Moderator: Redaktörer
sebatlh skrev:Om DIY är av intresse kanske mupps-baserade surrounder kan vara ett bra startskott? Kostar inte så blodigt. Strax under 300 pix styck för elementen så 8 stycken är bara typ 3000.
Finns många här på forumet som har sådana så du kan ju fråga runt lite om de kan duga för dig.
Sen vill jag igen slå ett litet slag för bokhyllor som diffusorer. Mest för att det både är billigt (gratis?) och praktiskt. Ja, om du nu har saker att fylla dem med förstås. En möjlighet att ha i bakhuvudet helt enkelt bara
Tanken med att spara lite pengar på dessa två grejjer är för att skaffa mer ekonomiskt utrymme för fronthögtalarna och basmodulerna.
Mmmm bas
LeifB skrev:Komorok skrev:Att spåna idéer är inte mot forumpolicyn.
Nä det finns kanske någon annan som sväljer betet.
Adhoc skrev:Ett så litet rum tror jag har mer nytta av dämpning så långt ned i frekvens som möjligt, mer än köpediffusorer (typ QRD) som behöver ett visst avstånd till lyssningsplats för att komma till sin rätt. Väggen bakom soffan skulle kanske kunna ha en spaltpanel? Med virke 70x28 mm från golv till tak och 3 mm glipa mellan brädorna samt 250 a’ 300 mm djup bakom fyllt med isolering kommer absorbenten vara effektiv i basen som är svårast att åtgärda. Gör du panelfronten kurvad kommer reflektioner av högre frekvenser speglas ut mot sidoväggarna och studsa vidare sedan, i stället för direkt mot lyssningsplats. Samtidigt en reflektor/fattigmansdiffusor alltså, som inte kommer döda ned rummet och kan ge lite mer ”rymd” i rummet. Vill du, går det ju också att fälla in bakre surroundhögtalarna i panelfronten.
Du skulle också kunna ha samma typ av panel på sidoväggarna en bit upp och ha som sideboard / avställningsyta. (Spaltpanelen med måtten ovan fanns med i någon rapport med seriösa mätningar från KTH eller Chalmers, det blir väsentligt sämre lågbasabsorbtion om du har glipor från 5 mm och uppåt, ca 3 mm var ganska optimalt för bredbandig basabsorbtion.)
bootstrap skrev:
Jag tänker att en qrd på nära håll är bättre än en bokhylla.
Men BAD paneler sägs fungera hyggligt även på nära håll.
Vad gäller små hemmabiorum, så har jag upplevt Nattlordens tidigare visade "lillbio". Den funkade alldeles utmärkt.
Ett så litet rum tror jag har mer nytta av dämpning så långt ned i frekvens som möjligt, mer än köpediffusorer (typ QRD) som behöver ett visst avstånd till lyssningsplats för att komma till sin rätt. Väggen bakom soffan skulle kanske kunna ha en spaltpanel? Med virke 70x28 mm från golv till tak och 3 mm glipa mellan brädorna samt 250 a’ 300 mm djup bakom fyllt med isolering kommer absorbenten vara effektiv i basen som är svårast att åtgärda. Gör du panelfronten kurvad kommer reflektioner av högre frekvenser speglas ut mot sidoväggarna och studsa vidare sedan, i stället för direkt mot lyssningsplats. Samtidigt en reflektor/fattigmansdiffusor alltså, som inte kommer döda ned rummet och kan ge lite mer ”rymd” i rummet. Vill du, går det ju också att fälla in bakre surroundhögtalarna i panelfronten.
Du skulle också kunna ha samma typ av panel på sidoväggarna en bit upp och ha som sideboard / avställningsyta. (Spaltpanelen med måtten ovan fanns med i någon rapport med seriösa mätningar från KTH eller Chalmers, det blir väsentligt sämre lågbasabsorbtion om du har glipor från 5 mm och uppåt, ca 3 mm var ganska optimalt för bredbandig basabsorbtion.)
Akustiker verkar gilla oregelbundna proportioner, om du ändå skulle göra något ingrepp så kanske man vill göra nåt snett!?
Om DIY är av intresse kanske mupps-baserade surrounder kan vara ett bra startskott? Kostar inte så blodigt. Strax under 300 pix styck för elementen så 8 stycken är bara typ 3000.
Finns många här på forumet som har sådana så du kan ju fråga runt lite om de kan duga för dig.
Sen vill jag igen slå ett litet slag för bokhyllor som diffusorer. Mest för att det både är billigt (gratis?) och praktiskt. Ja, om du nu har saker att fylla dem med förstås. En möjlighet att ha i bakhuvudet helt enkelt bara
Tanken med att spara lite pengar på dessa två grejjer är för att skaffa mer ekonomiskt utrymme för fronthögtalarna och basmodulerna.
Mmmm bas
Smalt rum skriker efter gälar. Frågan är bara om detta inte är för smalt för att få plats med några..
Sen måste jag fråga TS: Vilka Carlsson-modeller har du hört? De olika modellerna låter nämligen väldigt olika. Min tanke är bara att de är lägre (under fönstret), och att de brukar kunna göra ett litet rum "större" än vad det är.
Sorry att jag tjatar.. Embarassed
bootstrap skrev:Jag tänker att en qrd på nära håll är bättre än en bokhylla.
BAD och basfällor kanske fungerar bra?
U1 skrev:Smalt rum skriker efter gälar. Frågan är bara om detta inte är för smalt för att få plats med några..
Håller med men jag tror att rummet blir för smalt, annars, finns det några byggbeskrivningar för sådana?Sen måste jag fråga TS: Vilka Carlsson-modeller har du hört? De olika modellerna låter nämligen väldigt olika. Min tanke är bara att de är lägre (under fönstret), och att de brukar kunna göra ett litet rum "större" än vad det är.
Sorry att jag tjatar.. Embarassed
Jag har lyssnat en del på Carlsson och aldrig riktigt fallit för dem, köpte även ett par för att testa under lite längre tid men jag kom aldrig ifrån att ljudbilden är lite av en regnbåge som startar ända nere vid högtalarna, må vara att jag har fel? Ett par OA52.X skulle onekligen hjälpa mig med placeringenFinns det någon i Malmö med ett par som man skulle kunna få komma och lyssna till?
U1 skrev:Vad gäller små hemmabiorum, så har jag upplevt Nattlordens tidigare visade "lillbio". Den funkade alldeles utmärkt.
Martin: Kul att höra, även om han har lite bättre mått än mig att röra sig på.Ett så litet rum tror jag har mer nytta av dämpning så långt ned i frekvens som möjligt, mer än köpediffusorer (typ QRD) som behöver ett visst avstånd till lyssningsplats för att komma till sin rätt. Väggen bakom soffan skulle kanske kunna ha en spaltpanel? Med virke 70x28 mm från golv till tak och 3 mm glipa mellan brädorna samt 250 a’ 300 mm djup bakom fyllt med isolering kommer absorbenten vara effektiv i basen som är svårast att åtgärda. Gör du panelfronten kurvad kommer reflektioner av högre frekvenser speglas ut mot sidoväggarna och studsa vidare sedan, i stället för direkt mot lyssningsplats. Samtidigt en reflektor/fattigmansdiffusor alltså, som inte kommer döda ned rummet och kan ge lite mer ”rymd” i rummet. Vill du, går det ju också att fälla in bakre surroundhögtalarna i panelfronten.
Adhoc: Detta låter riktigt intressant, och skulle gå att få till ganska diskret tror jag. Förstår jag dig rätt med att du menar att man bygger ett staket med 70*28 brädor, dessa skall ha ett avstånd på 3mm från varandra, sen bara fylla volymen bakom med isolering? Hur skall man vrida "pinnarna? Smala sidan ut mot rummet så det blir en 70mm djup spalt med 3mm mellanrum?
Har du någon bild eller beskrivning på detta, rent spontant gillar jag ideen väldigt mycket, blir diskret, jag får absorption i basen och diffusion samtidigt!
Akustiker verkar gilla oregelbundna proportioner, om du ändå skulle göra något ingrepp så kanske man vill göra nåt snett!?
Ja, kanske, har du något konkret förslag? Ska kolla klippet nu.Men BAD paneler sägs fungera hyggligt även på nära håll.
BAD hade jag glömt, skulle nog kunna få in några sådana på ett diskret sätt.
Tack för hjälpen och era ideer, fortsätt gärna! Jag lyssnar verkligen på era ideer!
Adhoc skrev:U1; jag har den där KTH-rapporten om spaltpanelen som pdf någonstans, tror även jag har en webadress till den. Återkommer.
Kör du på gälar hamnar nog spetsvinkeln kring 20 grader ut från sidoväggen med den öppna sidan med isoleringen mot högtalarna därfram. Lämplig vinkel för spån-/MDF-skivan bör vara sådan att om du sätter en spegel plant mot skivan så ska speglingen av (båda) fronthögtalarna inte längre synas från lyssningsplats, -reflektionen styrs alltså bort och mot väggen bakom dig. Reflektioner som kommer från väggen bakom dig bör till ganska stor del också återreflekteras mot främre väggen pga vinklingen, före dom studsar vidare mot lyssningsplats från frontvägg.
Adhoc skrev:En bit upp i mellanregistret och däröver blir våglängden så kort att den ”får plats” på den vinklade skivan, ljudvågen studsar då ut i samma vinkel den föll in, i riktning mot väggen bakom soffan (såvida den inte gick rakt in i öppningen med isoleringen). För låga frekvenser blir våglängden så stor att bredden och utvinklingen på skivan inte spelar någon större roll, skiva + vägg bakom ”uppfattas” som plan.
Callisto skrev:Ja det är jag med på. De högre frekvenserna skulle alltså inte gälarna "ta bort" eftersom de reflekteras mot väggen bakom "dig".
Nattlorden skrev:Callisto skrev:Ja det är jag med på. De högre frekvenserna skulle alltså inte gälarna "ta bort" eftersom de reflekteras mot väggen bakom "dig".
Jo, de skall ju ta bort det som går in i dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster