Moderator: Redaktörer

Kronkan skrev:Där ser du att jämförelse är källan till utveckling. Alltså hård soffa kontra mjuk soffa. Åsså lite utvecklingsarbete.

Strmbrg skrev:...
Jag tycker tex att båtåkande i sig är meningsfullt. Det ger mig en stor tillfredsställelse. Dock en väldigt dyr metod att tillfredställa sig skall medges...
Målet är ju nämligen alltid mellan samma y-bommar vid samma brygga.
Och är det bara det målet jag är ute efter så är det såklart lämpligt att inte åka alls utan ligga kvar.

Strmbrg skrev:Strmbrg skrev:...
Jag tycker tex att båtåkande i sig är meningsfullt. Det ger mig en stor tillfredsställelse. Dock en väldigt dyr metod att tillfredställa sig skall medges...
Målet är ju nämligen alltid mellan samma y-bommar vid samma brygga.
Och är det bara det målet jag är ute efter så är det såklart lämpligt att inte åka alls utan ligga kvar.
Så, jag menar alltså att den rationella formen av båtåkande är att bryggsegla?
Nä, nu får jag väl ändå ge mig...

30Hzbone skrev:Köpte en ny snöskyffel förra våren till nedsatt pris.
Vädrets makter har inte gjort det möjligt att jämföra den med min gamla skyffel.
Avstår gärna jämföringsmöjligheten även om det är gott när det "knarrar" under fötterna
vid en solskenspromenad i ett vitt landskap.

30Hzbone skrev:Köpte en ny snöskyffel förra våren till nedsatt pris.
Vädrets makter har inte gjort det möjligt att jämföra den med min gamla skyffel.
Avstår gärna jämföringsmöjligheten även om det är gott när det "knarrar" under fötterna

Svante skrev:30Hzbone skrev:Köpte en ny snöskyffel förra våren till nedsatt pris.
Att den hade nedsatt pris är väl en jämförelse i sig? Vi gör det hela tiden.

Strmbrg skrev:Det verkar vara ganska svårt att få omdömen om sakers egenskaper och beteenden ur ett absolut perspektiv. Ofta blir ju svaren av typen "Ja, jämfört med xx så låter ju yy sämre..." Men det behöver ju inte innebära någonting alls annat än att man har RANKAT saker.

dac83 skrev:Strmbrg skrev:Det verkar vara ganska svårt att få omdömen om sakers egenskaper och beteenden ur ett absolut perspektiv. Ofta blir ju svaren av typen "Ja, jämfört med xx så låter ju yy sämre..." Men det behöver ju inte innebära någonting alls annat än att man har RANKAT saker.
Det hela bottnar i att vi människor inte är så jäkla bra på att höra saker och att jämföra A - B är ända sättet för oss att på nått vis bedöma saker.

Strmbrg skrev:Hm, ja jag tror att du har en påtaglig poäng där!
Men, då kan man ju undra (om man vill):
-Är det i SÅ FALL inte ganska smart att skippa jämförelsen?

dac83 skrev:Strmbrg skrev:Hm, ja jag tror att du har en påtaglig poäng där!
Men, då kan man ju undra (om man vill):
-Är det i SÅ FALL inte ganska smart att skippa jämförelsen?
jo det vore det men, hur ska man då bedöma ljud? ska vi alla sitta med ett hifi forumlär där man bedömer och det blir ett total poäng vart efter? hade varit bra, men är det praktiskt möjligt?

Strmbrg skrev:Ja, jag kör också helt utan justeringsmöjligheter.
Utöver en volymratt då.
Där är vi kanske olika. En del av oss har kanske karaktär nog att ratta in allt möjligt och sedan inte fundera mer över den saken.
Själv tappar jag omedelbart fokus så fort justermöjligheter uppenbarar sig.
Ju enklare att ändra på något, desto mer är jag där och pillar.
Det blir ett apparat-ljud-teknik-fokus tyvärr på bekostnad av musikfokuset.
För mig, alltså.

Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag kör också helt utan justeringsmöjligheter.
Utöver en volymratt då.
Där är vi kanske olika. En del av oss har kanske karaktär nog att ratta in allt möjligt och sedan inte fundera mer över den saken.
För mig, alltså.
Det kanske är en anledning till att "bättre prylar" sällan har justeringsmöjligheter

Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag kör också helt utan justeringsmöjligheter.
Utöver en volymratt då.
För mig, alltså.
Det kanske är en anledning till att "bättre prylar" sällan har justeringsmöjligheter
Kan så vara.
Kan även vara på andra vis.
Det kan ju vara bra att kunna tilta tonkrvan lite för att anpassa till tycke och rum.
Magneplanarerna tiltas rent fysiskt med små brickor eller knasiga byglar.
Dessutom dämpar man diskanten med en resistor, om så önskas. Ja, inte bara diskanten, utan allt som händer ovanför delningen. I mitt fall allt ovanför fem- eller om det är sexhundra Härts.

Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag kör också helt utan justeringsmöjligheter.
Utöver en volymratt då.
För mig, alltså.
Kan så vara.
Det kan ju vara bra att kunna tilta tonkrvan lite för att anpassa till tycke och rum.
Dessutom dämpar man diskanten med en resistor, om så önskas. Ja, inte bara diskanten, utan allt som händer ovanför delningen. I mitt fall allt ovanför fem- eller om det är sexhundra Härts.
Mina spelar "rakt" utan resistorer till vare sig banddiskanten eller mellanregistret. Brickor finns inte till 3.7 men på mässan för ett par år sedan fick man för sig att tilta dom bakåt med gummiduttar under främre benen....med försämrat resultat.

Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag kör också helt utan justeringsmöjligheter.
Utöver en volymratt då.
För mig, alltså.
Kan så vara.
Mina spelar "rakt" utan resistorer till vare sig banddiskanten eller mellanregistret. Brickor finns inte till 3.7 men på mässan för ett par år sedan fick man för sig att tilta dom bakåt med gummiduttar under främre benen....med försämrat resultat.
Det där senare beror rimligtvis på vilken höjd man har höronen när man lyssnar.

Strmbrg skrev:Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Ja, jag kör också helt utan justeringsmöjligheter.
Utöver en volymratt då.
För mig, alltså.
Kan så vara.

Bill50x skrev:Det är bara på billiga skräpanläggningar som man behöver hålla på och ratta för att det ska låta "bra". Vilket det ändå inte gör, precis som mer socker på gröten inte ger en godare gröt, bara en sötare.

Strmbrg skrev:
Nej, jag reagerar ofta på sådant som huruvida en stråksektion låter grötig, en lokal känns kompakt, en orkesterklang saknar djup.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster