Ordet färga betyder...?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ordet "färgar" betyder i hifi-sammanhang:

Omröstningen slutade 2014-12-31 19:11

Påverkar, ändrar,
72
69%
Försämrar,
12
12%
Flyttar med platt båt över vatten,
1
1%
Vet inte,
0
Inga röster
Bryr mig inte,
3
3%
Att det... lackar mot jul?
1
1%
Ånej, inte ännu en definitionsdebatt!
13
13%
Gnägg.
2
2%

Antal röster : 104

Användarvisningsbild
MultiMan

Re: Ordet färga betyder...?

Inläggav MultiMan » 2014-11-30 12:04

iö: Intressanta utläggningar och kommentarer som alltid. :) Ledsen om jag missuppfattade din frågeställning. Ordet är för mig väldigt intimt förknippat med känslor.

Jag begränsar mig till en reflektion som dök upp när du nämnde sprit. Jag är galen i bourbon. Färgad (som i brunfärgad) är något positivt, så länge det är naturligt och från den brända ektunnan, då förhöjer vetskapen om detta hela upplevelsen. Det antyder en välgjord produkt. Får jag upphällt ett glas bourbon där jag vet att E150 (sockerkulör) är tillsatt blir färgningen direkt negativ och något jag vill undvika, eftersom det innebär påverkan som inte finns naturligt i produkten. Detta helt oavsett om det påverkar smaken eller inte. Anledningen till färgningen kan här hjälpa eller stjälpa hela upplevelsen. I detta fallet så säger jag direkt att socker försämrar, eftersom det indirekt tyder på en onaturlig och manipulerad produkt där produkten inte lagrats tillräckligt eller på undermåliga fat.

"Färga" innebär nästan alltid en värdering på skalan bra-dåligt, omtyckt-avskyr osv. Färgar du tyger är det samma sak. En del tycker grönt är skönt andra ser en smiley på någon som spyr. Färgning inom musikåtergivning handlar ju om samma sak, en påverkan/förändring på något håll, den kan vara uppskattad eller avskydd. Rosa idag är förknippad med F!, inte direkt ett parti som folk är likgiltiga inför. Enbart därför att de ser ett rosa F.

Haha, nu skrev jag mer än jag tänkte, det kommer jag säkert få ångra. :P

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-30 12:04

petersteindl skrev:Nu tar vi en paus med två färgade och två ofärgade.

Dom var ju färgade allihop, vad jag kan se. -Om än olika mycket... :)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-11-30 12:19

Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre. Att det råder en utbredd uppfattning om att "ofärgat" är lite fiiinare (skall uttalas på tonårstjejigt Lidingömål) här på faktiskt, råder det emellertid ingen tvekan om IMO. Det spelar ingen roll att det pseudodiplomatiska "visst kan man gilla färgat ljud, det är upp till var och en och jag har inga problem med det"-förbehållet läggs till i slutet av meningen. Värderingen är ändå solklar. Nyckelorden är "visst kan...".
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 12:27

bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre. Att det råder en utbredd uppfattning om att "ofärgat" är lite fiiinare (skall uttalas på tonårstjejigt Lidingömål) här på faktiskt, råder det emellertid ingen tvekan om IMO. Det spelar ingen roll att det pseudodiplomatiska "visst kan man gilla färgat ljud, det är upp till var och en och jag har inga problem med det"-förbehållet läggs till i slutet av meningen. Värderingen är ändå solklar. Nyckelorden är "visst kan...".

+1

Det finns ett stort företag i Skottland som tillverkar hifi-utrustning. De brukar säga "Låter det bra så är det bra".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 12:44

Bill50x skrev:
Det finns ett stort företag i Skottland som tillverkar hifi-utrustning. De brukar säga "Låter det bra så är det bra".

De säger en hel del annat också. Kolla in deras sida om "tune dem" så får du se. Hemsidan har förresten blivit fulare. Undra om det är för att matcha de nya högtalarna? :)

JM

Inläggav JM » 2014-11-30 13:04

Bagaget skrev:
JM skrev:.
Lyssnar du på musik via en ideal högtalare (dvs alla mätbara variabler är perfekta) i ett
idealt ekofritt rum - är då musiken färgad?

JM

Ställ upp samma inspelningsutrustning som du spelade in ursprunget med och kolla.
Får du en bitserie som är identisk så har du en ofärgad återgivning.

;)

Mätmässigt får du samma resultat.
Dvs direktljudet är identiskt med input!
Avsaknaden av reflexer leder det till färgning?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 13:31

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Det finns ett stort företag i Skottland som tillverkar hifi-utrustning. De brukar säga "Låter det bra så är det bra".
De säger en hel del annat också. Kolla in deras sida om "tune dem" så får du se. Hemsidan har förresten blivit fulare. Undra om det är för att matcha de nya högtalarna? :)

Tycker nog att deras senaste högtalare är ganska snygga.
Två av deras senaste modeller:

Bild

De har inbyggd elektronik och allt man behöver är en låda med ethernet-kontakt, typ en sådan här:

Bild

Deras webbsajt är däremot lite för komplex - i sina försök att vara enkel. Känns lite Win8 över konceptet.

Vad de skriver om TuneDem, ja, det är ju deras åsikt. Och som jag till vissa delar sympatiserar med. Framför allt för att de pratar om att lyssna och inte sitta och bedöma dist-siffror och annat.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-30 13:58

JM skrev:
Bagaget skrev:
JM skrev:.
Lyssnar du på musik via en ideal högtalare (dvs alla mätbara variabler är perfekta) i ett
idealt ekofritt rum - är då musiken färgad?

JM

Ställ upp samma inspelningsutrustning som du spelade in ursprunget med och kolla.
Får du en bitserie som är identisk så har du en ofärgad återgivning.

;)

Mätmässigt får du samma resultat.
Dvs direktljudet är identiskt med input!
Avsaknaden av reflexer leder det till färgning?

JM

Men det blir ju en förenkling. Vi spelar in ett verkligt 3 dimensionellt skeende med riktiga reflexer i 3D och lagrar detta i två kanaler samt skickar ut det senare i två högtalare. Så om man nu säger sig att man skall skapa sig en god representation behöver detta ju inte nödvändigtvis vara en så enkel sak. Denna process att vara naturtrogen kan ju vara mera komplicerad än att input i mikrofonen är det samma som outpot i högtalarna.

Så bara ur detta enkla faktum så uppstår det olika sätt att se på hur detta skall kompenseras eller brukas.
För spelar vi upp något över två högtalare ekofritt så torde detta bärga för att det inte är samma sak som ursprungshändelsen.
Någon säger att vi har två öron att det då räcker. Kruxet är att huvud och öra är tredimensionella skapelser som påverkar hur signalen i ett senare skede läses av. Alltså om vi ser på två högtalare som ju verkar 2D som skall återskapa något som hänt 3D och som också skall avläsas i 3D som en påtaglig enkel process så kan ju en transparant kedja vara ett svar på hur en mycket trogen återgivning skall se ut. Sedan att vi har en viktig process i hjärna tillhör ju också konsten att få till det.

Men jag är ju inte säker på att detta är enda svaret. Så därför är det ju för mig ingen riktigt exakt vetenskap. Vad är det som blir naturtroget och realistiskt på slutet är för mig åtminstone möjligt att fråga sig. Sedan att vi kan föredra den olika sorters återgivning är en annan sak. Som vi kan bli överens om är färgade. Men vad som är en trogen återgivning kan ju vi aldrig helt bli så där tvärsäkra på. Inte enligt min enkla uppfattning

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-30 14:21

Bill50x skrev:Tycker nog att deras senaste högtalare är ganska snygga.
Bild
/ B

Smaken är som du ju vet, som baken, delad . . . "diskant/mellan-arret" verkar dessutom vara starkt inspirerat av Munch:s "Skriet" . . . typ. Personligen så platsar dessa högisar bland det fulaste jag sett. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 14:23

Laila skrev:Smaken är som du ju vet, som baken, delad . . . "diskant/mellan-arret" verkar dessutom vara starkt inspirerat av Munch:s "Skriet" . . . typ. Personligen så platsar dessa högisar bland det fulaste jag sett. :evil:

Ja de faller inte mig i smaken alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:24

Laila skrev:
Bild
/ B

Smaken är som du ju vet, som baken, delad . . . "diskant/mellan-arret" verkar dessutom vara starkt inspirerat av Munch:s "Skriet" . . . typ. Personligen så platsar dessa högisar bland det fulaste jag sett. :evil:

Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Vad tycker du är snyggare?

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 14:26

Bill50x skrev:
Laila skrev:
Bild
/ B

Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Vad tycker du är snyggare?

/ B

i14. :mrgreen:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 14:30

Bild

Du måste skoja...

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-11-30 14:32

i14 är helt klart snyggare med rätt lack.
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-30 14:37

Inte alls tokigt med lack! :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-11-30 15:00

Bill50x skrev:Bild

Du måste skoja...

/ B

Jäpp.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-30 15:07

Bill50x skrev:Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Helt riktigt. Det jag ogillar är nog f.ö. mest diskantarrayen. Jag jämför nog mest med tidigare Linn-högtalare, vilka liksom den tidigare hemsidan föll mig ner i smaken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-30 15:40

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Jag menade inte att de är vackra. Bara att de inte är sämre än mycket annat.

Helt riktigt. Det jag ogillar är nog f.ö. mest diskantarrayen. Jag jämför nog mest med tidigare Linn-högtalare, vilka liksom den tidigare hemsidan föll mig ner i smaken.

Du börjar nog, precis som jag, bli gammal...

Personligen är jag mer förtjust i högtalare där man döljer elementen.

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-30 17:46

Bill50x skrev:Framför allt för att de pratar om att lyssna och inte sitta och bedöma dist-siffror och annat.
/ B

Visst kan man (vilse)leda kunderna genom att fokusera på fel saker, men det kan ju gälla oavsett om man trycker på att prata teknik och mätdata eller om man talar om för köparen hur man ska lyssna och vad man ska komma uppleva om man följer instruktionerna.
Det är väl ingen direkt ovanlig (sälj)teknik att man försöker boosta upplevelsen genom att styra fokus och plantera känslor och uppfattningar som sedan påverkar upplevelsen av en produkt när den väl provas.

-Men, nog pratar de allra flesta huvudsakligen om att man ska lyssna?
(Samtidigt som man inte sällan försöker färga/påverka upplevelsen)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-11-30 19:43

bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre. Att det råder en utbredd uppfattning om att "ofärgat" är lite fiiinare (skall uttalas på tonårstjejigt Lidingömål) här på faktiskt, råder det emellertid ingen tvekan om IMO. Det spelar ingen roll att det pseudodiplomatiska "visst kan man gilla färgat ljud, det är upp till var och en och jag har inga problem med det"-förbehållet läggs till i slutet av meningen. Värderingen är ändå solklar. Nyckelorden är "visst kan...".

+1. Har märkt att det som här på faktiskt anses ofärgat långt ifrån nödvändigtvis betyder att det för mig låter "som på riktigt illusoriskt".
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 11:23

Helt riktigt, det är ju inte alls synonymer i något avseende.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-01 12:05

Ursprungtroget och illusoriskt nä?

Självklart inte. Det kan vara två helt skilda saker.

Och vad man önskar sig av sin anläggning därvidlag är ju delvis en filosofisk fråga.

Den som vill att det skall låta illusoriskt kan bedöma det helt subjektivt, och prova sig fram.

Den som vill ha en ursprungstrogen återgivning har kanske större behov av kunskap och förstånd med avseende på vad musik och återgivning av densamma är, och behöver mer än bara sina öron för att optimera sin anläggning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-01 14:54

IngOehman skrev:Ursprungtroget och illusoriskt nä?

Och vad man önskar sig av sin anläggning därvidlag är ju delvis en filosofisk fråga.
Den som vill att det skall låta illusoriskt kan bedöma det helt subjektivt, och prova sig fram.
Den som vill ha en ursprungstrogen återgivning har kanske större behov av kunskap och förstånd med avseende på vad musik och återgivning av densamma är, och behöver mer än bara sina öron för att optimera sin anläggning.
Vh, iö

Är det en fråga, eller påstående? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-12-01 16:24

sprudel skrev:

Vh, iö

Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-01 16:40

Vilket härmed är bevisat . . .typ ?

:wink: 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 16:42

Panelguy skrev:
sprudel skrev:

Vh, iö

Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Dock är Ingvar "Spot on"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-12-01 16:44

Panelguy skrev:
sprudel skrev:

Vh, iö

Varför inte se det som ett sakligt konstaterande? Du verkar lite överkänslig, Panelguy. :)

Du, likt bensnake, bryr dig ju inte:
Panelguy skrev:
bensnake skrev:Jag svarade "bryr mig inte". Uppskattar jag musikpresentationen över tid, d.v.s. det låter som på riktigt illusoriskt, då är det också bra. Alldeles oavsett färgning eller avsaknad därav. Kan alltså inte bry mig mindre.
---

+1.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-01 16:46

Panelguy skrev:Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Att något kräver mer kunskap och/eller är mer komplicerat gör det inte bättre och jag tolkar inte alls Ingvars inlägg som att någon "nöjer sig" utan man har bara olika mål. Var snarare glad om du bara behöver gå efter dina egna intryck. Att något är enklare är ju bara bra :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-12-01 16:55

Visst, samtidigt är det kanske så att de som har störst bekymmer med sina prylar är de som har minst kunskap och förståelse av musiken.
Man litar inte på sina egna intryck av musiken och behöver "hårda fakta" för att veta om det låter rätt. Men alla får ju ha sina egna mål, för endel är det musiken

Detta skrivet HELT utan någon värdering, det är ju bara bra om de som inte förstår kan mäta sig fram till ett bra resultat

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-01 16:57

AndreasArvidsson skrev:
Panelguy skrev:Jag läser det som ett påstående, ett nedlåtande sådant. Vi som "nöjer" oss med en illusorisk återgivning behöver vare sig kunskap eller förstånd vad gäller musikåtergivning :wink:

Att något kräver mer kunskap och/eller är mer komplicerat gör det inte bättre och jag tolkar inte alls Ingvars inlägg som att någon "nöjer sig" utan man har bara olika mål. Var snarare glad om du bara behöver gå efter dina egna intryck. Att något är enklare är ju bara bra :)

Livet är en lärandets resa - kunskap är alltid bättre än okunskap.
Fick du itne lära dig det av din mamma? :P
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi