Svanås vingar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Svanås vingar?

Inläggav sprudel » 2014-09-24 23:12

Nattlorden skrev:Jag är frusen, kan du posta ett smakprov? 8)

Bättre att du smiter in en stund när du har vägarna förbi, miljön är viktig ju! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-24 23:13

misanplass skrev:Vilken trivsam miljö Sprudel, den måste upplevas! Bjuder härmed in mig själv på en lyssning någon gång under hösten. :D
Hör av mig per PM eller SMS.

Tackar, gör så! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-25 04:21

Alltid trevligt att lyssna hos Sprudel. Totalt var vi 3 gäster samt Sprudel själv men det gicks och kom och röktes lite så det gemensamma intrycket och uttrycket blev lite splittrat.
Det som saknas i bilderna från lyssningen är pappvingarna som jag ju bar hem. Men först var mitt egna intryck ett brett och rymligt panorama. Allt väl placerat. Fylligt och lite varmt. Bra bas. Alltså med alla s-vingar. Hela ljudet möjligtvis lite lutande åt det mörka.
Det synliga intrycket av s-vingarna i akryl (eller vad för plast som använts) är förvånansvärt litet.
När vingarna plockades bort upplevde jag att ljudbilden krympte något. Själv uppfattade jag också att basen inte längre var lika välintegrerad i ljudbilden. Lite aningen blöt eller hur man skall säga det. Här kanske jag var ensam att uppfatta att det var en skillnad.
När Adhoc var ute och rökte blev vi andra som satt och småpratade varse om att det utan vingar var en liten upplevd trist efterklang på våra röster. Kan ha varit så men vi provade inte fram och tillbaka.
Sedan provade det också olika ingångar. Subjektivt. Men det kan vara så att klangen på en kvinnlig röst förändrades. I ena varianten lite hårdare. Det här var lite intressant eftersom jag anser att jag i någon mån har en lite för hård klang på just kvinnliga röster. Detta minskar om jag spelar i triodläge. Blir lite mjukare.
Sedan hem. Till ett något annan ljudbild. Tänk om man kunde ta hem fylligheten i det jag tyckte mig höra hos Sprudel när vi spelade med vingarna.
Sedan kan jag konstatera att Sprudel nog spelar lite högre än vad jag gör hemma. I alla fall när han har lyssnande gäster.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-25 07:26

Kronkan skrev:När Adhoc var ute och rökte blev vi andra som satt och småpratade varse om att det utan vingar var en liten upplevd trist efterklang på våra röster. Kan ha varit så men vi provade inte fram och tillbaka.

Låter inte helt orimligt. Det används ju ofta skärmar/reflektorer för att talare ska höra sig själva, som när Obama eller Erdogan framträder.

http://www.svt.se/cachable_image/141161 ... e/erdo-gif

Dessutom spelar antalet lyssnare i rummet en viss roll.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-09-25 08:33

-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-25 10:03

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:När Adhoc var ute och rökte blev vi andra som satt och småpratade varse om att det utan vingar var en liten upplevd trist efterklang på våra röster. Kan ha varit så men vi provade inte fram och tillbaka.

Låter inte helt orimligt. Det används ju ofta skärmar/reflektorer för att talare ska höra sig själva, som när Obama eller Erdogan framträder.

http://www.svt.se/cachable_image/141161 ... e/erdo-gif

Dessutom spelar antalet lyssnare i rummet en viss roll.

Jag uttryckte mig väldigt försiktigt kring en iaktagelse som ändå skulle kunna vara viktig för förståelsen kring vad som händer vid diffusion. Från en enkel amatörs synvinkel.
Olika grader av efterklang påverkar hur vi uppfattar röster. Säkert mycket förenklat skriver jag följande. Hög grad av efterklang i ett litet rum gör det svårt att höra. Blir lite jobbigt. Ett mycket dämpat rum så blir röster torrare men svagare. I ett hårt dämpat rum har jag svårt idag att höra vad som sägs. Säkert beroende på att hörseln på grund av ålder och slitage inte riktigt är 100 %.
Iaktagelsen som inte kontrollerades (och därmed snarare blir en frågeställning än ett påstående) är att rösten upplevedes som torrare med vingarna och med lite släng av efterklang utan. Men Sprudel får mer än gärna ta sin iaktagelse också. Det var inget som egentligen provades utan som var en möjlig iaktagelse. Som kan vara fel. D v s inte går att upprepa. Och man bör ju pröva på olika sätt.
Hemma så går detta inte att prova. Mina V-vingar väger bly. Och igår så avslutade jag med att att klä in dem med linnéväv. Inte enklare att hantera dem och ömtåligare också.
Jag vill också säga att jag hört utmärkt högklassig återgivning både med och utan vingar. Men i samtliga fall har det funnits akustiska åtgärder.
Men hos oss kommer vi nu att klä in de både pappvingarna i linneväg och sätta upp dem på en hylla ovanför tv:n. Så blir det. Detta innebär inte att det nu låter som hos Marten eller som hos Sprudel för den delen.

Men eftersom jag gjort lite ändringar nu skall jag se om jag utifrån en subjekt lyssnat svep kan få anläggningen att spela ner till 27 Hz på hygglig nivå. Sista gången så var det på nivå ner till 30 Hz.Högtalaran är specade till 43 Hz där nivån uppges till minus 3 dB. Skall krångla lite. Om det är möjligt och jag subjektivt inte kan höra något negativt. Men för dessa svep så måste jag tyvärr vara ensam. Min närmaste hifipartner förstår inte frågeställningen eller vill inte. Och tycker att låga svep är svårt att stå ut med. Men blir det mindre absorbenter så kommer hon acceptera vad som helst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-25 11:04

citat. Kronkan:
"När Adhoc var ute och rökte blev vi andra som satt och småpratade varse om att det utan vingar var en liten upplevd trist efterklang på våra röster. Kan ha varit så men vi provade inte fram och tillbaka. "

Ja, och det var inget vi lyssnade efter utan observerade.

Nu ska jag fixa till det hela bakom mig så att jag kan arrangera vingarna snyggt. En d:o i papp ska införskaffas att leka med på hyllan mellan högtalarna också, jag saknade den igår när jag lyssnade.:-)
Den måste jag utvärdera mer.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-25 11:09

Dina funderingar på basen och hur den upplevs med eller utan vingar är intressant, homogeniteten i basupplevelsen bör ju förbättras om de högre frekvenserna som når lyssnaren också når lyssnaren utan att störas av reflexer som är från fel håll och fel i tid.
Basupplevelsen är ju inte enbart beroende av de låga frekvenserna. Tänker jag! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-25 11:27

RogerJoensson skrev:Skärmen är väl en teleprompter skärm (för projicerad text)?

Aha, det kan det också vara men de kanske har dubbel funktion? Det är i varje fall inte så ofta man ser att de läser från dem.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-09-25 12:00

RogerGustavsson skrev:
RogerJoensson skrev:Skärmen är väl en teleprompter skärm (för projicerad text)?

Aha, det kan det också vara men de kanske har dubbel funktion? Det är i varje fall inte så ofta man ser att de läser från dem.

Hehe, "kan det också vara". Ja, med största säkerhet är det så

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-25 12:18

sprudel skrev:Dina funderingar på basen och hur den upplevs med eller utan vingar är intressant, homogeniteten i basupplevelsen bör ju förbättras om de högre frekvenserna som når lyssnaren också når lyssnaren utan att störas av reflexer som är från fel håll och fel i tid.
Basupplevelsen är ju inte enbart beroende av de låga frekvenserna. Tänker jag! :)

En låg bas har väl också övertoner. Så får man iordning på hela registret bör säkerligen det också märkas i basen där övertonerna hjälper till att definera vad som händer. Så kan det ju vara.

Om vingarna själva påverkar själva basen borde vara rent mätbart. Där borde det inte var något skumt eller krångligt i förståelsen. Så ett vanligt svep med hög upplösning skulle kunna visa om det finns en skillnad mellan rum med vingar och rum utan vingar. En hypotes åtminstone.

Att Svanå inte i sin spec inte redovisar hur vingarna uppträder med en kurva. Utan enbart anger när de är effektiva. De kan ju påvkera i det lägre registret men med lägre effektivitet. För mig så vore det inte något underligt om effektiviteten sjönk längre ner i frekvensen. Men som sagt var så är det inte samma sak som att inget händer.

Men jag kan ha helt tokfel också.

Någon gång vill jag låna lite vingar av dig för en enkel diffusion av mitt fönsterparti alt något hörn. Nyfiken bara.

En enkel observation i morse. Min ena vinylspelare låter lite mjukare än cd. Kan vara så eller så beror det på inspelningen av just denna skiva. Den andra skivspelarenlåter inte alls. Den väntar på ombygge. Hustrun har dock godkänt att jag nu sätter upp en hylla och klär in pappvingarna. Den tunga borrmaskinen är dock på landet. Ingen fattar hur hård betong jag har. Någon specialblandning som gör att det är möjligt att den inre strukturen bär yttervägarna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-25 12:23

Inte minst Obama påstås ha varit rätt beroende.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-09-25 12:29

Kronkan skrev:
sprudel skrev:Dina funderingar på basen och hur den upplevs med eller utan vingar är intressant, homogeniteten i basupplevelsen bör ju förbättras om de högre frekvenserna som når lyssnaren också når lyssnaren utan att störas av reflexer som är från fel håll och fel i tid.

En låg bas har väl också övertoner. Så får man iordning på hela registret bör säkerligen det också märkas i basen där övertonerna hjälper till att definera vad som händer. Så kan det ju vara. ...

Jag tror att nyckelordet här är upplevelsen. Upplevelsen av bas påverkas i ett musikaliskt sammanhang av ljudet i högre register, inte nödvändigtvis ljud som härstammar från basinstrument.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-25 13:49

darkg skrev:
Kronkan skrev:

En låg bas har väl också övertoner. Så får man iordning på hela registret bör säkerligen det också märkas i basen där övertonerna hjälper till att definera vad som händer. Så kan det ju vara. ...

Jag tror att nyckelordet här är upplevelsen. Upplevelsen av bas påverkas i ett musikaliskt sammanhang av ljudet i högre register, inte nödvändigtvis ljud som härstammar från basinstrument.

Visst kan det vara så. Men själv vill jag vara riktigt försiktig. Kan ju hört fel. Det var ju rent subjektivt.

Men det är ju ren fysik också. Om man jämför en vanlig vägg med en hel vägg med vingar finns det någon skillnad om man ställer en högtalare helt dikt an mot väggen/vingarna.

Själv så ser jag en skillnad. Även basen blir ju tidsfördröjd om de står vid väggen med vingarna. Väggen kommer att se ut som den består av fyra olika väggar. Så blir det ju oberoende vilken diffusor som man använder. Men olika typer av diffusorer kommer att försena eller förtidiga ljudvågen i olika grad. Men om man tar mina v-vingar som exempel så förlänger ett av facken gångvägen med ca 70 cm. Så på detta sätt kommer rummet med vägg av vingar uppträda annorlunda även i basen i viss mån.

Så är en tanke jag har. Om det är rätt bör kunna gå att visa med hjälp av mätning.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-26 10:33

Så fick jag hem mina utlånade s-wingar i papp. Fast kändes myckt meningsfullt att låna ut dem. Det blev en tydlig förbättring hos Sprudel. Så tycker jag. Färbättringen är möjligtvis bättre hos Sprudel än hos mig. Detta på grund av att hos Sprudel är bakväggen nära lyssningspositionen samt att vingarna placerades i de flesta fall i första reflexen. Hemma hos mig blir mina v- wingar och s-wingar placerade på den övre delen av väggen. Det är det enda möjliga sättet. Alltså både på väggen framför och bakom lyssningspositionen.
Jag har inte kört något svep ännu för att lyssna på basen. Men jag har inte kunnat ändra så att basen skulle kunna vara i nivå även under 30 Hz. Detta skulle kunna åstadkommas genom att jag minskade på absortionen. Har en mod kring 27 Hz som beror på en rumslängd på ca 6,3 meter. Kraften från elementen räcker inte riktigt till att få den att spela i nivå. Så jag provade med en LP med lite låg bas. Tog bort rejält med absorberande material. Men stegvis åkte det tillbaka. Så till slut var det absorberande materialet tillbaka. En uppfattning att det trots allt lät bäst så. Men jag drog inga svep eftersom kvinnan i hushållet kom tidigare från jobbet än tänkt. Och hon gillar inga sådant efter en hård dag på jobbet. Så hon satte på Sara K och det duger ju också för att lyssna subjektivt på basgångarna. Det finns lite olika alternativ kvar dock. Ett är att minska det absorberande materialet och istället skaffa en modern elektronisk rumskorrigerare. Klart att man kan vara nyfiken på något sådant. Bättre reglering kan ju också åstadkommas med mera inriktade basabsorbenter typ Helmholtz.
Det som hänt när jag nu har samtliga vingar hyggligt på plats är att ett något skarpskurnare och tydligare och stabilare ljudbild De upplevda problemen med den ibland något hårda klangen har minskat men är inte helt borta. Lite småfix är dock kvar.
Totalt sätt är jag dock inte på referensnivå.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-09-26 11:12

En tanke som slår mig när det diskuteras hårdhet i ljudet och akustikfix för att tämja det är typiskt HiFi-ljud och förväntningar över hur hifi "ska" låta. Jag har ingen aning om hur det låter hemma hos föregående skribent så mina reflektioner är högst allmänna och gäller hifi-mode rent generellt.
Det bör väl knappast ses som någon nyhet att man genom att hissa de övre registren kan ge illusionen av ett mer "detaljerat" ljud.
Imho så dras en tydlig majoritet av högtalarna på marknaden av ett hårt och rått ljud. Detta för att hifi förväntas låta på det viset. Hittar man högtalare med en mjukare karakteristik så kritiseras de ofta för att sakna skärpa och detaljrikedom. Ofta är dessa högtalare både lättlyssnade och musikaliska men faller inte in under gällande mode vilket ständigt ligger dem i fatet.
Jag kan inte låta bli att undra hur många som först köper högtalare med en typisk "hifi-karaktär" och sedan skaffar sig grå hår genom att försöka tämja ljudet med akustikfix? Börjar man med en annan förutsättning så kan man ofta undvika behovet för dylika akustiska åtgärder till stor del. Är det här man traditionellt börjar diskutera vilka högtalare som är konstruerade för lyssning i hem vs högtalare som skapats med mätprogram och ekonomer?
Bara lite högst personliga tankar runt ljudkaraktär och den mänskliga faktorn. :)
Kul att kunna läsa lite om praktiska erfarenheter av enklare och mer möblerbara akustikfix.
Att bas kan låta tightare genom ngt mer högfrekventa åtgärder är väl rätt naturligt då övertoner ofta styr hur man upplever basen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-26 11:34

markusA skrev:En tanke som slår mig när det diskuteras hårdhet i ljudet och akustikfix för att tämja det är typiskt HiFi-ljud och förväntningar över hur hifi "ska" låta. Jag har ingen aning om hur det låter hemma hos föregående skribent så mina reflektioner är högst allmänna och gäller hifi-mode rent generellt.
Det bör väl knappast ses som någon nyhet att man genom att hissa de övre registren kan ge illusionen av ett mer "detaljerat" ljud.
Imho så dras en tydlig majoritet av högtalarna på marknaden av ett hårt och rått ljud. Detta för att hifi förväntas låta på det viset. Hittar man högtalare med en mjukare karakteristik så kritiseras de ofta för att sakna skärpa och detaljrikedom. Ofta är dessa högtalare både lättlyssnade och musikaliska men faller inte in under gällande mode vilket ständigt ligger dem i fatet.
Jag kan inte låta bli att undra hur många som först köper högtalare med en typisk "hifi-karaktär" och sedan skaffar sig grå hår genom att försöka tämja ljudet med akustikfix? Börjar man med en annan förutsättning så kan man ofta undvika behovet för dylika akustiska åtgärder till stor del. Är det här man traditionellt börjar diskutera vilka högtalare som är konstruerade för lyssning i hem vs högtalare som skapats med mätprogram och ekonomer?
Bara lite högst personliga tankar runt ljudkaraktär och den mänskliga faktorn. :)
Kul att kunna läsa lite om praktiska erfarenheter av enklare och mer möblerbara akustikfix.
Att bas kan låta tightare genom ngt mer högfrekventa åtgärder är väl rätt naturligt då övertoner ofta styr hur man upplever basen.

Du har så många rätt i det du skriver, om nu rätt är att det tangerar min egen uppfattning hur ting ter sig. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-26 11:52

Visst finns det högtalare som är höjda i diskantregistret, men även högtalare som inte är det behöver akustikfix i min mening; du har fortfarande efterklang och reflektioner oavsett nivå.
Det handlar mao inte om att ta ner nivån i diskanten utan att hantera efterklangen och reflexer enligt mig. Extremt förenklat då.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-26 11:54

Att ta ned en hissad diskant genom att överdämpa det registret är ju ett konstigt plåster dessutom - du förändrar ju inte direktljudet, så du ökar snarare skillnaden mellan det och rumsklangen vilket inte borde vara optimalt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-26 11:59

Precis ingen akustikfix påverkar direktljudet(om man nu inte ställer något framför). Är direktljudet inte bra så kommer det slutgiltiga resultatet aldrig att bli helt bra oavsett rum.
Att akustikfix på något sätt skulle vara en lösning endast för dåliga högtalare motsäger jag mig således.

Det krävs mao bra högtalare och ett bra rum för att ljudet skall bli bra. Vem sa att det skulle vara lätt? 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-09-26 14:45

Hursomhelst är det osannolikt att några enstaka diffusorer skulle påverka ett lyssningsrums frekvensgång i någon nämnvärd mening i basregistret. Orsaken är att de är för små akustiska objekt i förhållande till de ljudvåglängder det rör sig om i basregistret.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-26 18:22

Johan_Lindroos skrev:Hursomhelst är det osannolikt att några enstaka diffusorer skulle påverka ett lyssningsrums frekvensgång i någon nämnvärd mening i basregistret. Orsaken är att de är för små akustiska objekt i förhållande till de ljudvåglängder det rör sig om i basregistret.

Det är så osannolikt att det nästan är sant tom. :)
Dock kan upplevelsen av basåtergivande instrument kanske påverkas då tex en cellos bas består av massor av övertoner som också måste nå lyssnaren på ett bra sätt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-09-27 00:03

Å nu vare återigen dags för en kär repris* . . . typ :wink: :D
http://www.youtube.com/watch?v=G-lN8vWm3m0

*Har för mig att iö sade sig inte vara mottaglig för effekten . . .
som kuriosa så har jag träffat en till som inte säger sig vara
mottaglig . . . forskaren säger att det är ytterst ovanligt att
inte vara mottaglig . . . nu känner/vet ju iallafallen lilla jag
åtminstone om två stycken med den "läggningen" . . . typ. :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-28 11:10

Jag har redan skrivit att man inte bör övertolka det som jag skrivit om basen hos Sprudel utan att det möjligtvis kan vara en grund för lite reflektioner samt mätningar. Det är en osäker notering och vi flyttade också lyssningspositionen för att alla skulle kunna sitta i sweetspot. Men det enda som egentligen kan visa vad som händer i basområdet är att mäta.
Men frågan om hur wingarna påverkar akustiken är ändå intressant. Så därför kommer jag nu snarare ta mitt eget rum som exempel.
Det kan verka i debatten i tråden såsom att antingen händer det mycket eller så händer det inget. Akustiska åtgärder är ju i de flesta fal inte av den art att det uppstår noll (0)eller ett (1). Det är också så att människan får en hörselupplevelse och därmed så är det de sammantagna åtgärderna och andra akustiska förutsättningar som formar hur vi upplever ljudet.
Här är, vad jag tycker en bra länk, som beskriver de akustiska förutsättningarna och vissa möjligheter i basområdet bra.
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... omsPt3.pdf

En fråga som indirekts ställs är hur stor skall en åtgärd vara för att så att säga höras. Det beror ju helt på men skall ta ett exempel från mitt eget rum. Jag har haft kraftiga stående resonanta vågor mellan väggen bakom och framför lyssningsposition som ju båda är i betong. I samverkan med alla andra stående resonanser hade jag från början en nivå över 15 dB i vissa delar av basområdet. Dessa vägar driver också andra noder som uppstår i samspel med olika ytor. Jag har ju hall, matplats, pentry och ett rum kopplat till mitt vardagsrum också.
Idag har jag mindre yta wingar i mitt rum än den totala ytan som fanns hos Sprudel. Är detta lite eller mycket. Det beror ju på?
Problemväggen bakom lyssningspositionen är ca25 % av ytan täckt med v-wingar. Problemväggen bakom högtalaren har ca 12 % av ytan täckt av s-wingar. Alltså ytan är totalt sett mindre än den som var hos Sprudel. Men ändå täcker de en inte oväsntlig del av de två viktigaste väggarna hemma hos mig. Väggarna har ju också andra akustiska åtgärder. Här syns ju bara delar av rummet men det framgår hur jag försökt att arbeta med akustiken på väggen bakom högtalarna.
http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html

Men då är frågan om hur jag bedömer fysiken kring basområdet med wingarna på plats. Om man nu beräknar så har jag på mellan de två helt obehandlade väggarna en 3:e resonansfrekvens på 87 Hz.
På den del av bakvägen som jag nu har v-wingar så får jag istället olika resonansfrekvenser mellan 78 och 91 Hz. Detta på grund av förlängning och förkortning av gångvägen. Men varje stående våg kommer nu att bli mindre.
Om det finns ett totalt sett för stort basstöd kan wingar mycket marginellt hjälpa till med. Då behövs någon form av absortion.
Men som sagt var har jag inte nått ett (1) men är så att säga inte kvar på noll (0).
En möjlig positiv bieffekt är att jag tycker att jag fått ett något mindre skillnad mellan olika delar av rummet. Tidigare så var jag i stor del beroende av lyssningsplatsen för att basen skulle låta Ok. Inte på 1 heller i hela rummet men något mindre upplever jag. Skulle vara enkelt att mäta. Men det tänker jag inte göra just nu. Och inte helt enkelt att flytta w-vingarna längre. Tunga med tyg och kablar mm som gör att det inte är så enkelt att flytta som Sprudels vingar i akryl eller mina vingar i papp.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-09-28 20:01

Kul funderingar Kronkan. Jag vill leka ett tag till med mina vingar, sedan får du välja hur många du vill låna för att testa hos dig. Du skulle kunna testa Plinius också, jag styrketränar ju för tennisens skull så jag orkar. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-09-29 13:12

Bra, man skall ta det som just funderingar eller rättare sagt frågeställningar även om det på ytan kan se ut som påståenden.

Har skruvat upp en hylla ovanför Tv:n. Satte upp de två s-wingarna med en bit av annan typ av diffusor mellan. Så skapade en 150 x 60 cm stor diffusor som sitter längst upp mot taket.. Hustrun tycker att det blev så bra så nu vill hon inte att jag skall klä in dem i linnéväv .
Att få en lyssnarbild av vad som hänt kommer att ta lång tid. Men en första helt subjektiv utvärdering ger vid handen att basen upplevs som lite mera kraftfull, bättre skärpa överlag, positivt för röster m m. Spelade några svep med några ”bass test”. Märkte på basen att soffan skulle flytta någon bit bakåt vilket jag gjorde. Någon verkar flytta soffan.
När man rör sig och spelar ett svep med ”bass test” får man en mycket god bild av att bas uppträder hemskt olika i olika delar av rummet. Det är också frekvensberoende och säkert också påverkat av att lägenheten har en öppen planslöning. Men att flytta soffan gjorde att det gick att justera in basen under 40 Hz bättre. Kom till slutsatsen att det blev en viss förbättring även mellan 20-30 Hz. Men för få en mera exakt bild så måste man ju mäta och möjligtvis flytta undan några wingar. Har ju en utrustning för att mäta men den ligger så att säga och skräpar. Får väl se om jag får igång den.
Helt klart kommer jag att låna några av dina wingar. Inte för att jag har för tanke att just nu skaffa fler. Men vill testa fönsterväggen. Hur blir det om jag gör något där. Försöka vinna kunskap i första hand. Sedan finna sätt att eventuellt förbättra.
Vill också påpeka att också detta är helt subjektiv utvärderat.
Hur är wingarna jämfört med absortion. Där v-wingarna nu står längts upp på bokhyllan hade jag tidigare en 12 cm tjock absorbent. Där s-wingarna nu står ovanför tv:n hade jag en tunna absorbent.
Jämfört med denna lösning är mitt helt subjektiva intryck att jag nu når längre. Men jag har fortfarande en del absorberande material bakom v-vingen i den övre halvan av v:et. Denna absortion har enligt min enkla uppfattning en positiv verkan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-01 19:40

Kvällsbild! Det låter bra nu, enbart lite bas som skall hanteras.

Bild

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-02 08:12

Blir det några mätningar?
väntar-väntar-väntar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-02 11:23

2-ch skrev:Blir det några mätningar?
väntar-väntar-väntar.

Adhoc röjer i sin källare just nu. Vi får vänta tills han röjt färdigt! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-02 13:28

Vill ni även mäta på vanliga golden horn så hojta till, har takvarianten som bara är två kuber djup och vanliga som är tre kuber djup för utlåning isf.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi