Svante skrev:IngOehman skrev:De ligger över, men de är inte "ringningar", utan det är faktiskt precis de signalfrekvenser som funnits i den analoga världen!
Nu måste jag protestera, visst är det ringningar? Om man tar ett 2:a ordningens lågpassfilter med Q=10, visst ger det ringningar? Ringningar är ju just periodiskt gung på signalen i tidsdomänen. Visst, ringfrekvensen fanns i ursprungssignalen (i båda fallen), men det gör inte att det blir mindre ringning av det...
Nej, jag håller inte med om att det är ringningar som CD-systemet visar, däremot är det givetvis det från det andra ordningens LP-filtret med Q=10. Men jag är medveten om att vetenskapliga världen i överigt inte skiljer på fenomenen.
Jag menar dock att en ringning är "det som hänger kvar efter att man anslagit ett resonant system"*. En kyrkklocka till exempel. Det är INTE vad det handlar om i CD-fallet. I själva verket är grupplöptiden noll vid 22,05 kHz när den är det vid 1 KHz eller 7 kHz. Det är inte en ringning, det är en vågning.
*Anslagit = tillfört energi
Olika ord för olika fenomen = bra idé.
...Nja, jag tycker ju iofs att det är en intressant (om än felaktig) hypotes, eftersom man hör förringningar så tydligt vid lägre frekvenser.
Förnekas inte, jag har inte sagt något om hörbarhet av förvågningarna.
Enda sättet att ta reda på det är genom lyssningstest, något som säkerligen har gjorts även om jag inte kan referera till nåt nu. Det är ju "bara" att ta en signal samplad med 192 kHz och bandbegränsa den till 22,05 med ett juste filter och blindtesta. Jag tror ingen kommer att höra det om testet görs rätt.
Inte jag heller. Låg distorson är viktigt dock, även i öronen.
[quote=CD-möte]Ska vi göra ett försök i götet i vår, kanske? [/quote]
Jag tänkte inte prata i gbg (såvärst...) den här gången. Det är ju du som är stjärnan. Kör du, så kanske jag kör i Sth?
Mja, jag brukar översätta frekvens med "oftighet", så i den bemärkelsen är ju tid=1/frekvens, men visst är det så att en samplad signal kan ha högre tidsupplösning än sampelintervallet. Titta i artikeln på de samplade sincarna, de kan ju återskapas med toppen på godtycklig punkt emellan samplen. Tidsupplösningen är alltså oändlig, trots tidskvantiseringen!
Menar fortfarande att det inte är exakt översättbart. Oftighet (eller helt enkelt "per sekund") saknar specifikationen av vad för något det är som händer.
Är det sinusperioder som avverkas eller kanske är det svärmors besök det handlar om? Vissa lär ju vara högfrekvent drabbade därvidlag.
Vh, iö
PS. Svärmorsliknelsens slutkommentar gäller bara för klassiska svärmödrar, inte för mys-svärmödrar.