Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Varför är det ont om riktigt starka effektförstärkare?

Inläggav Harryup » 2016-11-12 11:28

sprudel skrev:Har ni roligt?

Tycker faktiskt frågan om kombinationseffekter som inte testas alls men på något vis tas för givet att de inte existerar som intressant.
Du har ju själv erfarenhet av att slutsteg inte alltid låter som man tror under dina tester. Och du har ju också hört skillnaden på att det låter bättre om man lägger till ett bra försteg. Detta är ju frågor som tassar mellan subjektiva och objektiva frågor och svar. Personligen har jag inte sett något bevis för att kombinationseffekter är testade och utredda, ändå tas det för givet att de är närmast obefintliga.
Personligen så ser jag inget vetenskapligt att dra sådana slutsatser.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-12 11:32

boom skrev:
Harryup skrev:Finns det ens någonsin testat att ett försteg och ett slutsteg som båda anses ha testats med icke hörbar påverkan ger fortfarande icke hörbar påverkan kopplade tillsammans? Och gäller det alla kombinationer av de hittills funna som ger ohörbar påverkan? Och ger en moddad 208 precis samma ljudkaraktär som en moddad Bryston med valfria högtalare? Finns väl folk som gått ifrån 208 till andra "godkända" slutsteg och funnit att det låter annorlunda i vart fall.

/Harryup

Vad är godkända slutsteg! Det finns hörbar skillnad i mellan 208 och ett icke Godkänt steg.

Nu skrev jag "godkända" och inte godkända. Jag är övertygad om att du förstår skillnaden då diskussionen i tråden även berör F/E.
Dessutom så använder ju du själv ordet godkänt i nästa mening.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-11-12 12:00

Harryup skrev:
boom skrev:
Harryup skrev:Finns det ens någonsin testat att ett försteg och ett slutsteg som båda anses ha testats med icke hörbar påverkan ger fortfarande icke hörbar påverkan kopplade tillsammans? Och gäller det alla kombinationer av de hittills funna som ger ohörbar påverkan? Och ger en moddad 208 precis samma ljudkaraktär som en moddad Bryston med valfria högtalare? Finns väl folk som gått ifrån 208 till andra "godkända" slutsteg och funnit att det låter annorlunda i vart fall.

/Harryup

Vad är godkända slutsteg! Det finns hörbar skillnad i mellan 208 och ett icke Godkänt steg.

Nu skrev jag "godkända" och inte godkända. Jag är övertygad om att du förstår skillnaden då diskussionen i tråden även berör F/E.
Dessutom så använder ju du själv ordet godkänt i nästa mening.

Godkända `= flera Godkänt = ental

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-12 13:01

Harryup skrev:
sprudel skrev:Har ni roligt?

Tycker faktiskt frågan om kombinationseffekter som inte testas alls men på något vis tas för givet att de inte existerar som intressant.
Du har ju själv erfarenhet av att slutsteg inte alltid låter som man tror under dina tester. Och du har ju också hört skillnaden på att det låter bättre om man lägger till ett bra försteg. Detta är ju frågor som tassar mellan subjektiva och objektiva frågor och svar. Personligen har jag inte sett något bevis för att kombinationseffekter är testade och utredda, ändå tas det för givet att de är närmast obefintliga.
Personligen så ser jag inget vetenskapligt att dra sådana slutsatser.

mvh/Harryup

Tänker mer att diskussionen inte är direkt ny, och att ingen kommer att lyckas övertyga någon med annan åsikt.
För mig är det uppenbart att slutsteg "låter olika" i olika kombinationer av högtalare och rum, men att skillnaderna inte är gigantiska mellan olika slutsteg av god kvalitet. De små skillnaderna värderar vi olika, beroende på en massa omständigheter.
Försteg ger större skillnader.
En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.
Har man åsikten att det inte finns några skillnader så kan ju ha vilket "mög" som helst. Man kan ju inte höra skillnad utan får förlita sig på vad andra hört! Inte särskilt konsekvent agerande, men i paritet med den generalla tendensen i dagens samhälle att offentligt ge uttryck för en åsikt som anses "pk" enligt i rådande kontext men agera tvärtom är det ju inte förvånande alls.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-11-12 14:33

Sprudel, håller med i allt. Och varför börja med något nytt om man kan älta något gammalt? Det är ju ändå faktiskt :D

mvh/Harryup

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-11-12 15:18

sprudel skrev:..men i paritet med den generalla tendensen i dagens samhälle att offentligt ge uttryck för en åsikt som anses "pk" enligt i rådande kontext..

Ja, och ovanstående är en trend som blivit otroligt störande, inte minst bland kändiselit och andra offentliga personer.
Plocka billiga poäng verkar vara i ropet, eller slå in öppna dörrar där man redan innan vet att man får stöd av en majoritet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-12 15:32

sprudel skrev:En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.

Nu blandar du nog ihop saker och ting här.... De som har högt förtroende för F/E och kör på RG62 eller CT100 vet mycket väl att olika slutsteg normalt sett hörs skillnad på. Och att kablar man hör skillnad på aldrig är till det bättre. Att det finns andra som påstår man inte hör skillnad på saker - blanda inte ihop det med LTS/FE....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-12 16:14

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:En annan kul observation är ju att bland dem som hävdar att det inte går att skilja olika slutsteg eller kablar åt i blindtester finns det personer som enbart köper prylar som har hög status i F/E-tester, och enbart har RG 62 eller CT100.

Nu blandar du nog ihop saker och ting här.... De som har högt förtroende för F/E och kör på RG62 eller CT100 vet mycket väl att olika slutsteg normalt sett hörs skillnad på. Och att kablar man hör skillnad på aldrig är till det bättre. Att det finns andra som påstår man inte hör skillnad på saker - blanda inte ihop det med LTS/FE....

Nope! Jag påstår att det finns de som samtidigt hör till båda dessa kategorier. Hade varit som du skriver hade jag inte påstått det jag gör.
Fundera lite på vad du skriver nör du säger att kablar man hör skillnad på aldrig är till det bättre. Den bör du nog formulera om. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-12 16:17

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:

Nope! Jag påstår att det finns de som samtidigt hör till båda dessa kategorier. Hade varit som du skriver hade jag inte påstått det jag gör.

Precis vem som förstått vad F/E är påstår vad du påstår? F/E om något påvisar ju att nästan alla förstärkare går att höra påverka ifrån....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-11-12 16:20

Guess who! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-12 16:21

sprudel skrev:Guess who! :D

Inte intresserad av trams. Antar att du inte vet, utan bara höftar när du kommer med ett sådant svar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-12 19:49

Kanonbra! :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-11-12 20:09

Använder de kablar,
ser inga i videon...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-12 20:25

ChristianAndersson skrev:Använder de kablar,
ser inga i videon...

De kör bluetooth.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-11-13 00:55

Har man åsikten att det inte finns några skillnader så kan ju ha vilket "mög" som helst. Man kan ju inte höra skillnad utan får förlita sig på vad andra hört! Inte särskilt konsekvent agerande, men i paritet med den generalla tendensen i dagens samhälle att offentligt ge uttryck för en åsikt som anses "pk" enligt i rådande kontext men agera tvärtom är det ju inte förvånande alls.

Vad är svårt att förstå?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-11-13 16:23

Nattlorden skrev:

Inte intresserad av trams. Antar att du inte vet, utan bara höftar när du kommer med ett sådant svar.
/plus 400000 tramsinlägg*

*Autocerrect: Avd. reality check

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-11-13 18:18

Givetvis. Rock 'n' roll, mina Damer och herrar. Max Headroom ger er The Guess Who - Humpty's Blues.

https://www.youtube.com/watch?v=cfDfXW-CcQQ

Riktig musik, för riktigt folk!

När det gäller trådens underbara ämne, varför så ont om class H eller vad det kallas, när man har minst 2 olika spänningar till utgången som ju finns i NAD 208 (om jag har förstått rätt) och PA-världen. Är det på grund av allt snobberi inom HiFi att man skall kunna ligga med "full effekt" hela dagen och inte bara en sekund eller 2?
Flera, NAD och Proton bland andra, har ju jobba med "dynamisk effekt" och dimensionerat så att man kan skrämma ut mycker mer effekt korta perioder. Jäkla bra lösning tycker jag. Kostnadseffektivt.

Edit: Ser nu att Peter S postat en The Guess Who video redan. Inte förvånande i sig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi