilsentusiasten skrev:Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.

Nej, den var så dålig att felen inte framgick i ljudsoppan.

På samma sätt som att ett klappeko i rummet inte stör oss om det bara är en akustisk rumseffekt bland många andra - men när de andra åtgärdats så att denna plötsligen tydliggörs, så är den väldigt irriterande.

För att fullborda analogin: ta bort även klappekot <--> stoppa i välproducerad musik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-18 13:27

Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet (ideologi) eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-18 13:30

Flint skrev:Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?

Svar ja. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 13:35

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?

Svar ja. :mrgreen:

Jag håller med. För vissa är ljudet det viktigaste, huvudsaken är att en fiol låter exakt som i verkligheten. Om sedan musiken är kass och låter kaos spelar mindre roll.

Andra lyssnar på musik. Dvs att det låter som verkligheten, musikaliskt sett.

Men precis som du, vi andra vill ha båda!

/ B

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-18 14:24

Sen har vi det här med skivbolag och budget också.
Tid i studio kostar lika för alla och jag tror inte att man får mer tid enbart för att man spelar hårdrock. Snarare tvärtom.
Så vad blir resultatet. Man stressar i studion med förhoppningen att man kan fixa eventuella svagheter i mixen. Men skit in - skit ut gäller alltid.
Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-18 14:30

sebatlh skrev:Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt :-)

Njae. Tippar att det lika gärna kan vara tvärs om. Närmickad viskasång kan nog vara skitsvårt att få den rätta känslan för feeling i medan ett samspelt hårdrockgäng nog har en del gratis i just samspel och rutin. Hypotes.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-18 14:34

sportbilsentusiasten skrev:Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.

Det kan det visste vara om man har gått runt och trott att den bättre anläggningen ska ta fram något mer än det man hört tidigare.
Speciellt om man lägger på någon annan skiva och det där extra då kommer fram.
Det är min personliga erfarenhet i varje fall. Det varierar från dag till dag. Ibland bryr jag mig inte och lyssnar på musiken, ibland stör det mig och då byter jag till något annat.

Det är lite som att spela gitarr för mig. Det är alltid roligare att spela om man har en bra förstärkare, även om riffen är desamma. Ljudet spelar roll för inlevelsen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi