Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 12:23

Ja metal kommer sällan bli lika dynamisk som tex klassisk musik. Det är det inte när man spelar live heller, men det är synd att i efterbehandlingen ytterligare reducera dynamiken tycker jag. Den dynamiken som naturligt finns i musiken bör få finnas kvar, inom rimliga gränser.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 12:25

BORIS skrev:Vi talar här om metal. inte pop eller något annat. Metal.
Vad jag säger är att odynamiskt ljud naturligtvis inte är ett självändamål utan en naturlig följd av att vissa delar av metalen inte är direkt dynamiska i sin natur.

Edit: för diskussionens skull bortser jag ifrån ditt fåniga försök till förolämpning

Metal är en delmängd av populärmusiken; så kallad metal kan vara ohyggligt mycket mer dynamisk än vad som typiskt återges från fonogrammen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 12:27

AndreasArvidsson skrev:Ja metal kommer sällan bli lika dynamisk som tex klassisk musik. Det är det inte när man spelar live heller, men det är synd att i efterbehandlingen ytterligare reducera dynamiken tycker jag. Den dynamiken som naturligt finns i musiken bör få finnas kvar, inom rimliga gränser.

Jag vill nog hävda att transientdynamiken i metall och annan popmusik är mycket större än inom konstmusiken - däremot saknar givetvis populärmusik i många stycken den terassdynamik som återfinnes inom konstmusiken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-23 12:29

BORIS skrev:
Perfector skrev:
BORIS skrev:
Efterproduktion är en lika självklar som viktig del vid skapandet av ett metalalbum.
Att sträva efter ljudet i replokalen vid lyssning hemma i soffan är bara absurt.

Tänk om bandet vill ha det så då?
Vad gör man åt det hemma?

Skruvar ner volymen

Precis, man använder sig av volymkontrollen för att spela på den volym man själv önskar.

Det gäller antingen då man spelar skivor som är okomprimerade eller komprimerade. Skillnaden dem emellanligger i mängd komprimering på skivan. Då föredrar jag att ratta in önskvärd volym på okomprimerat och olimiterat musikmaterial framför söndermastrat material.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 12:30

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja metal kommer sällan bli lika dynamisk som tex klassisk musik. Det är det inte när man spelar live heller, men det är synd att i efterbehandlingen ytterligare reducera dynamiken tycker jag. Den dynamiken som naturligt finns i musiken bör få finnas kvar, inom rimliga gränser.

Jag vill nog hävda att transientdynamiken i metall och annan popmusik är mycket större än inom konstmusiken - däremot saknar givetvis populärmusik i många stycken den terassdynamik som återfinnes inom konstmusiken.

Ja så kan det absolut vara. Jag refererade till spårets dynamiken som helhet(tex den som masvis mäter) där terassdynamik oftas "förvränger" siffrorna. Bra att du påpekar skillnaden.

Att det ofta finns gott om dynamik på en metalinspelning innan den går in i mangeln kan vi utan tvekan enas om.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 12:45

Morello skrev:
Vad jag säger är att odynamiskt ljud naturligtvis inte är ett självändamål utan en naturlig följd av att vissa delar av metalen inte är direkt dynamiska i sin natur.

Edit: för diskussionens skull bortser jag ifrån ditt fåniga försök till förolämpning

Metal är en delmängd av populärmusiken; så kallad metal kan vara ohyggligt mycket mer dynamisk än vad som typiskt återges från fonogrammen.

Ja, väldigt mycket är som ges ut har utsatts för onödigt mycket olika kompressorer.

Vad jag ifrån början opponerade mig emot var att ljudet i replokalen skulle vara eftersträvansvärt att lyssna till hemma.
Oavsett ljudvolymen är detta enligt mig bara nonsens. Det vore att sparka sig själv i ansiktet att låta det gå till pressarna.
Mycket av den metalen som lyfts fram här på forumet t.ex Opeth är resultat av en grym producent i Jens Bogren

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 12:48

BORIS skrev:
Morello skrev:

Ja, väldigt mycket är som ges ut har utsatts för onödigt mycket olika kompressorer.

Vad jag ifrån början opponerade mig emot var att ljudet i replokalen skulle vara eftersträvansvärt att lyssna till hemma.
Oavsett ljudvolymen är detta enligt mig bara nonsens. Det vore att sparka sig själv i ansiktet att låta det gå till pressarna.
Mycket av den metalen som lyfts fram här på forumet t.ex Opeth är resultat av en grym producent i Jens Bogren

Nu var det dynamiken i replokalen som åsyftades. Den kommer du aldrig att återfinna på ett fonogram i populärmusikgenren. Det är för övrigt sällsynt inom jazzen också. (som kanske borde räknas as som popmusik också)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 12:52

Det finns fler än du i tråden(och andra trådar)som uttryckt åsikter i den riktningen

För enkelhetens skull finns det genrer inom populärmusiken. Du kan väl vara hygglig att utgå ifrån dessa du också

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 12:57

BORIS skrev:Det finns fler än du i tråden(och andra trådar)som uttryckt åsikter i den riktningen

För enkelhetens skull finns det genrer inom populärmusiken. Du kan väl vara hygglig att utgå ifrån dessa du också

Jvisst, men det saknar relevans. "metal"-subgenren är i dynamikavseende inte olik annan populärmusik som baseras på trumset, elbas och elgitarr samt i förekommande fall andra instrument.

Så i detta kontext är det rimligare att tala om populärmusik kontra konstmusik, som i dynamikhänseende är väsensskild.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 13:05

Morello skrev:
BORIS skrev:Det finns fler än du i tråden(och andra trådar)som uttryckt åsikter i den riktningen

Jvisst, men det saknar relevans. "metal"-subgenren är i dynamikavseende inte olik annan populärmusik som baseras på trumset, elbas och elgitarr samt i förekommande fall andra instrument.

Så i detta kontext är det rimligare att tala om populärmusik kontra konstmusik.

Jo, det är precis det jag hävdar att den i vissa delar kan vara
De musikaliska ambitionerna kommer alltid först det kan i förekommande fall göra att den gudomliga dynamiken får stryka på foten.
Det finns bara utrymme för så mycket i den färdiga produkten

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 13:08

Nej, så är det inte; de senaste 20 åren har nivåmaximering kommit först inom populärmusiken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-03-23 13:12

Jag har börjat störa mig på balansficklandet oxå. En låt överväger vänster, nästa låt till höger den tredje växlar o.s.v.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-23 13:28

Revirpinkande och hårklyverier...
Jag tror de flesta är överens om att musiken kunde produceras bättre, men det är imho inte så illa som en del vill få det att låta.
Anläggningen kan helt klart förvärra bristerna, men varför välja delar i stereon som förvärrar musikupplevelsen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-23 13:37

Kan du ge exempel på var du hittat "revirpinkande"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 13:58

BORIS skrev:Ok, innan vi fortsätter måste jag fråga dig. Har du varit i en replokal där det spelats black/death metal?

Det vore på sin plats att om du ska "läxa upp någon" själv har kunskap om det du framför.
ancient-svart.png
Ancient - Svartalvheim
ancient-svart.png (63.43 KiB) Visad 3920 gånger

carcass-heart.png
Carcass - Heartwork
carcass-heart.png (59.23 KiB) Visad 3920 gånger

darkthrone-total.png
Darkthrone - Total Death
darkthrone-total.png (55.79 KiB) Visad 3920 gånger

marduk-those.png
Marduk - Those of the unlight
marduk-those.png (60.05 KiB) Visad 3920 gånger

celticfrost-into.png
Celtic Frost - Into the Pandemonium
celticfrost-into.png (80.17 KiB) Visad 3920 gånger

Ingen säger att bra crestdynamik automatiskt ger bra ljud, men det är en falskt påstående att musik som metal eller till och med black och death metal inte skulle kunna ha bra crestdynamik.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 13:59

sportbilsentusiasten skrev:klart de har!
Men att kategoriskt snacka ned en massa inspelningar är lite ensidigt kan jag tycka.
Välkommen hem du också!

Hur kan det vara ensidigt att klaga på dåliga produktioner?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 14:00

markusA skrev:När jag går på spelningar så har jag öronproppar, hemma lyssnar jag på lägre nivåer utan proppar.
Nu kan jag iofs lyssna på åtminstone nära på live nivåer här hemma men +100dB är helt enkelt för högt för att vara njutbart oavsett genre. Det kan vara kul ibland men för mig blir det rätt sällan.
Hur många här kan ärligt säga att de kan nå live nivåer i lyssningsrummet? Jag har iaf mätt upp drygt 100dB i medelnivå här hemma utan att det lät ansträngt.

Så du har inte en lista på 10 metal album som går att spela på en trovärdig nivå?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 14:02

hifikg skrev:Att spela på "livenivå" i ett litet lyssningsrum (nästan oavsett storlek) är det någonsin njutbart? Något att sträva efter? Hur bra är det för lyssnaren? Ska man peta in proppar i öronen som man bör göra på konserter?

Bra producerad musik är en ren njutning att avlyssna på riktigt höga nivåer, om man har en kapabel anläggning och rum.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-23 14:16

Jag kan inte låta bli att göra en reflektion.
All musik som släpps är väl enligt producenternas och artistens egna önskemål?
Alltså lyssnar man på det som avsetts.
Att då tycka att nåt låter illa och ha en lång snackis om saken visar väl mest att man inte hat förstått vad tanken med låten/plattan är?
Det låter som det låter. Att man sedan inte gillar det man hör är en helt annan femma
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 14:21

Perfector skrev:Jag kan inte låta bli att göra en reflektion.

Nej.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 14:27

Oj, blev jag uppläxad nu

Såklart finns det exempel med högre crest, många många fler än de du räknat upp vad det nu har med saken att göra?
Vad jag sagt är att crestfaktorn är en än vekare indikator på bra ljud, vad det nu är, inom metal än många andra genrer.
Samt att det finns naturligt i vissa delar av metal med ett annat sound än i exemplen ovan att dynamiksiffrorna ofta blir moderata
Inom genren finns stora skillnader på vilket sound man vill åstadkomma

Är det möjligt att föra diskussionen vidare ifrån att kompression är dåligt, dynamik är bra?
Det är konstaterat otaliga gånger
Senast redigerad av BORIS 2015-03-23 14:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-23 14:30

BORIS skrev:Vad jag sagt är att crestfaktorn är en än vekare indikator på bra ljud, vad det nu är, inom metal än många andra genrer.

Menar du att trummor skall låta kraft- och bettlösare inom metal?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-23 14:34

Nja, det är nog ganska sällan artisten har sådan pondus. Producenten tänker ofta rätt marknadsmässigt, att det ska gå fram bra i media och en del av det är att överösta på bekostnad av dynamik. Artisterna själva har förmodligen hakat på den trenden också och invänder inte...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 14:37

BORIS skrev:Oj, blev jag uppläxad nu

Såklart finns det exempel med högre crest, många många fler än de du räknat upp vad det nu har med saken att göra?
Vad jag sagt är att crestfaktorn är en än vekare indikator på bra ljud, vad det nu är, inom metal än många andra genrer.
Samt att det finns naturligt i vissa delar av metal med ett annat sound än i exemplen ovan att dynamiksiffrorna ofta blir moderata
Inom genren finns stora skillnader på vilket sound man vill åstadkomma

Är det möjligt att föra diskussionen vidare ifrån att kompression är dåligt, dynamik är bra?
Det är konstaterat otaliga gånger

Hög crest ger inte automatiskt bättre ljud, men ger en förutsättning för bättre ljud.
Låg crest ger automatiskt sämre ljud, oavsett vad du gör med produkten.

I dag brukar metal ligga kring DR6, vilket omöjligen kan ge förutsättningen för ett bra ljud.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 14:39

RogerGustavsson skrev:

Nja, det är nog ganska sällan artisten har sådan pondus. Producenten tänker ofta rätt marknadsmässigt, att det ska gå fram bra i media och en del av det är att överösta på bekostnad av dynamik. Artisterna själva har förmodligen hakat på den trenden också och invänder inte...

Med producenten finns nog oftast en hygglig kommunikation. Efter den skickats iväg till mastring är det svårare

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-23 15:12

Revirpinkande i hänseende av att det är viktigare att "ha rätt" än att komma fram till någon vettig slutsats. Väldigt mycket svart eller vitt tänkande här i tråden...
Jag kommer inte ens ihåg vilka album jag lyssnat till vid riktigt hög volym, men jag kommer ihåg att det som var på gränsen var ett album med KMFDM samt att övriga funkade alldeles utmärkt sist vi hade provlyssning. Jag brukar som sagt inte lyssna på så hög volym även om resurserna finns.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 19:12

Jag brukar ibland lyssna högre än live, för att det är så cool.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-23 19:21

Objektivisten skrev:Jag brukar ibland lyssna högre än live, för att det är så cool.

Übercool mao.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-03-23 19:35

markusA skrev:Revirpinkande i hänseende av att det är viktigare att "ha rätt" än att komma fram till någon vettig slutsats. Väldigt mycket svart eller vitt tänkande här i tråden...
Jag kommer inte ens ihåg vilka album jag lyssnat till vid riktigt hög volym, men jag kommer ihåg att det som var på gränsen var ett album med KMFDM samt att övriga funkade alldeles utmärkt sist vi hade provlyssning. Jag brukar som sagt inte lyssna på så hög volym även om resurserna finns.

Det handlar inte om något revirtänkande, i alla fall inte från mig. Jag är genuint intresserad på vilka 10 st metalskivor som har riktigt bra ljud.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 19:43

music4ever skrev:Jag är genuint intresserad på vilka 10 st metalskivor som har riktigt bra ljud.

Jag lyssnade på en del av UFO:s remastrade plattor från 2007 nyligen, Force It, No Heavy Petting, Lights Out och Obsession. Inte metal kanske men likväl hårdrock. Jag tyckte de lät mkt bra.
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi