En klar förbättring...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-26 19:03

Objektivisten skrev:
hifikg skrev:Fast... när jag lägger vibrationsmätaren på mina högtalare så ger den inget utslag. Hur kan det komma sig om "högtalaren rör sig vid alla frekvenser"?

Du har väl iof Quad-elektrostater?

Och OA-52, det är de som står på SD-fötter. 63-orna står på metallstativ utan fötter mot golvet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-26 19:27

Min erfarenhet är att det inte finns nån tumregel för vad som är bäst jämt och att tala om för andra att det är fägringar dom gillar då man inte ens vet hur det låter är inte så snyggt.
Så till det är bevisat att det är just färgningar som man gillar så kan det ju vara så att det är avsaknaden av dom man gillar.
Eftersom högtalare låter olikaberoende på underlag så ser jag ingen anledning att tro att det skall finnas generella lösningar.
Jag har hört hårda fötter låta bättre och jag har i andra sammanhang hört mjuka fötter låta bättre. Varför skulle det vara "rätt" i ena fallet men inte i det andra?
Tänk hårdare.

Mvh / Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-26 19:42

Harryup skrev:Min erfarenhet är att det inte finns nån tumregel för vad som är bäst jämt och att tala om för andra att det är fägringar dom gillar då man inte ens vet hur det låter är inte så snyggt.
Så till det är bevisat att det är just färgningar som man gillar så kan det ju vara så att det är avsaknaden av dom man gillar.
Eftersom högtalare låter olikaberoende på underlag så ser jag ingen anledning att tro att det skall finnas generella lösningar.
Jag har hört hårda fötter låta bättre och jag har i andra sammanhang hört mjuka fötter låta bättre. Varför skulle det vara "rätt" i ena fallet men inte i det andra?
Tänk hårdare.

Mvh / Harryup

Du har naturligtvis helt rätt... :wink:

Att kategorisera är sällan av godo. Jag tycker dock att Richard gör sig skyldig till detta, såsom han beskriver "faktiska förhållanden". Typ "alla högtalare låter bättre med spikes". Knappast en absolut sanning imo.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-26 20:11

Jag har aldrig hört mina SD-fötter låta... men jag har en skiva med Flamenco-musik, där kan man höra fötter. Tydligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-26 21:05

bensnake skrev:
Harryup skrev:Min erfarenhet är att det inte finns nån tumregel för vad som är bäst jämt och att tala om för andra att det är fägringar dom gillar då man inte ens vet hur det låter är inte så snyggt.
Tänk hårdare.

Mvh / Harryup

Du har naturligtvis helt rätt... :wink:

Att kategorisera är sällan av godo. Jag tycker dock att Richard gör sig skyldig till detta, såsom han beskriver "faktiska förhållanden". Typ "alla högtalare låter bättre med spikes". Knappast en absolut sanning imo.

Alla som med 100% säkerhet uttalar sig i ämnet har fel som jag ser det.
Särskilt om sånt man inte ens hört. De fysiska naturlagarna stämmer alltid, dock sviktar folks insikter om att den modell man föreställer sig är inte statisk.
M/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-26 21:16

Richard skrev:Enkel fysik som ett barn kan/ borde förstå.

Helt uppenbarligen är fysiken svårare än så eftersom du fortfarande misslyckas att förstå den.

Tanke eller praktiskt experiment för dig (ja, jag har utfört experimentet själv på fysiklabb):
Koppla en lång mjuk fjäder i en tung vikt och försök få den i rörelse av snabba rörelser, så inser du snart att skall du kunna få den i rörelse måste du använda mycket lugnare rörelser annars står den still.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-26 22:10

Objektivisten skrev:
StefanL skrev:Drick vatten före förtuggandet för ökad neutralitet, eller drick kaffe för ökad svärta. Ni kommer få en före/efterupplevelse när det torkar, så ni kan då själva bestämma vilket ni föredrar.

Tugg i takt är en objektiv självklarhet. Fråga själv Objektivisten, han är noga med sånt.

Till ostbågar föredrar jag rödvin.

Äsch, jag dricker inte vin, men älskar ostbågar. Jag får kanske tänka om?
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-27 18:25

StefanL skrev:
Objektivisten skrev:
StefanL skrev:Drick vatten före förtuggandet för ökad neutralitet, eller drick kaffe för ökad svärta. Ni kommer få en före/efterupplevelse när det torkar, så ni kan då själva bestämma vilket ni föredrar.

Tugg i takt är en objektiv självklarhet. Fråga själv Objektivisten, han är noga med sånt.

Till ostbågar föredrar jag rödvin.

Äsch, jag dricker inte vin, men älskar ostbågar. Jag får kanske tänka om?

Ja, ostbågar äter man inte. De stoppar man under subbasarna. 8)

Perceived pitch blev bättre, blindtestat och klart.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-12-28 00:14

När det är fel så hör jag inte heller skillnad på spikes eller mjukfötter.
Samma med källor,försteg eller slutsteg.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-28 00:46

ivor-isobarik skrev:När det är fel så hör jag inte heller skillnad på spikes eller mjukfötter.
Samma med källor,försteg eller slutsteg.

+1.

Felistallation gör att allting låter lika dåligt.

Har du testat dina keltik med mjuka kuddar under dem ?
( dum fråga, jag vet.. )

Hur upplever du musiken då dina keltik ( eller isobarik ) står en aning ostabilt mot underlaget ? Vad händer med basgångarna ?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-12-28 01:55

Der är mycket sällan som jag använder de här, :lol: :lol: :lol: :lol:,
men de har mycket sällan platsat så bra som just här . . . typ :lol: :lol: :lol: :lol:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
eljulio

Funderingar i ämnet... från en vän

Inläggav eljulio » 2012-12-29 09:55

Har inte någon erfarenhet av just dessa spikar, men har naturligtvis testat en del och har kommit fram till att tyngre lådor med mindre resonanser inte påverkas lika mycket av spikar eller dämpkuddar.
Ganska naturligt egentligen.

Se till att inga resonanser uppkommer så slipper du hantera dom med externa hjälpmedel. Samma princip som spikar används i stor utsträckning inom industrin för att minska transporten av vibrationer ner i betonggolvet från tunga maskiner.

I princip bygger grundfilosofin på att den genererade energin inte skall kunna fortplanta sig genom spikens spets som i det närmaste är flytande. Stål som kommer in i deformationszonen blir eftergivligt och flyter undan tills det hittar ett nytt harmoniskt tillstånd.
Så länge spikens spets är i den zonen så försvinner i princip möjligheten för resonanser att passera. Tyvärr så måste man hålla spiken i den zonen för att bibehålla optimalt resultat.

Fast i regel, i vår audiovärld, är det underlaget som ger efter tills det hittar ett nytt harmoniskt tillstånd. Detta ger också att t.ex. en högtalare som ställs med spikar på ett trägolv sjunker ner i trät tills trät flexar runt spiken. Häv din kroppsvikt på högtalaren så att spikarna sjunker ner djupare ger ett nytt tillstånd där trät inte flexar lika bra runt spiken, vilket ger ett sämre resultat.

Så har man en gång satt ner spikarna, låt vara i största möjliga mån.
Så lösningen med dina spikar som i stor utsträckning flyttar deformationszonen till plast/gummifoten är en god tanke tycker jag. Då bör det vara lättare att bibehålla ett jämnt resultat.
Dämpkuddar kan få samma resultat, men där är funktionssättet annorlunda. Där förvandlas rörelseenergin till värme i kudden.
Resultatet skall dock bli detsamma. Dvs. ingen fortplantning av resonanser ner i golv och vidare ut i huset.

Vid eftertanke så liknar dina "spikes" mer en dämpkudde än en spik.
Kanske är det kombinationen som är tricket ;-)

Användarvisningsbild
StefanL

Re: Funderingar i ämnet... från en vän

Inläggav StefanL » 2012-12-29 13:15

eljulio skrev:Har inte någon erfarenhet av just dessa spikar, men har naturligtvis testat en del och har kommit fram till att tyngre lådor med mindre resonanser inte påverkas lika mycket av spikar eller dämpkuddar.

Se till att inga resonanser uppkommer så slipper du hantera dom med externa hjälpmedel. Samma princip som spikar används i stor utsträckning inom industrin för att minska transporten av vibrationer ner i betonggolvet från tunga maskiner.

I princip bygger grundfilosofin på att den genererade energin inte skall kunna fortplanta sig genom spikens spets som i det närmaste är flytande. Stål som kommer in i deformationszonen blir eftergivligt och flyter undan tills det hittar ett nytt harmoniskt tillstånd.
Så länge spikens spets är i den zonen så försvinner i princip möjligheten för resonanser att passera. Tyvärr så måste man hålla spiken i den zonen för att bibehålla optimalt resultat.

Fast i regel, i vår audiovärld, är det underlaget som ger efter tills det hittar ett nytt harmoniskt tillstånd. Detta ger också att t.ex. en högtalare som ställs med spikar på ett trägolv sjunker ner i trät tills trät flexar runt spiken. Häv din kroppsvikt på högtalaren så att spikarna sjunker ner djupare ger ett nytt tillstånd där trät inte flexar lika bra runt spiken, vilket ger ett sämre resultat.

Så lösningen med dina spikar som i stor utsträckning flyttar deformationszonen till plast/gummifoten är en god tanke tycker jag. Då bör det vara lättare att bibehålla ett jämnt resultat.
Dämpkuddar kan få samma resultat, men där är funktionssättet annorlunda. Där förvandlas rörelseenergin till värme i kudden.
Resultatet skall dock bli detsamma. Dvs. ingen fortplantning av resonanser ner i golv och vidare ut i huset.

Alltså, vilken industri tänker du på som tänker så galet?

Jag jobbar i en industri med ganska stora pressar (kapacitet + 300 ton) och där har vi inte använt oss av spikes för att minimera vibrationer i marken. Det är av yttersta vikt för oss att minimera dessa vibrationer då kraften kan förstöra hela golvet om dessa inte är väl isolerade mot golvet.

Hade vi använt sådan tankegång, så hade våra golv inte klarat sig länge.
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 13:34

Det handlar nog inte om resonanser som uppkommer EFTER de som elementen redan flyttat. Dvs det ni diskuterar är inte det som påverkar perceived pitch, och som gör att enjuro korrekt upplever som en förbättrad musikåtergivning med spikes.

De resonanser som uppstår i golv med tex spikes är reella men påverkar ändå inte hur lätt musikens tonhöjd uppfattas.

Det handlar istället om saker som händer tidigare som är mycket viktigare. Elementen måste ha en stabil 0- punkt att ta spjärn mot vid transienter. Dvs stabilt monterade i en stabil låda som inte bör röra sig vid ALLA frekvenser ( som den kan göra med SD- kuddar ) .

Med SD- kuddar har högtalaren endast sin vikt att ta spjärn vid transienter. Lådan kommer därför genom newtons lag att flytta sig så att det påverkar tonhöjden i basområdet. Det räcker med någon tiondels millimeter för att förstöra upplevelsen av tonhöjden.

Med SD- kuddar rör sig lådan vid alla frekvenser.

Med spikar står lådan helt still upp mot 200-300 hz om allting är rätt justerat.

Därför upplevs basgångar som tydligare med stabilt monterade spikes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-29 13:36

Richard skrev:Gör bara tre inlägg i denna tråd eftersom jag skrivit så otroligt mycket förut om detta.

*host* *host*
;)

Användarvisningsbild
SnyggtLjud

Inläggav SnyggtLjud » 2012-12-29 15:57

Hej på er alla!

Jag gör mitt första inlägg här då jag ser att en av våra produkttexter för Soundcare Superspikes har diskuterats i denna tråden.
Till att börja med så ska jag inte ge mig in i debatten mellan mjuka fötter och spikes, och jag vill även tydliggöra att jag inte är någon fysiker men tycker det är väldigt intressant. :D

Så som jag förstått det hela så är EN av orsakerna till att man använder fötter eller spikes, just att förhindra vibrationerna från själva högtalarlådan att fortplanta sig till underlaget. Sedan åstadkommer de det på olika sätt. Med spikes så får man dessutom en stabil förankring till underlaget men med minimal kontaktyta, hur mycket av högtalarens vibrationer som passerar ner till underlaget kan jag inte avgöra, där får jag förlita mig på att tillverkarna av dessa produkter har konstruerat dem väl.

När det gäller just dessa superspikes så är åtminstonde min uppfattning att det är en i princip vanlig spike men sammansatt på ett väldigt praktiskt sätt då "spikskyddet" är en integrerad del av superspiken. Spikskyddet är helt enkelt en fot med inbyggd metallskål som spiken centreras i, spikens spets har bara kontakt med foten i den lilla skålen i foten, precis som om man lagt ett separat spikskydd eller mynt under en spike för att skydda golvet. Lyfter man på hela superspiken så hänger foten löst i en gummikant. Det finns mer föklarande ritningar på soundcares hemsida för den som kolla: http://www.soundcare.no
Därmed kan man också flytta runt högtalaren utan att behöve flytta spikskydden hela tiden, perfekt för att lättare kunna ställa in korrekt position tex.

Till sist, om något i vår produkttext verkar galet eller kan missförstås så får ni gärna påtala vilken/vilka delar, då vi självklart inte vill fara med osanningar.
Länken finns i första inlägget i denna tråden.

Mvh Magnus - Snyggt Ljud
Äger och driver hifi-butiken www.snyggtljud.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-29 16:47

Richard skrev:Med spikar står lådan helt still upp mot 200-300 hz om allting är rätt justerat.

Knappast om den står på fyra fötter vilket man oftast ser. (Har yrkesmässigt sysslat med trebensstativ i 35 år...)

Det där att "ta spjärn", det räcker om den stationära massan är ca 1000 gånger större än den rörliga, det blir tillräckligt "spjärn".

Är högtalaren för lätt, tyng ner den! Det är ett rätt väl beprövat knep, lågbasen kommer att få sig ett litet lyft om nu högtalaren presterar något där. Bo Bengtsson rapporterade ett lyft om 4 dB kring 30 Hz när han klängde sig fast vid en Megatrend. Någon har tyngt ner en Magnepan Tympani IV och noterade en höjning om 6 dB i lågbasen. Om det förbättrar den upplevda pitchen vet jag inte.

Att vilja få igång golvet är ju på inget sätt bättre än att låta väggar och tak svänga med. Varför vill du ha med golvets resonanser? Jo, du återkommer ständigt till pitchen. Verkar som du behöver förstora pitchen av någon anledning. Är det så?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-29 17:00

SnyggtLjud skrev:Hej på er alla!

Jag gör mitt första inlägg här då jag ser att en av våra produkttexter för Soundcare Superspikes har diskuterats i denna tråden.
Till att börja med så ska jag inte ge mig in i debatten mellan mjuka fötter och spikes, och jag vill även tydliggöra att jag inte är någon fysiker men tycker det är väldigt intressant. :D

Så som jag förstått det hela så är EN av orsakerna till att man använder fötter eller spikes, just att förhindra vibrationerna från själva högtalarlådan att fortplanta sig till underlaget. Sedan åstadkommer de det på olika sätt. Med spikes så får man dessutom en stabil förankring till underlaget men med minimal kontaktyta, hur mycket av högtalarens vibrationer som passerar ner till underlaget kan jag inte avgöra, där får jag förlita mig på att tillverkarna av dessa produkter har konstruerat dem väl.

När det gäller just dessa superspikes så är åtminstonde min uppfattning att det är en i princip vanlig spike men sammansatt på ett väldigt praktiskt sätt då "spikskyddet" är en integrerad del av superspiken. Spikskyddet är helt enkelt en fot med inbyggd metallskål som spiken centreras i, spikens spets har bara kontakt med foten i den lilla skålen i foten, precis som om man lagt ett separat spikskydd eller mynt under en spike för att skydda golvet. Lyfter man på hela superspiken så hänger foten löst i en gummikant. Det finns mer föklarande ritningar på soundcares hemsida för den som kolla: http://www.soundcare.no
Därmed kan man också flytta runt högtalaren utan att behöve flytta spikskydden hela tiden, perfekt för att lättare kunna ställa in korrekt position tex.

Till sist, om något i vår produkttext verkar galet eller kan missförstås så får ni gärna påtala vilken/vilka delar, då vi självklart inte vill fara med osanningar.
Länken finns i första inlägget i denna tråden.

Mvh Magnus - Snyggt Ljud

Hej hej Magnus. Välkommen till faktiskt.

Utan att gå in på för mycket detaljer eller fysiska termer så är det så att en hård koppling till underlaget oavsett om det är högtalaren direkt mot underlaget eller spikes mellan fotplantar mycket vibrationer i underlaget.
Så att spikes på något sätt skulle ta bort vibrationer eller resonanser i golvet är totalt felaktigt.
Därför anser jag att denna text på er hemsida är missledande: "och minskar störande lågfrekventa vibrationer från att gå ner i golvet och vidare till andra rum."

Att dessa vibrationer ändras med spikes jämfört med utan spikes är en annan sak och då blir det lite mer tekniskt. Vissa tycker att spikes ger en bättre bas, vissa gör det inte så den biten av texten tänker jag inte kommentera utan det är subjetivt, men jag skulle nog råda att man är försiktig med att säga att spikes alltid ger bättre ljud för det håller jag inte med om.

Vill man bli av med vibrationer i underlaget så är det enda rätta att "koppla bort" högtalaren så mycket som det går från underlaget. Detta kan man till stor del gära tämligen enkelt med en så kallad mjukfot.

Jag använder själv mjukfötter från svenska företaget Sonic design, men det finns många fler.
Du kan läsa lite om dem på företagets hemsida där det även finns mätningar på skillnaden i golvvibrationer mellan mjukfötter och spikes:
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 17:11

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Med spikar står lådan helt still upp mot 200-300 hz om allting är rätt justerat.

Knappast om den står på fyra fötter vilket man oftast ser. (Har yrkesmässigt sysslat med trebensstativ i 35 år...)

Det där att "ta spjärn", det räcker om den stationära massan är ca 1000 gånger större än den rörliga, det blir tillräckligt "spjärn".

Är högtalaren för lätt, tyng ner den! Det är ett rätt väl beprövat knep, lågbasen kommer att få sig ett litet lyft om nu högtalaren presterar något där. Bo Bengtsson rapporterade ett lyft om 4 dB kring 30 Hz när han klängde sig fast vid en Megatrend. Någon har tyngt ner en Magnepan Tympani IV och noterade en höjning om 6 dB i lågbasen. Om det förbättrar den upplevda pitchen vet jag inte.

Att vilja få igång golvet är ju på inget sätt bättre än att låta väggar och tak svänga med. Varför vill du ha med golvets resonanser? Jo, du återkommer ständigt till pitchen. Verkar som du behöver förstora pitchen av någon anledning. Är det så?

Det är ju direkt felaktigt att ett förhållande 1 / 1000 är tillräckligt för att uppfattad pitch inte ska ändras 8)

Bo Bengtsson har dock rätt, betänk att hans megatrender redan väger över 100 kg, men att basen blev 4 db högre med 70 kilo till . Om jag påstår att pitchen påverkas av mycket mindre mätmässiga skillnader än det Bosse mätte upp, hur många kilo tror du skulle behövas då ? Några tusen kilo ? Vad blir viktförhållanden membran och låda då tror du ?

Går det att använda spikes istället ? Vad händer vid transienter då baselementet rör sig utåt och spikesen förhindrar lådan att åka bakåt ? Kan man göra lådan lättare än 1000 kg om du använder spikes ?

Ja, det blev väl ganska enkelt förklarat nu, eller hur ? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 17:24

adzer skrev:
Vill man bli av med vibrationer i underlaget så är det enda rätta att "koppla bort" högtalaren så mycket som det går från underlaget. Detta kan man till stor del gära tämligen enkelt med en så kallad mjukfot.

l

Javisst !

Du har helt rätt.

Men anledningen till att spikes låter bättre är ju inte vibrationer från sekundära svängningar från rummet. Dessa är helt oväsentliga ur perceived pitch synpunkt. Rumsakustiken påverkar INGENTING.

Det väsentliga är en stabil 0- punkt för elementen, och att högtalarlådan står still under 200 hz, vilket motsvarar ett viktförhållande på betydligt mer än 1/1000, kanske mer än det tiodubbla tack vare spikes.

Därför kan det enkelt höras vilken positiv effekt det blir med hård koppling till underlaget.

Med SD - kuddar är högtalaren istället rörlig vid ALLA frekvenser.
Och därför helt utlämnad till viktförhållandet låda/ membran.

Tyvärr är hela mjukfotskonceptet helt fel eftersom man likställt problemet med en tonarm för vinylavspelning.

En högtalare har en helt annan funktion än en tonarm, hoppas alla kan förstå det. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-29 17:26

Richard skrev:Går det att använda spikes istället ? Vad händer vid transienter då baselementet rör sig utåt och spikesen förhindrar lådan att åka bakåt ? Kan man göra lådan lättare än 1000 kg om du använder spikes ?

Det är väl just den ökade rörelsen i lådan du är ute efter men spikfötter? Har du prövat att lägga handen på högtalarlådan med och utan spikfötter? Vad fick du i sp fall ut av det? Att det från början var framförallt mindre högtalare på stativ som tycktes få ett bättre återgivning, var inte just det en effekt av att lådrörelsen ökade med spikfötterna och att det upplevdes som en ökad utnivå? I själva verket var det kanske den ökade distorsionen som bidrog till att ljudnivån upplevdes högre?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-29 17:30

Richard skrev:Javisst !

Du har helt rätt.

Men anledningen till att spikes låter bättre är ju inte vibrationer från sekundära svängningar från rummet. Dessa är helt oväsentliga ur perceived pitch synpunkt. Rumsakustiken påverkar INGENTING.

Det väsentliga är en stabil 0- punkt för elementen, och att högtalarlådan står still under 200 hz, vilket motsvarar ett viktförhållande på betydligt mer än 1/1000, kanske mer än det tiodubbla tack vare spikes.

Därför kan det enkelt höras vilken positiv effekt det blir med hård koppling till underlaget.

Med SD - kuddar är högtalaren istället rörlig vid ALLA frekvenser.
Och därför helt utlämnad till viktförhållandet låda/ membran.

Tyvärr är hela mjukfotskonceptet helt fel eftersom man likställt problemet med en tonarm för vinylavspelning.

En högtalare har en helt annan funktion än en tonarm, hoppas alla kan förstå det. :)

För det första så har jag inte nämt vad som låter bäst utan var VÄLDIGT tydlig med att det var subjektivt. Det jag reagerade på var fysiskt felaktiga påståden på snyggtljuds hemsida. Inget annat.

För det andra så håller jag inte alls med om att spikfötter skulle ge bättre ljud under några omständigheter och dina så kallade förklaringar visar tydligt en brist på både fysiska kunskaper och en förståelse för att andra människor har annorlunda smak.

Jag tänker inte ta denna debatt med dig igen då jag vid detta lag är riktigt trött på att diskutera något så trivalt som fötter, men snälla sluta skriv i varenda inlägg att spikes förbättrar ljudet som om det vore en absolut sanning för det är det verkligen inte. Om du älskar spikes så jättebra, men du måste förstå att andra människor kan ha en annan åsikt.
Ha en god dag.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 17:31

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Går det att använda spikes istället ? Vad händer vid transienter då baselementet rör sig utåt och spikesen förhindrar lådan att åka bakåt ? Kan man göra lådan lättare än 1000 kg om du använder spikes ?

Det är väl just den ökade rörelsen i lådan du är ute efter men spikfötter? Har du prövat att lägga handen på högtalarlådan med och utan spikfötter? Vad fick du i sp fall ut av det? Att det från början var framförallt mindre högtalare på stativ som tycktes få ett bättre återgivning, var inte just det en effekt av att lådrörelsen ökade med spikfötterna och att det upplevdes som en ökad utnivå? I själva verket var det kanske den ökade distorsionen som bidrog till att ljudnivån upplevdes högre?

Du försöker att greppa halmstrån som inte finns. :)
Konceptet är feltänkt från början- läs här:

Såhär skriver man på sonic designs hemsida:

"Vi borde alltså ha fötternas resonansfrekvens helt under högtalarens frekvensområde. Detta för oss till oerhört låga frekvenser för fjädringen, långt under 20 Hz. En så mjuk fjädring kommer inte att kunna överföra några vibrationer av högre frekvenser, utan kommer alltså att isolera vibrationerna.
För tonarmar är sådan dimensionering sedan länge helt accepterad och ingen hävdar att resonansen skall upp i det hörbara området för att få fastare bas eller renare ljud."

.........

En tonarm fungerar på HELT annat sätt än ett par korrekta fötter under ett par högtalare. Eftersom högtalaren jobbar med att flytta luft så måste den stå still i ett så stort frekvensområde som möjligt. Något som är möjligt med spikes upp till 200-500 hz men omöjligt med SD kuddar där högtalaren rör sig vid alla frekvenser. Med SD- kuddar saknar högtalaren en stabil 0- punkt för transienter i basområdet, eftersom reaktion kräver motreaktion. Enkel fysik som ett barn kan/ borde förstå.

Framförallt kan du höra det.

Sonic design har därför tyvärr missförstått högtalarens funktion, som är att sätta luft i rörelse med hjälp av vibrationer från elementet. Man är rädd för andra, sekundära vibrationer som kommer i efterhand via väggar eller golv. Dessa är helt sekundära eftersom det är högtalarelementets vibrationer som måste få så bra grundförutsättningar som möjligt för att återge pitchen korrekt. Stabilitet är A och O.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-12-29 17:41

Lägger in mina 50 cent i detta ämne.

Jag jobbar med ventilation. Monterar ihop fläktaggregat av diverse storlekar.
ALLA aggregat skall ställas på gummifötter, och varför detta?

Jo för att minimera risken att få ner ev vibrationer till bjälklaget (oftast betong)
som senare kan fortplanta sig vidare genom byggnaden.

Skulle aldrig falla mig in att använda spikes mer än under stativ, där sedan högtalaren är ställd på SD-kuddar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-29 17:44

Där finns en +200 sidor lång tråd om detta, kan inte diskussionen hållas där, så slipper en lika lång tråd växa ur det här.
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 17:46

Maccis skrev:Lägger in mina 50 cent i detta ämne.

Jo för att minimera risken att få ner ev vibrationer till bjälklaget (oftast betong)

Skulle aldrig falla mig in att använda spikes mer än under stativ, där sedan högtalaren är ställd på SD-kuddar.

Om skälet att använda mjukfötter är att förhindra vibrationer från högtalaren till golvet att fortplanta sig så är det helt korrekt. Det fungerar.

Men det är inte därför musiken låter bättre med spikes. :)
Senast redigerad av Richard 2012-12-29 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-29 17:54

Richard skrev:
Maccis skrev:Lägger in mina 50 cent i detta ämne.

Om skälet att använda mjukfötter är att förhindra vibrationer från högtalaren till golvet att fortplanta sig så är det helt korrekt. Det fungerar.

Men det är inte därför musiken låter bättre med spikes.

Nä, det är för ingen musik låter bättre med spikes, så det så! :x :P
Snabler och grobianer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-12-29 18:08

StefanL:

Ostbågarna under mina subbasar har nu torkat helt. Det låter tajtare nu, och bassisten tycks spela mycket bättre, mycket märkligt.

Kanske det blir än bättre med ett glas vin också , inte under subbasarna menar jag, men väl i strupen.... Vad tror du ? :lol:

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-29 19:53

Richard skrev:StefanL:

Ostbågarna under mina subbasar har nu torkat helt. Det låter tajtare nu, och bassisten tycks spela mycket bättre, mycket märkligt.

Kanske det blir än bättre med ett glas vin också , inte under subbasarna menar jag, men väl i strupen.... Vad tror du ? :lol:

Det är väl så det är tänkt med musik, att avnjutas i gott sällskap, som ett glas vin eller öl tex.

Mina ostbågar hamnar oftast i magen, jag glömmer bort att ta ut dem :o
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Funderingar i ämnet... från en vän

Inläggav eljulio » 2012-12-29 22:57

StefanL skrev:
eljulio skrev:Har inte någon erfarenhet av just dessa spikar, men har naturligtvis testat en del och har kommit fram till att tyngre lådor med mindre resonanser inte påverkas lika mycket av spikar eller dämpkuddar.

Alltså, vilken industri tänker du på som tänker så galet?

Jag jobbar i en industri med ganska stora pressar (kapacitet + 300 ton) och där har vi inte använt oss av spikes för att minimera vibrationer i marken. Det är av yttersta vikt för oss att minimera dessa vibrationer då kraften kan förstöra hela golvet om dessa inte är väl isolerade mot golvet.

Hade vi använt sådan tankegång, så hade våra golv inte klarat sig länge.

Inom industrin används visst spikar eller kulfötter som i sin tur är avlastade via en metall platta till ett fjädrande gummi skikt.
Liknar mycket foten från Soundcare. Även dom tyngsta maskinerna använder den tekniken. Maskinfötter brukar vara konstruerade som en gängad stång som avslutas med en liten kontaktyta till en tryckspridande stålplatta som i sin tur fördelar kraften till ett fjädrande gummiskikt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi