LTS - rätt eller fel, en gång för alla !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

LTS - skall föreningen ifrågasättas ???

Ja - motivera !!!
41
44%
Nej.
30
32%
Neutral
23
24%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-25 10:53

Hade jag varit subjektivist skulle jag argumentera så här. Lesson no. 1:

- Jag upplever ljudet från LTS-rekommenderade Pioneeren som medelmåttigt.
- Hur har du testat det?
- Lyssnat.
- Men mot vilken referens?
- Det spelar ingen roll. Jag upplever ljudet som medelmåttigt.
- Men hur kan du veta att ljudet inte är det korrekta?
- Det spelar ingen roll och jag bryr mig inte. Jag upplever fortfarande att ljudet är bättre från andra spelare.
- Tror du inte det är placebo?
- Det spelar ingen roll vad det beror på. Jag upplever ljudet sämre från Pioneeren.
- Så du skulle kunna betala 20,000 för en spelare som låter likadant som en som för 5,000?
- Nej.
- Har du testat?
- Ja.
- Blint?
- Nej.
- Hur vet du då att det inte är placebo?
- Se min kommentar längre upp i tråden.
- Jaha. Ok, så det skulle mycket väl vara så att du bara inbillar dig?
- Kanske, men kan du bevisa det?
- Nej det kan jag ju inte. Din upplevelse ju härröra från reella skillnader, inbillningar, preferenser etc.
- Precis. Och jag bryr mig inte vad det beror på. Upplever jag att det låter bättre så är det bättre i mina öron.
- Ok.

*end of discussion* 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 10:57

Mätdoktorn: Känns skönt att det faktiskt.se finns folk på "andra sidan" som
inte bara är smarta, utan oxå har förmågan att vara ödmjuka och trevliga! :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 11:00

Ett öppet test av apparater genererar främst åsikter och
personliga omdömen, inte fakta som är sanning för andra

Visst, fakta skulle stått inom situationstecken. Nåväl, jag anser ju
inte att LTS vetenskapliga(?) metoder genererar nån fakta heller!
Det var ju liksom det jag opponerade mig mot från början, alla
åsikter om hur hifi låter är just tyckande - oavsett hur man grundat
denna åsikt. Det kan aldrig bli fakta, enligt mitt sätt att se det... :twisted:

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-25 11:11

Om nu allting inom HiFi är åsikter och tyckande, vad är det då för mening att diskutera HiFi, eller – framför allt – ge råd till andra. Om du nu tycker att CD-spelare A, förstärkare B och högtalare C är bäst, vad har den informationen för värde för andra människors ljudåtergivning om allt ändå bara är åsikter? OK, du får nöjet att ventilera dina åsikter, men hur givande är det för andra?
Varför inte lika gärna prata om vilken formgivning av och på knappen har, eller om silver, titan, champagne eller svart front är snyggast, i stället för att diskutera vilken som "låter" bäst.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 11:28

Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-25 14:04, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-02-25 11:55

OBS, nedanstående inlägg var ett svar på något som Hotspur skrivit ovan, men valt att ta bort. Det löd dock på följande vis:

"Tja, med lite tur så har vi liknande smak och då är ju rådet användbart. Eller så vet frågeställaren att jag brukar gilla konstigt låtande prylar och då är ju tyckandet oxå värdefullt. Minst lika värdefullt som att en förening t ex utser en särskild DVD-spelare till att vara "bäst" på att spela CD-skivor.."

Tja, på så lösa grunder skulle i alla fall inte jag grunda ett beslut att köpa prylar för tusentals kronor. Jag skulle också dra mig för att ge råd till andra i en sådan situation. Bättre att inte ge råd alls än att ge råd som löper alltför stor risk att vara olämpliga.

LTS har inte utsett en viss DVD-spelare till att vara bäst på att spela CD-skivor. LTS har hävdat att denna DVD-spelare kommer närmare ett invändningsfritt återgivande av den information som finns på CD-skivorna än någon annan som föreningen testat. LTS har också hävdat att avvikelserna mellan den signal som spelaren skickar vidare till försteg och den signal som finns kodad på skivan är mycket liten, vilket är värdefull information för den som vill ha en spelare som gör just detta. Att LTS söker produkter som återger innehållet på skivorna står i LTS stadgar, som finns på www.lts.a.se. Den som vill ha något annat av sin CD-spelare, t ex en färgning som den personen uppskattar, får väl leta på annat sätt.
Senast redigerad av niklasz 2005-02-25 14:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-25 12:29

Hotspur skrev:
Om du nu tycker att CD-spelare A, förstärkare B och högtalare
C är bäst, vad har den informationen för värde för andra

Tja, med lite tur så har vi liknande smak och då är ju rådet användbart. Eller så vet frågeställaren att jag brukar gilla konstigt låtande prylar och då är ju tyckandet oxå värdefullt. Minst lika värdefullt som att en förening t ex utser en särskild DVD-spelare till att vara "bäst" på att spela CD-skivor...

Tänk då på att det är din åsikt att det är "minst lika värdefullt". Det är läsaren av inläggen som bedömer vad som är värdefull information. Om läsaren kritiserar informationen sakligt så är det utifrån dennes bedömning, oavsett vilken åsikt, hypotes eller "fakta" som lagts fram. Om läsaren bedömer att din information inte är värdefull för denne/denna, så är det bara att acceptera. Man kan ju fortsätta argumentera, men då har det ju alltsom oftast slutat i mer eller mindre personangrepp när argumenten tryter. Det hela slutar i definitionsfrågor, argumentationspolitik, ordval och personliga åsikter om vad ord betyder. Och naturligtvis rena påhopp.

Så vad betyder:

Fakta
Preferenser
Höra
Tycka
Uppleva
Tolka
Tro
Veta

Om man ska kunna diskutera måsta varje person veta vad man menar. Klassiskt relationsproblem.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2005-02-25 12:51

Har inte läst några inlägg alls än.
Jag läste frågan och röstade nej.

Varför skall man ifrågasätta en förenings vara eller icke-vara, de som vill vara med är väl med och drar den nytta de kan av föreningen, de som inte vill vara med.
    vet inte om föreningen
    vill inte vara med
    tycker det är för dyrt
    orkar inte gå med för att det är för krångligt

Tar det slut på personer som vill vara med upphör föreningen, måste det vara mer komplicerat än så?

Edit, det visar sig av kommentarerna att det nog var LTS åsikter man skulle ifrågasätta eller inte, så vitt jag vet är det sällan LTS officiellt kommenterat saker här. Så det som just nu diskuteras verkar vara enskilda LTS medlemmars uttalande som med tiden tolkats och generaliserats till att mer eller mindre vara LTS-dogmer (dogmas?). Klart detta generaliserande skall ifrågasättas ...
"LTS - skall föreningen ifrågasättas ???" Tveklöst nej
Senast redigerad av Gaston 2005-02-25 13:31, redigerad totalt 2 gånger.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 12:52

Thomas_A skrev:
Hotspur skrev:
Om läsaren bedömer att din information inte är värdefull för denne/denna, så är det bara att acceptera.

Självfallet. Hoppas LTS-fanatikerna oxå fattar detta?
Senast redigerad av Hetsporren 2005-02-25 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-25 13:20

patrikf skrev:Robert,
Jag har framfört den synpunkten tidigare, men fick förklaringen (förutom, oräkneliga anklagelser om personangrepp och dylikt) att ledarstilen/attityden ursäktas av det stora kunskapsbidraget.

Öhman har onekligen en hel del kunskap. Problemt för hans del verkar vara mer av pedagogisk natur; - läser man hans inlägg så finner man vettiga inslag och synpunkter inbäddat i ett språk varvat med meningsbyggnader som emellanåt tangerar dagisnivå.

Att han sedan finner det logiskt att kalla DC för "svart brus" gör inte saken bättre.

Det finns en inkonsekvens i Ö:s retorik som stundtals känns påfrestande. Jag kommer bland annat att tänka på uttalanden i andra trådar här nyligen ang. brus, där Ö. i ena stunden försöker att tackla "problemet" på ett seriöst sätt, för att i andra ögonblicket hemfalla åt uttalanden av typen "vad ska vi kalla skiten"?

Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.

Instämmer helt och hållet. Inte minst mot bakgrund av att ledaren för en sekt eller organisation ofta, (medvetet eller omedvetet), står som en symbol för etablissemanget. Jag tror inte att Ö. representerar genomsnittet av LTS medlemmar, vare sig kunskapmässigt eller språkligt. :) Tanken bakom LTS är dock i grunden sund enligt min uppfattning.

Sen undrar jag var gränsen för privat agerande, och om man representerar LTS tex. Oavsett svaret på den frågan så tror jag att de flesta oinvigda inte gör nån skillnad mellan Öhman´s och LTS åsikter. Särskilt med tanke på taglinen...

Jag tror nog att Ö. skulle ha åtskilligt att vinna på att skriva om sin taglinje, alternativt ta bort det där med "Chefsideolog". Det är ganska uppseendeväckande att han inte är mer angelägen om att skilja på högtalartillverkaren Ö. och LTS-Öhman...

Varför skulle en chefsideolog (för LTS) vara ödmjuk? :wink:

Som jag ser det har han allt att vinna därpå... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-25 13:29

Robert skrev:Jag tror nog att Ö. skulle ha åtskilligt att vinna på att skriva om sin taglinje, alternativt ta bort det där med "Chefsideolog". Det är ganska uppseendeväckande att han inte är mer angelägen om att skilja på högtalartillverkaren Ö. och LTS-Öhman...

Det är å andra sidan just så att vi från admin vill, genom att man ska redovisa ALL inblandning i branschen, så användarna får själv avgöra om en persons ev inblandning någonstans gör inläggen mer eller mindre trovärdigare. Att IÖ redovisar all inblanding är alltså helt i enlighet med policyn.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-25 13:31

patrikf skrev:Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.

Kallar du Pekka karismatisk? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 13:34

Tagga ned Bobban!

Vi vet alla redan hur du känner. Fint av dig att förmedla det, om och om och om igen... men jag tror och hoppas att de flesta här tycker att det är mera intressant att diskutera sakfrågor än att se dig gå till ständiga angrepp mot en person, eller någons (samma persons) sätt att uttrycka sig.

Om du har någon sakinvändning (något du inte förstår kanske?) avseende något jag sagt så varsågod, fråga gärna! Du har ju redan visat att du har lite svårigheter med läsförståelsen (eller rättare anser dig kunna bedöma vad ANDRA än du har svårt att förstå, och sätter dig över dem och utnämner dig själv till universell uttolkare!), men fråga gärna som sagt. Du kan sluta utgå ifrån att bara du förstår - men att andra inte gör det... Det såg vi ju sist.

Så tagga ned med de allmänna trakasserierna. Du får nog rätt måttligt genomslag när du bara agerar kverulant. Sakinvändningar är bättre.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-25 13:43, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 13:37

Naqref skrev:
patrikf skrev:Min personliga uppfattning är att det inte är förvånande att en organisations oberoende ifrågasättas när dess karismatiska ledare visat så många prov på oförmåga att hantera kritik.
Finns det inte som oftast en formell ledare och oformell ledare?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-25 13:41

EngelholmAudio skrev:
Naqref skrev:

Är det inte snarare det att folk missuppfattar vilken del av LTS som egentligen är LTS ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-25 13:47

Nattlorden skrev:
EngelholmAudio skrev:
Naqref skrev:

Är det inte snarare det att folk missuppfattar vilken del av LTS som egentligen är LTS ?
Det är mycket möjligt. Jag ville bara hjälpa till i öka förståelsen för vad man kan mena med ordet "ledare".

I sakfrågan har jag inte nått att tillägga.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-02-25 14:20

Ibland så passar väl frågan:

"har ni fest eller?"

Får jag bara komma med en liten påbyggnadsfråga som rör det EA skriver om.
Om en förening per definition har en "Chefsideolog" så är det väl han som är bossen, kapten på skeppet, gängets ledare med karta och kompass, företagets styrelseordförande, dvs mannen med egentlig makt?

De andra är styrman, vd och annat i "utförar-ledet"?

Ingen "flame", bara en reflektion....

mvh

,

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 14:35

IngOehman skrev:Tagga ned Bobban!

Vi vet alla redan hur du känner. Fint av dig att förmedla det, om och om och om igen... men jag tror och hoppas att de flesta här tycker att det är mera intressant att diskutera sakfrågor än att se dig gå till ständiga angrepp mot en person, eller någons (samma persons) sätt att uttrycka sig.

Om du har någon sakinvändning (något du inte förstår kanske?) avseende något jag sagt så varsågod, fråga gärna! Du har ju redan visat att du har lite svårigheter med läsförståelsen (eller rättare anser dig kunna bedöma vad ANDRA än du har svårt att förstå, och sätter dig över dem och utnämner dig själv till universell uttolkare!), men fråga gärna som sagt. Du kan sluta utgå ifrån att bara du förstår - men att andra inte gör det... Det såg vi ju sist.

Så tagga ned med de allmänna trakasserierna. Du får nog rätt måttligt genomslag när du bara agerar kverulant. Sakinvändningar är bättre.

Vh, iö

Istället för att själv bidra med onödiga personangrepp kan du väl bara försöka ta till dig konsensus: att ditt sätt att uttrycka dig lämnar en hel del övrigt att önska.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-25 14:47

Hur man uttrycker sig på ett hifi forum är det noga med!!
Här är det allvar!!
Jävlit viktit faktisst!
Det handlar ju om vuxna mäns kännslor :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 14:54

postpunk skrev:Hur man uttrycker sig på ett hifi forum är det noga med!!
Här är det allvar!!
Jävlit viktit faktisst!
Det handlar ju om vuxna mäns kännslor :lol:

Det var mer attityd o dyl jag siktade på ovan. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-25 15:19

är det inte bättre att alla inte tar åt sig så mycket utan bara diskuterar på en rimligt nivå och slutar med personangrepp osv...

alt 2: vi startar en hifi-fightclub där vi kan matcha varann med nävarna (mycket roligare än att prata)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 15:20

rhenrics skrev:

Vh, iö

Istället för att själv bidra med onödiga personangrepp kan du väl bara försöka ta till dig konsensus: att ditt sätt att uttrycka dig lämnar en hel del övrigt att önska.

Se det som en reaktion på angreppet bara. Det är liksom inte första gången det hänt. Det finns ett gäng som gör ständiga attacker. Om och om och om igen...

Vill inte vara sandlådig i onödan, men det var inte jag som började. Följ tråden tillbaka så får du se.

Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-25 15:21

Jag tycker att det är skönt att någon försöker hjälpa de av "Bose-syndromet" drabbade individerna :!:

De kan vara oslipade juveler :lol:

Jag har själv en gång brottats med stor hifi osäkerhet, med endast hifi handlare att vända mig till i det stora grå bruset som var min verklighet.
Jag var snärjd av kablar och stungen av spikes, tills jag genom DIY och faktiskt.se såg ljuset.
Nu är det som om en slöja lyfts från min själ, och jag har mer rymdkänsla än någonsin tidigare.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-25 15:26

Ja- och vad är då sakfrågan???
Tråden handlar ju om kriitik mot LTS, och som chefsideolog är det inte så konstigt att du hamnar i fokus då.
Skilj på dig som privatperson och skribent här eller representant för LTS :idea: Om det nu går...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-02-25 15:33

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:

Vh, iö

Se det som en reaktion på angreppet bara. Det är liksom inte första gången det hänt. Det finns ett gäng som gör ständiga attacker. Om och om och om igen...

Vill inte vara sandlådig i onödan, men det var inte jag som började. Följ tråden tillbaka så får du se.

Jag vidhåller att sakfrågorna borde vara intressantare att diskutera än meningslösa angrepp mot LTS eller min person och mina meningsbyggnader (som faktiskt brukar vara begripliga för de flesta normalbegåvade).

Sakfrågan är just att du i egenskap av LTS:s största "mediapersonlighet" med ditt sätt att agera också drar en viss irritation över LTS som helhet. Det var åtminstone en teori som lanserades, om jag förstod rätt. Att då svara på det sätt du gör förbättrar inte intrycket av dig som person, och tyvärr ej heller LTS som förening. Personligen tycker jag att ett "språkrör" kanske borde ha lite mer av diplomatiska kvalitéer. Och då spelar det inte så stor roll vem som började.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-02-25 15:46

Nu märks det ju att vad jag tycker inte spelar så stor roll här på forumet. Men jag vill ändå gärna berätta om hur jag känner för Ingvar.

Bättre frontman kunde de (eller kanske vi?) inte ha. Ingvar är oerhört kompetent, sympatisk och dessutom hjälpsam. På riktigt. Jag har lärt mig MYCKET av hans poster, ett återkommande problem i dessa, för mig mycket lärorika trådar, är alla dessa gnällspikar. Jag fattar inte vad de vill, men de förstör för mig i.a.f.
Jag vill liksom lära mig nått.
Senast redigerad av postpunk 2005-02-25 15:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-02-25 15:53

Idé: Det kanske borde reggas ett nick för "LTS språkrör" så det vore uppenbart vilka uttalanden som LTS står för och vilka poster som är Ingvars, eller Pekkas personliga uttalanden?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-25 16:02

Ja Sladd lille, vi har fest !!!

På detta forum tillåts nämligen debatt. Ibland är nivån kanske lite skiftande men här får man faktiskt.se ha mycket olika åsikter. Även om jag också kan tycka att teknikergänget har ett numerärt övertag så är det en milsvid skillnad mot andra fora.

Till skillnad från din förra sandlåda där bara du och dina ryggdunkarpolare fick ha rätt. Alla andra avstängdes kvickt och lätt :evil: . Numera verkar dom däremot ha lite mer högt i tak och jag tror faktiskt.se att det till viss del beror på kritiken härifrån + att det nog är mer oberoende moderatorer där nu. Ni som höll i taktpinnen på den gamla trista tiden hade ju hela handen i branschens syltburk.

Dock tycker vi som är moderatorer att den här posten är på gränsen för vad vi kan acceptera. Sjunker nivån ännu mer så får vi ta fram stora saxen och redigera inlägg. Skärpning!!
/admin (hali)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-25 16:07

Jag kan göra det enkelt för er alla! :wink:

ALLA inlägg som jag kommer med skall ALLTID förstås som mina alldeles egna. Som default, liksom.

De skall alltså INTE i något enda fall tolkas som LTS officiella synpunkter. Dessa finns dock, då och då, att omläsa i MoLt - LTS officiella organ.

Här på Faktiskt, eller något annat forum för den delen, finns BARA mina egna inlägg, som ingen annan än jag personligen står för.

Capice?

Vh, Ing. Öhman

PS. Om jag emellertid någon gång framställer inlägg som är redovisningar av LTS officiella hållning i någon fråga, så kommer det att framgå. Jag kommer nämligen att göra mitt yttersta för att det skall stå att så är fallet. Det finns några sådana historiska inlägg också.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-25 16:07

Birger skrev:J Ni som höll i taktpinnen på den gamla trista tiden hade ju hela handen i branschens syltburk.

Här har vi bara halva!

8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi