Moderator: Redaktörer
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.
Nej förstås vet inte ungarna det. Vad jag menar är att förr fick de frågan. Jag fick iaf det, men inte visste jag då vad jag ville göra. Köra grävmaskin tror jag att jag tyckte verkade kul. Och det är det ju, men jag skulle inte vilja jobba med det.
Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.
Visst ska man sikta mot ett jobb som man gillar, men jobbet måste finnas också.
Svante skrev:IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten, och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora, varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på det.
Nej förstås vet inte ungarna det. Vad jag menar är att förr fick de frågan. Jag fick iaf det, men inte visste jag då vad jag ville göra. Köra grävmaskin tror jag att jag tyckte verkade kul. Och det är det ju, men jag skulle inte vilja jobba med det.
Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.
IngOehman skrev:Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?
IngOehman skrev:Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna försörja sig.
Varför det?
Och varför måste man jobba med det man utbildat sig för?
Det finns massor av arbeten som inte kräver utbildning av dignitet, som ändå måste skötas. Ser ett stort problem i att förankra uppfattningen att man skall jobba med det man har utbildats sig till.
Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många
kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna
försörja sig.
Klok person skrev:...Jag tycker det tjatas alltför mycket om att utbildningarna ska ge direkt nytta i arbetslivet...
IngOehman skrev:Det här är andra gången jag kommenterar det här, men jag gavs en sådan
fantastisk möjlighet att göra det på ett nytt sätt, att jag inte kan låta bli.Svante skrev:Förr ansågs det viktigt att skaffa sig ett yrke på ett sätt som det inte riktigt gör idag, för många
kommer det som en överraskning att utbildningen man går faktiskt syftar till att man ska kunna
försörja sig.
I en annan tråd skrev någon:Klok person skrev:...Jag tycker det tjatas alltför mycket om att utbildningarna ska ge direkt nytta i arbetslivet...
Vh, iö
IngOehman skrev:4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga människor.
Svante skrev:
Alltså, idag utbildar sig många fram till det de är 23-25 år. Under den tiden försörjs de av någon annan, ofta föräldrar men också staten via CSN. Det är givetvis trevligt och bra att de kan göra så, men är det rimligt om det inte ger något tillbaka?
Alltså, jag skulle inte ha något emot att bli försörjd i 3-5 år och bara studera det jag tycker är kul, utan krav på att det gav inkomst. Men vem skulle försörja mig då?
Givetvis kan man inte veta att man kommer att jobba hela livet med det man utbildar sig till, men man kan ju åtminstone kolla vad utbildningen man går ger för jobb på ett ungefär. Inte bara "jag gillar bysantinsk historia, jag tror jag läser det i ett år, den kursen verkar kul" utan en tanke på att någon faktiskt försörjer dem under det året.
IngOehman skrev:Jag tror det är en myt att barn förr i tiden visste vad de ville bli, de flesta
alltså. Hela den där iden att pojkarna ville bli piloter eller brandsoldater och
flickorna ville bli journalister eller flygvärdinnor är illa förankrad i verkligheten,
och var. Barn, de flesta, vet faktiskt inte alls vad de vill bli när de blir stora,
varken förr eller nu. Bara vissa. De flesta vill vara barn och slippa tänka på
det.
Däremot tror jag de flesta vet vad de undrar och vill kunna, just nu och hela
tiden. Och är inte det bra nog som mål för stunden?
Att veta vad man vill lära sig!
- - - - -
Jag tror på principen att barn bör få prova mycket så det har mycket att
välja mellan, och jag tror på principen att det SKA vara roligt att lära sig.
Och det behöver inte lärarna se som någon jobbigt som är deras ansvar
att göra det till, utan det kan betyda något så enkelt som att alla bör läsa
det som intresserar dem - det som just DOM tycker är roligt.
Jag tror inte på iden att man behöver vara rädd för att någon missar något
väsentligt, för livet är långt och man behöver inte lära sig allting på en gång.
Och dessutom är nästan alla kunskaper i någon form överförbara på nya
saker. Den som läst sig mycket om en sak, har ett försprång, även om det
handlar om att lära sig någonting helt annat.
Det är inte viktigt att alla barn som är X år gamla har lärt sig Y. Ändå verkar
alla tycka att det är det.
Det är som jag ser det så oerhört mycket bättre om de haft hög verknings-
grad på kunskapsinhämtningen, för då kan de mycket. Men inte ens det är
viktigt på riktigt. Det är inte ens viktigt att de som är 20 år gamla vet allt
som idag räknas som grundkunskap.
- - -
Jag tror även att det är en myt att inte barn skulle vara nyfikna. De är jätte-
nyfikna! Men kanske inte på just allt det som de vuxna tycker att de skall lära
sig, just nu...![]()
Och många ser det som ett problem. Jag är inte en av dem. Jag ser inget som
är speciellt viktigt med att barn lär sig något väldigt specifikt.
Att lära från undran, nyfikenhet och en vilja att veta saker betyder ju snarare
att att alla INTE behöver vara nyfikna på t ex hur vår omvärld ser ut, eller hur
det fungerar i andra länder/kulturer, eller varför andra inte tycker som vi (eller
vad som helst som någon kan tycka att andra borde vara intresserade av).
Men, de flesta som får lära sig utifrån sin egen nyfikenhet blir faktiskt nyfikna
på en förfärlig massa nya saker. Saker som från början inte alls intresserade
dem. Och igen - alla behöver inte kunna allt och inte heller behöver man lära
sig allt på en gång och i rätt ordning, eller för att man skall bli något som sen
förbli det...
- - -
Men nu säger väl vän av ordning att lära sig läsa DET behöver man i varje fall
göra i rätt ordning! Det vill säga innan man lär sig allt det andra. Men min tes
är att inte ens det är sant, inte helt sant i varje fall.
Saken är ju den att även att lära sig läsa är någonting som kan komma ifrån
tvång - eller från inspiration, och jag tror faktiskt att det är mycket lättare
att lära sig att läsa om man som barn ser att det finns en massa intressanta
saker att läsa OM. Och det inser man ju genom att lära sig intressanta saker,
där läsningen är en del av lärandet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jomenså är det ju förstås. Men det säger inte så mycket.
Frågan är om samhället är en organisation för individernas
väl eller om det är en organism i vilken individerna tjänar.
Vh, iö
Jocke skrev:IngOehman skrev:4. Jag tror att världen skulle bli mycket bättre om man såg på utbildning
som något som primärt finns för att berika människors själar, inte som en metod för samhället att forma för samhällsfunktionerna lämpliga människor.Svante skrev:
Alltså, idag utbildar sig många fram till det de är 23-25 år. Under den tiden försörjs de av någon annan, ofta föräldrar men också staten via CSN. Det är givetvis trevligt och bra att de kan göra så, men är det rimligt om det inte ger något tillbaka?
Alltså, jag skulle inte ha något emot att bli försörjd i 3-5 år och bara studera det jag tycker är kul, utan krav på att det gav inkomst. Men vem skulle försörja mig då?
Givetvis kan man inte veta att man kommer att jobba hela livet med det man utbildar sig till, men man kan ju åtminstone kolla vad utbildningen man går ger för jobb på ett ungefär. Inte bara "jag gillar bysantinsk historia, jag tror jag läser det i ett år, den kursen verkar kul" utan en tanke på att någon faktiskt försörjer dem under det året.
Håller med er båda här och ser inget hinder för att era ståndpunkter skulle gå att kombinera. Hörde att snittåldern för debut på arbetsmarknaden är 27 år och blev rätt förvånad... Av de som är yngre antar jag att de flesta studerar men väldigt många är arbetslösa. Tror att Sverige ligger ung på EU-snittet med 25% ungdomsarbetslöshet. Det är alltså inte bara här vi har ett överskott av tid. Utbildning är naturligtvis en väg till att över huvud taget bli anställningsbar men arbetsmarknaden kan inte "svälja" all denna tid ens om de vore civilingenjörer...Tror att "vi" radikalt kommer att få tänka om kring det här med lönearbete och hur vi ska använda tiden till något som är meningsfullt för både individen och samhället - utbildning är en (1) möjlighet.
Du gav upp antar jag.KarlXII skrev:MagnusÖstberg skrev:Känns det som att det fungerar?KarlXII skrev:
Vi provar igen. Sådant som inte är skrivet av konstruktörer eller en direkt kommentar därtill åker i soptunnan tillsammans med annat provocerande babb.
/K12
Inget vidare.
Orkar inte rensa just nu men hoppas att tråden repar sig efter IngOehmans mycket bra post.
Svante skrev:
Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.
Man borde verka för att sänka debutåldern i stället. Steg 1 vore att förlänga skoldagarna så att kidsen blir klara med studierna tidigare. I nian idag går de i snitt kanske 9-15 och har som regel mycket kortare resväg än vuxna. Steg 2 att se till att klasserna är så små att de får arbetsro. Steg 3 att höja lärarlönerna så att duktigt folk väljer att bli lärare. Allt kostar pengar i det korta perspektivet, men om det löser pensionskrisen så...
eljulio skrev:Varför valde ni att börja konstruera och sälja högtalare?
Jag lämnar frågan helt öppen till en början.
Nattlorden skrev:Mina barn svarar på frågan så som barn alltid har gjort, de för tillfället spännande yrkena; polis, princessa, balettdansös, brandman, kurator, konstnär etc. Lär ändra sig 50 ggr+ till innan de blivit stora.
( Själv var jag ganska säker på professor fram tills åk 3, då ändrade jag mig till Ingenjör och så blev det )
paa skrev:Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.
matså skrev:paa skrev:Så länge det inte skapas fler jobb så kommer en höjning av pensionsåldern bara att innebära mer av avtalspensioner och sjukpensioner och mer A-kassa. Det går inte att spara på det sättet, det lär ju inte vara dom som väntar på pension som skapar nya företag.
Hm varför höja pensionsåldern, är inte det dumt?? Då tar de jobb från ungdomarna som verkligen behöver jobb. Det är ju ungdomarna som handlar jag menar nytt hem, möbler, gräsklippare, Ino högtalare, Monitor audiohögtalare, kaniner. Ja massvis köper ju de yngre när de flyttar ihop, har de då inget jobb så blir det ju inte så mycket köpt.
Svante skrev:Mm, man kan sätta det i perspektivet om att man kontinuerligt pratar om att höja pensionsåldern för att kunna försörja pensionärerna. Det rimmar rätt illa med att ålderns för debut på arbetsmarknaden stiger.
Man borde verka för att sänka debutåldern i stället. Steg 1 vore att förlänga skoldagarna så att kidsen blir klara med studierna tidigare. I nian idag går de i snitt kanske 9-15 och har som regel mycket kortare resväg än vuxna. Steg 2 att se till att klasserna är så små att de får arbetsro. Steg 3 att höja lärarlönerna så att duktigt folk väljer att bli lärare. Allt kostar pengar i det korta perspektivet, men om det löser pensionskrisen så...
hifikg skrev:Jocke skrev:Jo det är enastående korkat om det inte råder brist på arbetskraft!^^
Det är väl just en sådan brist man befarar i en inte alltför avlägsen framtid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster