Klångedang??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

Re: Klångedang??

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-06-04 11:35

sportbilsentusiasten skrev:
Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet.

Känner Anders sedan många år och han har en låg profil om prestandaförbättringar oavsett produkt/tillverkare - "lyssna själv"
Alla uppgraderingar brukar dock vara tydligt detekterbara, då han inte släpper något innan han nått dit.
Han säljer även en egenutvecklad HIFI-hylla som är otroligt bra, och som utvecklats stegvis under över 10 år.

Kevin_Mitnick skrev: Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.

Tänk om fler HIFI-handlare hade intagit samma seriösa attidyd!

Jag är nyfiken på vad som avses med en komplett ominstallation av HiFI-systemet. Har du någon info att bidra med?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-06-04 11:38

Mystiskt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2014-06-04 11:49

IngOeman skrev:

Dina ord är som ljuva toner i mina inre öron.

Klokt, mycket klokt. Tänk om alla hade ditt superförnuft. Var har du skaffat ditt?

Förnuft har väl alla som kommer från konstellationen Lyra, där alla kan skilja på vad som är rätt eller fel :)

matssvensson skrev:
Det var precis det jag försökte uttrycka med "att fritt kunna välja lösning efter behov". Jag tror vi menar samma sak.

Och det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att Klångedang har flacka seriefilter eller kattsand i stativet. Om det funkar tillsammans som helhet kan det säkert bli väldigt bra.

Med vänlig hälsning, Mats

Hallå !
Ja kanske vi menar samma sak, jag ville bara understryka så att ingen tror att det generellt är bättre med någon speciell filtertyp när
det beror på så många saker för att bli till en optimal högtalare.
Därför kanske det är fel att nämna någon speciell filtertyp för att kvalitets stämpla högtalerens återgivningsförmåga,
när det i verkligheten är samverkan (av allt) som är viktigast, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk osv. osv.….
gillar ju inte ordspråk egentligen med denna är faktiskt helt OK.

Jag säger inte heller att klångedang har valt fel dimensionering av filtret, för det känner jag ju inte till mer än att det beskrivs som
faskorrekt och är av första ordningens seriefilter, att de via hemsidan också skriver att justeringen avseende brantheten är optimerad
genom justering ”på gehör”, och att man tillåter en viss ”färgning” framför förluster av nyanser och tajmningsfel.

För mig åtminstone så ökar antalet frågor när jag läser mer på hemsidan än att frågetecknen rätas ut, jag vill inte hänga ut klångedang,
utan egentligen tycker jag det är hedersvärt att ha en hemsida om sina produkter, jag vet ju inte om högtalarkonstruerandet är mer
erfarenhetsbaserad, vilket i så fall förklarar den arbetsmetodik som man har, vilket jag ej ser något fel med, all respekt för det.

Tänker därför inte nämna något mer om hemsidan som sådan, utan där får var och en bedöma och läsa utifrån egen förmåga.

Mvh Göran Nilsson

PS.
Glömde föresten en del saker, om nu nämnt diskantelement används (Hiquphon OW 3) så har jag ju faktiskt fler undringar om
påståenden tillverkaren skriver om, vad menas egentligen med

•”OW 3 is a soft dome tweeter offering a unique analytic capability and high sensitivity. A very musical dome tweeter!.

I min värld finns inga musikaliska diskanter eller apparater

•Very fast responding (settling), analytic and matched to secure excellent stereo perspective.

Vad menas med det ?, stereoperspektivet säkras inte enbart med ett bra diskantelement,
det är som sagt tidigare en ”integration” av allt som behövs.

•Featuring ”Gold” dome for unique design

Vad menas med det, finns det akustiska fördelar med Guld Dome ?, eller är det bara som de skriver, en unik design?.

•Low and well damped resonance frequency response, soft raising

En låg resonasfrekvens är inte ett kvalitetstecken att ta fasta på, i vissa fall med flacka filter blir det svårare
eftersom filtret inte kan dra tillräckligt med ström där man vill, m.m. m.m m.m, eller åtminstone sämre än
att använda brantare filterflanker, vilket gör att man då bättre kan anpassa delningen både överföringsmässigt,
och med tanke på kompression/distorsion vid fs. Med finurliga paralellfilter kan man komma mycket långt även
med resonansfrekvenser en oktav högre än nämnd diskant, allt beror på en massa saker….

Nu har ju jag egentligen inte mer än bara ett litet hum om hur högtalare fungerar, har ju bara gymnasie fysiken att luta mig mot,
så jag förlitar mig till de som kan det väsensbättre själv, för jag vet hur svårt det är.
DS.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-04 14:51

grannilsson skrev:
IngOeman skrev:

Dina ord är som ljuva toner i mina inre öron.

Klokt, mycket klokt. Tänk om alla hade ditt superförnuft. Var har du skaffat ditt?

Förnuft har väl alla som kommer från konstellationen Lyra, där alla kan skilja på vad som är rätt eller fel :)

Fellow K-PAXian! 8)

grannilsson skrev:
matssvensson skrev:
Det var precis det jag försökte uttrycka med "att fritt kunna välja lösning efter behov". Jag tror vi menar samma sak.

Och det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att Klångedang har flacka seriefilter eller kattsand i stativet. Om det funkar tillsammans som helhet kan det säkert bli väldigt bra.

Med vänlig hälsning, Mats

Hallå !
Ja kanske vi menar samma sak, jag ville bara understryka så att ingen tror att det generellt är bättre med någon speciell filtertyp när
det beror på så många saker för att bli till en optimal högtalare.
Därför kanske det är fel att nämna någon speciell filtertyp för att kvalitets stämpla högtalerens återgivningsförmåga,
när det i verkligheten är samverkan (av allt) som är viktigast, ingen kedja är starkare än dess svagaste länk osv. osv.….
gillar ju inte ordspråk egentligen med denna är faktiskt helt OK.

Det är för att det är en grundregel och inte en tumregel. Grundregler är filosofisk fundamenta,
tumregler är mög. (Vilket också är en grundregel. ;))

grannilsson skrev:Jag säger inte heller att klångedang har valt fel dimensionering av filtret, för det känner jag ju inte till mer än att det beskrivs som
faskorrekt och är av första ordningens seriefilter, att de via hemsidan också skriver att justeringen avseende brantheten är optimerad
genom justering ”på gehör”, och att man tillåter en viss ”färgning” framför förluster av nyanser och tajmningsfel.

En faskorrekt delning genom bruk av första ordningens filter kan inte se ut sådär sett geometriskt.
Den behöver ha diskanten backad rejält mycket (vilket ofta leder till andra problem). Men man
kanske inte skall tolka "faskorrekt" som att en linjär fasgång (eller en minimumfasfunktion) approxi-
meras, utan det kan kanske åsyfta något annat, en mera fantasifull tolkning månne?

grannilsson skrev:För mig åtminstone så ökar antalet frågor när jag läser mer på hemsidan än att frågetecknen rätas ut, jag vill inte hänga ut klångedang,
utan egentligen tycker jag det är hedersvärt att ha en hemsida om sina produkter, jag vet ju inte om högtalarkonstruerandet är mer
erfarenhetsbaserad, vilket i så fall förklarar den arbetsmetodik som man har, vilket jag ej ser något fel med, all respekt för det.

Tänker därför inte nämna något mer om hemsidan som sådan, utan där får var och en bedöma och läsa utifrån egen förmåga.

Mvh Göran Nilsson

Ja, det finns poänger med det, men det finns poänger med att påpeka oklarheter också. Man kan
ju tänka sig att de som läser hemsiden har olika kunskapsbakgrund, och om mycket är oklart även
för dem som kan allra mest så tycker jag det kan vara bra för tillverkaren får detta klart för sig.

Om bara de som kan minst "förstår" det som står på hemsidan är det av tveksam kvalitet, men jag
säger inte att så är fallet (jag har inte tittat på hemsidan alls, har bara sett kommentarerna här i
tråden).

grannilsson skrev:PS.
Glömde föresten en del saker, om nu nämnt diskantelement används (Hiquphon OW 3) så har jag ju faktiskt fler undringar om
påståenden tillverkaren skriver om, vad menas egentligen med

•”OW 3 is a soft dome tweeter offering a unique analytic capability and high sensitivity. A very musical dome tweeter!.

I min värld finns inga musikaliska diskanter eller apparater

•Very fast responding (settling), analytic and matched to secure excellent stereo perspective.

Vad menas med det ?, stereoperspektivet säkras inte enbart med ett bra diskantelement,
det är som sagt tidigare en ”integration” av allt som behövs.

•Featuring ”Gold” dome for unique design

Vad menas med det, finns det akustiska fördelar med Guld Dome ?, eller är det bara som de skriver, en unik design?.

•Low and well damped resonance frequency response, soft raising

En låg resonasfrekvens är inte ett kvalitetstecken att ta fasta på, i vissa fall med flacka filter blir det svårare
eftersom filtret inte kan dra tillräckligt med ström där man vill, m.m. m.m m.m, eller åtminstone sämre än
att använda brantare filterflanker, vilket gör att man då bättre kan anpassa delningen både överföringsmässigt,
och med tanke på kompression/distorsion vid fs. Med finurliga paralellfilter kan man komma mycket långt även
med resonansfrekvenser en oktav högre än nämnd diskant, allt beror på en massa saker….

Nu har ju jag egentligen inte mer än bara ett litet hum om hur högtalare fungerar, har ju bara gymnasie fysiken att luta mig mot,
så jag förlitar mig till de som kan det väsensbättre själv, för jag vet hur svårt det är.
DS.

Att förstå hur komplext något är redan när man kan lite, är en dygd. Det är annars lätt att tro att
man förstår och kan nästan allt, när man börjar förstå lite. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-06-04 20:55

IngOehman skrev:
Att förstå hur komplext något är redan när man kan lite, är en dygd. Det är annars lätt att tro att
man förstår och kan nästan allt, när man börjar förstå lite. ;)

Vh, iö

Synnerligen kloka ord tycker jag. Tänk om vi sen med den insikten tillsammans försökte hjälpas åt att lösa våra komplexa utmaningar. Var skulle inte världen kunna vara då?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-04 23:11

Då skulle den ju blir som här på faktisk.se!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 08:14

Över tjugo lakan för en liten datorhögtalare, vilket skämt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-05 09:54

Zzombie skrev:Över tjugo lakan för en liten datorhögtalare, vilket skämt.

Vad baserar du den åsikten på?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 10:00

priset...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-05 10:11

Vad får dig att tycka det är en datorhögtalare?
Har du jämfört ljudet mot någon datorhögtalare?
Har du öht lyssnat på den?

Mystikens dimmor ligger täta här nu. En ordentlig och kanske relevant åsikt är presenterad, men vi vet inget om varför författaren har den åsikten. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-06-05 11:08

Zzombie skrev:priset...

:mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 11:18

Mycket kejsarens nya kläder i hiffibranschen...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-05 11:21

Kan vi inte fortsätta att prata om högtalaren tråden handlar om.
'
Vill du skriva om Kalles kläder kan du väl skapa en tråd under "Öppen diskussion".

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 11:22

Jo, tala vidare ni, men kejsaren är naken. Kom ihåg var ni hörde det.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-05 11:23

Har du lyssnat på högtalaren?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 11:24

Kanske gör det om den kostar runt 5000...

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-05 11:28

Ähh, jag kollade lite i din inläggshistorik, och ser att den består till >50% av meningslösa oneliners.

Så jag släpper nog detta nu ... :?

Jag förstår att jag inte kommer få något vettigt klarspråk ur dig om denna högtalare.

edit:
Och ursäkta att jag störde, men tack för att jag fick störa ... :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 11:32

:lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-05 11:43

Zzombie skrev:Kanske gör det om den kostar runt 5000...

Så du menar att en högtalare per definition är för dyr om den kostar 20 tusen? Och att om den är så dyr är den för dyr för att ha som datorhögtalare?

Inte mycket till logik här men det är väl kanske inte så väntat heller med tanke på tidigare inlägg. Kan inte du gå och leka någon annanstans?

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-06-05 11:48

En så liten högtalare med lite trä, ett par vanliga element, två kontakter, en konding, ett motstånd och kanske till och med en spole är dyr, ja...men är den gjord i litet antal så kanske det blir så dyrt...ursäkta att sunt förnuft trampade på era känsliga audiofiltår. Ska tala det tillrätta...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-06-05 12:19

Zzombie skrev:En så liten högtalare med lite trä, ett par vanliga element, två kontakter, en konding, ett motstånd och kanske till och med en spole är dyr, ja...men är den gjord i litet antal så kanske det blir så dyrt...ursäkta att sunt förnuft trampade på era känsliga audiofiltår. Ska tala det tillrätta...

Konstruktören måste väl också få en slant..? Det är väl ingen som vet hur mycket jobb det är bakom dessa sötnosar!

Att dom kostnadsmässigt ligger över vad jag och förmodligen du Zzombie är beredd att betala för en lite stativare är en annan sak :)

Men jag skulle gladeligen vilja lyssna på dom innan jag säger nåt mer!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-05 13:16

Zzombie skrev:En så liten högtalare med lite trä, ett par vanliga element, två kontakter, en konding, ett motstånd och kanske till och med en spole är dyr, ja...men är den gjord i litet antal så kanske det blir så dyrt...ursäkta att sunt förnuft trampade på era känsliga audiofiltår. Ska tala det tillrätta...

Inga känsliga tår här inte! Men sinnet rinner när det bara kommer en massa tjafs istället svar på de berättigade frågorna. Anledningen (en av dem i alla fall) att hänga här, är väl just att utbyta erfarenheter och åsikter, eller hur?

Personligen bryr jag mig inte om hur en apparat är konstruerad så länge den låter bra. Men visst är en snygg finish positivt, men det är ju i mångt och mycket en smaksak.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-05 13:20

Jag håller med. Vi lever i en fri värld och det bör betyda att även prissättningen är fri.

Saker kostar att skapa, det är en del av kostnaden. En annan är marginalerna. Den senare är upp
till tillverkaren att bestämma, men den förstnämnda finns ju liksom där helt på riktigt. Enda sättet
att komma runt den är att subventionera högtalarna. Det tror jag ingen begär att han skall göra.

- - -

Så återstår gör att ta ställning till summan av kostnaden + marginalen han vill ha (hur mycket han vill
tjäna) och till hur detta relaterar till det värde man SJÄLV lägger resultatet av de ansträngningar som
gjorts.

För man skall ju komma ihåg att kostnad och värde inte behöver vara samma sak. Så att säga att en
sak är prisvärd på grund av att den kostat mycket att få fram är inte rationellt. Värdet (i förhållandet
till priset) har inget med kostnaden att göra. Det har bara med två saker att göra:

1. Hur man gillar mojängen.

2. Hur mycket man kan sälja den vidare för.

- - -

Den senare kan man kanske undersöka på något bra sätt, men köper man något för att behålla det så
är kanske det förstnämnda intressantare, alltså värdet för en själv.

Och hur tar man då ställning till detta, alltså om man tycker värdet motsvarar kostnaden + marginalen,
(helt oavsett hur dessa två förhåller sig till varandra)?

Som jag ser det finns det bara två sätt:

1. Lyssna på högtalarna och bilda sig en egen uppfattning.

2. (Om man är tekniskt insatt och förstår sina egna behov/krav) titta på mätbar/beräknings-/bedöm-
ningbar prestanda.

Gör man så, så kommer alla att komma fram till sin sanning, och någon annan finns inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-05 13:27

Men det ÄR inte några "vanliga" element, högtalaren ifråga innehåller tämligen kostsamma högtalarelement.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-06-05 18:44

Johan_Lindroos skrev:Men det ÄR inte några "vanliga" element, högtalaren ifråga innehåller tämligen kostsamma högtalarelement.

Är både bas o diskantelementen dyra, hur pass mycket betingar de?

Oaktat deras pris, har elementen bra rykte och prestanda? Används de i andra högtalare, vilka?

Massa frågor men tycker det vore intressant att reda ut lite...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-05 20:03

och GÅR de att använda som ordinära datorhögtalare :mrgreen: eller bara med finelektronik?
mycket snack å ingen lyssning som vanligt på faktiskt.se

använder bara mina trevägare till datorn eftersom jag nu inte har tillgång till bättre eller vadå JRiver klassar ut det mesta som mjukis :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-06 17:09

Jag äger själv ett par 5-vägshögtalare som mest består av enkla billiga element, men med en genialisk konstruktion låter det ändå mycket bra. Tack vare att kostnaden för den relativt komplexa konstruktionen kunde spridas ut på relativt många tillverkade exemplar blev totalkostnaden ändå inte så hög. Skulle jag enbart ha gått efter elementkostnad och slutfinish skulle jag ansett högtalarna på tok för dyra.

/B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-06 17:40

Jag vet inte om DQ-10 är direkt känd för att använda enkla billiga element. Den har väl element av
ungefär samma klass som de flesta högtalare från den tiden hade. Däremot är det en udda högtalare,
från tiden innan det att man tittade lite noggrannare på hur elementen summerade i rymden.

Det gör att de inte summerar så värst bra om målet är att musiksignalens alla nyanser skall nå lyss-
naren rimligt oanfrätta (som de var). Men om målet är att skapa just den upplevelse som man får av
att lyssna på DQ-10 så är de helt oslagbara. Och det finns inget skäl att hävda att det målet är sämre
än något annat mål.

Men att mäta genialitet genom att värdera uppfyllandet av sådana diffusa mål är väl ändå dubiöst.

Och så farligt dyra är de väl inte heller:

http://www.ebay.com/itm/Dahlquist-DQ-10 ... 233ab27076

Men huvudfrågan för denna tråd borde väl ändå vara, liknar de Klångedang, eller har på något annat
sätt med dem att göra? Jag anar att det är din uppfattning att det finns en koppling av något slag, eller?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-06 18:41

Såja pöjkar, i da så sa di va snälla, å äta många Madeleine-bakelser, dagen te ära . . . typer. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-06 20:18

Hmm.. Om jag bara skulle ta och slänga ihop några random element på några bitar masonit och montera dom lite hur som helst..
Undrar hur det skulle se ut...

Klart!

Bild

:D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi