Jag begränsar mig till en reflektion som dök upp när du nämnde sprit. Jag är galen i bourbon. Färgad (som i brunfärgad) är något positivt, så länge det är naturligt och från den brända ektunnan, då förhöjer vetskapen om detta hela upplevelsen. Det antyder en välgjord produkt. Får jag upphällt ett glas bourbon där jag vet att E150 (sockerkulör) är tillsatt blir färgningen direkt negativ och något jag vill undvika, eftersom det innebär påverkan som inte finns naturligt i produkten. Detta helt oavsett om det påverkar smaken eller inte. Anledningen till färgningen kan här hjälpa eller stjälpa hela upplevelsen. I detta fallet så säger jag direkt att socker försämrar, eftersom det indirekt tyder på en onaturlig och manipulerad produkt där produkten inte lagrats tillräckligt eller på undermåliga fat.
"Färga" innebär nästan alltid en värdering på skalan bra-dåligt, omtyckt-avskyr osv. Färgar du tyger är det samma sak. En del tycker grönt är skönt andra ser en smiley på någon som spyr. Färgning inom musikåtergivning handlar ju om samma sak, en påverkan/förändring på något håll, den kan vara uppskattad eller avskydd. Rosa idag är förknippad med F!, inte direkt ett parti som folk är likgiltiga inför. Enbart därför att de ser ett rosa F.
Haha, nu skrev jag mer än jag tänkte, det kommer jag säkert få ångra.