Den förklaringen ligger i att förstå fysiken.
Du har fått den många gånger, men vi kan köra ett varv till:
- - -
Med en mjuk fot gör man sig av med det problem du beskriver - ju mjukare fot desto mindre modulerade krafter utsätts underlaget för.
Jag vet inte om jag talar över huvudet på dig nu, och det är alltid svårt att veta var man skall lägga sig med avseende på att utgå ifrån att den man talar med har vissa grundkunskaper, man för gissa.
Så jag gissar att du förstår begrepp som massa fjädringskontant, resonansfrekvens och dämpning. Jag kan ha fel, men i så fall så är det bara att säga till så kan jag förklara begreppen.
- - -
Den kraft som högtalaren utsätter underlaget för beror på högtalarens rörelser och den fjädringskonstant som foten har. I liten grad även på om underlaget rör sig, men för nu är det överkurs. När du trots allt som skrivit inte förstår sammanhangen och varför underlaget saknar principiell betydelse för frågan om vad som är en objektivt sett bättre fot, så känns det vettigt att inte komplicera förklaringen i onödan. Bortser även just nu ifrån att rörelser sker i flera dimensioner, eftersom det är en oviktig fråga för att nå grundförståelse. Minns denna brasklapp!
Så - använder man en god fot så blir underlagets rörelse (per just nu föreslagen definition) minimal, så låt oss ha den utgångspunkten (minimal rörelse). De verkliga rörelserna i underlaget återkommer jag till.
- - -
Då blir det så att om högtalaren rör sig 0,01 mm t-t (vilket den gör om den är frisvävande, om kabinettet väger 1000 gånger mera än membranet, och om membranet rör sig 1 cm t-t) så kommer kraften som förs till ett golv (just nu förmodat stillastående, det är alltså ansatsen) att bli 0,00001*k N.
Så om fjädringskonstanten är 10 000 000 N/m så blir kraften 100 N. Om k är 10 000 N/m så blir det 0,1 N.
Så om foten är 1000 gånger mjukare (1/1000 k) så blir kraften för en given högtalarrörelse 1/1000.
Inga konstigheter så långt, kan det verka.
Men i verkligheten så är ju inte högtalarens rörelse given från membranrörelsen, eftersom den bara är det i det massakontrollerade området (tillräckligt långt ovanför resonansfrekvensen). Sätter man högtalaren på spikfötter (eller någon annan typ av hård fot) så kommer högtalaren (kabinettet) att kunna sättas i resonans, eftersom resonansfrekvensen trycks upp i audioområdet. Q-värden med spikfötter är inte sällan 10-20. En rejäl stämgaffel alltså.

Med resonans så växer rörelsen och därmed även kraften till underlaget, och de 10 N blir 100-200 N... Förvisso bara vid resonansfrekvensen, men det är illa nog. Och det är alltså denna kraft som kommer att sätta fart på underlaget.

Är golvet mjukt så ger det efter, och även kraften sjunker, men OAVSETT hur mjukt golvet är så blir summan av golvet och foten aldrig lika mjuk som den blir med mjuka fötter.
- - -
Och då säger du att man måste ta hänsyn till underlaget? Du säger(/antyder) till och med att de som säger att mjuka fötter är bra inte förstått att man måste det. Men vem är det inte inte förstått egentligen?
Jag vill nog påstå att det är du.
Med hårda fötter spelar underlaget en roll (det hoppas jag alla förstår) - det låter definitivt olika på olika underlag när man använder spikfötter. Men det gör inte att någon av dem är ursprungstroget. Det låter olika färgat. Ofärgat finns inte med som alternativ.
En mjukfot däremot eftersträvar en så hög frikopplingsgrad från underlaget som möjligt. Idealet (ouppnåeligt förvisso) är att högtalaren svävar utan någon förbindning med underlaget alls. Det betyder att underlaget inte spelar roll.
Med en verklig mjukfot så är inte högtalaren helt frikopplad från underlaget, men dess rörelser är i varje fall massakontrollerade i hela audioområdet = beteendet är resonansfritt. Underlagets betydelse är mycket liten.
- - -
Så det absurda i det du skriver är att det du åberopar ju bara gäller för bruk av spikfötter och andra styva eller högdämpande fötter. När man använder mjuka fötter så spelar defacto underlaget mindre roll, eftersom underlaget inte exiteras! Det motsatta gäller förstås också - rörelser i underlaget skakar inte högtalare.
Så igen - fysiken talar sitt väldigt tydliga språk, vare sig du tror på det och förstår det, eller inte.
Det finns INGET underlag som gör att hårda fötter gör ett bättre jobb, men med hårda fötter så spelar underlaget stor roll.
De får det att låta olika - eftersom färgningen som de hårda fötterna skapar, får sin karaktär av underlaget!
- - -
Och igen - det jag talar om är de objektiva egenskaperna, jag talar om ursprungstrohet. Jag säger inte att ingen kan tycka om att lyssna på effekterna från att ställa högtalare på golv via t ex spikfötter. Att vissa kan gilla det är inte konstigare än att folk kan gilla kompressorer, reverb, equalizers...
Men i en diskussion om mjuka kontra hårda fötter måste man skilja mellan objektivt och subjektivt.
Och i det här fallet så skrev du: "Att välja fötter efter andra omständigheter än en lokal test är inget jag rekommenderar nån".
Jag måste protestera över sådana påståenden. Den som är intresserad av att skaffa sig en objektivt så bra återgivning som möjligt bör snarare avrådas att göra "en lokal test", som inte säger någonting alls om återgivningens kvalitet.
Värsta fallet är väl om man börjar välja på subjektiva grunder när man skaffar en kontrollyssning i en studio. ALLA de färgningar man "väljer in" i anläggningen - om man gör val baserat på vad man tycker låter bra - leder till att just dessa kvaliteter kommer att saknas på alla inspelningar som göra i studion...
Och var går gränsen för vad man skall testa?
Om man tycker att det är vettigt att testa om man gillar spikfötter upplevelsemässigt, varför inte testa om man gillar att ha ett reverb permanent inkopplat också?
Den som tolkar det jag skriver som att det är fel att ha ett reverb inkopplat i stereon därhemma förstår inte det jag skriver. Jag säger inte att det är varken rätt eller fel. Jag säger att det är LIKA rätt (eller lika fel) att välja spikfötter på grund av att man gillar den färgning de ger, som att välja att ha ett reverb inkopplat för att man gillar DEN färgningen.
Och jag säger att det kan finnas de som faktiskt har objektiva önskemål, och som därför inte behöver testa saker som man (på fysikaliska grunder) färgar. Man vet ju att man inte vill ha sådant i kedjan. Det är då inte längre en fråga om "om du inte testat så vet du inte om du gillar det". Man kan ju ogilla saker av andra skäl att att de låter dåligt.
Så jag rekommenderar alla som struntar i ursprungstrohet att testa inte bara spikfötter utan ALLA saker som man har tid och lust att testa! Även reverb och andra processorlådor.
Den som vill ha en så ursprungstrogen lyssning som möjligt rekommenderar jag istället att INTE slösa tid på att testa en massa självklart färgande saker, om man inte testar för att man är nyfiken vill säga. Att man inte vill ha spikfotsfärgning betyder ju inte att man behöver vara ointresserad av hur sådan kan låta.

- - -
Kort sagt - jag tycker inte man skall tappa bort att objektiva önskemål kan finnas. Man kan faktiskt veta vad man inte är intresserad av - utan att ha testat det själv, på
kunskapsgrunder.
Det gäller inte bara spikfötter utan också säg Heroin.
Ingen av dem intresserar mig så värst, samma skäl i båda fallen - gillar verkligheten som den är. Samtidigt vet jag att i varje fall den senare kan ge en fantastisk upplevelse. Men också en sorts förminskning av verkligheten. Jag gillar att få ta del av saker oförminskade, därför föredrar jag mjuka fötter.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).