steveo1234 skrev:Komorok skrev:steveo1234 skrev:Komorok skrev:För att svara på trådfrågan:
Jag tror din tanke är rätt Steveo. Man är framme när systemets kapacitet är så avsevärd att ökningar av den inte märks som prestandaförbättring.
Då ger jag mig på en tumregel till:
Ett bassystem bör dimensioneras ungefär tio gånger mer kapabel än vad man från början tror att man behöver.
Sug på den :p
Tja, den stämmer nog ganska bra. I mitt fall trodde jag att pi60s skulle räcka. Den är två 9"are i varsin basreFELxlåda. Den kanske kan spela som en sluten 12"are med otroligt god vilja? Megabörje6 har 24st 12"are. Inte så långt ifrån din tumregel. Hur stämmer den in på dig?
I den twinholder variant som du har så spelar elementen i fas också? Det halverar ju isåfall den totala outputten (dvs antalet element som används för att flytta luft är 12st) men vinner i andratons (eller blir det tredjetons?) dist. Isåfall stämmer det riktigt bra.
När jag byggde min första DIY lösning (130liter 12" dayton titanic) så tyckte jag det var tillräckligt. Den rörde sig alltid inom Xmax. Den borde haft typ en liter eller kanske två i Vd. Nuvarande system ligger på knappt 20liter Vd så, tja, det stämmer ju faktiskt ganska bra för mig också.
Spelar de verkligen i fas? Då får man väl inte mycket ljud ut, det blir ju bara en cylinder av ljud som rör sig fram och tillbaka inne i twinholdern.
Ur fas borde det väl vara, när nu elementen sitter monterade som de gör.
/Bosse