Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-03 19:49

Richard skrev:
StefanL skrev:
petersteindl skrev:
StefanL skrev:
petersteindl skrev:Tänk om Richards tunemethod är bättre än Tune Dem™. :)

Tack, då vet jag.

Vet vad? Jag vet inte. Jag lyssnar på mitt sätt.

Mvh
Peter

Jag frågade tidigare om detta är Tune Dem eller ej, då Richard skrivit det i ämnet, och Magnus sade att det inte var Tune Dem.

Sen skrev du ovan post och jag fick svar på min fråga.

Ser nu att min post kan ses som lite snorkig, det var inte alls meningen.

Vad kul att vi lyssnar på samma sätt, jag lyssnar nämligen på mitt sätt med. Visst är det ett jättebra sätt? :D

Magnusöstberg verkar inte veta inte hur tunemethod fungerar.

Jag vet i alla fall inte, och trodde att det du skrev är textbokexempel från Tune Dem. Så jag tycker/te det var kul, då jag kunde hänga med, och om jag så vill, testa själv. Så, är det enligt Tune Dem metod eller ej?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 19:52

Richard skrev:
bassman skrev:
PappaBas skrev:Det verkar mer som Richard håller på med basstöd snarare än subbasintegrering? Dvs snackar om att basarna skall spela övertoner?
Delar du vid 80 eller 100Hz brant så spelar nog inte basarna så mycket övertoner om de inte har supermycket harmonisk distortion.

Det är nog korrekt iakttagelse PappaBas, I Linnsfären premieras inte suboktaven utan musiken. Men jag vet att det går att kombinera hela kejset, jag har till-å-med hört hur det spelar med fullregister 8)

Jag har också hört hur trassligt det kan bli om man inte har rumsliga förutsättningar för att spela "fullregister" Ingen placering av basar kan skapa ett bra integration om inte akustiska rumsliga förutsättningar finns! Man kan få till det drägligt men inte bra.

Jag har genomgått allting här ovan :wink: 8)

Musiken är ju viktigast. 8)

...men du behöver ju inte välja bort djupbasen för den skull.
Du har väl hört Ivorisobariks aktiva Keltik och Isobarik ? De är väl fullregister om något ? :)

Jo dom talarna eller aktiva Keltik har jag hört på ett par ställen uppställd efter konstens regler och det är inte problemfritt! Isobarik klarar sig bättre hos "herr" Isobarik, men dom stod då och spelade tvärs över rummet. Inte längs med.

Har man problem är det i min bok bättre att skita i suboktaven och gilla läget

:)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-03 19:55

Att ställa in ett sub/satsystem att spela bra med musik tycker jag är jäkligt svårt och denna tråd tycker jag inte har gjort saken lättare, skulle gärna se lite bilder och mätningar
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 19:59

Richard skrev:
bassman skrev:
PappaBas skrev:Det verkar mer som Richard håller på med basstöd snarare än subbasintegrering? Dvs snackar om att basarna skall spela övertoner?
Delar du vid 80 eller 100Hz brant så spelar nog inte basarna så mycket övertoner om de inte har supermycket harmonisk distortion.

Det är nog korrekt iakttagelse PappaBas, I Linnsfären premieras inte suboktaven utan musiken. Men jag vet att det går att kombinera hela kejset, jag har till-å-med hört hur det spelar med fullregister 8)

Jag har också hört hur trassligt det kan bli om man inte har rumsliga förutsättningar för att spela "fullregister" Ingen placering av basar kan skapa ett bra integration om inte akustiska rumsliga förutsättningar finns! Man kan få till det drägligt men inte bra.

Det är också en massa prat om ett skottskt företag i denna tråd. Jag har inte nämnt det överhuvudtaget, men kan tillägga att tunemethod inte har med något speciellt hifimärke att göra, utan kan användas med alla anläggningar. Själv har jag ingen linnpryttel.

Må-så-vara att du inte har en Linnpryttel, men jag är så gammal att jag har hört det over-and-over och vet var det begreppet kommer ifrån, inget fel i det!

Men det är en sidopryl och det skall vi inte diskutera här och nu :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 20:01

celef skrev:Att ställa in ett sub/satsystem att spela bra med musik tycker jag är jäkligt svårt och denna tråd tycker jag inte har gjort saken lättare, skulle gärna se lite bilder och mätningar

Ja för tusan det vore rejält intressant!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 20:03

xeizo skrev:
Richard skrev:Är du säker på att lågt/ brant delade subbasar inte kan sabba den upplevda pitchen vid högre frekvenser, och att det med ditt resonemang inte skulle spela så stor roll var de stod i rummet ? Jag är inte säker på det, eller rättare sagt: för mig är det ett felaktigt påstående.

Om vi förutsätter att subbarna är tillräckligt lågt delade för att vara under örat/hjärnans riktningsbestämbarhets-frekvens, så är enda anledningen att det skulle låta bättre med stereosub än monosub att det blir lägre dist med större konarea enligt tidigare resonemang.

Enligt samma resonemang så är 4x-sub ännu bättre. Eller 8x, eller 16x osv

Om du testar tunemethod med höger och vänster kanal individuellt justerade så märker du att den tumregel du nämner ( att riktningen inte kan höras med många monosubbasar ) både stämmer och introducerar allvarliga fel i återgivningen.

Vi snackar frekvenser och enstaka hz här, dessa påverkar hur tonhöjden uppfattas i basområdet. Det har ingenting alls med att basen inte ska kunna lokaliseras. Det handlar istället om nogrannheten i frekvensåtergivningen.

Därför blir monobas med flera subbasar utplacerade inte bra, det går inte att få melodierna tillräckligt artikulerade med den metoden. Du har rätt i att distorsionen blir generellt lägre med flera monokopplade subbasar. Men nogrannheten i frekvensåtergivningen, den som gör att du hör en artikulerad basåtergivning med tydlig tonhöjd, blir kraftigt kompromissad.

Prova att o- lära dig en del felaktigheter som du lärt dig här. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 20:05

bassman skrev:
Richard skrev:
bassman skrev:

Det är också en massa prat om ett skottskt företag i denna tråd. Jag har inte nämnt det överhuvudtaget, men kan tillägga att tunemethod inte har med något speciellt hifimärke att göra, utan kan användas med alla anläggningar. Själv har jag ingen linnpryttel.

Må-så-vara att du inte har en Linnpryttel, men jag är så gammal att jag har hört det over-and-over och vet var det begreppet kommer ifrån, inget fel i det!

Har ivorisobarik förklarat detta för dig, mer än en gång...? :D

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 20:06

Richard skrev:
bassman skrev:
Richard skrev:
bassman skrev:

Har ivorisobarik förklarat detta för dig, mer än en gång...? :D

Han är själv osäker på "begreppet" :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 20:13

StefanL skrev:
Richard skrev:
StefanL skrev:
petersteindl skrev:
StefanL skrev:
petersteindl skrev:Tänk om Richards tunemethod är bättre än Tune Dem™. :)

Tack, då vet jag.

Mvh
Peter

Jag frågade tidigare om detta är Tune Dem eller ej, då Richard skrivit det i ämnet, och Magnus sade att det inte var Tune Dem.

Sen skrev du ovan post och jag fick svar på min fråga.

Ser nu att min post kan ses som lite snorkig, det var inte alls meningen.

Vad kul att vi lyssnar på samma sätt, jag lyssnar nämligen på mitt sätt med. Visst är det ett jättebra sätt? :D

Magnusöstberg verkar inte veta inte hur tunemethod fungerar.

Jag vet i alla fall inte, och trodde att det du skrev är textbokexempel från Tune Dem. Så jag tycker/te det var kul, då jag kunde hänga med, och om jag så vill, testa själv. Så, är det enligt Tune Dem metod eller ej?

Tunedem är en metod att skilja goda apparater från sämre. Tunemethod däremot, är en metod som kan användas vid tex högtalareinstallation.

Tunemethod är exakt vad den engelska termen beskriver, nämligen " melodi- metoden" .

Med melodimetoden kan du som lyssnare få ut betydligt mera av musiken, då du låter örat och hjärnan avgöra vad som är ett musikaliskt transparent ljud, inte mätinstrument eller dogmer.

Du lyssnar till musikens melodier, som metod då du ställer in ljudet.

Tunemethod. 8)*

* här kan du läsa hur melodier är en kombination av pitch ( tonhöjd ) och rythm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Melody

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-03 20:46

Fan vad du är härlig Richard. Vill du gifta dig med mig. :o :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-03 20:48

8O :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-03 20:53

Richard skrev:Du lyssnar till musikens melodier, som metod då du ställer in ljudet.

Tunemethod. 8)*

Fast det är så jag alltid har lyssnat, fast jag inte kallar det för någonting, möjligen skulle jag kalla det för att jag eftersträvar musikalisk "läsbarhet" vilket är ett ord jag använder ibland. Jag vill höra hur allt spelas och hur det är tänkt att det skall låta - varje enskild melodislinga, även om jag också lyssnar på helheten, båda måste vara bra :-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-07-03 21:36

Väldigt kul och intressant att läsa om denna metod. Kan säkert komma till användning också. Kul :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-07-03 22:25

Richard skrev:-snip-

Med melodimetoden kan du som lyssnare få ut betydligt mera av musiken, då du låter örat och hjärnan avgöra vad som är ett musikaliskt transparent ljud, inte mätinstrument eller dogmer.

Ah, ok, det låter jag redan idag (har aldrig mätt i mitt rum), öronen avgöra alltså.

Tack för svar Richard.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-14 15:10

Har varit borta men läser ifatt lite på forumet, hittade denna intressanta tråd, och vill for the record, delge min syn.
Richard skrev:Tunedem är en metod att skilja goda apparater från sämre. Tunemethod däremot, är en metod som kan användas vid tex högtalareinstallation.

Tunemethod är exakt vad den engelska termen beskriver, nämligen " melodi- metoden" .

Tunemethod. 8)*

Tune Dem = Linns namn på metoden
Tune Method = Lejonklus namn på metoden
Det är SAMMA metod olika namn.

Metoden används vid utvärdering, dvs för att jämföra apparater, men även att installera utrustning tex högtalarplacering.

Utvärderingsmetod = används INTE att lyssna på musik med.

Här beskriver Lejonklou metoden.
http://www.lejonklou.com/?page=37

Här Linn
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/FAQ_-_Tune_Dem

När det gäller subbar finns det ingenting i metoden som dikterar hur de ska placeras, nära frontarna eller att undvika hörn.
Ej heller om det ska vara mono eller stereosignal, ej heller begränsningar i antalet subbar.

Det finns bara EN regel - testa två alternativ, välj det bättre av dom.

Om man har två subbar gör man så här!
Justera in en subs placering utan andra talare i rummet.(utan att någon del inkräktar på frontarnas placering)
Flytta sidledes därefter i djupledes. Pröva även att rotera suben 90grader, 180grader osv.

Lyft in frontarna
Integrera suben med frontarna (justera EN parameter i taget, förstäkning, gränsfrekvens uppåt, nedåt, fas mm)

Lyft ut alla talare igen, lyft in den andra, justera optimalt (utan att någon del inkräktar på första suben eller frontarna)

Lyft in frontarna och första suben
Integrera nya suben med frontarna/första suben.

TESTA!
kör bägge subarna.
Lyft ut den sista suben (glöm inte att återställa alla justeringar)
kör men en sub.
Vad är bäst?

Sedan kan man upprepa med sub #3...

Ja, fler subbar brukar vara bättre, men jag har ju inte testat alla subbar i alla rum...
Men oftast brukar en BRA sub vara bättre än fler sämre subar.

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-07-14 17:46

Du pratar ofta om att pitchen inte blir rätt i det ena och andra fallet. Kan du utveckla det?

Du menar väl inte att "felaktigt" installerade bashögtalare spelar en annan frekvens än den de matas med......väl?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-07-14 18:42

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Egg Method ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-14 18:46

phon skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Egg Method ?

Boilem :oops:
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-14 19:09

sportbilsentusiasten skrev:Har varit borta men läser ifatt lite på forumet, hittade denna intressanta tråd, och vill for the record, delge min syn.
Richard skrev:Tunedem är en metod att skilja goda apparater från sämre. Tunemethod däremot, är en metod som kan användas vid tex högtalareinstallation.

Tunemethod. 8)*

Tune Dem = Linns namn på metoden
Tune Method = Lejonklus namn på metoden
Det är SAMMA metod olika namn.

Metoden används vid utvärdering, dvs för att jämföra apparater, men även att installera utrustning tex högtalarplacering.

Utvärderingsmetod = används INTE att lyssna på musik med.

Här beskriver Lejonklou metoden.
http://www.lejonklou.com/?page=37

Här Linn
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/FAQ_-_Tune_Dem

När det gäller subbar finns det ingenting i metoden som dikterar hur de ska placeras, nära frontarna eller att undvika hörn.
Ej heller om det ska vara mono eller stereosignal, ej heller begränsningar i antalet subbar.

Det finns bara EN regel - testa två alternativ, välj det bättre av dom.

Om man har två subbar gör man så här!
Justera in en subs placering utan andra talare i rummet.(utan att någon del inkräktar på frontarnas placering)
Flytta sidledes därefter i djupledes. Pröva även att rotera suben 90grader, 180grader osv.

Lyft in frontarna
Integrera suben med frontarna (justera EN parameter i taget, förstäkning, gränsfrekvens uppåt, nedåt, fas mm)

Lyft ut alla talare igen, lyft in den andra, justera optimalt (utan att någon del inkräktar på första suben eller frontarna)

Lyft in frontarna och första suben
Integrera nya suben med frontarna/första suben.

TESTA!
kör bägge subarna.
Lyft ut den sista suben (glöm inte att återställa alla justeringar)
kör men en sub.
Vad är bäst?

Sedan kan man upprepa med sub #3...

Ja, fler subbar brukar vara bättre, men jag har ju inte testat alla subbar i alla rum...
Men oftast brukar en BRA sub vara bättre än fler sämre subar.

Melodimetoden är utmärkt vid installation av högtalarna i ett rum. Håller med dig helt.

Med avseende på subbasars integrering så är det intressant att du vill börja med subbasarna, sedan flytta in frontarna. Jag antar att det går lika bra att börja med fronthögtalarna.

Det är sant att det inte finns någon bruksanvisning hur det ska göras. Bara att man väljer det alternativ som är bäst. *

Dvs man väljer det alternativ som ger bäst musikalisk transparens, och där melodierna, pitchen, hörs tydligast.

Då får man som lyssnare ut mest av musiken.

Ja, konstigare än så behöver det inte vara. Bara att prova !

:) :)

* håller också med dig om att en BÄTTRE subbas är bättre än två sämre. Det kan lätt demonstreras med tunemethod.

Det finns således en övertro på detta forum att bara man skaffar många subbasar blir det bra. Jag vågar nog påstå att två sämre subbasar är klart sämre en en enda som är klart bättre.

Om vi snackar installation enligt melodimetoden. :wink:
Senast redigerad av Richard 2013-07-14 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 19:11

Richard skrev:Det är sant att det inte finns någon bruksanvisning hur det ska göras. Bara att man väljer det alternativ som är bäst.

Genialiskt jag håller helthjärtat med :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-14 19:16

adzer skrev:
Richard skrev:Det är sant att det inte finns någon bruksanvisning hur det ska göras. Bara att man väljer det alternativ som är bäst.

" Låter det bra, är det bra " - Ivorisobarik limited.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 19:18

Richard skrev:
adzer skrev:

Självklart.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-14 19:19

tvett skrev:
phon skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Egg Method ?

Boilem :oops:

....and then frie them.... 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-14 19:21

Jag kan förstå att man lyssnar efter hur engagerande en anläggning är. Men melodi? Få saker i musiken är väl så enkla att återge som melodin?? Vilken klockradio eller SIBA-anläggning som helst klarar väl att återge melodin i en låt helt oklanderligt? Det är ju ett av få element i musiken som klarar i princip NOLL återgivning (t.ex. man kan själv vissla melodin och känna igen den).

Bättre att använda ord som "Känsla" eller "engagemang" i upplevelsen - men att blanda in "följa melodin" låter bara totalt amatörmässigt och låter som om man inte har grepp om musikteori för fem öre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-14 19:27

phloam skrev:Jag kan förstå att man lyssnar efter hur engagerande en anläggning är. Men melodi? Få saker i musiken är väl så enkla att återge som melodin?? Vilken klockradio eller SIBA-anläggning som helst klarar väl att återge melodin i en låt helt oklanderligt? Det är ju ett av få element i musiken som klarar i princip NOLL återgivning (t.ex. man kan själv vissla melodin och känna igen den).

Bättre att använda ord som "Känsla" eller "engagemang" i upplevelsen - men att blanda in "följa melodin" låter bara totalt amatörmässigt och låter som om man inte har grepp om musikteori för fem öre.

Tvärtom är de flesta anläggningar oförmögna att återge melodier tillfredställande. Lyssna bara på basgångarna i olika anläggningar. Dessa återges olika bra.

Klarar inte anläggningen ( med dess installation ) av detta , är den ur ett musikaliskt perspektiv helt värdelös.*

* men den duger självklart för återgivning av " ljud" , - men då duger ju även ljudet från en Iphone eller klockradio också. Och då kan man ju fundera på om man behöver någon hifianläggning överhuvudtaget.

Återgivning av musik kräver däremot en hel del av en anläggning för att pitchen ska bli korrekt återgiven. Mekanisk stabilitet i högtalarna är tex grundläggande.

Finns inte denna så blir inte pitchen lika lätt att följa.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 19:39

adzer skrev:
Richard skrev:
adzer skrev:

Självklart.
Fast om det är det bästa man kan uppnå vet man inte ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 19:40

MagnusÖstberg skrev:Fast om det är det bästa man kan uppnå vet man inte ;)

Helt sant. Stor skillnad mellan bra och bäst ibland.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-07-24 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-14 19:41

Finns ingen anläggning som inte fixar pitch, det är den enklaste av alla parametrar att få till. Tvärt om är det halvt omöjligt att förstöra den. Vilken distform ger 51,5Hz från en inmatad 50Hz???
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-14 19:43

Richard skrev:Tvärtom är de flesta anläggningar oförmögna att återge melodier tillfredställande. Lyssna bara på basgångarna i olika anläggningar. Dessa återges olika bra.

Klarar inte anläggningen ( med dess installation ) av detta , är den ur ett musikaliskt perspektiv helt värdelös.*

* men den duger självklart för återgivning av " ljud" , - men då duger ju även ljudet från en Iphone eller klockradio också. Och då kan man ju fundera på om man behöver någon hifianläggning överhuvudtaget.

Återgivning av musik kräver däremot en hel del av en anläggning för att pitchen ska bli korrekt återgiven. Mekanisk stabilitet i högtalarna är tex grundläggande.

Finns inte denna så blir inte pitchen lika lätt att följa.

Är det specifikt melodin i basområdet som är problematiskt för anläggningen att återge menar du? Är melodier i de högre registren helt oproblematiska?
Jag skulle säga att otydliga basgångar i många fall har med rummet att göra.

"för att pitchen ska bli korrekt återgiven". Menar du att olika anläggningar återger samma frekvens olika? Eller är det resonanser från rummet/dist från högtalarna du menar som gör att du upplever det olika?

Varför är "mekanisk stabilitet" så viktigt? Är resonanser i golvet ett måste för upplevelsen av korrekt tonhöjd?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-14 19:50

Nattlorden skrev:Finns ingen anläggning som inte fixar pitch, det är den enklaste av alla parametrar att få till. Tvärt om är det halvt omöjligt att förstöra den. Vilken distform ger 51,5Hz från en inmatad 50Hz???

Jag snackar " perceived pitch" här . Alltså " upplevd tonhöjd ". Här finns det stora skillnader mellan olika anläggningar.

Det finns en del saker som vem som helst kan göra vid installationen som gör att den upplevda musikaliska transparensen blir bättre.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi