Låter Spotify inte så bra? - Löst!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-29 19:32

Svante skrev:Kanske kommer det positiva ur Spotify att folk börjar märka att ljudkvaliteten varierar på fonogram. Jag menar, man blandar ju hejvilt mellan skivor numera. Behovet av en Spotify med R.128 kommer att öka eftersom det finns en massa gammal musik som man blandar med.

Man kan ju alltid hoppas, jag håller tummarna.

Fast dom har ju redan volymnormalisering inbyggt vilket typ löser problemet om man blandar nytt med gammalt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 19:50

JB skrev:
Svante skrev:Kanske kommer det positiva ur Spotify att folk börjar märka att ljudkvaliteten varierar på fonogram. Jag menar, man blandar ju hejvilt mellan skivor numera. Behovet av en Spotify med R.128 kommer att öka eftersom det finns en massa gammal musik som man blandar med.

Fast dom har ju redan volymnormalisering inbyggt vilket typ löser problemet om man blandar nytt med gammalt.

Nej, den är ondska.

Det är en kompressor som höjer upp (och sabbar) högdynamiska inspelningar. Det som behövs är att sänka de mosade, starka. R.128 har löst det där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-29 20:12

Svante skrev:
JB skrev:

Nej, den är ondska.

Det är en kompressor som höjer upp (och sabbar) högdynamiska inspelningar. Det som behövs är att sänka de mosade, starka. R.128 har löst det där.

Ja det kanske inte är bästa lösningen, men säkert tillräckligt bra för att Spotify och dom flesta lyssnarna ska vara nöjda, så jag tvivlar på att dom kommer orka byta ut normaliseringen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-06-29 21:13

Jag köper nytt dasspapper och ny kedja till motorsågennär den inte går att fila mer. Resten är gammalt här hemma.

Frågan är alltså hur jag ska koppla ihop min uråldriga laptop med Ubuntu med mina receivrar från -70-talet på ett ok sätt för att kunna spela Spotify utan att förlora allt för mycket på vägen mellan routern och receiverns auxingång. Någon som vet?

/A

Edit. Omformulering.
Senast redigerad av Andersh74 2013-06-29 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-29 21:27

Andersh74 skrev:Jag köper nytt dasspapper och ny kedja till motorsågennär den inte går att fila mer. Resten är gammalt här hemma.

Frågan är alltså hur jag ska koppla ihop min uråldriga laptop med Ubuntu med mina receivrar från -70-talet på ett ok sätt för att kunna spela Spotify utan att skämmas. Någon som vet?

/A

Det kan du göra utan skam, när Spotify kan leverera fullgod ljudkvalitè 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-06-29 21:59

Ok, skivbolagen levererar alltså digitala filer till Spotify. Men är det skivbolagens "bästa möjliga rip" som levereras? Finns det standarder i avtalen? Eller kan skivbolagen skicka över en snålkodad fil som kanske dessutom är trixad med?

Själv tycker jag att vissa skivor på Spotify ligger rätt nära min egen ripp till flac, medan andra låter jätte konstigt. Tycker därför att det låter konstigt att Spotify som system skulle orsaka försämringen. Det borde låta mer lika om felen då.

/tror en john

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-29 22:02

enJohn skrev:Själv tycker jag att vissa skivor på Spotify ligger rätt nära min egen ripp till flac, medan andra låter jätte konstigt. Tycker därför att det låter konstigt att Spotify som system skulle orsaka försämringen. Det borde låta mer lika om felen då.

Den uppenbara spekulationen är väl att Spotify har den senaste remastrade utgåvan av det mesta. Skivbolagen tror ju att den är bäst. Du kan ha gamla oförstörda upplagor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-06-29 23:18

Ja det är ju såklart skivbolagen som väljer vilka utgåvor som hamnar på spotify.
Ska ni jämföra ljudet mellan Spotify och CD så ska ni använda modern musik, för nästan allt som släpps idag finns ju bara i en version (men det är nog ganska mycket svårare att höra skillnad med modernt mixad musik istället)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-29 23:28

Tycker Spotify låter fantastiskt bra. Vill jag ha lite mer tyngd och känsla (analogt) spelar jag bara över till kassett.
Senast redigerad av Objektivisten 2013-06-29 23:29, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 23:28

Objektivisten skrev:Tycker Spotify låter fantastiskt bra. Vill jag ha lite mer tyngd och känsla spelar jag bara över till kassett.

:lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-06-30 01:20

Att jämföra med rippad vinyl, tycker jag är fel. Vinyl saknar enligt mig en oktav i basregistret 8) :) .
Felet med spotify, som jag upplever det är att det låter instängt, beslöjat och dynamikbegränsat.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-30 07:54

Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra. Huruvida det fortfarande låter sämre än CD eller inte handlar om finlir och sådant bryr jag mig inte så mycket om. Det låter inte dåligt längre (till och med riktigt bra med viss musik) och med det är jag nöjd och glad.

Hälsn. Michael

Ps. Att det fortfarande låter illa om viss musik lastar jag inte Spotify för.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-06-30 08:27

MichaelG skrev:Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra. Huruvida det fortfarande låter sämre än CD eller inte handlar om finlir och sådant bryr jag mig inte så mycket om. Det låter inte dåligt längre (till och med riktigt bra med viss musik) och med det är jag nöjd och glad.

Hälsn. Michael

Gött! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-30 10:36

Är det bättre att lyssna genom appleprylar än microsoftdito när man kör spotify?
Bikinitider

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 10:39

celef skrev:Är det bättre att lyssna genom appleprylar än microsoftdito när man kör spotify?

Nej, det skulle jag inte säga.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 10:50

Svante skrev:
enJohn skrev:Själv tycker jag att vissa skivor på Spotify ligger rätt nära min egen ripp till flac, medan andra låter jätte konstigt. Tycker därför att det låter konstigt att Spotify som system skulle orsaka försämringen. Det borde låta mer lika om felen då.

Den uppenbara spekulationen är väl att Spotify har den senaste remastrade utgåvan av det mesta. Skivbolagen tror ju att den är bäst. Du kan ha gamla oförstörda upplagor.

Den uppenbars slutsatsen är då att inte lyssna på Spotify utan själv ha kontroll på vilken version man lyssnar på.

Annars kan man ju konstatera att Richard hade rätt, felet var i uppspelningssystemet.
Jag har samma erfarenhet, spela upp digital musik är inte så trivialt som många ger uttryck för, speciellt från PC som inte är designad för att i första hand spela upp musik.
En dedikerad apparat har därför större förutsättningar att optimeras (minska störningarna) för optimal prestanda.
Enl min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 10:50

MichaelG skrev:Tack för all hjälp och allt engagemang! Och särskilt tack till Palle (eg Supernollan). Jag följde steg för steg råden och nu låter Spotify bra. Huruvida det fortfarande låter sämre än CD eller inte handlar om finlir och sådant bryr jag mig inte så mycket om. Det låter inte dåligt längre (till och med riktigt bra med viss musik) och med det är jag nöjd och glad.

Hälsn. Michael

Då blir man ju lite nyfiken vilket av alla sakerna som var orsaken. Var det några sådana där "bass boost" eller "enhancements" påslagna?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 10:51

sportbilsentusiasten skrev:
Svante skrev:

Den uppenbars slutsatsen är då att inte lyssna på Spotify utan själv ha kontroll på vilken version man lyssnar på.

Annars kan man ju konstatera att Richard hade rätt, felet var i uppspelningssystemet.
Jag har samma erfarenhet, spela upp digital musik är inte så trivialt som många ger uttryck för, speciellt från PC som inte är designad för att i första hand spela upp musik.
En dedikerad apparat har därför större förutsättningar att optimeras (minska störningarna) för optimal prestanda.
Enl min erfarenhet.

Vad är det för störningar som ska minskas menar du?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-06-30 11:25

Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 11:28

sportbilsentusiasten skrev:Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Fast i det här fallet handlade det nog om den alltför rika floran av "finesser" som finns på en PC.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-06-30 11:30

Svante skrev:Då blir man ju lite nyfiken vilket av alla sakerna som var orsaken. Var det några sådana där "bass boost" eller "enhancements" påslagna?

Nej, det fanns inga sådana uppenbara inställningar på. Det var när vi stängde av alla uppspelningsenheter utom Asus Xonar som det började låta bra. Jag experimenterade också med olika samplingshastigheter för användning i delat läge under "Avancerat" för SPDIF, men kunde inte höra några skillnader.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 11:31

sportbilsentusiasten skrev:Troligen störningar från kassa nätdelar i datorn, fläktar, HDD o annat som vibrerar plus elekrtomagnetisk strålning (RFI)

Dessa uppstår ju i så fall även om du har en nätverksspelare eftersom filerna
lagras på datorn ändå.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 11:47

mx skrev:

Dessa uppstår ju i så fall även om du har en nätverksspelare eftersom filerna
lagras på datorn ändå.

Det finns en risk för det, men det är väldigt stor skillnad på lagringsmediat också. Vissa datorer passar bättre än andra, de flesta föredrar en bra NAS istället för PC. Mac är nästan alltid ljudmässigt bättre än PC. Och nu snackar vi ljudkvaliteten endast.

En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Detta är min erfarenhet och många andras. Nu kommer säkert en massa teknokrater påstå att det inte kan vara nån skillnad, men de har troligen aldrig heller hört en god nätverkspelare som är rätt inställd utan är mera upptagna med mätningar och att lyssna till sinustoner och blindtester....

Alla som har squeezebox touch eller duet kan lätt prova själva vad som låter bättre, vart konverteringen ska ske, i datorn eller i nätverkspelaren. Jag har gjort jämförelsen flera gånger, och Duet låter klart bättre då den sköter konverteringen FLAC/ waw. Ljudet blir mera naturligt och stereobilden blir en aning bättre än då PC: n sköter det hela.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 11:50

sportbilsentusiasten skrev:
Svante skrev:

Enl min erfarenhet.

+1.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-30 11:51

Du har en otroligt dålig stil på forumet Richard. När jag var hemma hos dig
och lyssnade på dina hemmabyggen lät du inte alls så här stöddig, raljerande
och nedvärderande om andra människor.

Mycket tråkigt beteende.
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 11:55

:?: :cry:

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2013-06-30 12:00

adzer skrev:Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Jag blev lite nyfiken på det där med WASAPI och att förbigå Windows "ljudförstörande" mjukvaror. Spelade Daft Punks senaste i högupplöst FLAC format och jämförde "primary sound driver" (standardinställningen) med direktinställningen (USB till min Marantz NA-7004 som används som DAC).

Faktum är att jag upplevde en tydlig skillnad mellan de två inställningarna. När jag kopplade förbi Windows ljuddrivrutiner verkade blev basen djupare. Jämförelsevis lät den komprimerad och med mer fokus på midbasen snarare än hela registret. Kanske kan vara bra i datorhögtalare som inte går så djupt som en riktig stereo?

Även diskanten fick ett lyft tycker jag. Hi-hat och andra perkussiva instrument framträdde med en öppnare klang. Likaså blev röster något öppnare i klangen.

Nu var detta bara ett snabbt test, ingen blindlyssning eller så, men jag tycker ändå att observationerna var värda att dela med sig av. Kanske man skulle ställa till med ett riktigt blindtest?
/Noak

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-06-30 12:02

Richard skrev:En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Hur många olika spelare har du testat?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 12:02

Noak skrev:
adzer skrev:Det kan det absolut göra. Foobar tex har ju stöd för direktsound/wasapi medans spotify alltid går via windows mixern som kan ställa till alla möjliga med problem.

Jag blev lite nyfiken på det där med WASAPI och att förbigå Windows "ljudförstörande" mjukvaror. Spelade Daft Punks senaste i högupplöst FLAC format och jämförde "primary sound driver" (standardinställningen) med direktinställningen (USB till min Marantz NA-7004 som används som DAC).

Faktum är att jag upplevde en tydlig skillnad mellan de två inställningarna. När jag kopplade förbi Windows ljuddrivrutiner verkade blev basen djupare. Jämförelsevis lät den komprimerad och med mer fokus på midbasen snarare än hela registret. Kanske kan vara bra i datorhögtalare som inte går så djupt som en riktig stereo?

Även diskanten fick ett lyft tycker jag. Hi-hat och andra perkussiva instrument framträdde med en öppnare klang. Likaså blev röster något öppnare i klangen.

Nu var detta bara ett snabbt test, ingen blindlyssning eller så, men jag tycker ändå att observationerna var värda att dela med sig av. Kanske man skulle ställa till med ett riktigt blindtest?

Medhåll.
Du kan uppleva ungefär samma förbättring med en mac som dator. Min subjektiva erfarenhet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-30 12:03

Svante skrev:
Richard skrev:En nätverkspelare som packar upp flackfilerna och sköter beräkningar och konvertering i samma låda låter nästan alltid bättre än om konverteringen sköts i PC: n ( alltså konverteringen från FLAC till waw ).

Hur många olika spelare har du testat?

3.

Inte så många alltså. Men resultatet har varit samma, konverteringen görs hörbart bättre i nätverkspelarna.

Uppmanar alla att prova.
Senast redigerad av Richard 2013-06-30 12:08, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi