Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:I min värld bör skivans koppling till tallriken ha betydlse för återgivningen. Löst kopplad som med den gamla antistatmattan eller en filtmatta känns tvekamt. En skiva fastsugen med vakum eller en Oracle-likande skivkämma känns intuitivt bätte. En bra koppling med den roterande tallriken känns passande, att det finns ett stort tröghetsmoment som håller igång rotationen. Graververket har väl alltid lacket fasthållet med vakum av bl.a. den anledningen?
Kronkan skrev:På grund av ålder är väl man snart underkänd att uttala sig.
Jag har redan i förra och första inlägget underkänt min tidigare rapporterade iaktagelse som något tveksamt. Om man lägger på en skivmatta på min tallrik höjs ju nålens höjd med tre mm vilket påverkar nåltrycket samt VTA. Alltså vinkeln som nålen gräver i spåret ändras vid en höjning av skivan. Därmed också hur den läser av vilket sägs kunna påverka resultatet.
Här en som kanske gjort bättre försök
http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:I min värld bör skivans koppling till tallriken ha betydlse för återgivningen. Löst kopplad som med den gamla antistatmattan eller en filtmatta känns tvekamt. En skiva fastsugen med vakum eller en Oracle-likande skivkämma känns intuitivt bätte. En bra koppling med den roterande tallriken känns passande, att det finns ett stort tröghetsmoment som håller igång rotationen. Graververket har väl alltid lacket fasthållet med vakum av bl.a. den anledningen?
Hmm. Jag är mest bekymrad över att det kan bli resonanser i själva skivan.
Harryup skrev:Och varifrån kommer ljudet som man hör direkt ifrån skivspelaren och som varierar ifrån skiva till skiva? Misstänker ju ifs att inte bara en källa är inblandad.
mvh/Harryup
Max_Headroom skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:I min värld bör skivans koppling till tallriken ha betydlse för återgivningen. Löst kopplad som med den gamla antistatmattan eller en filtmatta känns tvekamt. En skiva fastsugen med vakum eller en Oracle-likande skivkämma känns intuitivt bätte. En bra koppling med den roterande tallriken känns passande, att det finns ett stort tröghetsmoment som håller igång rotationen. Graververket har väl alltid lacket fasthållet med vakum av bl.a. den anledningen?
Hmm. Jag är mest bekymrad över att det kan bli resonanser i själva skivan.
Det måste ju gå att räkna ut. Känt material, känd fysisk storlek. Borde vara en barnlek att räkna ut resonansfrekvensen.
Att nålen "fladdrar" tillhör ju så att säga själva funktionen...Max_Headroom skrev:Harryup skrev:Och varifrån kommer ljudet som man hör direkt ifrån skivspelaren och som varierar ifrån skiva till skiva? Misstänker ju ifs att inte bara en källa är inblandad.
Kanske är skivan som ligger och fladdrar av avpelningskrafterna? Eller tonarmen. Eller nålen...
Harryup skrev:Vi provade en massa i butiken på åttiotalet och fann då att ingen universallösning fanns.
Så det är bara att testa sig fram.
Harryup skrev:En väldigt fast koppling till lagret känns inte alltid så självklart bättre.
Beroende på vikt och övrig design så finns det inte en lösning som är bäst på allt. Vi provade en massa i butiken på åttiotalet och fann då att ingen universallösning fanns. Inte ens Oraclespelaren lät bäst.
mvh/Harryup
Thomas_A skrev:Harryup skrev:En väldigt fast koppling till lagret känns inte alltid så självklart bättre.
Beroende på vikt och övrig design så finns det inte en lösning som är bäst på allt. Vi provade en massa i butiken på åttiotalet och fann då att ingen universallösning fanns. Inte ens Oraclespelaren lät bäst.
mvh/Harryup
Fast i princip ger en stabil referenspunkt för nålen bättre förutsättningar. Därav är det ett mål att minska oönskade rörelser.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:En väldigt fast koppling till lagret känns inte alltid så självklart bättre.
mvh/Harryup
Fast i princip ger en stabil referenspunkt för nålen bättre förutsättningar. Därav är det ett mål att minska oönskade rörelser.
Javisst, därför föredrar jag kullagerlagrade armar. Inget roligt att välja en referenspunkt som rör sig.
Harryup skrev:I princip så har jag aldrig hört att bättre skivspelare blir ännu bättre av tweaks. Hade spelaren filtmatta så låter filtmatta bäst osv osv. Vanligt för i tiden var det att kladda ner det inre med gegga. Och visst blev det annorlund.
Harryup skrev:I princip så har jag aldrig hört att bättre skivspelare blir ännu bättre av tweaks. Hade spelaren filtmatta så låter filtmatta bäst osv osv. Vanligt för i tiden var det att kladda ner det inre med gegga. Och visst blev det annorlund.
paa skrev:Harryup skrev:I princip så har jag aldrig hört att bättre skivspelare blir ännu bättre av tweaks. Hade spelaren filtmatta så låter filtmatta bäst osv osv. Vanligt för i tiden var det att kladda ner det inre med gegga. Och visst blev det annorlund.
ERA MkIV hade en fruktansvärt kraftig mikrofoni, och var mycket lätt att driva till rundgång. Att dämpa lådan (av plåt) gjorde underverk.
Om den kan klassas som "bättre skivspelare" vet jag inte, men ERA fick ju ganska hög status där några år, även om det nog till största delen var ganska oförtjänt.
Svante skrev:Kronkan skrev:På grund av ålder är väl man snart underkänd att uttala sig.
Jag har redan i förra och första inlägget underkänt min tidigare rapporterade iaktagelse som något tveksamt. Om man lägger på en skivmatta på min tallrik höjs ju nålens höjd med tre mm vilket påverkar nåltrycket samt VTA. Alltså vinkeln som nålen gräver i spåret ändras vid en höjning av skivan. Därmed också hur den läser av vilket sägs kunna påverka resultatet.
Jag tänkte mig närmast att man skulle BYTA mattor.
Hursomhelst så påverkar knappast nålvinkeln resonanser i skiva/skivtallrik.
Kronkan skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:På grund av ålder är väl man snart underkänd att uttala sig.
JAg tänker som du. Alltså att det kanske vore intressant att byta mattor och mäta på detta. Helt OK som idé enligt mitt tyck och tänk.
Men bara obesrvera att när man byter matta så kan ju höjden över skivtallriken ändras. Ändras höjden så ändras nålens vinkel i spåret och nåltryck. Alltså jag måste juera om tonarmen när jag växlar mellan olika skivmattor eller alternativt att köra utan skivmatta.
Alltså helt enkelt säkerställa att man mäter det man avser att mäta.
Gör definitivt inte denna länk för din skulle Svante. Och jag menar det. Detta vet Svante men det sitter en åsna i andra ändan som inte verkar lyckas förklara vad han menar. Men har jobbat 13,5 timmar idag. Fortfarande tyvärr pigg och rask. Men undrar ändå om jag är tillräckligt tydlig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Validitet
Alltså en länk som kanske inte behövs. Men jag vill ju utesluta all annan påverkan än skivmattans eventuella påverkan.
Richard skrev:Både drivverket, ( 24 polig synkron) lagret och tonarmen på denna skivspelare var ganska fina.
De gånger jag hört spelaren har den presterat i klass med en rega p3 .
Mikrofonin i chassiet är sekundärt, lagrets kvalitet, tonarmen och pickupen är betydligt viktigare.
paa skrev:Richard skrev:Både drivverket, ( 24 polig synkron) lagret och tonarmen på denna skivspelare var ganska fina.
Mikrofonin i chassiet är sekundärt, lagrets kvalitet, tonarmen och pickupen är betydligt viktigare.
Du skriver väldigt konstiga saker; att mikrofoni som ger tokrundgång är sekundärt, och att lagret hos ERA mkIV är ganska fint?
Lagrets övre axiella stödyta är ju gjord av obehandlad vanlig aluminium där stödkulan nöter sig in längre och längre tills det skapas ett wobblande rumble.
Riktiga spelare har ju härdade ytor för kulan att rotera mot, inte hönsskit!
Vinylcalle skrev:paa skrev:Richard skrev:Både drivverket, ( 24 polig synkron) lagret och tonarmen på denna skivspelare var ganska fina.
Du skriver väldigt konstiga saker; att mikrofoni som ger tokrundgång är sekundärt, och att lagret hos ERA mkIV är ganska fint?
Lagrets övre axiella stödyta är ju gjord av obehandlad vanlig aluminium där stödkulan nöter sig in längre och längre tills det skapas ett wobblande rumble.
Det är väl uppenbart att Richards kunskaper om skivspelare sträcker sig till produktbladet om Linn LP-12.
MvH Carl
RogerGustavsson skrev:Vinylcalle skrev:paa skrev:Richard skrev:Både drivverket, ( 24 polig synkron) lagret och tonarmen på denna skivspelare var ganska fina.
Det är väl uppenbart att Richards kunskaper om skivspelare sträcker sig till produktbladet om Linn LP-12.
MvH Carl
Linn LP12 har funnits länge och det finns en mystik kring den. I början var den ju ofullkommen och krävde expertinstallation för att fungera. Hur det är det idag? När den kom kostade verket utan arm 900 kr enligt HiFi-Handboken. Idag är priset i en helt annan värld....
Svante skrev:Kronkan skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:På grund av ålder är väl man snart underkänd att uttala sig.
JAg tänker som du. Alltså att det kanske vore intressant att byta mattor och mäta på detta. Helt OK som idé enligt mitt tyck och tänk.
Men bara obesrvera att när man byter matta så kan ju höjden över skivtallriken ändras. Ändras höjden så ändras nålens vinkel i spåret och nåltryck. Alltså jag måste juera om tonarmen när jag växlar mellan olika skivmattor eller alternativt att köra utan skivmatta.
Alltså helt enkelt säkerställa att man mäter det man avser att mäta.
Gör definitivt inte denna länk för din skulle Svante. Och jag menar det. Detta vet Svante men det sitter en åsna i andra ändan som inte verkar lyckas förklara vad han menar. Men har jobbat 13,5 timmar idag. Fortfarande tyvärr pigg och rask. Men undrar ändå om jag är tillräckligt tydlig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Validitet
Alltså en länk som kanske inte behövs. Men jag vill ju utesluta all annan påverkan än skivmattans eventuella påverkan.
Alltså, pickupens vinkel mot spåret må vara viktig, men det gäller gissningsvis framförallt distorsion vid höga frekvenser. Om resonanser i själva skivan är synliga i tonkurvan så påverkas knappast deras storlek eller frekvenser av nålens vinkel. Resonanserna är ju en egenskap hos skivan, pickupen är excitationen av dessa.
Dessutom ligger de resonanser som vi såg skiljde under 1 kHz, och där är våglängden på skivan mycket längre än nålens dimensioner. Ett höjdfel får därför en mycket liten inverkan på nålens rörelse.
Validiteten kan rimligen anses vara uppfylld även om pickupens vinkel blir lite olika. Även det förstås är bra att kontrollera den praktiskt om man kan, så tycker jag inte att man ska låta bli att mäta bara för att det finns en pytterisk att det blir något nålvinkelfel som man inte begriper.
Kronkan skrev:Sedan är det en fråga om mäta på olika skivunderlag. Lite försiktigt vill jag säga att bäst är nog att få VTA-vinkeln justerad så att nålen möter spåret med samma vinkel vid de olika försöken. Självklart vill jag inte avvisa att det är intressant att göra en genväg och mäta ändå. MEn då går det ju att kritisera resultatet möjligtvis.
Möjligt att jag är överdrivet försöktig i mitt förhållninssätt. Vill inte sprida missuppfattningar mer än nödvädnigt. Detta gör man nog men vill ändåå använda logiken så långt som möjligt. 3 mm är mycket i min skivspelarvärld.
Användare som besöker denna kategori: morrison och 27 gäster