rajapruk skrev:Och vad är definitionen av ”lättdrivet”? Är det känslighet vi pratar om?
Det var åtminstone det jag menade.
Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Och vad är definitionen av ”lättdrivet”? Är det känslighet vi pratar om?
PerStromgren skrev:rajapruk skrev:Och vad är definitionen av ”lättdrivet”? Är det känslighet vi pratar om?
Det var åtminstone det jag menade.
PerStromgren skrev:Den här diskussionen lider brist på tekniska förklaringar, som vi ju är bortskämda med här på forumet! Jag anklagar ingen, men efterlyser!
Vad, exakt, är det för skillnad på ljudet från en högtalare som låter starkt med liten tillförd effekt och från sådana som inte gör det? Allt annat lika, förstås, men det är kanske det som är haken...
Eller har de lättdrivna något annat gemensamt som inte har direkt med lättdrivenheten att göra?
Harryup skrev:När jag har upplevt det så har det varit en stor strålande yta ihop med lättdrivet. Inte enbart lättdrivet.
paa skrev:Här finns en originalritning, bara att bygga!
http://www.lansingheritage.org/images/a ... page09.jpg
PerStromgren skrev:Den här diskussionen lider brist på tekniska förklaringar, som vi ju är bortskämda med här på forumet! Jag anklagar ingen, men efterlyser!
Bill50x skrev:Har ni läst denna artikel i HiFi&Musik?
http://www.hifi-musik.se/walk_ladda-hem/nr%2011%202012_Hemma_Hos_34-37.pdf
/ B
Morello skrev:Det blir lite märkligt att argumentera för lättdrivna horn och alla problem det innebär när effekt är hyggligt överkomligt idag. I en biograf på 1940-talet var det annorlunda!
Dessutom är det ytterligt få hornsystem som har tillräcklig känslighet i basregistret.
Tangband skrev:Bill 50x, intressant artikelHeadroom kan man ju få med tre metoder: hög effekt eller högtalare med hög känslighet eller både och.
Crowns effekttabell av vad som krävs enligt dem är ganska talande, den finns här :
https://www.crownaudio.com/en-US/tools/ ... r_required
Som exempel angav jag utnivå 102 db ( inte jättestarkt ) , lyssningsavstånd 4 meter och känslighet på högtalarna på 88 db som är en vanlig siffra för hemmahögtalare.
Tangband skrev:Morello skrev:Det blir lite märkligt att argumentera för lättdrivna horn och alla problem det innebär när effekt är hyggligt överkomligt idag. I en biograf på 1940-talet var det annorlunda!
Dessutom är det ytterligt få hornsystem som har tillräcklig känslighet i basregistret.
Det är sant, det behövs ju enligt crown typ 800 watt till basmoduler om det inte är Bo Hansson- hornHur många har ett sånt hemma ?
Tar man dessutom i beaktning en eventuell vinklad hus-kurva med plus 10 db i basen blir det knappast mindre effekt som krävs.
Finns det över huvud taget några hornsystem för hemmabruk som har rimlig bandbredd, dvs nedåt sådär 20 Hz?
Nu pratar vi inte om platsbyggda horn som ryms i källaren etc.
Tangband skrev:Morello skrev:Det blir lite märkligt att argumentera för lättdrivna horn och alla problem det innebär när effekt är hyggligt överkomligt idag. I en biograf på 1940-talet var det annorlunda!
Det är sant, det behövs ju enligt crown typ 800 watt till basmoduler om det inte är Bo Hansson- horn![]()
Hur många har ett sånt hemma ?
Tar man dessutom i beaktning en eventuell vinklad hus-kurva med plus 10 db i basen blir det knappast mindre effekt som krävs.
jansch skrev:Morello skrev:Finns det över huvud taget några hornsystem för hemmabruk som har rimlig bandbredd, dvs nedåt sådär 20 Hz?
Nu pratar vi inte om platsbyggda horn som ryms i källaren etc.
20Hz (utan att tumma på hornets verkninsgrad i botten) och inte ta direkt hjälp av ett hörn i rummet blir ju en jätteburk! Många kubikmeter....
Tangband skrev:Det är sant, det behövs ju enligt crown typ 800 watt till basmoduler om det inte är Bo Hansson- hornHur många har ett sånt hemma ?
PerStromgren skrev:Max_Headroom skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen: Dom flesta högtalare är för små (för det ljudtryck som önskas). En högtalare MÅSTE ha en viss storlek för ett givet ljudtryck för att det skall bli bra.
Ja, men det är inte tillräckligt!
Ta mina Quad 2912 som exempel, igen. Släpa in ett par Voice of the Theatre och ställ nivån i uppspelningen så att bägge systemen (*host*) spelar inom sina begränsingar (*). Vad kommer vi att höra?
[ Bild ]
[ Bild ]
*) Vi använder alltså inte VOTT:s 25-30 dB större headroom.
JM skrev:PerStromgren skrev:Max_Headroom skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen: Dom flesta högtalare är för små (för det ljudtryck som önskas). En högtalare MÅSTE ha en viss storlek för ett givet ljudtryck för att det skall bli bra.
Ja, men det är inte tillräckligt!
Ta mina Quad 2912 som exempel, igen. Släpa in ett par Voice of the Theatre och ställ nivån i uppspelningen så att bägge systemen (*host*) spelar inom sina begränsingar (*). Vad kommer vi att höra?
[ Bild ]
[ Bild ]
*) Vi använder alltså inte VOTT:s 25-30 dB större headroom.
Som jag ser det utifrån mina Altec A7 och Quad 989 blir ljudet ungefär så här.
Direktljudet från Altec 511b är mycket riktat och kommer påminna om ditt nuvarande direktljud toppat med lite mer distorsion. Du får inget reflexljud från rummets bakre delar pga att hornet i praktiken bara ger direktljud.
A7 lådan radierar ljudet likt en omnipol och kommer ta fram rumsresonanser du inte visste du hade.
Sannolikt försämras din bas, rumsklang, närhetskänsla, stereobild mm.
En dipol är optimalt i ditt rum. En vanlig lådhögtalare i ditt rum kräver massor med utsläckning av reflexer mm men kommar trots detta aldrig i närheten av det ljud du har idag.
Mvh JM
JM skrev:
En dipol är optimalt i ditt rum. En vanlig lådhögtalare i ditt rum kräver massor med utsläckning av reflexer mm men kommar trots detta aldrig i närheten av det ljud du har idag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster