Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav MichaelG » 2016-08-13 22:27

Rydberg skrev:Det är ju inte top of the line men inte heller de billigaste. Båda låter helt ok men upp till nivån till mina separata delar har de ganska långt kvar.

Jag har haft en instegsreceiver från Onkyo. Den användes som fullförstärkare och lät inget vidare. Redan vid måttlig volym lät den påtagligt ansträngd, platt och komprimerande. Jag har en mellanklass Yamahareceiver (RX-V765) en bättre Denonreceiver (X4000) och har haft en halvvärsting till Onkyoreceiver (tx-nr1007). Jag har använt samtliga som förförstärkare till mina huvudhögtalare och som fullförstärkare till surroundhögtalarna. Så egentligen är det som förförstärkare jag har en klar uppfattning om dem. Yamahan lät fint och trevligt, men saknade litet finess. Denonen och Onkyon lät bra i Pure directläget (eller vad det kan ha hetat) men ljudet degraderades litet när jag lämnade Pure direct för att exempelvis använda delningsfiltrena till subbasen.

Det stora lyftet med min nuvarande Yamahareceiver (A3030 som var Yamahas värsting för några år sedan och till stora delar är samma apparat som nuvarande 3060) är att den låter utmärkt som förförstärkare i Pure direct, men inte lider av någon för mig hörbar degradering när jag använde delningsfilter, eller den inbyggda PEQ:n. Totalt sett helt enkelt en bättre apparat än mina tidigare.

Innan min första Yamahareceiver RX-V765 hade jag ett separat tvåkanalsförsteg (Harmony Design). Vid direkta jämförelser dem emellan, saknade Yamahan som sagt litet finess, men lät på det stora hela väldigt trevligt. Subjektivt sett är klivet minst lika stort upp med min nuvarande receiver (A3030) som klivet var ner från tvåkanalaren.

Hur de skulle stå sig som fullförstärkare har jag egentligen ingen aning om. Däremot tillåter jag mig dra slutsatsen att åtminstone Yamaha och Onky har bättre ljudkvalitet hos sina större receivrar jämfört med sina små och mellanstora.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 23:36

Jag är i alla fall nöjd med ljudet hos RX-A2050 som var den näst biffigaste den gångna säsongen, nu ersatt av RX-A2060. Och nöjd med det nedsatta utförsäljningspriset. Den nya modellen kostar 18.000Kr vilket i alla fall är en hel del mer pengar. RX-A3060 kostar 25.000Kr, det är över min psykiska gräns.

Ett gott omen som jag redan uppskattar är att den låter likadant på låg nivå som när man drar på, den är alltså hörbart linjär, riktig bra för nattlyssning faktiskt för den mejslar ut detaljer i alla register fint även då. Och den rättade till det största felet med min förra förstärkare, den aningen boomiga basen som nu är ersatt av en helt fast bas. Också nöjd med att det nu är streaming som är designat som den primära ljudkällan i tänket, för så är det. Jag tvivlar på att jag hade kunnat göra ett bättre val för den budgeten, trots att jag bara använder en bråkdel av alla funktioner(för filmtittande i vardagsrummet duger en betydligt enklare Sony-receiver hur bra som helst, jag är inte Cineast) :)
Senast redigerad av xeizo 2016-08-13 23:54, redigerad totalt 1 gång.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-13 23:43

Tack för era tyckande om era recievers.
Dock är det en del pengar. 18 eller 25 k för en processor egentligen. Skulle vara kul att få kunskap om skillnaden mellan dessa och halva beloppet sett till ljudkvaliteten. Hoppas någon orkar dra i detta :)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-08-13 23:49

Morello skrev:Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.

Hur länge skulle du behöva ha den?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-14 00:04

PickePock skrev:Tack för era tyckande om era recievers.
Dock är det en del pengar. 18 eller 25 k för en processor egentligen. Skulle vara kul att få kunskap om skillnaden mellan dessa och halva beloppet sett till ljudkvaliteten. Hoppas någon orkar dra i detta :)

Det är nog ingen jätteskillnad i processordelen, förutom antalet kanaler till förfogande, även om en hel del komponenter förmodligen är ersatta med billigare "likvärdiga".

Största skillnaden är i slutstegsdelen, det som naturligt kostar mest med stor trafo osv, som på de båda största i Yamahas serie ungefär motsvarar en integrerad förstärkare eller ett rent slutsteg i samma prisklass sett till effekt. Ser man det så, så får man processordelen gratis, men det beror mest på att separata förstärkare blivit väldigt dyra och inte så prisvärda.

Ett annat alternativ är att köpa Vintage, då får man mycket mer för pengarna, men man får kanske inte alltid tag i exakt det man vill ha och man kan råka ut för att behöva restaurera för dyra pengar. Avancerade streamingmöjligheter finns bara på helt nya apparater.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-14 07:35

Jag och en kompis gjorde ett jämförande lyssningstest förra sommaren som var rätt intressant. Hade tänkt köpa en hemmabioreceiver som komplement till den dåvarande uppsättningen för att kunna köra 7.1 samt få tillgång till Airplay, Spotify Connect, ARC från TV:n och FM-radio smidigt. Tanken var att låta receivern driva bakhögtalarna och sen koppla in den på en av ingångarna till försteget (Signature 1.0) och ha ett "fast läge" på volymratten när det skulle spelas flerkabal.

Hittade då ett par år gammal äldre Yamaha-receiver till fyndpris (skyltex RX-V775 för 3 000:-) och slog till. Väl hemma kopplade jag och kompisen in Yamahan från PRE OUT till en ingång på försteget, matade Yamahan via HDMI från en Oppo BDP-95, och analogt ut från Oppon gick in i en annan ingång. Kunde nu med volymratten på Yamahan ställa in samma nivå som den analoga ut. Lyssningen gjordes alltså mellan:

Ingång CD: Oppo BDP 95 analogt ut --> Signature 1.0 --> slutsteg & högtalare

Ingång AUX: Oppo BDP 95 HDMI ut --> Yamaha RX-V775 (DAC + Försteg analogt ut PRE OUT) --> Signature 1.0 --> slutsteg & högtalare

Försteget Signature 1.0 sköter växlingen mellan ingångar helt sömlöst, och vi kunde nu jämföra "CD" med "AUX". Ingen skillnad! Körde väl ett tiotal låtar och växlade av i sweetspot kontra sitta med örat mot ena högtalaren (den av oss som satt vid försteget och växlade ingång) men ingen hörde någon som helst skillnad; det var som att musiken bara fortsatte spela obehindrat. Receivern var i läge Pure Direct. I läget Straight kunde vi höra en viss påverkan i basen, men receivern kom ju direkt från butiken och jag såg ju sen när jag gick igenom inställningarn att dom varit inne och pillat där. Kör i dag Pure Direct när det ska lyssnas i 2-kanal.

Sen vart det ändå ett byte av receiver i samma veva eftersom ett annat Yamaha-skyltex i samma butik gnagde på mig. En RX-A1030 i deras finare Aventage-serie förhandlades ner till 4 000:- och en kollega köpte den provlyssnade RX-V775 för samma 3 000:- som jag hade gett en vecka tidigare. Men det återstår ju faktiskt, om man ska vara kinkig, att höra om den finare RX-A1030 är lika "ohörbar" som den enklare RX-V775... :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-14 09:11

Imtressant story, Conan, det bekräftar ungefär den bild jag fått av att plöja en massa forum. Det ser ut som att inte många hittar något speciellt att kritisera på just Yamahas receivrar, och är det kritik så har det inte med ljudkvaliteten att göra. Vissa tycker inte om att Yamaha inte använder Audyssey, men å andra sedan föredrar en del YPAO, så där är det jämnt skägg imho. Och en del behöver högre effekt, men då är det bara att hänga på fler slutsteg.

Ser man på kommentarer från folk som uppger sig för att vara branschfolk så verkar Yamaha ha lägst felfrekvens av alla, och det är heller inga kina-maskiner. Dom är byggda i Malaysia :P

Tänker man på det ljudingenjörsmässigt så har film de mest högupplösta formaten idag, och en receiver är byggd för att hantera flera kanaler simultant och flera olika typer av högtalare, film innehåller också högre peaknivåer i form av explosioner mm än annat programmaterial. Det kräver en viss nivå på konstruktionen för att över huvud taget fungera. En konstruktör av 2-kanal kan vara latare, om hen vill.

Det var ett riktigt bra pris du lyckades få där, jag förstår att du slog till, även om det inte går att höra någon skillnad mot den enklare serien så är byggkvaliteten såpass mycket högre att det är värt en del i feelgood :)

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-14 10:34

@Conan, @xeizo

Vi måste mäta, detta är faktiskt Faktiskt.se. Vi kan inte bara lita på vad folk tycker. Fattar ni väl? :P
Vad skall vi med Morello till annars? :mrgreen:

Men seriöst:
Självklart har jag genom åren testat också och jag skall erkänna att jag i "Pure Direct" - läget haft svårt att skilja på olika hyfsat moderna maskiner.
Ibland tror jag man vill höra skillnad bara för att. Svårt. Därför vore det kalas med en mätning som kan konstatera att Yamaha är bättre än Denon.
För det är väl vad denna tråd handlar om så vi får en ny standard här på Faktiskt :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-14 11:43

blixten_no1 skrev:
Morello skrev:Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.

Hur länge skulle du behöva ha den?

En kväll
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:57

Kan ta med Denon 3312 när jag kommer hem till dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-21 19:58

Ahrmmm... hej.... eeeehh... jag trillade dit lite och beställde en PRE25 Remote från Holographic Audio... :oops:

Jag vet, jag vet... hade det egentligen bra med min Yamaha RX-A1030 som "försteg" även för 2-kanal och jag och kompisen hade ju lyssnat & allt och det var inte skillnad när den (eller den enklare RX-V775) var i signalvägen, så jag borde ju sitta nöjd & glad. Men nu hade jag ju redan 2st HA-apparater i anläggningen (Ear One och RIAA Two) och det skulle ju bli en snygg "stapel" där... och man kunde ju skicka tillbaka den om man inte vart nöjd...

Den dök upp i fredags, in med den i systemet med Oppon och vinylriggen in på analoga ingångar tillsammans med pre out från Yamman (beställde PRE 25:an med en prick på förstärkning 1,0 X så att ljudet ut från receivern är precis som förut).

Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Sitter bara förundrad över vad som kan vara sån skillnad; placebo visst...kanske... nåt i signalvägen trots "pure direct" på receivern eller kan det vara förmågan att driva slutsteget & kablaget (den grejen testade vi faktiskt inte vid vår lyssning eftersom den gick tillbaka in i dåvarande försteg). Ja ja, skitsamma... jag har fått ett avsevärt bättre ljud just nu och orkar jag gräva vidare i vad skillnaden består av så får det bli en senare historia. Just nu måste jag bara få lyssna vidare! :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-21 22:22

Conan skrev:Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Sitter bara förundrad över vad som kan vara sån skillnad; placebo visst...kanske... nåt i signalvägen trots "pure direct" på receivern eller kan det vara förmågan att driva slutsteget & kablaget (den grejen testade vi faktiskt inte vid vår lyssning eftersom den gick tillbaka in i dåvarande försteg). Ja ja, skitsamma... jag har fått ett avsevärt bättre ljud just nu och orkar jag gräva vidare i vad skillnaden består av så får det bli en senare historia. Just nu måste jag bara få lyssna vidare! :D

Jaha, alltså precis det jag skrev till dig för nån vecka sedan! ;) Kul att du fått bättre återgivning där hemma! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 06:14

Rydberg skrev:Jaha, alltså precis det jag skrev till dig för nån vecka sedan!

:) Jo... men det är fortfarande lite skumt att det skulle vara sån skillnad. Kan det som sagt vara drivförmågan som är den största boven i dramat?

Rydberg skrev:Kul att du fått bättre återgivning där hemma!

Det viktigaste och roligaste såklart. Våndades en del inför beställningen av PRE25 eftersom den ju i princip var "onödig" ljudmässigt men det fick jag ju käka upp. Var ska detta sluta; är det läge att lägga en beställning på shaktistenar och kvantumrenare också..? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 06:33

Samma ögonöppnare som mig alltså... :lol:

Det slutade med att jag köpte Ino cr80es delningsfilter :roll:
Där gjorde jag inte några nogrannare jämnförelser och kan inte svära på att jag hörde någon större skillnad mot cr80s.
Men bättre slutsteg blev det också, trots att ej effekten var den centrala och nog fan är det skillnad där så det står härliga till ! 8O

Helt otroligt och min värld vändes lite upp och ner både av försteget och slutsteget...
filtret är väll redan så oerhört bra i signatur version att es ej kan vara nämnvärt bättre, men känns bra i alla fall ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-22 07:11

Conan skrev:Ahrmmm... hej.... eeeehh... jag trillade dit lite och beställde en PRE25 Remote från Holographic Audio... :oops:

Jag vet, jag vet... hade det egentligen bra med min Yamaha RX-A1030 som "försteg" även för 2-kanal och jag och kompisen hade ju lyssnat & allt och det var inte skillnad när den (eller den enklare RX-V775) var i signalvägen, så jag borde ju sitta nöjd & glad. Men nu hade jag ju redan 2st HA-apparater i anläggningen (Ear One och RIAA Two) och det skulle ju bli en snygg "stapel" där... och man kunde ju skicka tillbaka den om man inte vart nöjd...

Den dök upp i fredags, in med den i systemet med Oppon och vinylriggen in på analoga ingångar tillsammans med pre out från Yamman (beställde PRE 25:an med en prick på förstärkning 1,0 X så att ljudet ut från receivern är precis som förut).

Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Kul att höra. :D
Hur upplever du ljudbilden, 3D-perspektiv? Några förbättringar där?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-22 09:06

Rydberg skrev:
Conan skrev:Ehhhh... ljudet ja... mmmm... det var ju lite skillnad det där... 8O Gör gärna en pudel här om min receivers förträfflighet som "tvåkanalsförsteg" för det var rätt fascinerande att höra alla skivor som på nytt. Klarare, mer detaljer, mer utsträckning både uppåt & nedåt. Det är möjligt att Yamman är prisvärd och tillräckligt bra i många fall, men mot PRE25 hade den inget att hämta (i min setup vill säga).

Jaha, alltså precis det jag skrev till dig för nån vecka sedan! ;) Kul att du fått bättre återgivning där hemma! :)

Min uppfattning också då det gällt min gamla Denon 4308. Har alltid kört 2-kanalskällor till mitt försteg efter 4308:an sen jag köpte det. Bytte dock Denonen till en Marantz 7010 pga för lite ingångar och den låter väsentligt bättre än min gamla Denon och dessutom har överlägsen bildbehandling. Så pass bra att min nyvunna erfarenhet säger mig äldre biorecievers är verkligen inte bra ens som biorecievers.

/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 10:43

Kul att Holographic-grejorna verkar göra sitt jobb!

Jag har inte möjlighet att jämföra med dom, min jämförelse var ju med en 16 år gammal Sony 2-kanalare och där är Yamaha bättre på allt. Störst skillnad i basen som Yamaha gör riktigt bra, jag kör med en liten sub eftersom jag har grejorna i ett litet rum och subben är delad vid 40Hz den spelar alltså ingen musik utan återger bara sånt som inte högtalarna klarar längst ner. Jag har kört tonsvep på högtalarna och dom hänger med i nivå till ca 35Hz och vid 30Hz har nivån minskat rejält så delat vid 40Hz blir det lagom imho.

Största fördelen med RX-A2050 är enligt mig att den faktiskt inte låter speciellt bättre i "pure direct", det aktiva digitala försteget låter egentligen lika bra och då får man tillgång till en mängd digitala finesser som inte är fel. Tex High-res uppsamplingen till 24/192 låter trevligt tom när man spelar FM-radio från en extern tuner.

Jag är fullt medveten om att en receiver vilken den vara månde inte är sista ordet i ultimat upplösning, den här hobbyn går att driva nästan hur långt som helst, men:

1. Hög uteffekt för pengarna, slipper köpa slutsteg som ändå kostar lika mycket. 2x180W kontinuerligt med låg dist är inte billigt i någon form.
2. Basåtergivningen är verkligen riktigt bra, basgångar är hur lätta som helst att följa och inget boomar. Den sk "slag i bröstet basen" i midbasen hörs tom på låg nivå, aldrig varit med om förut utan det har alltid låtit tamare.
3. Stereobilden är löjligt fast, inget fladdrar någonstans i ljudbilden.
4. Diskanten är också riktigt bra, men inte så att man reagerar som med bas/mellanregister, utan mer att om lyssnar nogrannt så är verkligen allt tingel-tangel och swisch i låten på plats och man kan zooma in med hörseln på varje liten diskanteffekt den är där och exakt återgiven. Med andra ord I mina öron ofärgad och naturlig diskant med låg dist som inte är överdriven någonting.
5. Överlag återges allt med låg dist, man kan med öronen skala av lager på lager i en låt och alla detaljer finns där, alla stämmor, alla instrument och allt hörs tydligt.
6. Jag älskar streaming-funktionerna, Spotify och Plex tex har aldrig varit smidigare att använda som musikuppspelare.
7. Mest chockad är jag över att phono-steget faktiskt är bra, finns inget att anmärka på hur vinyl låter, det låter ungefär likadant som alla andra källor plus eventuellt knaster från skivan. Nivån behövde trimmas, tur då att det här är en maskin där nivån på alla ingångar går att ställa manuellt, +6dB på Phono så blev den i nivå med övriga källor.

Så, visst finns det bättre grejor därute, men jag är mest ute efter att kunna höra allt som finns i en mix ofärgat och rent och det fixar Yamahan, renare bas har jag aldrig hört hemma. Som musiklyssnarverktyg högsta betyg enligt mig, annan utrustning kan möjligen höja nivån över verktyg till något annat men jag är nöjd med att hammaren är hel och slår hårt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 17:10

Oavsett vilket så kommer du ju inte undan att ha en hemmabioreceiver för biobruk, och att göra en bypass för stereolyssning är inte helt trivialt som jag uppfattat det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 17:12

Det är trivialt - man ser till att micropellen ställer volymen på 0dB då den specifika ingången väljs. Den möjligheten har jag i min förstegsprototyp som jag kör emd just nu.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-22 17:16

Morello skrev:Det är trivialt - man ser till att micropellen ställer volymen på 0dB då den specifika ingången väljs. Den möjligheten har jag i min förstegsprototyp som jag kör emd just nu.

Vad är en micropelle?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 17:56

Nattlorden skrev:Oavsett vilket så kommer du ju inte undan att ha en hemmabioreceiver för biobruk, och att göra en bypass för stereolyssning är inte helt trivialt som jag uppfattat det...

Om man kör "Pure direct" släcks allt det digitala ner, inklusive display, så det är "genomkopplat". Fördelen är ju som sagt att det låter ungefär lika bra även när det digitala ÄR igång, bra digitalkretsar.

Hemmabion kör jag i ett annat rum, med en annan receiver(Sony), så det är inget problem. Jag har ingen 4k TV ännu så jag behöver inte senaste receivern för det, film är heller ingen prio för mig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-22 17:57

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Det är trivialt - man ser till att micropellen ställer volymen på 0dB då den specifika ingången väljs. Den möjligheten har jag i min förstegsprototyp som jag kör emd just nu.

Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-22 18:19

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Aj f-n, skulle gissat på kattunge jag.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 18:28

Eller en dator del ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 19:52

sprudel skrev:Hur upplever du ljudbilden, 3D-perspektiv? Några förbättringar där?

Njae... inte jättemycket. Möjligen att det är "ett ½ kliv framåt" för alla ljud. Reagerade på nån låt att det var ljud långt utanför högtalarna (tror det var nåt blipp-blopp med Yello) som jag inte kommer ihåg att det lät tidigare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 19:58

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Vad är en micropelle?

Mikrokontroller

Vad säger man riktig svenska?
Heter det inte mikroprocessor?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 20:00

Nattlorden skrev:Oavsett vilket så kommer du ju inte undan att ha en hemmabioreceiver för biobruk, och att göra en bypass för stereolyssning är inte helt trivialt som jag uppfattat det...

Yamahan är kvar för biobruk (& allt annat: Spotify Connect, Airplay, ARC från TV:n, FM-radio) och "bypass" på PRE25 är i form av en markering på fronten för förstärkning 1,0X. Pricken på volymratten mot pricken på fronten och PRE25 är i "bypass".

Pre out från Yamman är inkopplad på ingång "5" i andra ändan av lägena för CD & Vinyl på ingångarna "1" & "2" för att minska risken att jag drar igång en CD med volymen på "bypass" för då blir det ett jäkla liv. 8O

Tror det kommer att funka bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:02

Conan skrev:

Yamahan är kvar för biobruk (& allt annat: Spotify Connect, Airplay, ARC från TV:n, FM-radio) och "bypass" på PRE25 är i form av en markering på fronten för förstärkning 1,0X. Pricken på volymratten mot pricken på fronten och PRE25 är i "bypass".

Pre out från Yamman är inkopplad på ingång "5" i andra ändan av lägena för CD & Vinyl på ingångarna "1" & "2" för att minska risken att jag drar igång en CD med volymen på "bypass" för då blir det ett jäkla liv. 8O

Exakt som jag har gjort, så långt från varandra som bara möjligt, så att man ska hinna inse sitt misstag och avbryta innan det drabbar en :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 20:12

DVD-ai skrev:
Conan skrev:

Exakt som jag har gjort, så långt från varandra som bara möjligt, så att man ska hinna inse sitt misstag och avbryta innan det drabbar en :mrgreen:

Ingen fru får komma i närheten av knapparna, eller? :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:30

Jag har en tendens att hålla potentiella fruar på så pass behörigt avstånd så dom alls slipper blir det, och därmed har ej än någon fru haft förmånen att pilla på min stereo. :roll: :lol: :|

Men en dag så ska säkerligen en fru få pilla på den, men frun kommer inte undan att lära sig handhavandet väl !
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi