JM skrev:Detta med akustiken i små rum är knappas något modernt påfund. På faktiskt.se finns en stor förbättringspotential.
Okej, du har läst en bok och nu så bör alla på Faktiskt lära om sig?
Moderator: Redaktörer
JM skrev:Detta med akustiken i små rum är knappas något modernt påfund. På faktiskt.se finns en stor förbättringspotential.
JM skrev:
Bra jobbat Nattlorden! Hellt rätt tänk!!!!
Detta med akustiken i små rum är knappas något modernt påfund. På faktiskt.se finns en stor förbättringspotential.
Lär känna dina reflexer över ca 300 Hz och du kommer snart upptäcka att du kan få ett betydligt bättre ljud.
Det handlar inte bara om att kirurgiskt eliminera dominerande störande reflexer utan även framkalla relevanta reflexer för maximal spatial upplevelse. Reflexernas tidsfördröjning, riktning, fas, frekvensinnehåll är av avgörande betydelse för maximal stereobredd, tydlighet, "omslutenhet" mm.
Att hantera ljudet under ca 300 Hz är en annan femma.
JM
Komorok skrev:JM skrev:
Bra jobbat Nattlorden! Hellt rätt tänk!!!!
Detta med akustiken i små rum är knappas något modernt påfund. På faktiskt.se finns en stor förbättringspotential.
Lär känna dina reflexer över ca 300 Hz och du kommer snart upptäcka att du kan få ett betydligt bättre ljud.
Det handlar inte bara om att kirurgiskt eliminera dominerande störande reflexer utan även framkalla relevanta reflexer för maximal spatial upplevelse. Reflexernas tidsfördröjning, riktning, fas, frekvensinnehåll är av avgörande betydelse för maximal stereobredd, tydlighet, "omslutenhet" mm.
JM
Vilka reflexer vill man ha kvar då, tycker du?
JM skrev:Komorok skrev:JM skrev:Bra jobbat Nattlorden! Hellt rätt tänk!!!!
JM
Vilka reflexer vill man ha kvar då, tycker du?
I små rum och över ca 300 Hz skall reflexerna primärt skapa optimal spatial upplevelse genom bla maximal ljudbredd och maximal "omslutenhet".
Maximal ljudbredd fås vid reflexfördröjning på 10 - 50 ms (som du säkert märker är ett rum som uppfyller dessa krav inte direkt litet o de flesta svenska lyssningsrummen har svårt att uppfylla kraven). Kortare o längre fördröjning av reflexerna ger försämring av den spatiala upplevelsen. Viktigaste reflexen för denna upplevelse är den laterala reflexen! Observera att den får inte vara dominerande. Frekvensfördelningen skall vara så lik direktljuds kurva som möjligt.
JM
Perfector skrev:Den viktigaste reflexen är avkopplingsrefexen, man spelar god musik och njuter.
Börjar man analysera det man hör så har man inte lämnat sitt arbete bakom sig.
För egen del ska det mycket till om jag ska anmärka på rummets egenskaper.
Men det är jag det.
music4ever skrev:JM skrev:Efterklangstid verkar vara mer relevant i konsertsalar än små normala lyssningsrum. Ref. Toole.
Håller verkligen inte med! Efterklangen är högst relevant i även vanliga rum. Att höra all musik såsas sönder av massa gammalt ljud är verkligen värdelöst, enligt mig. Stor mening att lägga en massa pengar på det.
Perfector skrev:En liten tanke. Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Men en inspelning skall väl innehålla även den rumsliga informationen som artisten vill ha med?
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:En liten tanke. Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Men en inspelning skall väl innehålla även den rumsliga informationen som artisten vill ha med?
Fast hur ofta är den rumsliga informationen äkta? Det är väl till övervägande delen från "burk", syntetisk? Panorerad multimono inte minst.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:En liten tanke. Rätta mig om jag är ute och cyklar.
Fast hur ofta är den rumsliga informationen äkta? Det är väl till övervägande delen från "burk", syntetisk? Panorerad multimono inte minst.
Jo, men om nu artisten och teknikerna vill ha en viss återgivning, är det då rätt att "lägga sig i" och labba med det?
Blir inte upplevelsen än mer konstgjord då?
Lite som skillnaden på vanlig homogeniserad mjölk och oblandad ekomjölk
Bill50x skrev:Strmbrg skrev:Även om ANLÄGGNINGEN beter sig likadant hela tiden, så kan ju UPPLEVELSEN av dess ljud variera beroende på lyssnarens varierande status.
Ja, och även "tekniskt". Redan runt skiftet 70-80 skrev tidskriften the absolute sound om att vissa tweaks inte påverkade anläggningen utan lyssnaren. Enid Lumley var en av dem som menade att man ska inte ha elkablar nära lyssningsfåtöljen och hon menade dessutom att det inte skulle finnas några metalldelar i densamma.
Nu behöver man inte gå till dessa extremer men visst är det trevligare att lyssna på musik i ett mysigt komfortabelt rum utan dammråttor istället för ett rum med en massa madrasser på väggarna?
/ B
markusA skrev:Imho så gällde det att få en "naturlig" känsla i rummet. När har har ett rum som känns behagligt att vistas i så har man kommit en bra bit på vägen.
Evil_Homer skrev:Jag kommer försöka mig på att få hit Kurt , hans rum är helt fantastiskt att vara i!
Något som förvånade mig var att efterklangen var såpass kort, 0,2-0,3. Jag brukar inte gilla såpass korta tider, men misstänker att det har att göra med att dom tiderna ligger jämt över registret och inte som det brukar, bara i toppen/mellan.
RogerGustavsson skrev:Många av de uppmätta RT60-värdena har visat sig vara felaktiga eftersom mätutrustnings noggrannhet varit för låg (tänk XTZ Room Analyzer).
Vet inte exakt hur RT60 på 0.2-0.3 s låter men är det inte rätt "torrt".
Laila skrev:Jo, speciellt färgen är viktig, har jag hört/sett någonstans . . . typ.
celef skrev:Laila skrev:Jo, speciellt färgen är viktig, har jag hört/sett någonstans . . . typ.
Jo om man tänker efter lite har färgen väldigt stor betydelse
Nattlorden skrev:celef skrev:Laila skrev:Jo, speciellt färgen är viktig, har jag hört/sett någonstans . . . typ.
Jo om man tänker efter lite har färgen väldigt stor betydelse
Inte när man blundar.
celef skrev:Akustikfix är något man VERKLIGEN ska överlåta till proffsen att räkna på. Det lönar sig alltid i längden att göra rätt första gången. Det behöver heller inte bli fult med akustikfix, nästan alla akustiker är väldigt formsäkra, så om man som kund låter bli att pimpa akustikfixet, det vill säga låter akustikern bestämma färg och form så blir det allra bäst
RogerGustavsson skrev:celef skrev:Akustikfix är något man VERKLIGEN ska överlåta till proffsen att räkna på. Det lönar sig alltid i längden att göra rätt första gången. Det behöver heller inte bli fult med akustikfix, nästan alla akustiker är väldigt formsäkra, så om man som kund låter bli att pimpa akustikfixet, det vill säga låter akustikern bestämma färg och form så blir det allra bäst
Färg och form är möjligen inte akustikerns starkaste sida... Det skulle antagligen inte se ut som det ofta gör i de "mancaves" vi har sett på forum som detta om färg och form hade en stor prioritering. Färg och form kan det finnas familjemedlemmar som har synpunkter på... Ni som har lyssningsrum helt separerade från t.ex. ett mera konventionellt vardagsrum har ju större möjligheter än vi som inte ha det! Utan familj att ta hänsyn till är också en förenklande faktor.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kevin_Mitnick och 11 gäster