IÖ skrev:
Det räcker att ha hört akustisk musik live för att höra att de allra flesta
hifi-anläggningar inte alls spelar upp musiken således att kvaliteterna från
verkligheten får bli bevarade.
Vart tog trohet mot Phonogrammet vägen
Lech
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Säger en av de få tillverkarna i världen som faktiskt låter kunder få
välja annan färg än just blått, om de vill.
lech skrev:Håller allt att svänga om ??
IÖ skrev:Det räcker att ha hört akustisk musik live för att höra att de allra flesta
Vart tog trohet mot Phonogrammet vägen
Lech
IngOehman skrev:......
Genom att lyssna kan man avgöra om man gillar det man gör eller inte, och
kanske kan man även bedöma om något är illusoriskt eller inte (man kan
ofta avgöra om en återgivning är dålig). Men att gilla det man hör och kan-
ske rent av uppleva att det låter illusoriskt betyder inte att återgivningen
är god.
Det är därför båda två behöver finnas med i ekvationen, om målet är att
tillgodose även nyfikna lyssnare.
Och man behöver hålla isär att skapa och att utvärdera.
Det är två väldigt skilda saker.
Vh, iö
Men konstruktörens uppdrag är långt mycket mer än att bara utvärdera.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Lampan (dioden) är avsedd för proffsbruk och den blinkar långt innan de
flesta uppfattar några som helst problem, men i högtalaren finns en liten
krets som analyserar musiksignalen och bedömer hur svår den är för hög-
talaren att spela.
Och om den är så svår (både spektral balans, komplexitet och nivå påver-
kar och är "med i ekvationen") att jag inte känner att jag kan garantera
högtalaren såsom varande en sann monitor, alltså att den "talar sanning"
med avseende på att spela upp musiksignalen ackurat, så blinkar den.
Hur är kretsen uppbyggd och hur fungerar den?
IngOehman skrev:...permanent lysande blåa dioder på hifi-apparater borde vara förbjudet!![]()
lech skrev:Jag tror inte . det får man göra i kyrkan.
IÖ skrevMen konstruktörens uppdrag är långt mycket mer än att bara utvärdera.
Ingvar du vet bättre än så.Men du måste ju ha "in stålar", du med.![]()
lech skrev:Ingvar:
Du behöver inte kommentera. Fortsätt med lysdioder som ligger så varmt om hjärtat här..![]()
Over and out.
Lech
torig skrev:Vilka kablar användes mellan stärkare och Junior resp QM10?
Var det EKK eller några av Consultens "dyrkablar"?
/mvh
Laila skrev:Själver så gissar jag på dä senare . . . hur skulle dä annars kunna låta bra . . . typer![]()
IngOehman skrev:
Olika människor har självklart olika musiksmak, men jag försökte spela ett rikt utbud av musik, inklusive musikinspelningar från både 60-, 50-, 40- och 30-talet. Och långt ifrån allt jag spelade, faktiskt inget, var valt för att "imponera", mera för att berätta.
Jag avskyr nästan all mässmusik som brukar höras på de förekommande hifi-mässorna och spelar därför alltid bara "riktig musik".
Förvisso hade jag valt musik således att nog nästan hälften av det som
blev spelat var akustisk musik.
- - -
Och rätt så många inspelningar var mina egna.
Jag är medveten om att det är svårt att relatera till sådana på grundval
av att man tidigare hört dem, för det har ju nästan bara jag, men som jag ser det är det ju ändå helt meningslöst att referera en upplevelse av en inspelning till en annan upplevelse av samma inspelning.
...
- - -
...
hifi-anläggningar inte alls spelar upp musiken således att kvaliteterna från verkligheten får bli bevarade.
IngOehman skrev:...
- - -
Så för att komma åter till din ursprungliga kommentar:
Mitt råd till varje lyssnare är att utgå ifrån sin inre referens som den bästa metoden för att bilda sig uppfattningar om olika hifi-apparater, utan att för den sakens skulle vilja förenkla konstruktionsprocessen till att man skulle kunna "tycka sig fram" till vad som är en tillräckligt god fidelitet.
Min infallsvinklel som konstruktör är ju INTE att skapa apparater som någon som lyssnar på dem "gillar", subjektivt. Jag skapar apparater som är trogna mot sina insignaler (och det behöver inte ens vara musiksignaler) för att de tillsammans skall kunna bilda en kedja som i sin tur är trogen fonogrammet!
Och så gör jag för att det är vad jag vill ha ut av hifi-anläggningen. Och som sagt - jag råder varje lyssnare att konsultera sin inre referens för att avgöra om de gillar det resultat som det ger.
- - -
...
Fast det finns ju s.k. kablar med möss på, innehållande RC-kretsar. Dessa skall enligt sladd ge mycket fin trevlig klang, med lugnare ljud, vad nu det innebär. Dock såg jag inga möss anslutna under demodagen, men de kan ju varit gömda någonstans.IngOehman skrev:torig skrev:Vilka kablar användes mellan stärkare och Junior resp QM10?
Var det EKK eller några av Consultens "dyrkablar"?
/mvhLaila skrev:Själver så gissar jag på dä senare . . . hur skulle dä annars kunna låta bra . . . typer![]()
Jag vet faktiskt inte. Jag tittade inte så noga.
Jag är inte så intresserad. Det spelar så himla liten roll om inte kablarna är
något alldeles förfärligt dåliga. Vi talar ju inte om 100-tals meter kabel utan
bara några få. Nästan vad som helst med rimlig area koppar duger prima.
Högtalarna är om man skall vara noga konstruerade för att drivas via kablar
med en serieresistans om 0,1 ohm och en induktans om 2 uH. Men det är
inte så noga. Man kan sätta toleranser på +/- 100 % på båda måtten utan
att mer än nyanser påverkas.
Vh, iö
- - - - -
PS. Eftersom koppars resistivitet ligger på drygt 17 nΩm (nanoohmmeter) så
är det översättbart till att en en meter lång kabel (2 m t-o-r) med en area om
1 mm^2 ger en resistans om sisådär 0,0345 ohm.
Eller om man hellre ser det så här - en kabel med längden L som skall ha en
resistans om 0,1 ohm behöver ha en area i mm^2 som är:
A = 2*L*0,1724
När det gäller induktansen så blir den tillräckligt hög med långt mellan ledarna
om kabeln är kort och tätt mellan ledarna om den är lång. Men det är som sagt
inte så kritiskt.
prolinn skrev:Jag tycker ni krånglar till det hela!
Om man vill visa på en återgivning som är bra så är det väl viktigt att man spelar goda inspelningar av riktigt bra musiker/artister. Om det då låter som att de spelar bra så är det ju bra, men om inte så vet man i och för sig inte varför det inte är bra, men det spelar väl mindre roll i så fall?
prolinn skrev:Hur ljuden av musikinstrumenten/artisterna låter kan i och för sig vara kul eller intressant också, men det är väl ändå sekundärt? Det viktiga är väl att man hör vad musikerna spelar?
prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
prolinn skrev:Att man valde att delvis spela inspelningar med amatörmusiker som verkligen spelade och sjöng - hellre än bra - är kanske symptomatiskt. Ljudmässigt imponerande, men musikaliskt - tvivelaktigt.
prolinn skrev:Den uppenbart musikaliskt skolade VD:n nämnde något om att de flesta inspelningar är dåliga och att det är orsaken till att det ofta låter dåligt. Något senare kommenterade han att "man kunde höra hur pianisten inte var riktigt inövad på stycket (Scheija tror jag det var). Att det inte lät som om pianisten spelade speciellt bra kunde man hålla med om, men att skylla på pianisten istället för på inspelningen/anläggningen är väl genomskinligt.
prolinn skrev:Varför i så fall inte välja en skiva där artisten spelar bra? Min erfarnehet är att det oftast är anläggningen som brister när det inte låter som att musikerna spelar som de brukar, inte att det är musikern som hade en dålig dag. Är inte musikern nöjd med sin prestation vid inspelnigstillfället så gör man väl om inspelningen eller att inte offentliggöra materialet?
prolinn skrev:I vilket fallt är det väl mer än en aning korkat att välja att demonstrera en hifi-anläggning med inspelningar där artistenrna spelar dåligt eller mycket sämre än normalt.
prolinn skrev:Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte då jag inte heller känner elektronik eller de som installerat prylarna. Jag har läst en del positivt om Moon dock. Vad nu det är värt?
Återgivningen hade ändå vissa framför allt ljudkaraktärsmässiga förtjänster så det skulle vara intressant att få höra Guru med elektronik vars prestanda man vet är bra för att få en uppfattning om högtalarna är bra eller inte.
prolinn skrev:Med tanke på hur imponerande högtalarna framstod rent ljudmässigt förefaller I.Ö. vara en sällsynt begåvad högtalarkonstruktör. Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.
IngOehman skrev:... andra konsumenter kan ju dessutom ha andra (högre) krav än du på så vis att de bryr sig om även andra aspekter av återgivningen än hur bra de tycker musikerna spelar, eller hur?
Det är ju inte ens säkert att det är musik som en högtalare återger alla
gånger, så att reducera kraven man skall ställa på dem till att förmedla
ett musikaliskt budskap vill jag inte göra. De behöver klara mycket mera än så.
prolinn skrev:Hur ljuden av musikinstrumenten/artisterna låter kan i och för sig vara kul eller intressant också, men det är väl ändå sekundärt? Det viktiga är väl att man hör vad musikerna spelar?
Allt är exakt lika viktigt.
...
För mig är det just att förmedla det musikaliska budskapet som är det
viktigaste, jag kommer ju själv från musikvärlden, inte från hifi-världen.
Men att det är den viktigaste komponenten gör det inte automatiskt till
den svåraste. Det är bland det lättaste att åstadkomma faktiskt.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
Du behöver inte göra en massa antaganden. Den där var dessutom på
gränsen till för fånig.
Din syn på vad musik är, är dessutom från min synvinkel väldigt, väldigt
inskränkt. För mig inkluderar den allt. Musiken är allt det som förmedlas, inte bara melodi och takt.
IngOehman skrev:prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
Nu är du bara pinsam.
Dels får du välja vilken fot du skall stå på. Du kan inte BÅDE påstå att
du förstod att inspelningarna var musikaliskt dåliga och att musiken
förmedlades dåligt. ...
prolinn skrev:IngOehman skrev:... andra konsumenter kan ju dessutom ha andra (högre) krav än du på så vis att de bryr sig om även andra aspekter av återgivningen än hur bra de tycker musikerna spelar, eller hur?
...
Här tycker vi alltså delvis lika och delvis olika. Jag tycker det verkar vara svårt att göra hifi som på ett "transparent" sätt kan förmedla vad musikerna spelar. Att inte tycka sig höra kan väl lika gärna antyda större tolerans för musikalisk oexakthet.
Dessutom tycker jag det är MYCKET viktigare att man hör musiken, alltså vad musikerna spelar än att man hör andra aspekter av ljudet. Fokus på musiken inte på ljudet. Det betyder inte att jag tycker att de övriga aspekterna är ointressanta. Det skrev jag dessutom också redan tidigare.IngOehman skrev:prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
gränsen till för fånig.
inskränkt. För mig inkluderar den allt. Musiken är allt det som förmedlas, inte bara melodi och takt.
Vad vet du om min syn på musik? Jag kanske har mycket högre krav än vad du ens kan föreställa dig. Det vet du inget om!
Till exempel så kanske jag till och med har högre krav på ljudåtergivningen än du och oändligt mycket högre krav på hur musiken återges. Det är inte säkert, men inte heller något du kan veta!IngOehman skrev:prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
Nu är du bara pinsam.
förmedlades dåligt. ...
Nu var det ju inte jag som påstod att musikerna/musiken var dålig det var faktiskt dom som stod för demonstrationen som sa detta!
Isaac skrev:Nu var det precis tvärtom, dvs Guru högtalarna var ganska bra på att återge just den musik som spelades under själva demonstrationen, däremot när annan musik skulle återges visade det sig att högtalarna varken var frekvensraka eller faslinjära.
prolinn skrev:IngOehman skrev:... andra konsumenter kan ju dessutom ha andra (högre) krav än du på så vis att de bryr sig om även andra aspekter av återgivningen än hur bra de tycker musikerna spelar, eller hur?
...
Här tycker vi alltså delvis lika och delvis olika. Jag tycker det verkar vara svårt att göra hifi som på ett "transparent" sätt kan förmedla vad musikerna spelar. Att inte tycka sig höra kan väl lika gärna antyda större tolerans för musikalisk oexakthet.
prolinn skrev:Dessutom tycker jag det är MYCKET viktigare att man hör musiken, alltså vad musikerna spelar än att man hör andra aspekter av ljudet. Fokus på musiken inte på ljudet. Det betyder inte att jag tycker att de övriga aspekterna är ointressanta. Det skrev jag dessutom också redan tidigare.
prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Anledningen till att använda inspelningar av akustiska instrument antar jag främst är för att kunna bilda sig en uppfattning om hur instrumenten "låter" alltså inte hur det musikaliska innehållet återges!?
gränsen till för fånig.
Vad vet du om min syn på musik?
prolinn skrev:Jag kanske har mycket högre krav än vad du ens kan föreställa dig. Det vet du inget om!
prolinn skrev:Till exempel så kanske jag till och med har högre krav på ljudåtergivningen än du och oändligt mycket högre krav på hur musiken återges. Det är inte säkert, men inte heller något du kan veta!
prolinn skrev:IngOehman skrev:prolinn skrev:Med tanke på den musik som spelades vid Guru-demon och hur det lät så tycker jag det verkar vara återgivning av ljud som var poängen med demonstrationen, kanske även med Guru. Inte för att det gick att bedöma utifrån hur det lät utan för att ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.
Nu är du bara pinsam.
förmedlades dåligt. ...
Nu var det ju inte jag som påstod att musikerna/musiken var dålig det var faktiskt dom som stod för demonstrationen som sa detta!
IngOehman skrev:Jag tror Isaac har en grav vrångbild av hur utvecklingen av högtalarna
har gått till...
Av det han skriver verkar det som om man tror att de har givits egen-
skaper på helt subjektiv grund baserat på hur de låter när t ex de in-
spelningar som spelades under demon har avlyssnats.
Inget kunde vara längre från sanningen.
Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
ursprungstrogen signalbehandling, det vill säga återgivning.
Lyssning på musik är inte ens en del av utvecklingen förrän de är prak-
tiskt taget färdiga!
Och då använder jag det i princip bara för att det i förekommande fall
kan avslöja artefakter, som ger skäl att backa och börja lite grann från
början (back to the drawing board...). Men att ändra på högtalarna för
att de skall passa subjektivt för spelning av några få specifika inspel-
ningar är mig oändligt främmade!
Längre ifrån det sätt som jag arbetar kan man inte komma.
Högtalarna är utformade för att ge en så frekvensrak återgivning som
det är möjligt, med både stereosystemet, rumssamverkan och lyssnar-
nas egenskaper som prykoakustiska varelser med i ekvationen.
Och det finns INGEN subjektiv aspekt på det hela inkluderad. Jag bryr
mig inte på något sätt om vad för olika tänkbara sound som någon kan
tycka om subjektivt. I "någon" så inkluderar jag mig själv.
- - -
Valet av inspelningar som jag gör för demo av högtalarna, är som regel
baserade på många olika faktorer, men den "mest gemensamma näm-
naren" för de inspelningar som brukar visa framfötterna, är att det är
de som är de minst manipulerade!
Och det är även sådana skapligt oskruvade inspelningar som jag tycker
det är mest intressant att spela. Av många skäl. Ett är att det går mode
i hur man skall skruva, och jag är inte intresserad av att göra högtalare
som är anpassade för någon just nu rådande "sound-trend".
Att det är just de oskruvade inspelningarna som visar framfötterna är
för övrigt inte så konstigt givit receptet som användts under konstruk-
tionen - det är ju precis vad man kan vänta sig om receptet fungerar -
eftersom de dominerande färgningarna då blir de som ligger på fono-
grammen! Det vill säga de fonogram med minst skräp blir också de som
framstår som bäst!
- - -
Så precis tvärtom mot vad Isaac skriver så är både Guru QM10 och jr,
högtalare som har framtagits UTAN att utvecklingen har fått vila på
några subjektiva grunder. De spelar därför i hög grad alla inspelningar
"såsom inspelningarna är". Och att de väldigt enkla och i huvudsak
omanipularde inspelningarna då framstår som bäst/minst färgade är ju
inte rocket science direkt.
Men tack Isaac för att du uppmärksammade det!
Vh, iö
Du menar mera nära "verkligheten"? Mina referenser tillhör delvis hörlurar, QRS Callisto, Audiovector Ki1 och Si1, Martinlogan C, B&W 601, där B&W inte alls ger i närheten av rak frekvensgång. Har även tagit med inspelningen och lyssnat på olika högtalare från Dali, Dynaudio, var även inne på Mårten och lyssnade, blev inte imponerad, detsamma gäller resten av QRS sortimentet (förutom Jupiter då dom inte avlyssnats) etc etc.hevi skrev:Isaac skrev:Nu var det precis tvärtom, dvs Guru högtalarna var ganska bra på att återge just den musik som spelades under själva demonstrationen, däremot när annan musik skulle återges visade det sig att högtalarna varken var frekvensraka eller faslinjära.
Hur visade detta sig? Kan du utveckla bristen på faslinjäritet som du upplevde -hur uppenbarar det sig för en van lyssnare? Kan du ge exempel på högtalare i prisklassen som är "sant" faslinjära och frekvensraka mot inspelningar, så man har något att jämföra mot?
Isaac skrev:...inte alls ger i närheten av rak frekvensgång.
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 16 gäster