Moderator: Redaktörer
BORIS skrev:Vi talar här om metal. inte pop eller något annat. Metal.
Vad jag säger är att odynamiskt ljud naturligtvis inte är ett självändamål utan en naturlig följd av att vissa delar av metalen inte är direkt dynamiska i sin natur.
Edit: för diskussionens skull bortser jag ifrån ditt fåniga försök till förolämpning
AndreasArvidsson skrev:Ja metal kommer sällan bli lika dynamisk som tex klassisk musik. Det är det inte när man spelar live heller, men det är synd att i efterbehandlingen ytterligare reducera dynamiken tycker jag. Den dynamiken som naturligt finns i musiken bör få finnas kvar, inom rimliga gränser.
BORIS skrev:Perfector skrev:BORIS skrev:
Efterproduktion är en lika självklar som viktig del vid skapandet av ett metalalbum.
Att sträva efter ljudet i replokalen vid lyssning hemma i soffan är bara absurt.
Tänk om bandet vill ha det så då?
Vad gör man åt det hemma?
Skruvar ner volymen
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Ja metal kommer sällan bli lika dynamisk som tex klassisk musik. Det är det inte när man spelar live heller, men det är synd att i efterbehandlingen ytterligare reducera dynamiken tycker jag. Den dynamiken som naturligt finns i musiken bör få finnas kvar, inom rimliga gränser.
Jag vill nog hävda att transientdynamiken i metall och annan popmusik är mycket större än inom konstmusiken - däremot saknar givetvis populärmusik i många stycken den terassdynamik som återfinnes inom konstmusiken.
Morello skrev:BORIS skrev:Vi talar här om metal. inte pop eller något annat. Metal.
Vad jag säger är att odynamiskt ljud naturligtvis inte är ett självändamål utan en naturlig följd av att vissa delar av metalen inte är direkt dynamiska i sin natur.
Edit: för diskussionens skull bortser jag ifrån ditt fåniga försök till förolämpning
Metal är en delmängd av populärmusiken; så kallad metal kan vara ohyggligt mycket mer dynamisk än vad som typiskt återges från fonogrammen.
BORIS skrev:Morello skrev:BORIS skrev:Vi talar här om metal. inte pop eller något annat. Metal.
Vad jag säger är att odynamiskt ljud naturligtvis inte är ett självändamål utan en naturlig följd av att vissa delar av metalen inte är direkt dynamiska i sin natur.
Edit: för diskussionens skull bortser jag ifrån ditt fåniga försök till förolämpning
Metal är en delmängd av populärmusiken; så kallad metal kan vara ohyggligt mycket mer dynamisk än vad som typiskt återges från fonogrammen.
Ja, väldigt mycket är som ges ut har utsatts för onödigt mycket olika kompressorer.
Vad jag ifrån början opponerade mig emot var att ljudet i replokalen skulle vara eftersträvansvärt att lyssna till hemma.
Oavsett ljudvolymen är detta enligt mig bara nonsens. Det vore att sparka sig själv i ansiktet att låta det gå till pressarna.
Mycket av den metalen som lyfts fram här på forumet t.ex Opeth är resultat av en grym producent i Jens Bogren
BORIS skrev:Det finns fler än du i tråden(och andra trådar)som uttryckt åsikter i den riktningen
För enkelhetens skull finns det genrer inom populärmusiken. Du kan väl vara hygglig att utgå ifrån dessa du också
Morello skrev:BORIS skrev:Det finns fler än du i tråden(och andra trådar)som uttryckt åsikter i den riktningen
För enkelhetens skull finns det genrer inom populärmusiken. Du kan väl vara hygglig att utgå ifrån dessa du också
Jvisst, men det saknar relevans. "metal"-subgenren är i dynamikavseende inte olik annan populärmusik som baseras på trumset, elbas och elgitarr samt i förekommande fall andra instrument.
Så i detta kontext är det rimligare att tala om populärmusik kontra konstmusik.
BORIS skrev:Ok, innan vi fortsätter måste jag fråga dig. Har du varit i en replokal där det spelats black/death metal?
sportbilsentusiasten skrev:klart de har!
Men att kategoriskt snacka ned en massa inspelningar är lite ensidigt kan jag tycka.
Välkommen hem du också!
markusA skrev:När jag går på spelningar så har jag öronproppar, hemma lyssnar jag på lägre nivåer utan proppar.
Nu kan jag iofs lyssna på åtminstone nära på live nivåer här hemma men +100dB är helt enkelt för högt för att vara njutbart oavsett genre. Det kan vara kul ibland men för mig blir det rätt sällan.
Hur många här kan ärligt säga att de kan nå live nivåer i lyssningsrummet? Jag har iaf mätt upp drygt 100dB i medelnivå här hemma utan att det lät ansträngt.
hifikg skrev:Att spela på "livenivå" i ett litet lyssningsrum (nästan oavsett storlek) är det någonsin njutbart? Något att sträva efter? Hur bra är det för lyssnaren? Ska man peta in proppar i öronen som man bör göra på konserter?
Perfector skrev:Jag kan inte låta bli att göra en reflektion.
All musik som släpps är väl enligt producenternas och artistens egna önskemål?
BORIS skrev:Vad jag sagt är att crestfaktorn är en än vekare indikator på bra ljud, vad det nu är, inom metal än många andra genrer.
Perfector skrev:Jag kan inte låta bli att göra en reflektion.
All musik som släpps är väl enligt producenternas och artistens egna önskemål?
Alltså lyssnar man på det som avsetts.
BORIS skrev:Oj, blev jag uppläxad nu
Såklart finns det exempel med högre crest, många många fler än de du räknat upp vad det nu har med saken att göra?
Vad jag sagt är att crestfaktorn är en än vekare indikator på bra ljud, vad det nu är, inom metal än många andra genrer.
Samt att det finns naturligt i vissa delar av metal med ett annat sound än i exemplen ovan att dynamiksiffrorna ofta blir moderata
Inom genren finns stora skillnader på vilket sound man vill åstadkomma
Är det möjligt att föra diskussionen vidare ifrån att kompression är dåligt, dynamik är bra?
Det är konstaterat otaliga gånger
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Jag kan inte låta bli att göra en reflektion.
All musik som släpps är väl enligt producenternas och artistens egna önskemål?
Alltså lyssnar man på det som avsetts.
Nja, det är nog ganska sällan artisten har sådan pondus. Producenten tänker ofta rätt marknadsmässigt, att det ska gå fram bra i media och en del av det är att överösta på bekostnad av dynamik. Artisterna själva har förmodligen hakat på den trenden också och invänder inte...
Objektivisten skrev:Jag brukar ibland lyssna högre än live, för att det är så cool.
markusA skrev:Revirpinkande i hänseende av att det är viktigare att "ha rätt" än att komma fram till någon vettig slutsats. Väldigt mycket svart eller vitt tänkande här i tråden...
Jag kommer inte ens ihåg vilka album jag lyssnat till vid riktigt hög volym, men jag kommer ihåg att det som var på gränsen var ett album med KMFDM samt att övriga funkade alldeles utmärkt sist vi hade provlyssning. Jag brukar som sagt inte lyssna på så hög volym även om resurserna finns.
music4ever skrev:Jag är genuint intresserad på vilka 10 st metalskivor som har riktigt bra ljud.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster