Objektivisten skrev:Almen skrev:Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...
Kan vara Angus Young's SG.
Den ensam kan nog inte slå igenom så. Tror mer på mastrings-eq.
Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Almen skrev:Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...
Kan vara Angus Young's SG.
sebatlh skrev:HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.
http://www.youtube.com/watch?v=WtpJ7DXwGmA
Jag tror många band skulle tjäna på att låta basisten ta mer plats och våga ha lite tunnare ljud i gitarrerna. På så sätt behöver man inte ha så plastigt trummljud heller och helt plötsligt har man mer att jobba med för att få till något välljudande.
Fast samtidigt kräver väl det mer av kompsektionen i bandet...

sebatlh skrev:HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.
http://www.youtube.com/watch?v=WtpJ7DXwGmA
Jag tror många band skulle tjäna på att låta basisten ta mer plats och våga ha lite tunnare ljud i gitarrerna. På så sätt behöver man inte ha så plastigt trummljud heller och helt plötsligt har man mer att jobba med för att få till något välljudande.
Fast samtidigt kräver väl det mer av kompsektionen i bandet...
sebatlh skrev:Jag skriver för långsamt. Det här är alltså svar på Flints svar till mig, så ingen blir förvirrad nu…
------
Hehe. Det kanske det gör. Jag har bara sunkiga datorhögtalare att lyssna på här och hammerfall… nä dem lyssnar jag inte på så ofta om man säger så.
Fan, tji fick jag för att jag ville tramsa. Borde tagit något jag känner till bättre.
Äh, min teori är kanske felaktig. Men, det är ändå lite slående att om det kompromissas någonstans så är det i varje fall inte med gitarr eller sångljudet.
Flint skrev:Jag är förvånad över att även den modernare hårdrocken tappar basen så tidigt. Verkar som om det är ganska dött under 40Hz. Mest aktivitet runt 100Hz.
Magnuz skrev:80-talets hårdrock led ofta av en märklig basbrist och låter därför förjävligt nästan vad man än spelar upp den på.
Almen skrev:
Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?
phloam skrev:Almen skrev:
Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?
Om man ska ge ut en skiva med hårdrock så kanske varken artist, producent eller mastrare vill att den genomsnittlige lyssnaren inte ska kunna spela så högt som man vet att de gör, på ofta inte särskilt baskapabla anläggningar (allra minst i infraområdet), utan att det börjar skorra i baselementen pga tämligen onödig lågbasinformation?
markusA skrev:En skiva som jag tappade hakan över var faktiskt Metallica's svarta album.
sportbilsentusiasten skrev:Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.
Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Att andra parametrar är bättre med de nya talarna är en sak, men ALLT verkar ju inte blivit bättre. Tvärtom några parametrar blev sämre.
sportbilsentusiasten skrev:Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Flint skrev:Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?
Svar ja.
sebatlh skrev:Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt
sportbilsentusiasten skrev:Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.
Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster