Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Och det där ska man betala nästan TIO TUSEN DOLLAR för!
hifikg skrev:jonasp skrev:Och det där ska man betala nästan TIO TUSEN DOLLAR för!
Jo, men läs senaste, eller om det var näst senaste numret av H&M så får du klart för dig hur mycket bättre den låter än den för bara hälften så mycket pengar. Den billiga kabeln är emellertid acceptabel, medan guldöronen avråder från att köpa en kabel för bara tiotusen kronor. Du får vad du betalar för. Hävdar de. Fast nu är vi kanske offtopic. Tänkte bara vaska fram bilderna då de saknades.
Svante skrev:Aha, så det var en spole med också, den mindes jag inte. Då är det ju helt tossigt.
Harryup skrev:En lärare på industriell ekonomi kanske hade funnit att kabeln ändå hade stora kvalitéer.
/Harryup
FBK skrev:IngOehman skrev:FBK skrev:LTS versionen av http://www.transparentcable.com/product ... 1&modCAT=1
Vad menar du? Om det hade varit en fråga du ställt så är svaret nej. Just inga tekniska likheter finns.
Varför läser du inte på innan du kommer med sådana där befängdheter? Gör du det så kommer du att märka sådana saker själv, och slippa bli rättad.
Vad är syftet med ditt inlägg?
Vh, iö
Humor IÖ, men jag ser att du som vanligt inte uppskattar den.
Svante skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Återigen plockade jag bort allt som saknar relevans för ämnet. Det blev faktiskt ingenting kvar.
Jag frågar igen: Finns det någon vetenskaplig studie som visar att det föreligger mätbara eller till och med hörbara skillnader mellan entrådig och flertrådig kabel - allt annat lika
Jag tror att svaret är nej, men att du inte kommer att få det svaret av Ingvar.
IngOehman skrev:Kan du inte läsa det som skrivits istället för att fabricera sådant där?
Du har fått svar på frågan på flera ställen. Men du låsas inte om det.
Problemet är dock större än du verkar vilja göra gällande, det är inte bara att visa att det går att höra skillnader, för variablerna är oundvikligt många. Om en föerkardelig kabel i ett blindtest kan skiljas från en enkerdelig, så betyder det inte att man bevisat att flerkardeligheten orsakade problemet. Kabeln kan ju ha haft andra egenskaper som ställde till det.
Vh, iö
IngOehman skrev:Läs artikeln!!!
Vh, iö
paa skrev:Jag tror det är den här som åsyftas:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Flerkarderlighet = distorsion
Vi har alltså kunnat konstatera att en flerkardelig kabel bör vara en olinjär - distorderande - kabel. I de allra flesta fall är denna olinjäritet, jämfört med vanliga fel i musikanläggningar, inte katastrofal (om kabeln är tillräckligt grov). Den hade varit helt harmlös, och knappast ens hörbar, om det inte vore för att den kan bli så stokastisk och förutsägbar. [..]
Därför kan den vara hörbar trots en nivå som kan ligga nedåt -80dB eller t o m ännu lägre.
RogerJoensson skrev:Jag har frågat tidigare, men jag kan fråga en gång till:
Vilken sorts högtalarkabel genererar dist kring -80dB? Vilka förutsättningar krävs för att uppnå denna dist i kabeln?
paa skrev:Jag tror det är den här som åsyftas:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Harryup skrev:Det kan väl omöjligt vara så att endast under musiklyssning skulle detta vara ett problem. Mig veterligen så har jag inte sett några enkardeliga labbkablar, men de kan ju finnas. Så hur kan man mäta dist under -80dB med flerkardeliga kablar? Är problemet bara ”känt” med en viss konstruktion och annars inte med flerkardeligt? Kan det vara nån kombinationseffekt med tillgänglig kabel, förstärkare och last?
Svante skrev:Vad avses med "Att dåliga kvalitetsegenskaper i F/E-test visat sig vara så starkt knutet till flerkardelighet antyder dock att andra eventuella olinjära distorsionsformer hos högtalarkablar isåfall troligen också har mekaniskt ursprung". Vad är det för tester, och gav de verkligen en STARK anknytning till flerkardelighet? Det låter som att det var snorenkelt att höra om en kabel var flerkardelig eller inte. Retoriken är svår i artikeln eftersom det inte redovisas någon grund för påståendena.
Nu är MoLt en populärvetenskaplig tidskrift och inte en refereebedömd vetenskaplig tidskrift, så man kanske får leva med det, men då måste det vägas in i bedömningen av artikelns värde.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Vad avses med "Att dåliga kvalitetsegenskaper i F/E-test visat sig vara så starkt knutet till flerkardelighet antyder dock att andra eventuella olinjära distorsionsformer hos högtalarkablar isåfall troligen också har mekaniskt ursprung". Vad är det för tester, och gav de verkligen en STARK anknytning till flerkardelighet? Det låter som att det var snorenkelt att höra om en kabel var flerkardelig eller inte. Retoriken är svår i artikeln eftersom det inte redovisas någon grund för påståendena.
Nu är MoLt en populärvetenskaplig tidskrift och inte en refereebedömd vetenskaplig tidskrift, så man kanske får leva med det, men då måste det vägas in i bedömningen av artikelns värde.
Nu tycker jag du är lite tråkig. Man har upptäckt något, analyserat det och presenterar sedan resultaten nedkokat i en fysikalisk form. När du väl vet varför det rent fysikaliskt uppstår så har du hur mycket möjligheter till motbevisning som helst - du behöver inte känna till något om originalexperimentet alls. Och det är bara en fördel för motbevisning, för då lär du inte med lika stor sannolikhet springa på samma sekundära anledning till resultatet som originalexperimentet kanske gjorde.
Så som varande fysiker, så förvånar det mig att du är mer nyfiken på originalexperimentet än att välja att testa SLUTSATSEN fristående.
Nattlorden skrev:Man har upptäckt något, analyserat det och presenterar sedan resultaten nedkokat i en fysikalisk form.
Nattlorden skrev:Så som varande fysiker, så förvånar det mig att du är mer nyfiken på originalexperimentet än att välja att testa SLUTSATSEN fristående.
Svante skrev:Jag är till min natur kritiskt granskande. Speciellt i hifisvängen finns det så mycket tossiga påståenden att jag inte sätter igång och gör experiment bara baserat på ett påstående eller en långsökt teori. Jag menar att det är upp till den som har en teori att undersöka och dokumentera den. Eller, förstås, den som är tillräckligt intresserad. Just detta är dessutom, likt många tossigheter i hifisvängen, oerhört svårt att motbevisa. Hur visar man att flerkardelig kabel ALDRIG påverkar ljudet? Det är upp till Ingvar att visa att flerkardeligheten hörs.
Och det är som sagt 20 år sedan och inget mer har publicerats. Är det inte dags att pensionera tanken då?
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Så som varande fysiker, så förvånar det mig att du är mer nyfiken på originalexperimentet än att välja att testa SLUTSATSEN fristående.
Men om man inte kan se hur den påstådda effekten skulle kunna utgöra ett reellt problem, inte har en aning om hur man gör för att få den påstådda effekten så stark att den blir detekterbar vid högtalaren, är det då meningsfullt att ödsla tid på att försöka testa det?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster