Harryup skrev:"Fast då tycker jag du drar följande felaktiga slutsats: F/E-lyssning i LTS regi (som såvitt jag vet nästan uteslutande sker på slutsteg) lyckas med få undantag detektera objektet -> om man testar hemma på försteg så kommer man nästan alltid att kunna detektera objektet."
Fast nu drog jag inte den slutsatsen alls så vänligen försök inte skriv vad jag drar för slutsatser.
Lugn, jag skrev uttryckligen att
jag tycker att du gör det. Jag menar att man inte självklart kan dra slutsatser från LTS slutstegstester att gälla vid förstegstester. Du skriver:
Trots att faktiskt LTS just hör skillnader på i princip allt. Så varför var det väntat att man i en F/E-test inte skulle höra någon skillnad?
och som jag ser det har det ena inte mycket att göra med det andra. Därmed naturligtvis inte sagt att man inte kan finna skillnader mellan försteg vid F/E-lyssning.
Den åsikt jag har är att man efter en initial första test inte skall dra så stora växlar på att ingen skillnad hörs utan snarare vara öppen för alla utfall. I synnerhet då man inte kan göra en detektion vilket Svante förklarar utmärkt.
Jag tycker det verkar dumt att vara fortsatt öppen för alla utfall, speciellt om man har lite koll på elektronikkonstruktion. Att inte vilja dra någon som helst slutledning av nollresultat vid blindlyssning är ganska icke-konstruktivt, för då riskerar man ju ständigt att sitta där med en kamel i halsen.
Däremot så ser jag en dragning över tiden till att många anser att det inte går att höra skillnader på elektronik
Trots att faktiskt LTS just hör skillnader på i princip allt. Så varför var det väntat att man i en F/E-test inte skulle höra någon skillnad?
Är det ett "rykte" nu igen? "många anser" - vilka då?
Att det inte är/eller finns skillnader på försteg ser jag inte som bevisat av att det ställs andra krav på dessa apparater än slutsteg.
Nä, inte jag heller. Vilken tur!

Jag noterar att du tycker det är smart att ha förutfattade meningar baserad på en första test. Personligen har jag inte det eftersom jag tycker det är smartare att vara öppen för vilket utfall som helst. Vilket kan t.ex. innebära att man ifrågasätter uppställningen på någon punkt, förbättrar den och att man kanske därefter kan detektera skillnader med högre precision. Om det skulle hända att man efter lite finlir hör skillnader i uppställningen med de 2 apparaterna är detta då också väntat?
Ja, det är precis som LTS brukar hantera sina F/E-lyssningar, med tillägget att om man efter en första lyssning hör (oväntad) skillnad så kontrollerar man noga nivåkalibrering och andra saker som kan ge typ 1-fel. Om man fortsatt hör skillnad så kan den skillnaden diskuteras så att samtliga lyssnare har möjlighet att identifiera den. Så de "förutfattade meningarna" går åt bägge håll, och hjälper ofta till att säkerställa testets validitet.