Bill50x skrev:Det händer ju här att det diskuteras saker som är hörbara - eller inte. Och frågan är då, hur hör man en -0,2dB vid 20kHz?
För egen del tror jag inte jag hör det på den nivå jag spelar musik normalt. Sen kanske man inte vill ha -0.2dB på både DA, försteg och slutsteg. Men.. har man en EQ i sin anläggning och/eller bygger sina högtalare själv kvittar det ju totalt som jag ser det.
Att ett frekvensomfång långt över 20 kHz är vettigt eftersom anomalier högre upp kan påverka längre ner i det hörbara området, det har jag förstått. Tex om skillnadsprodukter uppstår.
Fast där uppstår problemen
om man har hög bandbredd
och olinjära apparater. Dvs. man kan argumentera för att begränsad bandbredd är bra eftersom man undviker IMD.
Jag tror mig veta att de allra flesta människor hör något vid 20k överhuvudtaget,
Jag tror de flesta kan höra 20kHz men de flesta har inte anläggningar som kommer upp i nödvändig SPL på lyssninsplats.
jag tror att det är mycket sällsynt med musik som innehåller nåt som man kan höra vid den frekvensen.
Möjligen, sällsynt iaf. och i synnerhet i kombo med det jag skrev ovan.
Att man har ett brant filter som kapar allt över tex 22 kHz tror jag däremot kan ha en påverkan eftersom detta filter i sig skapar problem i lägre frekvenser.
Ett brant digital filter som i en PCM-loop påverkar inte frekvenser under 22kHz om filtret är av typ linjärfas.
Snarare tvärtom, man skonar på så vis efterkommande steg (försteg, slutsteg) från ultraljud som skulle kunna ge hörbar IMD i området under 20kHz.
Det är dock hyggligt vanligt med filterfunktioner som har annat än linjär fas.. dvs. minfas (minimum phase) eller någon variant i gråzonen mellan minfas och linjärfas... = "intermdiate phase".
Sådana filter är de som uppvisar asymmetrisk "vågning" på impulsresponsen. Om filtret har linjär fas så kan man se lika mycket vågning innan som efter peaken på impulsresponsen. Minfas betyder ingen vågning innan primära peaken och "intermediate" betyder att viss vågning kan ses innan den primära peaken men mer vågning efter peaken.
Ett filter av typen minfas ger fasvridning i det hörbara området. Om man hör detta eller inte kan man diskutera men en vågform kan dock se illa distorderad ut i tidsdomän med ett sådant filter.