Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Återges musiken i en bra anläggning som det var tänkt?

Inläggav shifts » 2018-01-06 10:21

Svante skrev:
shifts skrev:Svante: Ja, det där var väl ett bra exempel på vad jag skrev precis. Fast även om ljudet var mer balanserat och bättre centrerat i andra klippet, lät det illa av någon snålkodning. Så kan inte riktigt säga att något av klippen lät särskilt bra med avseende på ljudet. ;)

Jag tänkte mest på framförandena faktiskt. Jag upplever att den första har betydligt mer nerv än den andra som låter lite mer studio och som att hon inte har lika roligt.

Men andra jag har pratat med om just detta klipp håller inte med mig så jag tyckte att det var intressant att fråga här.

Jag trodde jag höll med dig om just detta, det var i alla fall vad jag försökte uttrycka i mitt svar till videon. Håller helt med om att nerven finns där på livespelningen, men saknas på den något stressiga studioinspelningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2018-01-06 10:51

music4ever skrev:
dali skrev:Du missade tydligen att jag skrev "givet att (kända) lurar användes vid framställningen av musiken".

Menar du att de ska göra inspelning för hörlurar? Som inte kommer fungera med vanliga högtalare?

Oavsett hur man mixar/mastrar musiken så kommer man aldrig att kunna återskapa musiken "som det var tänkt" i alla lyssningsmiljöer.

Om målet är att slutanvändaren ska kunna återskapa musiken "som det var tänkt" bör hörlurar vara det mest realistiska alternativet. Om man vet att musiken framställts med/för Sennheiser HD650, då kan en slutanvändare återskapa musiken så nära som möjligt genom att lyssna på den i likadana lurar.

Man eliminerar då de faktorer som gör återskapande omöjligt efter en normal mixning/mastring, dvs okända högtalare, okänd rumsakustik, okänd lyssningsposition etc.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-06 14:56

dali skrev:
music4ever skrev:
dali skrev:Du missade tydligen att jag skrev "givet att (kända) lurar användes vid framställningen av musiken".

Menar du att de ska göra inspelning för hörlurar? Som inte kommer fungera med vanliga högtalare?

Oavsett hur man mixar/mastrar musiken så kommer man aldrig att kunna återskapa musiken "som det var tänkt" i alla lyssningsmiljöer.

Om målet är att slutanvändaren ska kunna återskapa musiken "som det var tänkt" bör hörlurar vara det mest realistiska alternativet. Om man vet att musiken framställts med/för Sennheiser HD650, då kan en slutanvändare återskapa musiken så nära som möjligt genom att lyssna på den i likadana lurar.

Man eliminerar då de faktorer som gör återskapande omöjligt efter en normal mixning/mastring, dvs okända högtalare, okänd rumsakustik, okänd lyssningsposition etc.

Hörlurar är bland det sämsta man kan använda för återskapa musiken. Hör du inte hur ljudbilden fullständigt kollapsar i hörlurar? Hur ljudet "är i huvudet" istället för något som är "på en scen"?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-06 15:10

hcl skrev:
Rille skrev:...
Det är tyvärr så att en övervägande mängd studios och hempulare sitter och mixar med små monitorsystem och/eller Yamaha NS1000 och endast kontrollerar att inget är riktigt fel i sitt större monitorsystem, OM ett sådant finns i studion.. Detta innebär att producenterna inte vet hur det låter ur en bättre eller ofärgande anläggning (om nu det finns) utan de sitter och gissar mer eller mindre bra (oftast mycket mindre bra). Hur vanligt är det då kan man fråga sig. Mycket vanligt, mycket vanligare än man tror eller kan förklara på ett rationellt vis då det för mig verkligen tyder på avsaknad av begåvning eller kunskap i det man sysslar med. Varför låter popmusiken av idag som den gör tror ni? (jag menar då komprimerat, limiterat, distat, jobbigt, oinspirerade och likriktat).
...
Jag råkade sitta på pendeln mitt emot några unga ljudteknikstuderande i Stockholm. Studenterna talade nästan uteslutande om vika hörlurar som var bäst och vilken kompressor som de använde för att få ett så starkt resultat som möjligt. Jag kunde inte hålla mig för att bryta in med några frågor om varför de använde hörlurar att jobba med. De svarade att det är så ungdomen lyssnar i dag, i lurar, och kompresor behövs för att lyssnarna inte skulle störas av ljud utifrån tex tunnelbanan eller trafiken när man går på stan. Så det är den nya referensen, att låta så högt som möjligt i små lurar som är kopplade till telefonen.
...
Antag att någon sitter med något sämre högtalare men det som spelas i dom är verkligen välavvägt bra inspelat och mixat, då låter det inte så illa i dom lite sämre högtalarna utan bara så illa som högtalarna faktiskt är.
...
Med bra högtalare och en skiva som är mixad under god monitorlyssning så blir resultatet inte sämre än bra till fantastiskt bra.

De musiker jag träffat är måna om hur det låter men så verkar det ju inte var rent generellt. Jag tror att det är branchens fel som fokuserar mer på snabba cash än konsten och det vackra musikaliska uttrycken en artist borde få utrymme för. Ja sen är det såklart monitorlyssningen och kunskapsnivån om stereosystemet och vår mänskliga hörsel som saknas hos producenter och ljudtekniker, samt de stora musikbolagens totala avsaknad av intresse att ge ut något kvalitativt som håller längre än några veckor i skivhyllan på varuhusen.
Så för att svara igen så kommer man närmre ursprungsiden och händelsen med en bra anläggning.

Jag håller med om det mesta du skriver och tror stt de flesta musiker är måna om hur deras alster låter, men p.g.a. en skev referens (att det skall låta starkt nog och låta som MP3 även då man spelar upp WAV med bra monitorlyssning), ja då blir det lätt just skevt. De flesta seriösa studios satsar mycket på akustikåtgärder och god monitorutrustning, men artisterna har dock sällan vettig utrustning själva. Den nu rådande trenden att artisterna själva skall driva hela processen inkl. inspelning och mixning tycker jag dock är olycklig då det krävs mycket erfarenhet att välja rätt utrustning, bra övriga förutsättningar etc för att komma till ett verkligt bra resultat. Med en bra låt, bra framförd kommer man förvisso långt, men med stor erfarenhet av inspelningsprocess, god utrustning, bra låtmaterial och musiker så kan det bli mycket bättre.

Kloka ord.
Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:

1. Högtalarna var bra uppställda. Avståndet måste vara korrekt mellan lyssnare och talare samt mellan högtalarna. Vi har ju stereosystemfelet som kan maskeras rätt bra med en bra uppställning och lyssningsposition.

2. Man spelar på en anläggning som kan återge bas korrekt och med rejäl nivå. De flesta högtalare har alldeles för lite djupbas tycker jag. I verkligheten på rockkonserter eller med klassisk musik med kontrabasar eller orglar så går basen DJUPT och starkt. En kontrabas som spelar starkt känns i ryggmärgen.

Fixar man detta tror jag många skivor även dåligt producerade kan låta hjälpligt bra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-06 15:21

mx skrev:
Bill50x skrev:Om man inte har exakt samma utrustning hemma som i studion kommer man aldrig veta hur det var tänkt. Tyvärr är det inte ens så enkelt, för i studion mixar man dels efter hur man tror att lyssnaren vill ha det och dels efter vilken anläggning/lyssningsutrustning man tror att lyssnaren har. Värsta scenariot är väl att mixa efter att två tonåringar delar på varsin öronsnäcka från den enes mobil för att lyssna på senaste låten...

/ B

Aha, vad uppnår man med så transparent anläggning och lyssningsrum då? Man återger det som finns på skivan förstår jag, men det kanske inte alls låter bra eller är tänkt att det ska låta så med andra ord?

På gammal hårdrock saknas det ofta bas. Jag brukar därför skruva upp basen när jag lyssnar på sådan musik. Då tycker jag att det låter jättebra. Men vet att andra föredrar det tunna och basfattiga eftersom det är så det ska vara enligt inspelningen.

Jag tror att om anläggningen och rummet optimeras till att spela så bra det bara går på goda inspelningar typ stockfish records så låter mycket annan högkomprimerad eller basfattig musik mindre bra. Det är kanske litet frågan om hur man själv vill att det ska låta. Vill man njuta av all musik och allting ska låta hyfsat bra så innebär det kanske att man måste kompromissa lite med inställningarna vilket gör att jättebra inspelningar kanske låter sämre .

För lite bas på rockskivor är inge kul.

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2018-01-06 17:13

music4ever skrev:Hörlurar är bland det sämsta man kan använda för återskapa musiken. Hör du inte hur ljudbilden fullständigt kollapsar i hörlurar? Hur ljudet "är i huvudet" istället för något som är "på en scen"?

Vi pratar om olika saker. Om hörlurar användes vid mixning/mastring så kan slutanvändaren komma väldigt nära det som artisten hörde/godkände genom att använda samma lurar när de lyssnar på musiken.

Om hörlurar kan reproducera en "ljudbild" eller en fiktiv "scen" är en annan fråga. Använder man binaural teknik så lär det blir bättre med hörlurar än högtalare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-01-06 17:27

hifikg skrev:
FBK skrev:Har hört en artist låta helt magiskt live, för att sedan på CD med samma låtar låta katastrofalt dåligt. Blev helt :( när jag hörde hur illa musiken vad på platta.

Jag tycker ofta att det är tvärtom också. Att de ger sig ut på vägarna med dålig PA o spelar i lokaler som passar bättre för thailändsk boxning än musikåtergivning. Då blir det inte heller bra. Senast jag lyssnade på Zelmani live önskade jag mig hem till lyssningsfåtöljen t ex.

Här var det tvärtom dvs. varken "dålig PA" eller "lokal" utan det var uppenbart en superdåligt studio jobb som gjorts med skivan. Och det är det allt för ofta dvs. dåliga inspelningsjobb.
På tal om lokal så lät det grymt, men sambon och kören kände sig inte hemma då det var långt ifrån deras vanliga kör-sjungningar i kyrkor. Det lät helt annorlunda i deras öron och jag förklarade att för publiken så var detta nog det bästa de gjort ljudmässigt. På tal om musiken så är det inte min typ av musik, men jag blev helt paff av framförandet och ljudet så jag slängde mig över skivan, och där det tog det tvärstopp :roll:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-06 19:24

dali skrev:
music4ever skrev:Hörlurar är bland det sämsta man kan använda för återskapa musiken. Hör du inte hur ljudbilden fullständigt kollapsar i hörlurar? Hur ljudet "är i huvudet" istället för något som är "på en scen"?

Vi pratar om olika saker. Om hörlurar användes vid mixning/mastring så kan slutanvändaren komma väldigt nära det som artisten hörde/godkände genom att använda samma lurar när de lyssnar på musiken.

Om hörlurar kan reproducera en "ljudbild" eller en fiktiv "scen" är en annan fråga. Använder man binaural teknik så lär det blir bättre med hörlurar än högtalare.

För det första, hörlurar skiljer sig åt REJÄLT. Kanske mer än vanliga högtalare (titta på tidigare LTS test). Så sålänge du inte hävdar att alla skall använda exakt samma hörlurar, och de ska kunna anpassas till varje sorts huvud, så lär inte detta hjälpa något. Och igen, helt värdelöst sätt att lyssna på musik, enligt mig. Har du ljudet i huvudet när du ser ett band live?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-06 19:58

Jag tror vi i olika lyssningssituationer kan ha lite olika grader av förmåga att lyssna förbi dåliga PA/olämpliga lokaler etc. När man bara har musiken ljudande via en återgivningsapparatur utan synintryck och annat runt omkring blir det i mellan den/de framförande och mig som lyssnare ibland ett alltför stort steg. Jag störs ibland av att känna obehag, kommer på mig själv med att tänka: "kunde de inte manipulerat denna inspelning mindre". Tonala balanser kan ofta rättas till (med eq) men överdrivna dynamiska ihoptryckningar kan man inte göra något åt. En del riktigt gamla inspelningar kan trots påtagliga brister i ljudåtergivningen beröra väldeliga som när Jussi Björling sjunger "Adelaide" på en 30-talsinspelning endast ackompanjerad av en flygel. Synd att de senare 50-talsinspelningarna med symfoniorkester sällan "får plats" på mediet, det distar våldsamt om "Till Havs" och "O Helga Natt".
Senast redigerad av RogerGustavsson 2018-01-06 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-01-06 20:02

En bra film kan jag bli helt uppslukad av även om det är på ett flygplan, i sängen tittandes på en iPad eller på en 28" CRT via en gammal VHS. Detsamma gäller musik.

Jag har nog väldigt lätt att se förbi ljudet och bilden.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-06 20:26

mx skrev:En bra film kan jag bli helt uppslukad av även om det är på ett flygplan, i sängen tittandes på en iPad eller på en 28" CRT via en gammal VHS. Detsamma gäller musik.

Grattis!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2018-01-06 21:10

music4ever skrev:
dali skrev:Vi pratar om olika saker. Om hörlurar användes vid mixning/mastring så kan slutanvändaren komma väldigt nära det som artisten hörde/godkände genom att använda samma lurar när de lyssnar på musiken.

För det första, hörlurar skiljer sig åt REJÄLT. Kanske mer än vanliga högtalare (titta på tidigare LTS test). Så sålänge du inte hävdar att alla skall använda exakt samma hörlurar, och de ska kunna anpassas till varje sorts huvud, så lär inte detta hjälpa något.

Det är uppenbart att du inte läser det jag skriver, då är det ingen mening att försöka diskutera. Klart slut.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-06 22:33

mx skrev:En bra film kan jag bli helt uppslukad av även om det är på ett flygplan, i sängen tittandes på en iPad eller på en 28" CRT via en gammal VHS. Detsamma gäller musik.

Medhåll. Det ska vara riktigt dåligt för att jag ska sluta titta/lyssna av det skälet, men det händer och jag önskar att jag oftare kunde sluta titta mitt i en dålig film, men jag vill ju veta hur det går! Hade en gång en liten bärbar färg-TV, har den nog än i någon låda, med 1,5" skärm kanske. Lyckades jag ratta in en någorlunda stabil kanal på den så glömde jag rätt fort att bilden var så liten och sögs in i handlingen.

Aversionen, som ibland framskymtar, mot att lyssna i hörlurar förstår jag inte alls. Där jag sitter oftast, när jag inte är i lyssningsrummet, har jag ingen högtalare (förutom den inbyggda i datorn då) utan lyssnar normal med HD 650, ofta drivna av en liten rörförstärkare, ibland direkt från datorn. Det ger mig nästan lika stora behållning som att lyssna på jättehörlurarna ESL 63. Största nackdelen är att öronen blir varma efter en tid. Att ljudbilden följer med när jag vrider på huvudet reagerar jag inte alls på. Dit näsan pekar, där är orkestern, vokalisten eller saxofonisten, inget konstigt med det. Ibland upptäcker jag inslag i musiken som jag inte noterat vid högtalarlyssning.

På liknande sätt anpassar jag mig ganska snabbt till nya ljudanläggningar och lyssningsrum. Det tar sällan lång tid innan jag helt lyssnar på musiken och glömmer att jag sitter framför en Philips Jet Set i äkta plast eller en MBL-rigg för två komma åttiosex miljoner kronor.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-01-06 23:16

RogerGustavsson skrev:Jag tror vi i olika lyssningssituationer kan ha lite olika grader av förmåga att lyssna förbi dåliga PA/olämpliga lokaler etc. När man bara har musiken ljudande via en återgivningsapparatur utan synintryck och annat runt omkring blir det i mellan den/de framförande och mig som lyssnare ibland ett alltför stort steg. Jag störs ibland av att känna obehag, kommer på mig själv med att tänka: "kunde de inte manipulerat denna inspelning mindre". Tonala balanser kan ofta rättas till (med eq) men överdrivna dynamiska ihoptryckningar kan man inte göra något åt. En del riktigt gamla inspelningar kan trots påtagliga brister i ljudåtergivningen beröra väldeliga som när Jussi Björling sjunger "Adelaide" på en 30-talsinspelning endast ackompanjerad av en flygel. Synd att de senare 50-talsinspelningarna med symfoniorkester sällan "får plats" på mediet, det distar våldsamt om "Till Havs" och "O Helga Natt".

Jag tycker det för ofta klagas (skylls) över dåliga PA, har hört flera som låter bra så jag misstänker att det sitter en del gamla gubbar klagar för PA har alltid varit något dåligt i en del ögon eller har jag haft tur att komma på tillställningar där de har bra PA. Ps, har även hört dåliga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-06 23:38

shifts skrev:
Svante skrev:
shifts skrev:Svante: Ja, det där var väl ett bra exempel på vad jag skrev precis. Fast även om ljudet var mer balanserat och bättre centrerat i andra klippet, lät det illa av någon snålkodning. Så kan inte riktigt säga att något av klippen lät särskilt bra med avseende på ljudet. ;)

Jag tänkte mest på framförandena faktiskt. Jag upplever att den första har betydligt mer nerv än den andra som låter lite mer studio och som att hon inte har lika roligt.

Men andra jag har pratat med om just detta klipp håller inte med mig så jag tyckte att det var intressant att fråga här.

Jag trodde jag höll med dig om just detta, det var i alla fall vad jag försökte uttrycka i mitt svar till videon. Håller helt med om att nerven finns där på livespelningen, men saknas på den något stressiga studioinspelningen.

Ah, så bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-07 00:13

FBK skrev:Jag tycker det för ofta klagas (skylls) över dåliga PA, har hört flera som låter bra så jag misstänker att det sitter en del gamla gubbar klagar för PA har alltid varit något dåligt i en del ögon eller har jag haft tur att komma på tillställningar där de har bra PA. Ps, har även hört dåliga.

PA är ju en kombination av flera faktorer. Rummet (lokalen) och mixningen ska väl inte glömmas bort? Finns lika många klåpare där som i andra led av musikprodukktionen.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-07 02:40

dali skrev:Det är uppenbart att du inte läser det jag skriver, då är det ingen mening att försöka diskutera. Klart slut.

Jag trodde inte någon skulle på allvar framföra en så absurd ide.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-01-07 04:01

music4ever skrev:
dali skrev:Det är uppenbart att du inte läser det jag skriver, då är det ingen mening att försöka diskutera. Klart slut.

Låt säga att 90 % av de artister som du diggar skulle säga att deras musik återges med fullt godkänt resultat via ett par Sennheiser HD650. Skulle du anse att de har fel då? Jag tror nämligen inte att det behövs högtalare för att en artist skall anse att musiken återges såsom artisten tänkt sig. Att ljudet blir bättre via bra uppspelning med högtalare är en annan dimension som har mer med ljud att göra än med musik. Frågeställningen är musik och när musiken återges som det var tänkt, med tonvikt på musiken.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-07 10:39

petersteindl skrev:
music4ever skrev:

Låt säga att 90 % av de artister som du diggar skulle säga att deras musik återges med fullt godkänt resultat via ett par Sennheiser HD650. Skulle du anse att de har fel då? Jag tror nämligen inte att det behövs högtalare för att en artist skall anse att musiken återges såsom artisten tänkt sig. Att ljudet blir bättre via bra uppspelning med högtalare är en annan dimension som har mer med ljud att göra än med musik. Frågeställningen är musik och när musiken återges som det var tänkt, med tonvikt på musiken.

Med vänlig hälsning
Peter

Men om vi t.ex. ska återge en symfoniorkester som det var tänkt så bör det rimligen finnas en koppling till inspelningstillfället i konsertsalen. Det kan du i normalfallet inte åstadkomma med hörlurar. Uppspelning i lurar liknar ingen musikuppspelning av verkliga musiker med verkliga instrument i den verkliga världen. Men visst står det en producent/ljudtekniker fritt att verkligen avse att lyssning i hörlurar är det sättet man ska avnjuta musiken och då är det ju lurar som gäller om det ska vara som det var tänkt, men det är nog undantag.

Sen kan man ju anse att musiken kommer fram tillräckligt bra (eller bättre kanske ur nån aspekt) ändå i lurar, men "som det var tänkt" är det inte.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-07 10:44

hifikg skrev:Aversionen, som ibland framskymtar, mot att lyssna i hörlurar förstår jag inte alls. Där jag sitter oftast, när jag inte är i lyssningsrummet, har jag ingen högtalare (förutom den inbyggda i datorn då) utan lyssnar normal med HD 650, ofta drivna av en liten rörförstärkare, ibland direkt från datorn. Det ger mig nästan lika stora behållning som att lyssna på jättehörlurarna ESL 63. Största nackdelen är att öronen blir varma efter en tid. Att ljudbilden följer med när jag vrider på huvudet reagerar jag inte alls på. Dit näsan pekar, där är orkestern, vokalisten eller saxofonisten, inget konstigt med det. Ibland upptäcker jag inslag i musiken som jag inte noterat vid högtalarlyssning.

Aversion & aversion... jag har inte nåt emot att lyssna i hörlurar. I vissa situationer är det en förutsättning att överhuvudtaget kunna lyssna på musik, och behållningen av musiken kan vara hur stor som helst. Men hörlurslyssning är väldigt begränsad i aspekten att kunna återge (eller ge illusionen att återge) en verklige musikalisk händelse.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-07 12:28

Lurlyssning används då och då för monitorlyssning "på fältet". Då handlar det inte så mycket om att göra en slutmix som att lyssna efter om en mikplacering är bra. Det är dock ganska svårt att göra så mycket mer eftersom lurar förvränger ljudet ganska mycket, tonkurvan är typiskt mycket sämre än den är med vettiga högtalare. Vi ondgör oss ibland över NS10 här, men för lurar är den storleksordningen på fel snarare typisk. Men man kan ha nytta av lurlyssning ändå, om man bara klarar av att "tänka baklänges" genom lurens egenskaper.

Jag har hört någon ljudtekniker säga att lurlyssning tillsammans med headtracking och korsmatning från surroundljud faktiskt skulle kunna gå att använda vid surroundinspelningar också. Vid fältinspelningar skulle man annars vara hänvisad till att ha en OB-buss med surroundljud, och det har ju inte alla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-07 12:35

Är likadan.

Men vill ändå skilja mellan fel och fel. Fel som gör ont i öronen är jag inte så tolerant mot. De gör att man måste spela supersvagt, och det kan drabba illa. Gäller både musik och film. Har sett ett antal fantastiska filmer, som föll platt då jag såd dem igen på någons TV med usel ljudåtergivning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-07 13:16

Conan skrev:
petersteindl skrev:Låt säga att 90 % av de artister som du diggar skulle säga att deras musik återges med fullt godkänt resultat via ett par Sennheiser HD650. Skulle du anse att de har fel då? Jag tror nämligen inte att det behövs högtalare för att en artist skall anse att musiken återges såsom artisten tänkt sig. Att ljudet blir bättre via bra uppspelning med högtalare är en annan dimension som har mer med ljud att göra än med musik. Frågeställningen är musik och när musiken återges som det var tänkt, med tonvikt på musiken.

Med vänlig hälsning
Peter

Men om vi t.ex. ska återge en symfoniorkester som det var tänkt så bör det rimligen finnas en koppling till inspelningstillfället i konsertsalen. Det kan du i normalfallet inte åstadkomma med hörlurar. Uppspelning i lurar liknar ingen musikuppspelning av verkliga musiker med verkliga instrument i den verkliga världen. Men visst står det en producent/ljudtekniker fritt att verkligen avse att lyssning i hörlurar är det sättet man ska avnjuta musiken och då är det ju lurar som gäller om det ska vara som det var tänkt, men det är nog undantag.

Sen kan man ju anse att musiken kommer fram tillräckligt bra (eller bättre kanske ur nån aspekt) ändå i lurar, men "som det var tänkt" är det inte.

Nu har jag läst hela tråden men har fortfarande inte förstått vem "det" är och hur hen tänkte. :?
"Det" är jag nog inte ensam om med tanke på flera sidospår som oftast slutar med en stoppbock. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-07 13:59

Tangband skrev:Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:

1. Högtalarna var bra uppställda. Avståndet måste vara korrekt mellan lyssnare och talare samt mellan högtalarna. Vi har ju stereosystemfelet som kan maskeras rätt bra med en bra uppställning och lyssningsposition.

2. Man spelar på en anläggning som kan återge bas korrekt och med rejäl nivå. De flesta högtalare har alldeles för lite djupbas tycker jag. I verkligheten på rockkonserter eller med klassisk musik med kontrabasar eller orglar så går basen DJUPT och starkt. En kontrabas som spelar starkt känns i ryggmärgen.

Fixar man detta tror jag många skivor även dåligt producerade kan låta hjälpligt bra.

Det var intressanta synpunkter! Hur skulle högtalarplaceringen kunna motverka oljud som är resultat av tokmastering, det vill säga orenheter till följd av limitering/klippning och grava klangfel? Att kunna återge bas med korrekt och rejäl nivå hjälper heller inte om basen är 10 dB för högt mixad, vilket inte är ovanligt. Det blir pannkaka av det ändå eftersom frekvensåtergivningen tippar så katastrofalt. En kontrabas behöver för övrigt ofta hjälp - elektriskt eller akustiskt genom hörnplacering alternativt genom att dubbleras - för att höras alls (något tillspetsat). En korrekt och kapabel anläggning är ändå det minst dåliga. Med en dålig anläggning är risken stor att man får ytterligare fel ovanpå produktionsfelen. Det finns ingen genväg utan produktionerna måste generellt bli bättre om de ska vara riktigt njutbara. Annars får vi fortsätta att lyssna på klockradiostyrka - eller avstå och i stället lyssna på andra, mer välljudande produktioner.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-07 14:36

Tangband skrev: Man spelar på en anläggning som kan återge bas korrekt och med rejäl nivå. De flesta högtalare har alldeles för lite djupbas tycker jag. I verkligheten på rockkonserter eller med klassisk musik med kontrabasar eller orglar så går basen DJUPT och starkt. En kontrabas som spelar starkt känns i ryggmärgen.

Då uppfattar vi möjligen verkligheten olika. Kontrabasar i en symfoniorkester spelar i regel inte så djupt att det känns i ryggmärgen. Nu förstår jag att det är det du eftersträvar med den bashöjda frekvensgång du visat. Orgel kan låta så att man mera känner än hör lågbasen men i stora kyrkor blir det inte så extremt mycket tryck. Min svärmor har en ungdomsbekant som fram till pensionen spelat på en av de mera kända orglarna i Tyskland och vi har givetvis varit där och fått egen demo.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-07 14:55

Tangband skrev:
Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:

1. Dynamik som förloras medelst kompression i masteringledet har ingenting med uppställning av högtalare etc att skaffa - absolut ingenting. Givetvis kan man inte återskapa dynamiken med någon typ av högtalaruppställning.

2. En öppen E-sträng på en kontrabas är typiskt 42 Hz, vilket i alla fall en oktav över undre gränsfrekvens för en högtalare som spelar hela registret med bravur.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 15:08

Morello skrev:
Tangband skrev:

1. Dynamik som förloras medelst kompression i masteringledet har ingenting med uppställning av högtalare etc att skaffa - absolut ingenting. Givetvis kan man inte återskapa dynamiken med någon typ av högtalaruppställning.

2. En öppen E-sträng på en kontrabas är typiskt 42 Hz, vilket i alla fall en oktav över undre gränsfrekvens för en högtalare som spelar hela registret med bravur.

Jag skrev inget om dynamik ! Jag skrev : "Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:"

......

Visst är det jättetråkigt med all vansinneskompression men om de två punkter jag beskrev åtminstone är optimerat så mycket man kan, så låter allting bättre även på skit-skivor.

Det finns förövrigt förvånansvärt få högtalare i butiker som PÅ RIKTIGT kan spela ens 42 hz med starkt ljudstyrka, tyvärr.
Senast redigerad av Tangband 2018-01-07 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 15:12

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev: Man spelar på en anläggning som kan återge bas korrekt och med rejäl nivå. De flesta högtalare har alldeles för lite djupbas tycker jag. I verkligheten på rockkonserter eller med klassisk musik med kontrabasar eller orglar så går basen DJUPT och starkt. En kontrabas som spelar starkt känns i ryggmärgen.

Då uppfattar vi möjligen verkligheten olika. Kontrabasar i en symfoniorkester spelar i regel inte så djupt att det känns i ryggmärgen. Nu förstår jag att det är det du eftersträvar med den bashöjda frekvensgång du visat. Orgel kan låta så att man mera känner än hör lågbasen men i stora kyrkor blir det inte så extremt mycket tryck. Min svärmor har en ungdomsbekant som fram till pensionen spelat på en av de mera kända orglarna i Tyskland och vi har givetvis varit där och fått egen demo.

Var på konsert igår på trettondagen. Symfoniorkestern spelade 118 db i medelstyrka, ( mätte snabbt med appen audiotools med min smartphone ) vi satt 10 meter från den. Kanske skadligt för hörseln ?
Hur många högtalare tror du klarar den ljudstyrkan ned till 20 hz ? Det låter som att du sällan går på konserter .
Senast redigerad av Tangband 2018-01-07 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 15:17

PekkaJohansson skrev:
Tangband skrev:Jag tror även att många skulle på ett bättre sätt kunna stå ut med alla tok-komprimerade inspelningar av goda artister om:

Det var intressanta synpunkter! Hur skulle högtalarplaceringen kunna motverka oljud som är resultat av tokmastering, det vill säga orenheter till följd av limitering/klippning och grava klangfel? Att kunna återge bas med korrekt och rejäl nivå hjälper heller inte om basen är 10 dB för högt mixad, vilket inte är ovanligt. Det blir pannkaka av det ändå eftersom frekvensåtergivningen tippar så katastrofalt. En kontrabas behöver för övrigt ofta hjälp - elektriskt eller akustiskt genom hörnplacering alternativt genom att dubbleras - för att höras alls (något tillspetsat). En korrekt och kapabel anläggning är ändå det minst dåliga. Med en dålig anläggning är risken stor att man får ytterligare fel ovanpå produktionsfelen. Det finns ingen genväg utan produktionerna måste generellt bli bättre om de ska vara riktigt njutbara. Annars får vi fortsätta att lyssna på klockradiostyrka - eller avstå och i stället lyssna på andra, mer välljudande produktioner.

Med vänlig hälsning

Pekka

Håller med dig i det mesta.
Men det gäller ju att kunna stå ut med återgivningen speciellt om musikerna är bra på skivan? Även om skivan är bedrövligt producerad? Eller ska vi sluta lyssna alls ?
Jag ser inte hur noggrannhet i uppställning av grejorna eller användandet av tex baskontroll eller extrabas skulle vara fel ?
Ställer man högtalarna fem meter mellan dem och sitter två meter ifrån så blir det ju stora fel i återgivningen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-07 15:34

Tangband skrev:
Var på konsert igår på trettondagen. Symfoniorkestern spelade 118 db i medelstyrka, ( mätte snabbt med appen audiotools med min smartphone ) vi satt 10 meter från den. Kanske skadligt för hörseln ?
Hur många högtalare tror du klarar den ljudstyrkan ned till 20 hz ? Det låter som att du sällan går på konserter .

Den siffran tror jag inte ett ögonblick på. Pratar vi RMS får du nog backa den minst 30 dB
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi