Hur stor är skillnaden på högtalare nu och för 40 år sedan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Hur stor är skillnaden på högtalare nu och för 40 år sed

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-15 23:15

Numera är det fokus på utseendemässig design, det är den största skillnaden mot 40 år sedan imho.
Därför är dagens talare ofta små och saknar bas...

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-05-19 22:32

IngOehman skrev:
JBjorkman skrev:
IngOehman skrev:3. Sedan ungefär 25 år tillbaka i tiden blev designprodukter allt vanligare från högtalartillverkare, eller rättare sagt formerna som högtalare gavs blev i allt högre grad dikterade av modet/utseendeönskemål. Framförallt höga högtalare med smal baffel, som egentligen bara såg ut så för att det var mode. I snitt är det min uppfattning att högtalarna sedan dess i snitt blivit sämre per krona. Möjligen har ljudkvaliteten i snitt sjunkit till och med mera är så på grund av att billigare och billigare högtalare dessutom har blivit valda, alltså om man tittar på det folk köpt.

Går det att tillverka bra högtalare som inte är höga/ska stå högt?

Det jag tänker på att är att högtalare (för det mesta) antingen är 80-100 cm höga golvhögtalare eller stativhögtalare som ska stå 50-60 cm ovan golv vilket resulterar i samma höjd fast med något smäckrare underdel. Rent möbleringsmässigt skulle jag hellre se golvhögtalare som är 40-50 cm höga, då gör det inte så mycket att de är bredare/djupare, men om man har en "hög högtalare" så måste man nästan hålla den åtminstone smal för att inte ta över rummet helt.
Jag har en känsla av att låga och breda högtalare var vanligare förr (30-40 år sen) men har inte riktigt underlag för det påståendet :)

Jag inser att direktljudet blir bättre/enklare om elementen sitter på samma höjd som öronen men går det att uppnå samma resultat med en låg golvhögtalare?

När jag läser ditt inlägg, och mitt eget med din fetning, så inser jag att jag uttryckt med olyckligt oklart.

Det är nog jag som varit otydlig, min fråga var egentligen menad rakt motsatt :)
Det jag egentligen undrade om var om hög placering av elementen är en förutsättning för en bra återgivning, inte om alla höga och smala låter dåligt.

Men om jag förstått diskussionerna i tråden rätt så går det utmärkt att tillverka högtalare med lågt placerade element (exempelvis då Carlssons) men att man då är bunden till att placera dem så att de reflekteras rätt. Till skillnad från "vanliga" högtalare där man behöver möblera efter direktljudet istället (och reflektioner med för den delen).
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-20 02:18

Nu vet jag ju inte om det där var riktat till mig, men min uppfattning, baserad på omfattande experimenternaden, är att elementens höjd (framförallt gällande registret 800 - 3000 Hz) HAR betydelse för vad vi hör såtillvida att det är mycket svårt att lura hörseln i det registret. Det går helt enkelt inte att göra högtalare med elementen för detta register i en annan höjd än -15 grader till 0 grader, utan att det under vissa omständigheter kommer att kunna märkas.

Med det sagt är det inte givet att det är ett problem för alla lyssnare. Ej heller att vissa högtalare som inte gör så, får andra poänger som kan anses vara av större värde än det man förlorar på att ha elementen i "identifierbar felhöjd". Så att döma ut en högtalarkonstruktion på tumregelgrunder är en dålig ide. Det är självklart helheten som avgör om en lösning är bra eller inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-20 11:03

Det är väl dock brukligt att element för återgicning av sagda register hamnar i just det vinkelspannet - givet då att man inte monterar mellanregistret ovanför diskantelementet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-05-22 02:45

bullshit :?: :wink: den där vinklade baffeln har jag aldrig ångrat, allt gjort med sticksåg å rubank en väldigt vacker dag :D jäddrans skillnad om jag bara lite vinklar de båda inåt till sin nackdel alltså... första reflexen är av godo om man undrade något annat :P
Bilagor
ok.jpg
ok.jpg (182.04 KiB) Visad 3122 gånger
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-22 09:58

är inte den talaren felplacerad?
mellan&diskanterna är riktade utåt...bör istället stå på H sida?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-05-22 15:36

sportbilsentusiasten skrev:är inte den talaren felplacerad?

just det som är det fina i kråksången. svagt riktade mot väggen ja, för en tidig reflex hellre än sen.
ställer jag dem som du säger hamnar/ramlar allt ner i golvet med mycket sämre 3-D känsla

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-23 23:29

Jaha, så två fel blir bättre än ett?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-24 11:11

roggaro skrev:

just det som är det fina i kråksången. svagt riktade mot väggen ja, för en tidig reflex hellre än sen.
ställer jag dem som du säger hamnar/ramlar allt ner i golvet med mycket sämre 3-D känsla

Placera dom rätt och sedan prövar du olika placeringar/riktningar. Till slut kommer det bli kanon (o mycket bättre än idag)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-05-24 11:23

sportbilsentusiasten skrev:
roggaro skrev:

Placera dom rätt och sedan prövar du olika placeringar/riktningar. Till slut kommer det bli kanon (o mycket bättre än idag)

Han har tydligen provat det du tror är rätt och föredrar istället nuvarande uppställning. Tror du inte på vad han skriver?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-24 13:52

Klart jag gör men tycker det verkar sannolikt att det kan fixas till bättre.
Om talarna är konstruerade för att stå så är det en sak, men det verkar med troligt att konstruktören tänkt ha dom placerade tvärt om.
Någon som vet?
Vad heter dom så man kan googla...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-05-24 15:47

Det finns högtalare som knappast förändrats alls. Det har varit upp förr i tråden, men jämför

Bild
Quad ESL 63 från 1981 med ...

Bild
... Quad 2812 från 2012

Det är samma konstruktion, fast med detaljförbättringar. Bara 31 år, men ändå.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-24 16:09

Om talarna är konstruerade för att stå så är det en sak, men det verkar med troligt att konstruktören tänkt ha dom placerade tvärt om.
Någon som vet?

Googla på roggaro. Det kanske går att hitta konstruktören? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-24 17:41

Även jag fick intrycket att han nog byggt dem själv. Det behöver i och för sig inte betyda att han konstruerat dem själv, men...

- - -

roggaro skrev:

Man kan gå ännu längre och vända på högtalarna så de spelar bort ifrån lyssnarna, och går man sen även ut ur rummet och lyssnar i ett annat rum så är det ännu ett steg i samma riktning.

På vissa sätt kan sådan lyssning tillföra en viss charm. Det kan låta trevligt. Men frågan är om man förbättrat återgivningen eller om man skapat en färgning som man gillar? Ingen värdering i det. Allt som man gillar skall man förstås välja. Jag menar bara att frågan är filosofiskt och psykoakustiskt intressant.

Vad man föredrar är lätt att undersöka, bara att lyssna och jämföra. Vad som är den mera ursprungstroget är svårare att undersöka, men ändå fullt görligt. Och då finner man som regel att den sortens påverkan som du beskriver inte för lyssnaren närmare ursprungshändelsen.

Rent objektivt så tenderar sådana uppställningar även att göra anläggningen till väldigt enpersonoptimerad. Sitter man inte i mitten så kantrar ljudbilden lätt. :?

Det behöver självklart inte vara något problem om man alltid sitter i mitten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-24 17:55

petersteindl skrev:

Någon som vet?

Så pass! Fina byggen ju

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-24 17:56

PerStromgren skrev:Det är samma konstruktion, fast med detaljförbättringar. Bara 31 år, men ändå.

Alltså, bra grejjer från början, vad ska man ändra på då? o varför?
Snygga med

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-25 10:23

Nu kom ju dessutom ELS-63 1980, och 2812 tillverkas ju än idag, alltså 2016, så jag kan tycka att det är rimligare att tala om ett 36 årigt span.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2016-05-25 15:40

petersteindl skrev:

Någon som vet?

de heter "FRESC" har avlyssnats av Michael Bergek 1996 (två gånger) fast då va de spikes som gällde och på stativ (Target)... därav en pot som syns nere vid golvet. han tyckte det lät imponerande/varmt/tilltalande med mycket fin rumskänsla. fast basen va ibland tunn :lol: kan just undra om han skulle uttrycka några superlativer idag :twisted:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi