Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Nej, det lågfrekventa kommer från buckliga skivor, och inte från nå't annat*.
Den andra sakerna kan bara filtrera störsignalen på olika vis, och det enda
som i förekommande fall påverkas nämnvärt av ålder därvidlag, är nålarms-
upphängningen.
Men handlade detta verkligen om en gammal pickup?
Vh, iö
- - - - -
*Det som diskuterats alltså. Det kan självklart även komma från att någon
bankar i bänken som skivspelaren står på, eller det kan vara akustisk åter-
koppling, men trådstartaren har ju varit tydlig med att problemet finns även
utan att man bullrar i bänken.
paa skrev:Väggmonterad hylla kan vara bra, men det kan också vara dåligt. Det beror på hur stadig väggen är jämfört med golvet.
Om golvet t.ex är lagt på betongbjälklag och väggen av enkelgips så skulle jag inte ens fundera på vägghylla.
Men när det gäller trådskaparens spelare så tror jag inte att det är återkoppling som är problemet, eftersom att det då borde nå rundgång vid höga nivåer. Därmed är det inte underlag och uppställning som är huvudproblemet. Jag är säker på att det är samspelet pickup-tonarm-RIAA som är problemet, och att det är där man måste hitta en lösning.
Sedan kan man optimera uppställningen, men det är steg två.
In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz.
Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt". Det kan dock eventuellt eller eventuellt inte bli tillräckligt stadigt för att inte stötar från när man går eller dansar får pickupen att hoppa. Om störamplituden är tillräckligt låg (inte frekvensen alltså) så kan spelarens fjädring hantera detta och isolera störfrekvenserna, men om störamplituden får frispel så går det inte.Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
paa skrev:Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Bill50x skrev:paa skrev:Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Vad säger att man måste "komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens"? Man kanske rentav behöver "komma upp i tillräckligt hög resonansfrekvens"? Alltså till en nivå när den inte längre stör skivspelaren och lätt kan filtreras bort.
/ B
paa skrev:Ja, precis.Bill50x skrev:paa skrev:Ingen vägg av gips eller vadsomhelst som brukar användas till att bygga väggar av kan komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens för att bli "precis rätt".Bill50x skrev:Jag har en delvis avvikande åsikt. Det är inte det "stadiga" som är viktigt (förutom när man dansar jenka framför skivspelaren) utan hur resonansfrekvenser hamnar. Det kan ju faktiskt hända att enkelgips är precis rätt för skivspelaren och det finns inget annat sätt än att prova.
/ B
Vad säger att man måste "komma ner i tillräckligt låg resonansfrekvens"? Man kanske rentav behöver "komma upp i tillräckligt hög resonansfrekvens"? Alltså till en nivå när den inte längre stör skivspelaren och lätt kan filtreras bort.
Men det gör man inte med enkelgips.
Smack skrev:Det är efterföljaren till MP-11 jag har (MP-110).
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html
The MP11 has a seemingly-supple suspension, the quoted static compliance being 20*10^-6 cm/dyne, and the dynamic one 8*10^-6 cm/dyne. In real life the 6.8g mass combined with the modified Rega arm resulted in a measured resonance at 7.5Hz. Calculating backwards this would imply a dynamic compliance of 20*10^-6 cm/dyne, and an even higher static one! Either the specifications are wrong, or there is something fishy going on with the manufacturing tolerances. Let's be lenient and assume the former, meaning that ideally a lighter tonearm should be used. However, the resonance is fairly well damped and the MP11 proved to be quite easy-going in use. It was certainly more stable and less jittery than could be expected, contrary to under-damped designs like some Grados.
paa skrev:
Problemet är väl att hitta vilken effektiv massa RB303 har.
Det verkar inte finnas några värden publicerade.
Orginalet, RB300 hade väl 11.5 gram effektiv massa tror jag.
Jag har sett uppgifter på att dom minskat ner på godstjockleken i armröret på RB303, men jag vet inte.
RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Smack skrev:RogerGustavsson skrev:Hur står riggen i övrigt?
En sådan på ekparket.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10251451/
En längre sak i plåt? Du har antagligen återkoppling från den där plåtgrunkan. Nej, det verkar totalt opassande. Ett IKEA bord Lack kan säkert göra underverk och är väl nästan gratis.
Fast det ju inte basvibrationer från högtalarna som påverkar detta i mitt fall. Du menar att spelaren börjar självsvänga..typ?
Får testa ställa den på golvet får vi se.
Men om knackningar på underlaget går igenom till pickupen är det definitivt ett problem. En del skivspelare kan man knacka på utan att det stör.
Smack skrev:@Thomas Hur kollar jag så inte lagren är tröga? Jag känner inte någon tröghet när jag hanterar den iallafall.
@Vinylcalle Jag har glasplatta på RP3 så de problem Rega har/har haft med RP1an och den i plast är inte ett problem i mitt fall. Den är jämn. Jag har inga problem med vobblande tallrik utöver det normala alltså.
Centrumlager vet jag inte hur jag kollar. Den är dock bara 2.5 månader gammal så slitet bör det inte vara.
Ska kolla med butiken där Regan köptes om de har några ideér.
paa skrev:
Problemet är väl att hitta vilken effektiv massa RB303 har.
Det verkar inte finnas några värden publicerade.
Orginalet, RB300 hade väl 11.5 gram effektiv massa tror jag.
Jag har sett uppgifter på att dom minskat ner på godstjockleken i armröret på RB303, men jag vet inte.
Thomas_A skrev:Alternativ lösning som kan minska problem:
http://www.ttweights.com/or-universal-lp.html
Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?
Bill50x skrev:Smack skrev:Armen tycker jag känns OK men har inget att jämföra med. Jag är enda ägaren och den är lite drygt 2-3 månader och varsamt hanterad. Men kan ju vara fel från fabrik men känns inte troligt? Enda saken jag reflekterat över med armen är att stödet den ligger på när man ska sänka ner den mot skivan verkar snett. Om jag lägger armen på stödet i uppfällt läge så är det i utkant av skivan säkert 5mm mer till skivan än längst in på skivan.
Om jag lägger en bubbla på plinten på Regan så visar den inte exakt samma som om jag lägger mätbubblan på skivplattan. Det borde väl i sin tur innebära att arm och platta inte är exakt i våg?
Förmodligen kan du bocka till tonarmslyften med handkraft så att pu-nålen ligger ungefär lika högt över hela skivan. Känns mest som dålig produktionskvalitet men inget som påverkar ljudet.
Men visst borde tallriken ligga i våg med plinten. Även detta känns som taskig produktionskvalitet men troligen inte heller något som påverkar ljudet. Man kan dock fråga sig hur kvaliteten är i övrigt när man inte ens kan få så enkla saker rätt?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster