Även effekten av en avklippt sladd kommer att märkas i en F/E-lyssning.
Det blir ju liksom ändå A+F kontra A+E, som dock blir lika med ingenting. Och
att det blir helt tyst lär märkas. Dock kommer testen att drabbas av att inte
ens komma så långt eftersom man alltid börjar med att matcha nivåer, och
då måste man ju kunna göra det.
Fast du menade kanske avklippt sladd för lyssningsanläggningen? Om så så
gäller samma sak - då kommer man inte längre än till att misslyckas med att
försöka kalibrera nivåerna.
PS. Du är stor fan av Big Bang Theory va?
sprudel skrev:Bill50x skrev:Så länge ingen nöjaktigt kan förklara hur man kan hitta en apparat som på vissa parametrar är bättre än testsetup'en så tänker jag behålla min ståndpunkt. Om denna inte gått fram hos er andra efter alla mina otaliga försök att förklara saken så kan jag bara beklaga

/ B
Tjena Bill!
I F/E kan man konstatera om man kan höra skillnad vid blindtest mellan apparaten inkopplad i en kedja, eller urkopplad. Hör man ingen skillnad med statistisk signifikans så är det klart. Den kan anses transparent enligt de förutsättningar som gavs av uppställningen.
Det är tveksamt om man kan säga det. Man testar inte om objektet är trans-
parent utan man testar om det färgar. Och antingen kommer man fram till
att det gör det, eller också så kommer man fram till att man inte har kunna
visa att det gör det.
sprudel skrev:Därmed inte sagt att den inte färgar, eller skulle kunna detekteras under andra förhållanden, vilka de nu skulle kunna vara.
Man har inte spelat all musik i hela världen, nej, och lastsituationen som har
varit rådande under F/E-lyssningen (om det är ett slutsteg som testats) kan
även vara snällare än vad en diabolisk högtalare som någon kommer att vilja
ansluta uppvisar, ja.
Men allt sådant är ju välkänt och det är upp till var och en som läser testerna
att bilda sig uppfattningar om betydelsen av detta.
Jag har inte sett att andra än de som inte förstått F/E-lyssningskonceptet
och som därför är kritiska mot det, har svårt att förstå dessa saker.
sprudel skrev:Detta sista orkar man sällan uttrycka utan nöjer sig med begreppet "apparaten är transparent".
Jasså? Det känner jag inte till. Har någon apparat utnämnts till transparent i
någon MoLt menar du?
Varifrån kommer detta? (Jag förnekar inte att något sådant kan ha hänt, det
kan även vara jag som skrivit något så dumt, men det är oavsett vilket i allra
högsta grad anmärkningsärt och bör rättas, med emfas. Det är ju till och
med i strid med första vetenskapliga tesen. Exempel tack!)
Jag är dock tills något exempel visats försiktigt skeptisk till påståendet att
något sådant har hänt, och kan bara erinra mig att de som är F/E-lyssnings-
kritiska (/oinsatta) häver ur sig sådant med jämna mellanrum.
sprudel skrev:Det leder till missförstånd.
Fast varifrån kommer missförstånden om det är de som är kritiska som själv
genererat dem genom att välja att tolka resultaten som "transparent" även
när inget sådant har påståtts från LTS-håll?
Och vilka apparater har ens klarat F/E-lyssing utan att kunna beslås med en
eller annat hörbar påverkan? Ytterst få apparater.
sprudel skrev:En del tycker detta är en suverän metod, och den enkom viktigaste för val av utrustning, andra är tveksamma och väljer på annat sätt. Världen är fri, eller?

Vad folk tycker är väl rätt ointressant?
Intressantare är hur det är, tycker jag, utan att mena att det behöver
intressera någon.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).