Nej, tyvärr inte. Jag har tagit del av många sådana studier genom åren, men de flesta av dem
nog före internets storhetstid, så de är som så mycket pre-internet svåra att finna. Men det är
nog som du säger, att sensationsvärdet är nästan noll.
Jag känner ju till folk som bygger instrument och inte mist folk som känner folk väldigt väl som
bygger instrument, så tester där målet varit att få veta hur moderna kopior av gamla instrument
(byggda av eliten av instrumentbyggare) står sig mot originalen har jag läst många - och ofta så
står sig kopiorna rätt bra. Väldigt bra till och med.
Men då är de det bästa av de bästa nutida instrumentbyggarna man jämfört de gamla instrumenten
med - och dessutom har det oftast handlat om instrument som har byggts som kopior på de gamla!
Det vill säga de står på de gamlas axlar, och om något är det väl ett indicium på hur fantastiska de
gamla instrumenten är, omän inte oslagbara. Men lika imponerande är det, tycker jag, att våra nu-
tida instrumentmakare, de bästa av dem, kan bygga kopior som mäter sig med de gamla och till och
med överträffar dem.
Några studier där man inte stått på de gamla mästarnas axlar (menar inte att det är något fel att
göra det nota bene) genom att kopiera gamla instrument (fast inte i deras ursprungliga form utan
i den utvecklade, de har ju alla modifierats sedan Cremona-perioden) utan byggt helt nya instru-
ment fritt efter instrumentbyggarens ideer om hur de borda se ut istället, känner jag inte till, men
det finns kanske sådana också? Och nog kan viss utveckling vara av godo. Jag vet ju att t ex helt nya
stråkar i kolfiber fått fantastiska lovord från eliten av violinisterna. Men ändå är det ju stråkar som i
huvudsak är avsedda att ha samma egenskaper som stråkar alltid har varit avsedda att ha.
Så hur det än går i sådana här tester så är det man testar ju ändå för det mesta det gamla receptet,
för även nybyggda instrument är ju byggda enligt standard.
- - -
Men om vi (någon) för skojs skull skulle göra ett helt nytt violin-instrument, låt oss kalla den nyfela,
och denna i en blind lyssningstest inte bara skulle föredras utan även entydigt låta annorlunda än en
normal violin, betyder det då att den är bättre? Alltså bättre att spela den musik som komponerats
för en violin på?
Jag kan tänka att den kan vara bättre för en ny repertoar och kul att använda för den gamla reperto-
aren. Men att den senare ändå bör få spelas även med gamla instrument (violinen), i varje fall någon
gång då och då. Jag tycker ju att detta med hur kompositören tänkt sig musiken, är en komponent av
intresse. För mig är den det.
Jag gillar Tomitas Ravel-album, men jag skulle inte vilja vara utan... faktiskt inte någon enda av alla
de orkesterinspelningar jag har!
För mig är helt enkelt musik mer än bara njutning.
Om någon skrev om en bok av någon berömd författare så den blev "bättre" (enligt säg majoriteten av
en grupp proläsare), så skulle jag ändå vilja läsa originalet. Jag vill veta vad författaren vill säga, och
det spelar ingen roll om det är en artikel eller en bok eller en musikkomposition. En version med en
massa ändringar av det ena och andra, som någon redaktör, förlagsdirektör eller kanske en översättare
gjort tycker jag är mycket mindre intressant. Jag har för övrigt läst ett antal böcker på först engelska
och sedan svenska och jag kan väl säga att jag på det stora hela är imponerad över många av våra över-
sättare. Det känns som om de känner som jag.
När det gäller orkestrering av t ex verk som är avsedda för piano eller en mindre ensamble är saken för-
stås en annan, eftersom det då av nödd och tvungenhet måste bli en del av skapandet. Som jag ser det
har man då två seriekopplade kompositörer. Det kan bli mycket bra! Men jag kan ärligt erkänna att jag
aldrig hört en orkestrerad sak som jag vetat varit baserad på säg en pianokomposition - utan att samtidigt
bli väldigt nyfiken på originalkompositionen.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).