Så, varför skulle det ge en känsla av förminskat rum om de lägsta moderna, där det är långt frekvensmässigt emellan dem, åtgärdas med att flera basar spelar emot varandra och mer eller mindre effektivt jämnar till toppar och dippar i frekvenskurvan? (Visst, modfrekvenserna får inte (samma)stöd längre.)
Jag har mina subbar uppställda i stort sett enligt Harmans förslag och det har jämnat till frekvenskurvan. Det som gör att jag tycker rummet låter större än det är, är mer fronthögtalarnas uppställning mot lyssningsplats och diverse ”fix” som gör att i REW mätbara tidiga reflektioner har dämpats rejält. De första starkare reflektionerna kommer först vid ca 28 ms. Det motsvarar ca 2x4,8 m = 9,6 m extra gångväg jämfört med direktljudet och det är det definitivt inte mellan högtalare och sidoväggar / tak, så rummet upplevs därför ljudmässigt som större än det är.
Före "fix". Reflektionerna vid ca 1 och knappa 7 ms var från närliggande och motstående sidovägg om jag minns rätt, mätt med en fronthögtalare spelande.

Efter "fix", med samma fronthögtalare spelande

Efter den första starkare reflektionen, som för mig i alla fall upplevelsemässigt säger att: "där var det en vägg", klingar ljudet ut ganska jämnt fallande.