Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
( Digitalkabel däremot.... )
Jag håller med, men området är för lite utforskat för att åtminstone jag ska avfärda det. Filter är en möjlighet som du säger och jag tippar att olika apparater fugerar som filter både mot kabeltok och andra apparaters egenskaper. Man hör alltså kombinationen och inte bara enstaka enheters egenskaper. Det kan vara förklaringen till varför vissa anser att det är stor skillnad på olika kablar. Det kanske finns skillnad med just deras setup, utöver placebo då förstås som troligen är den största felkällan. Men visst finns det skillnad på olika kablar rent elektriskt och då framför allt i MHz området. Jag vill alltså inte hävda att jag har rätt i sak men jag letar efter mätbara förklaringar till det som normalt brukar avfärdas som inbillning. Om inte annat för att kunna konstatera att det var bara inbillning, hela kabelköret. Men då undrar jag om inte alla EKK-ägare borde byta kabel för så kul är den ju inte att baxa med, om allt ändå låter lika.
LTS-kabeln borde då vara en rimlig ersättare.
Japp, förutsatt att man avslutar den med konjugatlänken som också beskrivs. Simulerar väldigt fint. Även EKK bör avslutas med en konjugatlänk för att hålla missanpassningen pga för hög impedans i skinnet.