Elektriska parametrarna för lampsladd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Elektriska parametrarna för lampsladd?

Inläggav Flint » 2016-07-11 19:14

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.

( Digitalkabel däremot.... )

Jag håller med, men området är för lite utforskat för att åtminstone jag ska avfärda det. Filter är en möjlighet som du säger och jag tippar att olika apparater fugerar som filter både mot kabeltok och andra apparaters egenskaper. Man hör alltså kombinationen och inte bara enstaka enheters egenskaper. Det kan vara förklaringen till varför vissa anser att det är stor skillnad på olika kablar. Det kanske finns skillnad med just deras setup, utöver placebo då förstås som troligen är den största felkällan. Men visst finns det skillnad på olika kablar rent elektriskt och då framför allt i MHz området. Jag vill alltså inte hävda att jag har rätt i sak men jag letar efter mätbara förklaringar till det som normalt brukar avfärdas som inbillning. Om inte annat för att kunna konstatera att det var bara inbillning, hela kabelköret. Men då undrar jag om inte alla EKK-ägare borde byta kabel för så kul är den ju inte att baxa med, om allt ändå låter lika.

LTS-kabeln borde då vara en rimlig ersättare.

Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.
Senast redigerad av Flint 2016-07-11 19:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 19:23

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Jag mätte på skoj på en läng suprakabel om cirka 2,5 meter . Den relativa fasen är cirka 0,22 grader oaktat frekvens i registret 20-20k, dvs sannolikt mätutrustningens konstanta fel.
Så länge fasen är noll eller förhåller sig linjärt med avseende på frekvens uppstår som bekant inte någon fasdistrsion.

Vad är det som får dig att se fasdistorsion i audiokablar som ett problem?

Vad är det som får dig att tro att jag pratar om fasdistorsion?

Med vänlig hälsning
Peter

Därför att du pratar om Heaviside villkor för en transmissionsledning.

Hela poängen med Heaviside villkor är att tillse en konstant fashastighet/fasderivata, dvs att fasen är en linjär funktion av frekvens, dvs fas=konstant*w.

Om fasderivatan tillåts vara icke-konstant kommer vågformen att få dispersion i tiden eftersom olika delar av spektrat anländer vid olika tidpunkter. Detta är emellertid helt försumbar vid audiofrekvenser i samband med meter-längder av kabel, varför något behov av att uppfylla Heaviside villkor inte föreligger.

Vilket inte är kärnan i min hypotes. Läser du inte inläggen innan du svarar.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-11 19:28

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Jag mätte på skoj på en läng suprakabel om cirka 2,5 meter . Den relativa fasen är cirka 0,22 grader oaktat frekvens i registret 20-20k, dvs sannolikt mätutrustningens konstanta fel.
Så länge fasen är noll eller förhåller sig linjärt med avseende på frekvens uppstår som bekant inte någon fasdistrsion.

Med vänlig hälsning
Peter

Hela poängen med Heaviside villkor är att tillse en konstant fashastighet/fasderivata, dvs att fasen är en linjär funktion av frekvens, dvs fas=konstant*w.

Om fasderivatan tillåts vara icke-konstant kommer vågformen att få dispersion i tiden eftersom olika delar av spektrat anländer vid olika tidpunkter. Detta är emellertid helt försumbar vid audiofrekvenser i samband med meter-längder av kabel, varför något behov av att uppfylla Heaviside villkor inte föreligger.

Jag har en gammal Onkyo-förstärkare där för och slutstegsdelen är separerad, den är inte byggd så original utan det är gjort senare, apparaten är känslig med vad man loopar med för kabel mellan delarna, med ett kabelpar stack ljudbilden iväg nästan i klass som om man skiftar polaritet på ena högtalaren, riktigt skumt beteende, aldrig upplevt det så tidigare vid kabelskiften i andra applikationer, jag ställde själv frågan vad som kunde föranleda fenomenet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 19:36

Det är ju svårt att spekulera i vad som händer, men en session i labbet skulle nog ge svar på frågan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 19:36

Flint skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Jösses vad du skall käfta om allt - mitt svar var över huvud taget inte adresserat till dig, utan till vår forumkamrat Peter Steindl!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-11 19:42

Flint skrev:Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.

Ja, jag vet att IÖ i något nummer av Musik och Ljudteknik (jag minns inte om det var i samband med EKK eller LTS-kabeln) att man med fördel skulle kunna ha en generell terminering på ca 100 ohm på högtalarens terminaler även för "vanliga" högtalarkablar. Det blir inte exakt men hindrar de värsta excesserna.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 19:44

Morello skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:

Jösses vad du skall käfta om allt - mitt svar var över huvud taget inte adresserat till dig, utan till vår forumkamrat Peter Steindl!

Nej, men ditt svar till petersteindl bygger på det jag skrev tidigare som du misstolkade och hävde ur dig dina förutfattade meningar om och därmed anser jag mig ha rätt att rätta dig. Det får du tåla.
Senast redigerad av Flint 2016-07-11 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 19:45

Jag har ett svagt minne av att jag terminerade mina högtalare med 10 ohm i serie med cirka 100 nF.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 19:45

DQ-20 skrev:
Flint skrev:Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.

Ja, jag vet att IÖ i något nummer av Musik och Ljudteknik (jag minns inte om det var i samband med EKK eller LTS-kabeln) att man med fördel skulle kunna ha en generell terminering på ca 100 ohm på högtalarens terminaler även för "vanliga" högtalarkablar. Det blir inte exakt men hindrar de värsta excesserna.

/DQ-20

Det blir tillräckligt rätt och det är tillräckligt bra. En god tumregel.
Senast redigerad av Flint 2016-07-11 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-11 19:47

Flint skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Det blir tillräckligt rätt och det är tillräckligt bra.

OK!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 19:48

Flint skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Vilket inte är kärnan i min hypotes. Läser du inte inläggen innan du svarar.

Nej, men ditt svar till petersteindl bygger på det jag skrev tidigare som du misstolkade och hävde ur dig dina förutfattade meningar om och därmed anser jag mig ha rätt att rätta dig. Det får du tåla.

Sluta tjafsa är du bussig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 19:53

Morello skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:

Sluta tjafsa är du bussig.

Håll igen med retoriken så gör jag likadant.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-11 19:58

Morello skrev:
UrSv skrev:Nä, den består till större delen av EKKX och endast sluttampen (!) är EKK.

Enligt PAA's länkar finns det två varianter - en med EKK och en med EKKX.

Nej.
Den med EKKX är den som kallas "LTS-kabeln". Den som handlar om EKK är endast en DIY-artikel som publicerades i MoLt. LTS-kablen beskrevs i flera artiklar - både teoretiskt och praktiskt.

EKK är IÖ:s idé helt och hållet och kommer sig av hans rekommendationer för att få rätt kabelimpedans till hans Ino-högtalare oberoende av kabellängd. Tipset om EKK gavs redan på 90-talet (liksom för RG62 och EKUA). LTS-kabeln är ju en specialkabel för de som vill ha så direkt koppling som möjligt till diskantelementet.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 20:28

DQ-20 skrev:
Morello skrev:
UrSv skrev:Nä, den består till större delen av EKKX och endast sluttampen (!) är EKK.

Enligt PAA's länkar finns det två varianter - en med EKK och en med EKKX.

Nej.
Den med EKKX är den som kallas "LTS-kabeln". Den som handlar om EKK är endast en DIY-artikel som publicerades i MoLt. LTS-kablen beskrevs i flera artiklar - både teoretiskt och praktiskt.

EKK är IÖ:s idé helt och hållet och kommer sig av hans rekommendationer för att få rätt kabelimpedans till hans Ino-högtalare oberoende av kabellängd. Tipset om EKK gavs redan på 90-talet (liksom för RG62 och EKUA). LTS-kabeln är ju en specialkabel för de som vill ha så direkt koppling som möjligt till diskantelementet.

/DQ-20

Nja, kabelimpedans har ju ingenting att göra med det faktum att EKK är entrådig. Rekommendationen av EKK brukar följas av diverse hänvisningar till "tvärimpedansmodulation" i flertrådig kabel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-11 20:50

Det finns faktiskt en sida till om LTS-kablarna:
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 21:01

Dock saknas analytisk härledning jämte mätningar av den så omtalade "tvärimpedansmodulationen", vilket är det enda argument som anförts för att välja en så pass styv kabel som den entrådiga EKK'n de facto är.

Jag kan inte upphöra att förvånas över hur många som valt EKK'n trots att egentlig evidens till dess påstådda fördel saknas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 21:08

Morello skrev:Jag kan inte upphöra att förvånas över hur många som valt EKK'n trots att egentlig evidens till dess påstådda fördel saknas.

Det är ju svårt att få LTS- och Ino-anhängare att uttala sig om hur något låter rent subjektivt men jag antar att EKK-folket tycker att kabeln låter bra och därmed antar att den är korrekt. Den gruppen kan ju knappast beskyllas vara offer för placebo, eller hur?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-11 21:24

Vad skiljer den gruppen från andra grupper? Alla människor är har väl den egenheten att man reagerar på placebo, men det är väl det du menar, eller hur?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 21:47

paa skrev:Vad skiljer den gruppen från andra grupper? Alla människor är har väl den egenheten att man reagerar på placebo, men det är väl det du menar, eller hur?

Jag försöker bara förstå rent logiskt hur den gruppen ser sina EKK-kablar.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-07-11 22:02

Morello skrev:Dock saknas analytisk härledning jämte mätningar av den så omtalade "tvärimpedansmodulationen", vilket är det enda argument som anförts för att välja en så pass styv kabel som den entrådiga EKK'n de facto är.

Jag kan inte upphöra att förvånas över hur många som valt EKK'n trots att egentlig evidens till dess påstådda fördel saknas.

Jag tillverkade ju ett par LTS kablage någon dag när jag hade lite att göra 2005 och jag måste säga att man behöver upp i rätt grova EKK kablar innan de blir styvare än EKKX med 40st ledare, så man bygger inte LTS kablagen för att få en lätthanterlig kabel iaf. :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-11 22:49

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Fasderivata? Det är väl det som kallas grupplöptid. Jag har för mig att det var mer problem än så. Jag har mina gamla papper som jag kopierat från Halléns Elektricitetslära någonstans. Jag skall gräva fram dessa. Det var så länge sedan jag höll på med detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 22:56

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Fasderivata? Det är väl det som kallas grupplöptid. Jag har för mig att det var mer problem än så. Jag har mina gamla papper som jag kopierat från Halléns Elektricitetslära någonstans. Jag skall gräva fram dessa. Det var så länge sedan jag höll på med detta.

Med vänlig hälsning
Peter

Kärt barn har många namn.

Alltså, detta med Heavisides förlustfria kabel är tämligen trivialt. Om du inte hitar dina paper skall jag med största glädje scanna in de sidor i Pozars bok som berör spörsmålet. Problemet som uppstår när fasen inte längre är en linjär funktion av frekvens är dispersion (utsmetning i tiden), vilket skapar vågformsdistorsion.

MEN, detta har ingenting med audiokablar i meterlängder att göra och jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför du ägnade detta en massa tid, men är såkalrt nyfiken på din förklaring till varför du ägnade just detta soörsmål energi-
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-11 22:58

Lazyworm skrev:
Morello skrev:Dock saknas analytisk härledning jämte mätningar av den så omtalade "tvärimpedansmodulationen", vilket är det enda argument som anförts för att välja en så pass styv kabel som den entrådiga EKK'n de facto är.

Jag tillverkade ju ett par LTS kablage någon dag när jag hade lite att göra 2005 och jag måste säga att man behöver upp i rätt grova EKK kablar innan de blir styvare än EKKX med 40st ledare, så man bygger inte LTS kablagen för att få en lätthanterlig kabel iaf. :)

Nej, det är två enligt mitt ringa förmenande pyramidalt knasiga kablar att använda mellan slutsteg och högtalare. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-11 23:20

Morello skrev:Nja, kabelimpedans har ju ingenting att göra med det faktum att EKK är entrådig. Rekommendationen av EKK brukar följas av diverse hänvisningar till "tvärimpedansmodulation" i flertrådig kabel.

Ja, IÖ:s rekommendation av EKK bygger delvis på att de är enkardeliga - det är alla hans "rekommenderade" kablar (eller snarare lösningsförlag). Men korskopplad EKK 4*2,5mm2 är främst tänkt för att hålla nere resistans och induktans på längre kablar. För medellånga kablar "rekommenderas" 2*2,5 mm2 (eller var det 2*1,5 mm2?) och för korta snuttar EKUA med ledarna isärdragna för att få upp induktansen. Meningen är att man med olika kombinationer skall kunna nå liknande resistans och induktans (nästan) oavsett kabellängd. Varför just 4-ledaren från Biltema verkar ha blivit synonymt med IÖ:s rekommendation vet jag inte - alla kan ju inte ha lika långa högtalarkablar. Men den är ju billig och lagom opraktisk så där får den ju åtminstone lite pluspoäng för att vara "underground". Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-11 23:31

Morello skrev:
Lazyworm skrev:

Nej, det är två enligt mitt ringa förmenande pyramidalt knasiga kablar att använda mellan slutsteg och högtalare. :P

Vad har du så pyramidalt mycket emot en kabel som EKKX som du knappt känner till. Bara nyfiken. Du får förstås ha pyramidalt mycket emot vad du vill, för mig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-12 00:37

Jag mindes just den här tråden som jag startade 2004 om just det ni diskuterar. Jag tror den håller fortfarande.

viewtopic.php?p=44319#p44319
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-12 00:51

DQ-20 skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.

...fast samma tänkesätt kan ju användas på shaktistenar, kabellyftare och grönritade CD-skivor. Alltså, det är nog bättre att gå i terapi, så att man kan sluta oroa sig för såna där tokigheter. Tror man på tomtar så blir det inte bättre av att bli vän med tomtarna, för då börjar man snart oroa sig för trollen. Det är inte tomtarna och trollen det är fel på, utan att man tror på dem. Och det är märkligt att ingen har lyckats visa att den där modulationen kan höras, det är väl 20 år sedan som Ingvar väckte misstanken.

Annars tycker jag att hela idén med att använda en så mekaniskt styv kabel som EKK är befängd. Förutom att det blir svårt att städa så riskerar man att bryta av kontakterna på förstärkare och högtalare.

Det enda sympatiska med EKK-febern är att kabeln iaf inte kostar så himla mycket pengar, det finns betydligt dyrare saker att snöa in på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-12 08:38

Den stannar bra på plats när den spikats fast.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-12 08:44

DQ-20 skrev:
Morello skrev:Hörbarheten av "tvärimpedansmodulation" kan man ifrågasätta - jag ser mer de enkardeliga kablarna som ett sätt att slippa fundera på det.

/DQ-20

Tag på en foliehatt också, så slipper du fundera på effekten av strålning på huvudet. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-12 09:04

Nattlorden skrev:Den stannar bra på plats när den spikats fast.

... i parketten?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi