Spotify är nog ganska fattigt trots allt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-08 18:29

RogerGustavsson skrev:
Har jag förstått dig riktigt så är det ingen jämförelse mellan hur samma utgåva låter via Spotify eller annan förmedlare? Det är alltså ett mera allmänt intryck av att den klassiska musiken via Spotify låter dåligt? Har de helt enkelt valt sämre utgåvor? Rent tekniskt är det i alla fall olika innehåll....

Personligen tycker jag en del äldre inspelningar av klassisk musik känns mera "äkta" trots att tekniska brister kan finnas. Det kan finnas flera själ till det, enklare upptagningsteknik, bättre musiker, en bättre dirigent och kanske ett annat ideal av hur det ska vara.

Ja, du har förstått mig riktigt.
Jämförelser försöker jag undvika så långt det går. De kan vara bra ibland, men oftast tycker jag att jämförelser är ointressanta.

Det vimlar uppenbarligen av klassiska inspelningar på Spotten, både nya och gamla. Har bara skummat på ytan... Instämmer i att gamla inspelningar ofta är ganska bra och många nya är ganska jobbiga att lyssna på.
Bättre utrustning kanske, men sämre resultat.

PS
Extra ointressanta tycker jag att jämförelser är i följande sammanhang:
När syftet är att avgöra vem som har flest rätt i ett lyssningstest.
När syftet är att reda ut om tveksamma eller ifrågasatta skillnader existerar.
När syftet är att rangordna olika prylar.

Hm, det omfattade väl det mesta kanske...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-08 20:47

Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:
Har jag förstått dig riktigt så är det ingen jämförelse mellan hur samma utgåva låter via Spotify eller annan förmedlare? Det är alltså ett mera allmänt intryck av att den klassiska musiken via Spotify låter dåligt? Har de helt enkelt valt sämre utgåvor? Rent tekniskt är det i alla fall olika innehåll....

Personligen tycker jag en del äldre inspelningar av klassisk musik känns mera "äkta" trots att tekniska brister kan finnas. Det kan finnas flera själ till det, enklare upptagningsteknik, bättre musiker, en bättre dirigent och kanske ett annat ideal av hur det ska vara.

Ja, du har förstått mig riktigt.
Jämförelser försöker jag undvika så långt det går. De kan vara bra ibland, men oftast tycker jag att jämförelser är ointressanta.

Det vimlar uppenbarligen av klassiska inspelningar på Spotten, både nya och gamla. Har bara skummat på ytan... Instämmer i att gamla inspelningar ofta är ganska bra och många nya är ganska jobbiga att lyssna på.
Bättre utrustning kanske, men sämre resultat.

PS
Extra ointressanta tycker jag att jämförelser är i följande sammanhang:
När syftet är att avgöra vem som har flest rätt i ett lyssningstest.
När syftet är att reda ut om tveksamma eller ifrågasatta skillnader existerar.
När syftet är att rangordna olika prylar.

Hm, det omfattade väl det mesta kanske...

Men om du bara spisar godtyckliga spår på spotify och tycker det låter illa, så kan du ju näppeligen beskylla spotify för den dåliga ljudkvaliteten. Du har ju faktiskt ingen aning om varför det låter illa. Nu tycker jag vi får höja nivån lite faktiskt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-10-08 21:25

Liksom Herr Strmbrg så lyssnar jag mest på klassisk musik och jag delar
till fullo Herr Strmbrg´s uppfattning vad gäller att lyssna på musik från Spottan.
På 60-talet hade jag glädjen att få lyssna på Jacqueline du Pré när hon spelade
Edward Elgar's Cello Concerto på dåvarande Malmö Stadsteater
och sedan dess finns denna låt (med Jacqueline som solist) på min top 10 lista.
Inspelningen jag har på cd är samma inspelning som finns på Spottan.
När jag lyssnar från Spottan via min vardagsrumsanläggning så låter det
bara så insjunket, grått och trist jämfört med uppspelning från cd
så jag noterar detsamma som många andra.
När jag spelar upp stycket via datorhögtalarna (pytte-Logitech med matchande sub) så är inte skillnaden så stor
och när jag lyssnar på stycket från en nerladdad fil (från Spottan) på min Samsung
via ett par Denon-pluggar så låter det lika illa som allt annat.
Så det är kanske som ngn skrev att det är anläggningens förmåga som
avgör den upplevda (eller icke) skillnaden.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-08 21:31

Ja, det kanske inte låter fattigt om Spotten?
Eller så gör det det...

Hittills är har det varit ganska vanligt att jag upplevt sämre ljud via Spotten än via CD. Förvisso stokastiskt utvald musik skall erkännas. Men ungefär lika stokastiskt har urvalet varit när jag lånat plattor på bibblan, men då har å andra sidan merparten låtit ganska bra.

Det bästa vore som jag nämnt tidigare att det är ren (jävla) inbillning alltsammans.
Då är ju problemet förhoppningsvis löst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-08 21:33

Jag ifrågasätter inte att det finns spår som låter direkt illa, men när strömberg uttalar sig utan att över huvud taget ha jämfört så blir det sandlådenivå på debatten.

Sedan gäller det ju att få ut datat digitalt och oförvrängt ur datorn och koppla till samma DAC som man nyttjar för CD-avspelning - om jämförelsen skall vara relevant alltså. Samt såklart ha premiumlicens samt stänga av nivå-nivilleringen etc.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-10-08 22:07

Att Strömberg i sin egen tråd resonerar utifrån ett upplevelseoerspektiv är intressant tycker jag. Mätningar och jämförelser av mer teoretisk natur vore dock också intressant. Det ena utesluter väl inte det andra?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-08 22:16

Jag tror att det kan vara svårt att förstå mina upplevelser för dem som inte brukar lyssna på eller aldrig lyssnar på "klassisk musik".
Är man inte inlyssnad på slikt och därmed kanske helt ointressrad av genren, så blir nog det spår jag vill hålla i diskussionen ganska glesbefolkat.

Tror jag yrade ihop något liknande i ett tidigare inlägg, men det är viktigt och får därför upprepas.

Den akustiska musiken är väl egentligen den enda musik som man kan kvalitetsbedöma ur ett ickejämförande realismgradsperspektiv. Det är alltså hyfsat lätt att veta hur det BORDE låta.
Hm, det blir ju ett slags jämförande det också, men mot en "inre referens".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-08 22:33

Själv är jag ingen flitig Spotify-lyssnare. Lyssnar mera sporadiskt på jobbet men har börjat använda Spotify för sondering inför inköp av CD. Det har inte blivit mycket lyssnande på klassiskt via Spotify, störs lite över det stora utbudet. Visst är det märkligt att ljudkvalitén inte är högre idag än för flera årtionden sedan? De verktyg man har idag borde tillåta bättre inspelningar. Är det möjligen så att återgivning inte står högst på listan när det produceras? Har överproducerandet tagit över klassisk/akustisk musik också?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-10-08 22:53

Morello skrev:
Men om du bara spisar godtyckliga spår på spotify och tycker det låter illa, så kan du ju näppeligen beskylla spotify för den dåliga ljudkvaliteten. Du har ju faktiskt ingen aning om varför det låter illa. Nu tycker jag vi får höja nivån lite faktiskt.

Klart att dé é spotify dä beroer på . . . typ . . . eller? :wink: :evil:*

*Den häringa gubben använderja mestför att denäså snitsig.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-10-08 22:58

hifikg skrev:Händer det inte att det blir drop-outs när man lyssnar online, att det hackar till eller kommer något ovidkommande skrap eller dylikt?

Nej, i princip aldrig på PC. Det händer ganska ofta på mobilen om man strömmar tack vare de överutnyttjade mobilnätverken, men här kan man ju välja att köra offline-spellistor (det går förvisso på PC också men är inte riktigt lika användbart) och då finns alla spår i cachen.

Låtar man spelat cachas alltid lokalt, så lyssnar man mycket på samma spellista behöver inget nytt laddas ner, även om spellistorna inte är markerade som offline.

Det finns även peer-to-peer-funktioner i Spotify, vill jag minnas, men jag vet inte mer i detalj hur de fungerar.

Tänk på att en låt inte är så många megabyte, även om den är i hög kvalitet. Det är stor skillnad mellan tre minuter musik och tre minuter HD-film.

hifikg skrev:Att Spotify är en häftig källa för att hitta ny musik är jag däremot helt övertygad om. Så häftig att det nog är skälet till att jag håller mig borta. Jag hittar sååå mycket bra tips bara här på Faktiskt, från IRL-polare, radio, tv och musiktipsen är, till yttermera visso, den största behållningen av att läsa HiFi & Musik. All min vakna tid är inte avsatt för musiklyssnande.

Det är däremot min vakna tid, och Spotify har expanderat min musiksmak något helt otroligt. Att kunna plöja igenom en artists hela produktion på en dag, och få tips på liknande musik och enkelt kunna kolla "topplåtarna" från de artisterna, det är värt extremt mycket. Utan att överdriva vill jag faktiskt påstå att Spotify ökat min livskvalitet.

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2013-10-09 09:00

Kanske har Dan Backman lite rätt här...

http://www.svd.se/kultur/ligger-ansvare ... 595798.svd

//Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-09 11:03

Han har inte lite rätt, helrätt har han!

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-10-09 12:10

Det han nämner är ju trivialt enkelt för vem som helst att få tag på inom några sekunder på andra platser på nätet.

Typiskt kultursnobberi: i stället för att glädjas åt att alla människor nu för en mycket rimlig kostnad har tillgång till ett otroligt omfattande musikarkiv i hög kvalitet, så gnälls det över det som fattas.

Det som händer är förstås att omfattande källkunskap nu finns tillgänglig för gemene man, vilket gör att det är mycket enklare att skaffa sig egna insikter, vilket i sin tur leder till att proffstyck- och gnällare av Backmans typ blir obehövliga. Skönt, tack och adjö, säger jag.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-09 12:15

mangrove skrev:Det han nämner är ju trivialt enkelt för vem som helst att få tag på inom några sekunder på andra platser på nätet.

Typiskt kultursnobberi: i stället för att glädjas åt att alla människor nu för en mycket rimlig kostnad har tillgång till ett otroligt omfattande musikarkiv i hög kvalitet, så gnälls det över det som fattas.

Det som händer är förstås att omfattande källkunskap nu finns tillgänglig för gemene man, vilket gör att det är mycket enklare att skaffa sig egna insikter, vilket i sin tur leder till att proffstyck- och gnällare av Backmans typ blir obehövliga. Skönt, tack och adjö, säger jag.

Väl skrivet :) men det betyder ju inte att funktionerna album art och metadata är önskvärda i direkt i spottan iaf.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-10-09 12:28

Jag antar att det saknas ett "inte" ovan... :wink: men absolut, mer information har aldrig skadat någon. Dock skulle jag klassa låttexter som otroligt mycket intressantare än sagda data...

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2013-10-09 12:37

Det finns bara en Dan B(ä)ckman...
Hursomhelst så hade jag också uppskattat lite mer album art men det finns ju överallt annars. Lite förmätet att anse att Spotify ska tillgodose alla ens musikaliska behov. Inkklusive omslagsbilder och metadata. Sen har jag haft mycket glädje av liknande artister funktionen, även om han inte haft det. Och jag är fortfarande osäker på att artister får dåligt betalt via Spotify, jag har bekanta som representerar hyggligt stora svenska artister och dom e nöjda, även om Led Zeppelin kanske inte är det...

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-09 12:39

mangrove skrev:Jag antar att det saknas ett "inte" ovan... :wink: men absolut, mer information har aldrig skadat någon. Dock skulle jag klassa låttexter som otroligt mycket intressantare än sagda data...

Exakt. Mindre bra skrivet där men budskapet gick ju fram ändå med lite välvillig tolkning. :D

Absolut. Men de går ju att trycka in som metadata också. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-09 13:16

RogerGustavsson skrev:Han har inte lite rätt, helrätt har han!
så då håller du inte med dom som säger att man inte kan höra någon skillnad på cd o spotify i 320. Gubben Dan säger ju att vinyl o Cd har mycket bättre ljudkvalite'
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-09 13:23

Strmbrg skrev:Jag tror att det kan vara svårt att förstå mina upplevelser för dem som inte brukar lyssna på eller aldrig lyssnar på "klassisk musik".
Är man inte inlyssnad på slikt och därmed kanske helt ointressrad av genren, så blir nog det spår jag vill hålla i diskussionen ganska glesbefolkat.

Tror jag yrade ihop något liknande i ett tidigare inlägg, men det är viktigt och får därför upprepas.

Den akustiska musiken är väl egentligen den enda musik som man kan kvalitetsbedöma ur ett ickejämförande realismgradsperspektiv. Det är alltså hyfsat lätt att veta hur det BORDE låta.
Hm, det blir ju ett slags jämförande det också, men mot en "inre referens".

Nej, du har faktiskt ingen aning om hur det borde låta eftersom du inte vet hur ursprungsmaterialet låter (det som spotify fick av bolaget). Huruvida du lyssnar på klassisk musik eller ej hör inte hemma i debatten öht. För övrigt har jag noterat att de mest utsklgsgivande signalerna vid test av snålkodare är periodiska, stationära signaler såsom tex fyrkantvåg.

Alltås, det du kan konstatera utan att jämföra den snålkodade versionen med originalet är huruvida det låter bra eller ej, men du vet inte varför.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-10-09 13:26

Spotify har ju tagit alla biografier direkt från www.allmusic.com och det känns lite konstigt. Kunde de göra ett sånt jobb på den siten, varför kan inte Spotify bidra med nåt liknande?

Jag vet inte om de tagit "relaterade artister" därifrån också, det verkar mer slumpartat hos Spotify som sagt. Vore roligare om det fanns människor av kött och blod bakom rekommendationerna, om de nu ska ha sånt. Nu blir man ofta irriterad istället.

Omslagen är väldigt viktiga för att uppleva musiken, men de vill kanske inte att man ska försjunka i nåt bra album. Helst ska man väl hoppa vidare a.s.a.p.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-10-09 13:28

Jag undrar om det inte kan vara väldigt svårt att resonera på annat sätt än Strmbrg gör när man är en känslomänniska?

Med det menar jag att man agerar och bedömmer efter upplevelse och känslor snarare än funderar på orsaken.

Ibland är det kanske skitsamma, eftersom det kanske är upplevelsen känslan man vill ha, men ibland kan man missa att det är något man faktiskt kan påverka för att nå den rätta känslan. Man kanske placerar in saker i olika kategorier alldeles för tidigt.

Kan tillägga att jag inte har spotify (Premium) så det var en allmän reflektion.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-09 13:29

matså skrev:
RogerGustavsson skrev:Han har inte lite rätt, helrätt har han!

så då håller du inte med dom som säger att man inte kan höra någon skillnad på cd o spotify i 320. Gubben Dan säger ju att vinyl o Cd har mycket bättre ljudkvalite'

Jag skulle vilja att Spotify inkluderar metadata och visar omslagen i större format. Lossless vore också önskvärt om man ska betala för tjänsten.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2013-10-09 14:11

Är det inte så att Strmbrg och Morello pratar om olika saker? Om man betraktar Spotify som en tjänst som man som konsument står inför att köpa eller inte så är ju ett uttalande som "klassisk musik låter inte lika bra på Spotify som på cd" av intresse. Det spelar ju ingen egentlig roll varför - det bara är så. Men det Morello är inne på är ju om Spotify som teknik är sämre än cd. Och det är ju en helt annan fråga.

/en john som gillar Spotify men saknar crossfeed

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-10-09 14:31

Jag tycker också att Strmber och Morello pratar om olika saker.

Strmberg anser att han vet hur akustiska instrument bör låta och kan då jämföra hur det låter mot sin "inre referens", för att se om det låter på detta sätt.

Morello upplever jag är mer tekniskt inriktad och syftar inte tillbaka till hur det låter i verkligheten(ursprungsljudet) utan endast hur ursprungsmaterialet låter jämfört med Spotifys version.

Alltså kan båda ha rätt på varsitt sätt och båda delarna är intressanta tycker jag!

Att jämföra på Strmbergs sätt tror jag dock att även personer som inte lyssnar på klassisk musik kan göra. Ett exempel är applåder efter ett liveframträdande som ibland kan låta riktigt illa och inte alls som det brukar göra i verligheten. Vad detta beror på kan såklart diskuteras också.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-09 15:10

Varöfr applåder låter illa beror på att de typiskt slaskar in bakifrån i en njurmikrofon! Vad detta har med snålkodning och distrubution av digtalt data är fullkomligt obegripligt. 8O

Vilken djävla sandlådetråd.

Somliga verkar inte kunna skilja på orsak och verkan drar de mest knasiga slutsatser!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-10-09 15:13

Morello skrev:Varöfr applåder låter illa beror på att de typiskt slaskar in bakifrån i en njurmikrofon! Vad detta har med snålkodning och distrubution av digtalt data är fullkomligt obegripligt. 8O

Somliga verkar inte kunna skilja på orsak och verkan drar de mest knasiga slutsatser!

Tack, där lärde jag mig något gällande applåderna vilket jag enbart tog som ett exempel och som då blev mindre bra! Men att ni pratar om varandra måste du hålla med om eller?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-09 15:19

Det strömberg inte verkar vilja inse är att kedjan från akustisk skeende till uppspelning i hemmet är lång. Snålkodningen är bara EN (1) källa till fel.

Att spisa godtyckliga spår utan att jämföra den snålkodade versionen med originalspåret oc sedan besylla spotify för den dåliga kaliteten är så befängt och dumt att man häpnar.

Kom igen nu grabbar, ta er upp ur sandlådan och tänk rationellt, vilket man kan förvänta sig av vuxna människor utan begåvningshandikapp.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-09 15:20

denim44demon skrev:
Morello skrev:Varöfr applåder låter illa beror på att de typiskt slaskar in bakifrån i en njurmikrofon! Vad detta har med snålkodning och distrubution av digtalt data är fullkomligt obegripligt. 8O

Tack, där lärde jag mig något gällande applåderna vilket jag enbart tog som ett exempel och som då blev mindre bra! Men att ni pratar om varandra måste du hålla med om eller?

Nu är vi där igen. Att applåderna låter kass har absolut ingenting med distrubutionen att skaffa!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-09 15:28

Omvänt kan man väl säga att ifall distributionskedjan är anmärkningsfri och det fortfarande låter apa kan man ju begära att Spotify fixar bättre källmaterial. :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-10-09 15:32

Det jag stör mig på med spotify är att dels att det vill uppdatera sig hela jävla tiden. Det fattar jag inte alls. Koda bättre nästan gång istället. Sen att den vill lägga sig i listan bland program som startar vid inloggning :x :x
Vidare så har de ingen koll på vilka artister som är vilka. Söker jag på "Immortal" exempelvis så får jag även upp en massa mög som inte hör dit. Det borde självklart dyka upp som
Immortal - metal
Immortal - hiphop
etc istället för en salig blandning.
Gnäll nummer tre är årtalen skivor är gjorda. Det stämmer ofta inte alls.

Så, lite gnäll som inte har med ogg vorbis att göra :wink:
Deinde scriptum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi