Strmbrg skrev:Alltså, jag har ju inte undersökt saken. Dvs jag VET inte huruvida människor i min bekantskapskrets känner till dessa ord, eller om de har en uppfattning om innebörden i dem.
Jag är rätt säker på att du underskattar dem. Fråga dem så får du se. Jag menar, hur kan man gå igenom livet utan att träffa på och lära känna begreppet HiFI??? Jag kan inte se hur det är möjligt. Och Audiofil är må hända ett mindre vanligt uttryck, men man behöver inte ha mycket innanför pannbenet för att kunna härleda ordet. För inte finns det väl människor som inte har en susning om var ordet audio betyder (jag menar inte de exakta etymilogiska betydelsen, men ungefär vad det har att göra med) och det samma gäller väl ändelsen -fil. Någon som älskar någonting.
Strmbrg skrev:De av bekantingarna som är intresserade av ljudåtergivning bortser jag från nu.
Det gör du rätt i, och min tes är att även de som inte är alls ljudintresserade är bekanta med i varje fall begreppet HiFi, och att de flesta förstår vad en audiofil är, även om de behöver härleda det genom några sekunders eftertanke.
Strmbrg skrev:De flesta av dem jag känner delar inte mina intressen alls egentligen.
Samma gäller nog här. Det vill säga, de flesta jag känner gillar nog i och för sig musik och bryr sig tillräckligt om det för att ha en musikanläggning. Jag gissar att jag inte känner någon som inte kan spela fonogram överhuvudtaget.
Strmbrg skrev:PS. Det förekommer rätt ofta att folk pratar på om sina egna intressen med mig, men jag brukar nästan aldrig föra mina intressen på tal. Responsen brukar nämligen bli väldigt obefintlig, och då tappar jag helt intresset av att prata vidare om "mitt".
PPS
Det KAN bero på att jag är ganska dålig på att "prata för döva öron".
Ja, inte vet jag.
Men det kan ju bero på sammanhang också. På fester är ju folk alltid intresserad när man berättar om sig själv, på samma sätt som man själv är nyfiken på vad andra är för ena. Det är ju liksom det fester är - tillfällen att ta del av andras passioner och liv. Eller?
Om man tar tag i någon på en bensinmack och börjar berätta om sitt HiFi-intresse kanske det blir svalare reaktioner dock... Jag vet med bestämdhet att folk blir rätt förvånade när man frågar dem om de vet vad HiFi och Audiofil betyder, i varje fall.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).