PerStromgren skrev:Visst finns det väl en de-facto standard för interfacen? De flesta högtalarkonstruktörer utgår nog ifrån en drivimpedans som är (mycket nära) noll. Linjenivåer i konsumentgrunkor är ju hyggligt specade till någon volt (ibland litet exaktare) med drivimpedans på max ett par hundra ohm.
Detta enligt min ringa erfarenhet som hobbyist.
"De flesta?"
"Nog?"
Jag gör det inte. Jag utgår ifrån 0,1-0,2 ohm (plus det som kabeln ger). Stig utgick ifrån 0,5 ohm.
Att utgå ifrån 0 ohm drivning av högtalaren är ju bara korkat när man vet att det åtminstone kommer att användas högtalarkablar. O ohm är om något den impedans som man kan vara nästan säker på aldrig kommer att vara rådande. Skall man kunna nå 0 ohm så behöver förstärkaren ha en negativ utimpedans som överenstämmer med kabelns positiva. Det är ingen vidare bra ide att ha negativ utimpedans på något som är tillgängligt utåt.
Finns det någon seriös högtalarkonstruktör överhuvudtaget som utgår ifrån att deras högtalare kommer att drivas av 0 ohm?
Problemet med att ingen standard finns är att man som (insatt och klok) konstruktör måste välja något, och så länge en standard saknas så blir det ett enda gungfly. Utan standard kan man inte ens välja att göra "enligt standard". Det bör man kunna göra.
Det närmaste en standard som finns idag är att dämpfaktorn skall vara hög. Men hur hög då? Mer än 1? Mer än 5? Mer än 25? Mer än 125? Mer än 625?
Det kluriga med begreppet dämpfaktor är just att det är en faktor och inte något som gör det lätt att förstå den faktiska dämpningen som resulterar. Många blir förvånade när de får veta att dämpfaktorn 100 000 0000 bara ger knappt dubbelt så elektromagnetisk dämpning som dämpfaktorn 1.
Dämpfaktorn 25 ger bara marginellt lägre dämpning än dämpfaktorn 100 000 000 (etthundramiljoner). Ju större del ett system kontrolleras av mekaniska dämpningar, desto mindre blir skillnaden, men även när den mekaniska dämpningen är noll så är skillnaden mellan 25 och 100 000 000 mycket liten.
Tittar man på defactoapparaters dämpfaktor så hittar man de flesta transistorförstärkare mellan 50 (lägre i diskantområdet dock, nedåt 2-5 är inte ovanligt om man tittar på KlassD-förstärkare) och upp till väldigt höga dämpfaktorer (mer än 200, vissa mycket mera). Rörförstärkare har typiskt dämpfaktorer på mellan 0,3 och uppåt 100. Räknar man med högtalarkabeln så får man räkna ned de högre värdena en hel del.
Vilken defactostandard pekar det på?
Vh, iö
- - - - -
PS. På 70-talet (tror jag det var) gjorde Kenwood (tror jag det var - ursäkta osäkerheterna, men det var ett tag sedan) en förstärkare med fyrpoliga högtalarterminaler som skulle användas tillsammans med en specifik kabel, med returledare! Via returledarna så återkopplade man signalen vid högtalarterminalen med. Det är väl det närmare ett försök att nå 0 ohm matningsimpedans till högtalarna som gjorts.
Det var ingen bra idé.