Rydberg skrev:Det är ju inte top of the line men inte heller de billigaste. Båda låter helt ok men upp till nivån till mina separata delar har de ganska långt kvar.
Jag har haft en instegsreceiver från Onkyo. Den användes som fullförstärkare och lät inget vidare. Redan vid måttlig volym lät den påtagligt ansträngd, platt och komprimerande. Jag har en mellanklass Yamahareceiver (RX-V765) en bättre Denonreceiver (X4000) och har haft en halvvärsting till Onkyoreceiver (tx-nr1007). Jag har använt samtliga som förförstärkare till mina huvudhögtalare och som fullförstärkare till surroundhögtalarna. Så egentligen är det som förförstärkare jag har en klar uppfattning om dem. Yamahan lät fint och trevligt, men saknade litet finess. Denonen och Onkyon lät bra i Pure directläget (eller vad det kan ha hetat) men ljudet degraderades litet när jag lämnade Pure direct för att exempelvis använda delningsfiltrena till subbasen.
Det stora lyftet med min nuvarande Yamahareceiver (A3030 som var Yamahas värsting för några år sedan och till stora delar är samma apparat som nuvarande 3060) är att den låter utmärkt som förförstärkare i Pure direct, men inte lider av någon för mig hörbar degradering när jag använde delningsfilter, eller den inbyggda PEQ:n. Totalt sett helt enkelt en bättre apparat än mina tidigare.
Innan min första Yamahareceiver RX-V765 hade jag ett separat tvåkanalsförsteg (Harmony Design). Vid direkta jämförelser dem emellan, saknade Yamahan som sagt litet finess, men lät på det stora hela väldigt trevligt. Subjektivt sett är klivet minst lika stort upp med min nuvarande receiver (A3030) som klivet var ner från tvåkanalaren.
Hur de skulle stå sig som fullförstärkare har jag egentligen ingen aning om. Däremot tillåter jag mig dra slutsatsen att åtminstone Yamaha och Onky har bättre ljudkvalitet hos sina större receivrar jämfört med sina små och mellanstora.