adzer skrev:Richard skrev:Någon nämnde att " hör man inte skillnad på det här så är det nog dags att byta till bättre grejor i anläggningen" .
Ja den har vi aldrig hört förr
Eller denna
Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Richard skrev:Någon nämnde att " hör man inte skillnad på det här så är det nog dags att byta till bättre grejor i anläggningen" .
Richard skrev:Harryup skrev:Samtidigt som det är bra att vara så tydlig som möjligt när man skriver något så behöver man ju inte vara extremt petig heller då man läser något.
Dessa inlägg på faktiskt utgör ju ingen del av något vetenskapligt arbete.
Så jag tycker att man kan vara ganska generös i sin inställning till hur saker skall skrivas här eftersom det annars riskeras att likriktas. Och folks intresse för att starta trådar kommer minska.
Ge chans till rättelse eller förklaring innan man "hugger till" är min önskan.
Blanda nu inte ihop detta med att jag tycker att man skall kunna skriva felaktigheter och det är helt ok, men steget ifrån att skriva fel och ljuga är för min del gigantiskt.
mvh/Harryup
+1 på den.
Likriktning är aldrig bra. Endast i nätdelar är likriktare bra att ha.
ivor-isobarik skrev:Hörni,nu måste farbror Isobarik få gå lite offline och bryta av med lite otransparent dravel.. Medans ni jämförde prylar så satt jag,min svåger Niklas och allas vår Pekka hemma hos mig och hade syjunta. Niklas började med käket och smuttade på en grogg medan Pekka dissekerade tre Linn Kloutslutsteg vartefter jag rensade dem på elektrolyter och ersatte dem med nya. Ett par tidigare nämnda,passivt delade Linn Tukan stod på varsitt spikesförsett stativ matat med en Linn LK280 en nyrenoverad Linn LK1 och en Linn LP12 från 1987 med verket uppdaterat till 1991 års standard,en arm som lyssnar till namnet Ittok II,en motorstyrning med fornnordiskt namn och en grön Audio Technica gadd för 200:- på Ebay..
Hela bestyret med att ge Kloutarna nya organ tog närmare tolv timmar,det var ett mindre helvete att rensa ur tennet från kretskorten och plocka isär och ihop allt efteråt. Allt eftersom slutstegen pånyttföddes så spelades de efter ett ovetenskapligt rullande schema,LK280,orenoverad Klout,LK280,renoverad Klout,fram och tillbaka med några skivsidor emellan. Svågern hann laga till en utomordentligt eminent välsmakande paj som av utrymmesskäl(hela köksbordet var fullbelamrat med Linnskrot) fick avnjutas ute på bron sittande på varsin ljugarbänk.
Musikaliskt så var den här ??träffen??/arbetslägret det bästa jag upplevt hittintills. Sitta och pyssla med ett gemensamt intresse medan man lyssnar på musik,att höra skillnader på slutstegen var easy peasy och kanske skojigast av allt att få kvittot direkt på att det var mödan och slantarna värt att göra det,absolut bäst -att de blev mer likaljudande efteråt.
Ett sådant djävulusiskt schwung det är i Tukanerna när de får bra krya slutsteg/källa bakom sig. Stundvis så kände jag att svågern blev lite utanför och kände att samvetet manade mig till att i alla fall lägga på en platta som jag vet att han tycker väldigt mycket om. Lite ursäktande lade jag på Euskefeurat "Ägge bårte katta" plattan,att den måhända är jävligt bra men kanske inget jag minns i klass med "Folk Singer" Muddy plattan ni vet..
Jag fick äta utt det där kan jag säga,jag har nog aldrig hört den där skivan på riktigt för än nu. Det var ett sådant fruktansvärt brutalt drag och ös,det var som att man stod där igen i Norrstrandslogen där jag för första gången hörde dessa superstjärnor. Pekka såg nästan skärrad ut över hur inni helvete det kunde lira så grymt om så pluttinuttiga högtalare. Nicke insåg att Flac och Mp3 är mediokert så det är rent fruktansvärt,han har avgudat Euskefeurat sedan han var liten men trott att inspelat blir det inte bättre än vad nätet erbjuder i digital form.
Jag har inte fattat det själv än. Pekka hade med sig en disk full med högupplöst som vi körde genom en Klimax DS och en Klimax Kontrol,The Doors lät mycket bättre än plattan jag hade i mitt bibliotek,det är säkert,det var nästan bra stundvis,sedan så tog vi fram vinylutgåvan i knastrig US press och det 28åriga försteget ånyo och knockades av den sanslösa musikaliska upplevelsen. Pekka hade köpt en ultraljudstvätt att diska skivor i och halade fram en gammal Proclaimers,såg ut och spelade som om den var pressad för en kvart sedan. Grymt!
Nästa gång ni lyssnar på musik,glöm för fan inte handarbetet!
Rydberg skrev:mikro skrev:Rydberg skrev:paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Resultatet som ni kom fram till var inte så chokerande utan verkar stämma ganska väl med mina egna erfarenhet kring Denons förstegskvaliteter (de duger inte). Jag har bara testat med min egen AVR 3805 dock!
Menar du att de analoga ingångarna inte duger, eller att de digitala ingångarna inte duger?
Det verkar vara total förvirring här i tråden om detta.
Jag själv tycker att HDMI-ingången med flerkanalljud från BluRay-spelaren verkar låta betydligt bättre än digitalingången från Humax TV-box i min Denon-receiver.
Har dock inte orkat rota i anleningen till detta, om det beror på Humaxboxen, TV-sändningarna eller ingångarnas kvalitet.
Förut hade jag en Luxorit-box och körde med analoga utgångarna på den, och tror att det faktiskt lät bättre än Humaxboxen med digitalöverföring. Men man vill ju ha HD-TV och flerkanalsljudet men något måste jag nog göra åt saken när det blir lite sämre väder.
Jag har testat båda. Dels kört min DAC-1 till extern in och sedan kört Denon som försteg och dels kört Denon som omvandlare och försteg.
När man kör Benchmark DAC-1 samt Bryston BP-25 låter det avgjort renare. Nått som är märkligt dock är att DAC-1 och Bryston BP-25 jämfört med Denon 3805 (dac + pre) låter tunnare i botten, stramare och inte lika volumiöst. Till piP kör jag därför Denon 3805 via NAD 208, även om det inte låter lika rent bli det mer botten och därmed roligare och mer "musikaliskt".
Går det verkligen att avgöra transparens och renhet (avsaknad av distortion) hos en signal på annat sätt än att jämföra signalen med sig själv i en loop? Att jämföra med hur det låter relativt en helt annan signal säger väl ingenting om respektive signalers eventuella "transparens" eller renhet?
Jag ser inte någonstans i det jag skrivit att detta skulle vara något test för att ta reda på huruvida det är transparent eller inte. Det låter subjektivt renare, punkt!
Harryup skrev:Som jag minns det har det i ett antal inlägg under tidigare år diskuterats i banor att Denonreceivers skulle ha funnits färga måttligt och att däremot i förstegsdelen så skulle den (kanske 07 generationen?) upplevts som inte färgande. Sen om det har skrivits av de som testat grejorna eller närstående minns jag inte men så minns jag den allmänna diskussionen som förekommit.
Att sedan Richard backat efter påpekanden borde räcka.
Om man inte skall kunna skriva fel på faktiskt och sedan backa och dessutom be om ursäkt. Borde räcka. Att kalla någon lögnare ser jag som helt omotiverat och de inlägg som folk skriver i allmänna ordalag om andra personer borde i anständighetens namn vara av karaktären "jag tycker" och inte i formen av att det är en sanning.
Men spelar roll, en test gjord av Richard har för mig lika stort eller litet värde som om nån annan gör en öppen test av grejor som jag egentligen inte är intresserad av. Jag ser mångfalden som något positivt på forumet och vill man inte läsa nåns inlägg eller trådar så måste man väl på något sätt kunna mobilisera egen kraft att kunna låta bli.
Jag tycker tonen i tråden är klart störande där det tydligen är fritt fram att kommentera personen snarare än trådämnet.
Klart trist.
/Harryup
Richard skrev:Nej, nu behövs det verkligen litet Ivorisobarik igen efter Magnusöstbergs raljerande och persondiskuterande inlägg, som Ju var helt utan substans angående sakfrågan.
Klipper in detta så magnus blir på litet bättre humör.![]()
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Nej, nu behövs det verkligen litet Ivorisobarik igen efter Magnusöstbergs raljerande och persondiskuterande inlägg, som Ju var helt utan substans angående sakfrågan.
Tack så mycket!
Jag har det helt underbart och njuter av livet
Det är min planRichard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Nej, nu behövs det verkligen litet Ivorisobarik igen efter Magnusöstbergs raljerande och persondiskuterande inlägg, som Ju var helt utan substans angående sakfrågan.
Tack så mycket!
Jag har det helt underbart och njuter av livet
Fortsätt med det !
Richard skrev:Rydberg skrev:mikro skrev:Rydberg skrev:paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Resultatet som ni kom fram till var inte så chokerande utan verkar stämma ganska väl med mina egna erfarenhet kring Denons förstegskvaliteter (de duger inte). Jag har bara testat med min egen AVR 3805 dock!
Menar du att de analoga ingångarna inte duger, eller att de digitala ingångarna inte duger?
Jag själv tycker att HDMI-ingången med flerkanalljud från BluRay-spelaren verkar låta betydligt bättre än digitalingången från Humax TV-box i min Denon-receiver.
Har dock inte orkat rota i anleningen till detta, om det beror på Humaxboxen, TV-sändningarna eller ingångarnas kvalitet.
Förut hade jag en Luxorit-box och körde med analoga utgångarna på den, och tror att det faktiskt lät bättre än Humaxboxen med digitalöverföring. Men man vill ju ha HD-TV och flerkanalsljudet men något måste jag nog göra åt saken när det blir lite sämre väder.
Jag har testat båda. Dels kört min DAC-1 till extern in och sedan kört Denon som försteg och dels kört Denon som omvandlare och försteg.
När man kör Benchmark DAC-1 samt Bryston BP-25 låter det avgjort renare. Nått som är märkligt dock är att DAC-1 och Bryston BP-25 jämfört med Denon 3805 (dac + pre) låter tunnare i botten, stramare och inte lika volumiöst. Till piP kör jag därför Denon 3805 via NAD 208, även om det inte låter lika rent bli det mer botten och därmed roligare och mer "musikaliskt".
Går det verkligen att avgöra transparens och renhet (avsaknad av distortion) hos en signal på annat sätt än att jämföra signalen med sig själv i en loop? Att jämföra med hur det låter relativt en helt annan signal säger väl ingenting om respektive signalers eventuella "transparens" eller renhet?
Jag ser inte någonstans i det jag skrivit att detta skulle vara något test för att ta reda på huruvida det är transparent eller inte. Det låter subjektivt renare, punkt!
Ja, och det borde väl räcka ?
Måste det fram med oscilloskopet i detta forum för att Rydbergs lyssningsintryck ska duga ?![]()
Måste folk krypa fram på golvet, steg för steg med stetoskopet i höger hand och mätmikrofonen i vänster samtidigt som det blir applåder från en godkänd blindtest- panel som gillar att lyssna till sinustoner, för att ens intryck ska få skrivas utan raljerande personangrepp från de som är kompisar med ägarna på forumet ?![]()
En liten undran bara...
mikro skrev:Richard skrev:Rydberg skrev:mikro skrev:Rydberg skrev:paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Måste det fram med oscilloskopet i detta forum för att Rydbergs lyssningsintryck ska duga ?![]()
Måste folk krypa fram på golvet, steg för steg med stetoskopet i höger hand och mätmikrofonen i vänster samtidigt som det blir applåder från en godkänd blindtest- panel som gillar att lyssna till sinustoner, för att ens intryck ska få skrivas utan raljerande personangrepp från de som är kompisar med ägarna på forumet ?![]()
En liten undran bara...
Vet inte om det var mig du syftade på, men jag menade verkligen inte att vara raljerande eller angripa Rydbergs person. Jag känner heller varken ägarna till forumet eller någon annan här så det är inte i egenskap av kompis jag skrev som skrev. Förstod bara inte syftet med er kritik av nämnda försteg och dac om det nu inte är så att ni är intresserade av att komma fram till någon objektiv slutsats om deras eventulla renhet och transparens. Att man kan lyssna på två olika apparater och föredra den ena av dem säger ju ingenting om apparaternas beskaffenhet som sådan. Ungefär som om jag skulle berätta att jag provsmakat både äpplen och päron men att jag föredrar päron. Jaha, så intressant då!? Typ.
Richard skrev:Rydberg skrev:mikro skrev:Rydberg skrev:paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
En liten undran bara...
Alexi skrev:För kanske (?) 12år sedan så testade LTS Denon 1802 och 3801(?), det är enda test där man testade både försteg separat, samt DAC och där bedömdes den billigare apparaten ha den bättre DAC:en.
mikro skrev:Vet inte om det var mig du syftade på, men jag menade verkligen inte att vara raljerande eller angripa Rydbergs person. Jag känner heller varken ägarna till forumet eller någon annan här så det är inte i egenskap av kompis jag skrev som skrev. Förstod bara inte syftet med er kritik av nämnda försteg och dac om det nu inte är så att ni är intresserade av att komma fram till någon objektiv slutsats om deras eventulla renhet och transparens. Att man kan lyssna på två olika apparater och föredra den ena av dem säger ju ingenting om apparaternas beskaffenhet som sådan. Ungefär som om jag skulle berätta att jag provsmakat både äpplen och päron men att jag föredrar päron. Jaha, så intressant då!? Typ.
mrGaskill skrev:Alexi skrev:För kanske (?) 12år sedan så testade LTS Denon 1802 och 3801(?), det är enda test där man testade både försteg separat, samt DAC och där bedömdes den billigare apparaten ha den bättre DAC:en.
Ja det var det jag undrade över några inlägg bort. Tack säger jag för informationen. 12 år till och med, hujedamig.
Griff skrev:
Du upprepar med en dåres envishet att Faktisktmedlemmar beter sig som du beskriver. Är det verkligen så? Jag känner liksom inte igen det.
/Anders
mikro skrev:Ken Kessler skriver ganska skojigt om Linn i allmänhet och Tukan i synnerhet. Här har han testat en karik + kairn + klout tillsammans med nämnda högtalare:
"Linn spokespersons, having mastered the arts of propaganda, brainwashing, historical revisionism and other ways of interpreting reality, appear to regard all non-Linn products (and I hate writing in dialect) as 'shite'. It therefore stands to reason that any review other than a rave will be torn to shreds if the reviewer was daft enough not to have used an all-Linn system during listening sessions. [...] Funnily enough, I actually like the Tukan. It's the rest of the system that I wouldn't use as a ballast on a freighter out of Panama, let alone suggest that anyone should hand over £4k-plus for it. [...] -for me, nothing could alter the sonic signature of the Linn Experience to resemble anything akin to real music. At all times, the performance was 'shouty', edgy, aggressive and absolutely lacking anything which even approximated a sensation of real space. Given that there are enough stunning recordings around for proving the presence of three-dimensionality in sound reproduction [...] I don´t feel any need to enter into an argument [...] about the existence or non-exsistence of image height and stage depth. It exists, plenty of us have heard it and I am not going to be told that reality is 2D - certainly not by a £4000 system utterly incapable of recreating any sense of space. Switching from Linn-driven Tukans to anything-else-driven Tukans showed that this speaker deserves to be one of the best-selling mini-monitors in the market."
http://www.legendspeakers.com.au/LinnTukanreview.PDF
Richard skrev:Griff skrev:
Du upprepar med en dåres envishet att Faktisktmedlemmar beter sig som du beskriver. Är det verkligen så? Jag känner liksom inte igen det.
/Anders
Om du inte innehar ett oscilloskop och inte kryper omkring och letar resonanser överallt samt lyssnar till sinustoner på fritiden så är du troligen fullt normal.
Du behöver inte oroa dig.
/Anders
Om du inte innehar ett oscilloskop och inte kryper omkring och letar resonanser överallt samt lyssnar till sinustoner på fritiden så är du troligen fullt normal.
/Anders
Richard skrev:Jag kan tänka mig att om konsumenten vill ha rumskorrigering och audysseus mm i de högre prisklasserna och ett enda IC chip ska fixa detta, så innebär det kanske kompromisser vid 2- kanalsbruk ?
paa skrev:Richard skrev:Jag kan tänka mig att om konsumenten vill ha rumskorrigering och audysseus mm i de högre prisklasserna och ett enda IC chip ska fixa detta, så innebär det kanske kompromisser vid 2- kanalsbruk ?
Skulle det bli bättre med två IC-chip? Eller 100 IC-chip, ja hur många är egentligen optimalt?
petersteindl skrev:paa skrev:Richard skrev:Jag kan tänka mig att om konsumenten vill ha rumskorrigering och audysseus mm i de högre prisklasserna och ett enda IC chip ska fixa detta, så innebär det kanske kompromisser vid 2- kanalsbruk ?
Skulle det bli bättre med två IC-chip? Eller 100 IC-chip, ja hur många är egentligen optimalt?
42
/Anders
sprudel skrev:Richard skrev:Griff skrev:
/Anders
Vem f-n vill vara normal i dagens samhälle? Alla ska vara så extremt unika, och det genom att köpa rätt grejor, med rätt märke på, hur nu detta går ihop? Det gäller nog både kläder, hifi, möbler, bilar. You name it!
Det där med oscilloskop lät intressant tycker jag. De andra föreslagna kriterierna som sinustoner och resonanslyssnande uppfyller jag lätt.
Kanske kan jag lyckas i alla fall, att inte vara normal.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster