Nattlorden skrev:Jag är frusen, kan du posta ett smakprov?
Bättre att du smiter in en stund när du har vägarna förbi, miljön är viktig ju!
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Jag är frusen, kan du posta ett smakprov?
misanplass skrev:Vilken trivsam miljö Sprudel, den måste upplevas! Bjuder härmed in mig själv på en lyssning någon gång under hösten.![]()
Hör av mig per PM eller SMS.
Kronkan skrev:När Adhoc var ute och rökte blev vi andra som satt och småpratade varse om att det utan vingar var en liten upplevd trist efterklang på våra röster. Kan ha varit så men vi provade inte fram och tillbaka.
.jpg)

RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev:När Adhoc var ute och rökte blev vi andra som satt och småpratade varse om att det utan vingar var en liten upplevd trist efterklang på våra röster. Kan ha varit så men vi provade inte fram och tillbaka.
Låter inte helt orimligt. Det används ju ofta skärmar/reflektorer för att talare ska höra sig själva, som när Obama eller Erdogan framträder.
http://www.svt.se/cachable_image/141161 ... e/erdo-gif
Dessutom spelar antalet lyssnare i rummet en viss roll.
RogerJoensson skrev:Skärmen är väl en teleprompter skärm (för projicerad text)?
RogerGustavsson skrev:RogerJoensson skrev:Skärmen är väl en teleprompter skärm (för projicerad text)?
Aha, det kan det också vara men de kanske har dubbel funktion? Det är i varje fall inte så ofta man ser att de läser från dem.
sprudel skrev:Dina funderingar på basen och hur den upplevs med eller utan vingar är intressant, homogeniteten i basupplevelsen bör ju förbättras om de högre frekvenserna som når lyssnaren också når lyssnaren utan att störas av reflexer som är från fel håll och fel i tid.
Basupplevelsen är ju inte enbart beroende av de låga frekvenserna. Tänker jag!
Kronkan skrev:sprudel skrev:Dina funderingar på basen och hur den upplevs med eller utan vingar är intressant, homogeniteten i basupplevelsen bör ju förbättras om de högre frekvenserna som når lyssnaren också når lyssnaren utan att störas av reflexer som är från fel håll och fel i tid.
En låg bas har väl också övertoner. Så får man iordning på hela registret bör säkerligen det också märkas i basen där övertonerna hjälper till att definera vad som händer. Så kan det ju vara. ...
darkg skrev:Kronkan skrev:sprudel skrev:Dina funderingar på basen och hur den upplevs med eller utan vingar är intressant, homogeniteten i basupplevelsen bör ju förbättras om de högre frekvenserna som når lyssnaren också når lyssnaren utan att störas av reflexer som är från fel håll och fel i tid.
En låg bas har väl också övertoner. Så får man iordning på hela registret bör säkerligen det också märkas i basen där övertonerna hjälper till att definera vad som händer. Så kan det ju vara. ...
Jag tror att nyckelordet här är upplevelsen. Upplevelsen av bas påverkas i ett musikaliskt sammanhang av ljudet i högre register, inte nödvändigtvis ljud som härstammar från basinstrument.
markusA skrev:En tanke som slår mig när det diskuteras hårdhet i ljudet och akustikfix för att tämja det är typiskt HiFi-ljud och förväntningar över hur hifi "ska" låta. Jag har ingen aning om hur det låter hemma hos föregående skribent så mina reflektioner är högst allmänna och gäller hifi-mode rent generellt.
Det bör väl knappast ses som någon nyhet att man genom att hissa de övre registren kan ge illusionen av ett mer "detaljerat" ljud.
Imho så dras en tydlig majoritet av högtalarna på marknaden av ett hårt och rått ljud. Detta för att hifi förväntas låta på det viset. Hittar man högtalare med en mjukare karakteristik så kritiseras de ofta för att sakna skärpa och detaljrikedom. Ofta är dessa högtalare både lättlyssnade och musikaliska men faller inte in under gällande mode vilket ständigt ligger dem i fatet.
Jag kan inte låta bli att undra hur många som först köper högtalare med en typisk "hifi-karaktär" och sedan skaffar sig grå hår genom att försöka tämja ljudet med akustikfix? Börjar man med en annan förutsättning så kan man ofta undvika behovet för dylika akustiska åtgärder till stor del. Är det här man traditionellt börjar diskutera vilka högtalare som är konstruerade för lyssning i hem vs högtalare som skapats med mätprogram och ekonomer?
Bara lite högst personliga tankar runt ljudkaraktär och den mänskliga faktorn.
Kul att kunna läsa lite om praktiska erfarenheter av enklare och mer möblerbara akustikfix.
Att bas kan låta tightare genom ngt mer högfrekventa åtgärder är väl rätt naturligt då övertoner ofta styr hur man upplever basen.
Johan_Lindroos skrev:Hursomhelst är det osannolikt att några enstaka diffusorer skulle påverka ett lyssningsrums frekvensgång i någon nämnvärd mening i basregistret. Orsaken är att de är för små akustiska objekt i förhållande till de ljudvåglängder det rör sig om i basregistret.
2-ch skrev:Blir det några mätningar?
väntar-väntar-väntar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster