Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?petersteindl skrev:Nu funkar det![]()
Finns det musik också?![]()
Mvh
Peter
Sen vill jag påpeka att röster är bästa sättet att utvärdera högtalare på. Tycker jag iaf

Moderator: Redaktörer
Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?petersteindl skrev:Nu funkar det![]()
Mvh
Peter
Om man lyssnar på trummorna är inte ride-cymbalen högre i jämförelse med resten i den limiterade versionen? Sen låter ju virveln väldigt spräckt, nästa som två ljud istället för ett.petersteindl skrev:Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då?![]()
Mvh
Peter
_Fredrik_ skrev:Om mm har svårt att höra skillnad kan man titta på vågformerna i lämpligt program så ser man att det är STOR skillnad.
_Fredrik_ skrev:Om man lyssnar på trummorna är inte ride-cymbalen högre i jämförelse med resten i den limiterade versionen?petersteindl skrev:Jag tycker det är stor skillnad på röst men inte på trumma. Tycker jag fel då?![]()
Mvh
Peter
_Fredrik_ skrev:Jag vågar inte lägga upp nåt som är skyddat. Jag kanske kan hitta nåt. Vad vill ni ha?petersteindl skrev:Nu funkar det![]()
Mvh
Peter
Sen vill jag påpeka att röster är bästa sättet att utvärdera högtalare på. Tycker jag iaf
petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Här syns ingen skillnad, men i Windows Media Player syns det att staplarna rör sig olika. Skall det se ut så här? Masvis kanske inte funkar på 48 kHz.
Almen skrev:petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Här syns ingen skillnad, men i Windows Media Player syns det att staplarna rör sig olika. Skall det se ut så här? Masvis kanske inte funkar på 48 kHz.
Jodå, men inte för 24 bitar, bara för 16.
_Fredrik_ skrev:Nej, men det 48 khz 24 bit är standard i min bransch.petersteindl skrev:behövs det verkligen 24 bitar för detta material?
Här är rösterna i bild, det är min röst, BTW:
Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.lech skrev:Finns det någon som kan upplysa ( begripligt ) vad/hur denna norm påverkar "phonogrammet" Analogt eller digitalt kvittar.
I min okunskap handlar det om "broadcasting" och i den är det återutsändningar.
Visst TV och radioutsändningar blir säkert limiterade och enklare att hantera ,men "phonogrammen" blir/är väl som idag ?????
Vet ej, men en kortfattat förklaring hjälper till. Vi har trilioner redan inspelade "phonogram".
//lech
_Fredrik_ skrev:Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.
Jo, men jag tror inte folk med hörlurar är främsta målgruppen för komprimeringen, jag tror det är radio. Men visst, det finns ju inga garantier.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Iom med att folk toklimiterar först och främst för att deras material ska låta högt i radio kommer EBU R128 göra det mindre meningsfullt att utföra denna limitering, eftersom man inte kommer att tjäna på det i i upplevd ljudnivå om radiostationer tillämpar EBU R128. Så i bästa fall kommer ev dynamisk komprimering bara utföras i kreativt syfte, för att man vill ha det soundet. Och det är ju bra.
Ja, jo... Men om begränsningen bara finns på radion (och inte på tex CD) så är ju ändå risken att materialet blir "tokkomprimerat". Många CD rippas hemma och körs sedan i mediaspelare av olika (låg) kvalitet, finns inte risken för maximal komprimering då fortfarande kvar?
/ B
Det går inte, jag har försökt och fick nedslag på den mixen. Det var en reklamfilm med jättemycket tystnad och värsta smällen i mitten. Det finns alltså en övre peak som man inte får överskrida.sebatlh skrev:TL;DR: Hur lätt skulle det vara att manipulera systemet?
petersteindl skrev:Almen skrev:petersteindl skrev:Jag gjorde masvis efteråt, men jag vet inte om det fungerar på dessa filer. Så här ser det ut i alla fall. Det var länge sedan jag höll på med sådant.
---
Jodå, men inte för 24 bitar, bara för 16.
AhaDå förstår jag. behövs det verkligen 24 bitar för detta material?
Det vore kul att se hur det ser ut i masvis, både röst och trumma.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:@ Almen: WOW, jättebra. Ett stort tack.![]()
Användare som besöker denna kategori: tamburinifan och 19 gäster