Hur kan vi som konsumenter skynda på införandet av EBU R128?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 12:37

petersteindl skrev:Nu funkar det :)

Finns det musik också? :)

Mvh
Peter
Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?

Sen vill jag påpeka att röster är bästa sättet att utvärdera högtalare på. Tycker jag iaf :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 12:51

jag gick in och lirade lite.

http://user.faktiskt.io/_Fredrik_/Trumm ... U_R128.wav

http://user.faktiskt.io/_Fredrik_/Trumm ... U_R128.wav

Peak-värden stämmer inte på dessa, det råkade bara komma med pga copy paste.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-11-23 13:16

Ojoj,

Det krävdes många lyssningar för att detektera skillnaderna i ljudet.

Jag tror att jag tycker mig uppleva kaggen som mera definierad, virveln har mera snärt. Kanske något mer definierade ringningar i riden också.

Generellt upplevs den olimiterade inspelningen som ett "närmare" ljud.

Jag tycker att den limiterade upplevs som att den har högre "medelnivå".

Vad säger ni andra?

Vad har du för inspelningsutrustning? Hur limiterar du filen?
PS. Bra spelat! :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-23 13:21

Gött jobbat, _Fredrik_! Jag skall testa hemma.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 13:23

Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 13:46

petersteindl skrev:Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då? :)

Mvh
Peter
Om man lyssnar på trummorna är inte ride-cymbalen högre i jämförelse med resten i den limiterade versionen? Sen låter ju virveln väldigt spräckt, nästa som två ljud istället för ett.

Det är inte jag som spelar trummor, vi har en liten gubbe som sitter och lirar dygnet runt, så det är bara att koppla in sig på det båset och trycka på record. Han kan bara spela jazz.

Filerna är gjorda i Pro Tools och limiteringen gjord med en L2:a, en limiter helt konstruerad i bark från tall från Luleå.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 13:49

Om mm har svårt att höra skillnad kan man titta på vågformerna i lämpligt program så ser man att det är STOR skillnad.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-23 14:07

_Fredrik_ skrev:Om mm har svårt att höra skillnad kan man titta på vågformerna i lämpligt program så ser man att det är STOR skillnad.

Ja, det är stor skillnad när man tittar på vågformerna. Jag har ännu bara lyssnat i mina datorhögtalare och den lyssningen säger inte så mycket.

Men, jag upplever fortfarande den komprimerade filen som något högre, totalt sett. Det låter nästan som om den okomprimerade pumpar i nivå. Som en snabb upplevelse i ett par enkla högtalare alltså.

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 14:16

Ja, det kanske är så, att den komprimerade versionen gör sig högre på en "enklare" lyssning. Det är ju inte så bra, eftersom de flesta har lite enklare system.

Dessutom finns det andra "fördelar" med hård limitering, vilket gör att EBU kanske inte rår på den nuvarande limiteringskulturen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-23 14:18

_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då? :)

Mvh
Peter
Om man lyssnar på trummorna är inte ride-cymbalen högre i jämförelse med resten i den limiterade versionen?

Tycker det också (vid snabblyssning på datorn).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 14:24

_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:Nu funkar det :)

Finns det musik också? :)

Mvh
Peter
Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?

Sen vill jag påpeka att röster är bästa sättet att utvärdera högtalare på. Tycker jag iaf :D

Nu har jag lyssnat flera ggr på rösten.

Olimiterat :D :D :D

Limiterat :? :( :evil:

Alltså, jag gillar Olimiterad Peak. Jag blir lite nervös av Limiterad Peak. Svårare att hålla fokus uppe på det som sägs. Den låter diffus och insjunken och allmänt ointressant. Det är som det saknas något som hörseln kan låsa eller trigga på eller ta spjärn mot. :lol: :)

Tycker jag fel eller rätt? :lol: :lol:

Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.

Bild

Bild

Här syns ingen skillnad, men i Windows Media Player syns det att staplarna rör sig olika. Skall det se ut så här? Masvis kanske inte funkar på 48 kHz.

På trumma så är det där bakgrundsljudet man hör från början starkare på limiterad och trumma låter tajtare på olimiterad, mer distinkt liksom. Cymbalerna låter renare på olimiterad.

Jag tycker röst låter lite starkare på olimiterad men trumma låter svagare på olimiterad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-23 14:29

Jätteintressant att höra jämförelse sådär direkt mellan dem.
Har ingen erfarenhet av vad det är jag skall lyssna efter men så här upplever jag dem:

På klippet med röster så tyckte jag det blir mer "s"-igt på det limiterade klippet. Tycker jag hör lite större skillnader i intonation och volym på en okomprimerade. Inte så lätt att höra skillnad.

På trumslingan var det mycket lättare. I den limiterade så är den där ljusa (hihat:en?) högre och dessutom så hör man inte variationerna i anslag på den som man gör på det olimiterade klippet.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 14:29

Här är vågformerna av trummorna, den olimiterade överst. Jag måste nog också säga, efter att ha lyssnat på det igen, att jag på ett sätt upplever den limiterade versionen som lite starkare.
Bild
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-23 14:32

petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Här syns ingen skillnad, men i Windows Media Player syns det att staplarna rör sig olika. Skall det se ut så här? Masvis kanske inte funkar på 48 kHz.

Jodå, men inte för 24 bitar, bara för 16.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 14:40

Almen skrev:
petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---

Aha :D Då förstår jag. behövs det verkligen 24 bitar för detta material?

Det vore kul att se hur det ser ut i masvis, både röst och trumma.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 14:54

petersteindl skrev:behövs det verkligen 24 bitar för detta material?
Nej, men det 48 khz 24 bit är standard i min bransch.

Här är rösterna i bild, det är min röst, BTW:
Bild
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 15:00

_Fredrik_ skrev:
petersteindl skrev:behövs det verkligen 24 bitar för detta material?
Nej, men det 48 khz 24 bit är standard i min bransch.

Här är rösterna i bild, det är min röst, BTW:
Bild

Du låter som en fullfjädrad amerikanare :)

s-ljuden är naturligare på den olimiterade. Den låter faktiskt riktigt bra. Nu förstår jag varför s-ljuden är så dj-a tilltygade överallt :evil:

Mvh
Peter

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-11-23 15:06

Finns det någon som kan upplysa ( begripligt ) vad/hur denna norm påverkar "phonogrammet" Analogt eller digitalt kvittar.

I min okunskap handlar det om "broadcasting" och i den är det återutsändningar.

Visst TV och radioutsändningar blir säkert limiterade och enklare att hantera ,men "phonogrammen" blir/är väl som idag ?????

Vet ej, men en kortfattat förklaring hjälper till. Vi har trilioner redan inspelade "phonogram".

//lech :oops:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 15:14

lech skrev:Finns det någon som kan upplysa ( begripligt ) vad/hur denna norm påverkar "phonogrammet" Analogt eller digitalt kvittar.

I min okunskap handlar det om "broadcasting" och i den är det återutsändningar.

Visst TV och radioutsändningar blir säkert limiterade och enklare att hantera ,men "phonogrammen" blir/är väl som idag ?????

Vet ej, men en kortfattat förklaring hjälper till. Vi har trilioner redan inspelade "phonogram".

//lech :oops:
Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-23 15:22

_Fredrik_ skrev:Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.

Ja, jo... Men om begränsningen bara finns på radion (och inte på tex CD) så är ju ändå risken att materialet blir "tokkomprimerat". Många CD rippas hemma och körs sedan i mediaspelare av olika (låg) kvalitet, finns inte risken för maximal komprimering då fortfarande kvar?

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-23 15:24

Bra jobbat, Fripster.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 15:58

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.

Ja, jo... Men om begränsningen bara finns på radion (och inte på tex CD) så är ju ändå risken att materialet blir "tokkomprimerat". Många CD rippas hemma och körs sedan i mediaspelare av olika (låg) kvalitet, finns inte risken för maximal komprimering då fortfarande kvar?

/ B
Jo, men jag tror inte folk med hörlurar är främsta målgruppen för komprimeringen, jag tror det är radio. Men visst, det finns ju inga garantier.

Ska säga att jag inte superbra koll på exakt hur och varför "Loudness war" uppstod, men min gissning är iaf att ingen ville att deras låt skulle låta lågt på radio. Lurarna som följer med till iphone/ipod kan verkligen tillgodogöra sig ett mer dynamiskt material, för att ta ett exempel.

Ännu ett exempel som taler emot min tes är tv-spelen, dom borde ju verkligen tjäna på ett dynamisk ljud, men det har dom verkligen inte, med undantag för ett fåtal spel. Jag tror att dom som gör ljudet till dessa splel vill att dom som använder tv-högtalarna ska få ut så mycket som möjligt.

jag tror att det alltid kommer finnas "audiofil-musik" som låter "bättre" och som folk med bra högtalare lyssnar på.
Senast redigerad av _Fredrik_ 2012-11-23 16:02, redigerad totalt 1 gång.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-23 15:59

Ursäkta att jag inte kollat youtubefilmerna men, hur fungerar det med skivor respektive låtar?
En skiva kan ju ha låtar som ska låta olika högt. Kör man då ett medelvärde på hela skivan?
Problem:
Man lägger in 50% tysta låtar för att kunna ha 1-2 låtar med "bra drag i".

Samma sak på enskilda låtar. Om jag har många tysta partier, kommer mina starka partier vara starkare än om jag hade arrangerat låten utan tysta partier?

Jo jag vet att riktigt tysta ljud ignoreras. Jag tänker mig ett läge där man försöker kringgå systemet. Tänk ett 2 minuter långt outro bara för att få lite extra drag i refrengen :lol:

TL;DR: Hur lätt skulle det vara att manipulera systemet?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2012-11-23 16:04

sebatlh skrev:TL;DR: Hur lätt skulle det vara att manipulera systemet?
Det går inte, jag har försökt och fick nedslag på den mixen. Det var en reklamfilm med jättemycket tystnad och värsta smällen i mitten. Det finns alltså en övre peak som man inte får överskrida.

Man tjänar alltså inget på att vara galet dynamisk som i tex en bio-ljud-mix.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-23 16:08

petersteindl skrev:
Almen skrev:
---

Aha :D Då förstår jag. behövs det verkligen 24 bitar för detta material?

Det vore kul att se hur det ser ut i masvis, både röst och trumma.

Mvh
Peter

Bild

Bild

Komplett analys på http://user.faktiskt.io/Almen/MasVis/_Fredrik_/Trummor/index.html

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-23 16:15

[img]http://user.faktiskt.io/Almen/MasVis/_Fredrik_/Röst/0.gif[/img]

[img]http://user.faktiskt.io/Almen/MasVis/_Fredrik_/Röst/1.gif[/img]

Komplett analys på [url]http://user.faktiskt.io/Almen/MasVis/_Fredrik_/Röst/index.html[/url]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 16:16

Om en radiostation följer den här normen, är det då så att cd som är komprimerade och limiterade automatiskt blir utgallrade så att de inte får spelas i denna radiostation? Eller kan radiostationen ändra nivå? I så fall, resulterar "mer" manipulering i ännu sämre resultat?

Jag har inte satt mig in i normen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-23 16:22

Det som händer är att den komprimerade och limiterade kommer att sändas med sitt medelvärde på -23 LUFS. Det innebär att den inte kommer låta högre (eller lägre) än allt annat som också sänds med -23 LUFS, den kommer bara ha ett mindre dynamiskt sving runt -23 LUFS än mer högdynamiskt material.

Detta gör att mycket av incitamentet att tokkomprimera försvinner eftersom det enda man "vinner" är sämre ljud.

Jag rekommenderar verkligen en titt på den föreläsning som finns på Youtube och som tidigare varit uppe här i tråden. Det är en väl investerad timme som ger en massa svar.
Senast redigerad av carpelux 2012-11-23 16:25, redigerad totalt 1 gång.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 16:24

@ Almen: WOW, jättebra. Ett stort tack. :D :D

Mycket intressant. Bra teamwork från Fredrik och alla inblandade parter inkl Svante som gjort programmet masvis.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-23 16:27

petersteindl skrev:@ Almen: WOW, jättebra. Ett stort tack. :D :D

Varsågod. :) Jag använder foobar2000 för att konvertera från 24 till 16 bitar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi