Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Måhända agerade jag bedrägligt när jag sålde det kunden ville ha. Kanske var det därför jag hade en massa nöjda stamkunder, för att jag lurade dom varje gång. Jag trodde i min enfald att det var för att jag respekterade dom som individer.
Flint skrev:Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också. Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig.
Flint skrev:Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger. Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden.
Flint skrev:Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra. När man står mitt i det är man övertygad att man gör helt rätt. Man till och med tror på sina egna argument hur dumma de än kan verka. Det ligger också något lite i att kunden vill bli lurad.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Njae... "I Know Audio" skulle nog bli Aino Audio. En finsk firma, men vem f*n är den där Aino?
Audiomaniker som skaffat Ino?
E skrev:Tänk er en framtid där säljare/expediter i den enklare HiFi-butiken hänvisar till LTS för svar på frågor de inte kan besvara. För det finns väl ingen Siba-säljare som gör det i dag?
Birger skrev:Hmm utanför hifikretsarna finns det väl inte många som vet vad LTS är??![]()
LTS bara mäter!Max_Headroom skrev:Även inom HiFi-kretsarna är det få som vet vad LTS är och framför allt: Vad man håller på med, vad man har för syfte och idéer.
IngOehman skrev:Appropå:Flint skrev:Måhända agerade jag bedrägligt när jag sålde det kunden ville ha. Kanske var det därför jag hade en massa nöjda stamkunder, för att jag lurade dom varje gång. Jag trodde i min enfald att det var för att jag respekterade dom som individer.
Eftersom jag anar en viss bitterhet mot mitt inlägg vill jag nämna att syftet med att citera dina strofer bara var att hedra att du (och Svante) skrev dem.
Min avsikt var absolut inte att kritisera dig, verkligen inte. Tyckte att det var fantastiskt hederligt av dig att så här retrospektivt berätta att (som jag tolkade det) du nu ser det hela ur ett nytt perspektiv. (Samma som det du hade alldeles i början kanske? Alltså innan du vant dig vid att sanningar inte var lika gångbara som att "följa strömmen och hjälpa till att sprida de populäraste myterna", så till den milda grad att du inte längre tyckte att du gjorde fel, utan stod så mitt i alltihopa att du var övertygad om att du gjorde rätt.)
Hur skall jag annars tolka ditt:Flint skrev:Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också. Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig.
och:Flint skrev:Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger. Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden.
och:Flint skrev:Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra. När man står mitt i det är man övertygad att man gör helt rätt. Man till och med tror på sina egna argument hur dumma de än kan verka. Det ligger också något lite i att kunden vill bli lurad.
Jag uppfattade alltså dina inlägg som att du gjorde klart att du nu ser att marknadskrafterna byggt upp en struktur som INTE är optimal för att bereda kunden saklig och korrekt information? Detta tyckte jag var verkligt hederlig av dig. När du verkade kritisera "hur du agerade då", tyckte jag det var rimligt av mig att hålla med.
Det du skrev är ju vad jag brukar säga, eftersom jag har precis samma erfarenhet av hur verkligheten ser ut, som det du skrev om.![]()
Vh, iö
EngelholmAudio skrev:http://susning.nu/Marknad
http://susning.nu/Marknaden
Är det rimligt att även räkna in kunderna i marknaden?
Samma sak med (den så hatade) branschen.
http://susning.nu/Bransch
Hifi-branschen.Bill50x skrev:Vilken bransch är det som "alla" hatar?/ B
EngelholmAudio skrev:Hifi-branschen.Bill50x skrev:Vilken bransch är det som "alla" hatar?/ B
Men du har fel iom ordvalet "alla". Inte alla, men många.
Flint skrev:IngOehman skrev:Appropå:Flint skrev:Måhända agerade jag bedrägligt när jag sålde det kunden ville ha. Kanske var det därför jag hade en massa nöjda stamkunder, för att jag lurade dom varje gång. Jag trodde i min enfald att det var för att jag respekterade dom som individer.
Eftersom jag anar en viss bitterhet mot mitt inlägg vill jag nämna att syftet med att citera dina strofer bara var att hedra att du (och Svante) skrev dem.
Min avsikt var absolut inte att kritisera dig, verkligen inte. Tyckte att det var fantastiskt hederligt av dig att så här retrospektivt berätta att (som jag tolkade det) du nu ser det hela ur ett nytt perspektiv. (Samma som det du hade alldeles i början kanske? Alltså innan du vant dig vid att sanningar inte var lika gångbara som att "följa strömmen och hjälpa till att sprida de populäraste myterna", så till den milda grad att du inte längre tyckte att du gjorde fel, utan stod så mitt i alltihopa att du var övertygad om att du gjorde rätt.)
Hur skall jag annars tolka ditt:Flint skrev:Med bara tekniskt kunnade och HiFi-ideal blir det inte mycket sålt. Då går man troligen bara mot strömmen. Det finns något som heter trender också. Om alla säger att låg utimpedans eller inspelning av kablar är nyckeln till välljudet så är det bara att repetera. Annars verkar man inte trovärdig.
och:Flint skrev:Det finns en fiktiv kollektiv sanning och den kritiserar man inte ostraffat. I början som säljare gjorde jag det och det gick måttligt bra om man säger. Då (som nu) snackades det om fördelen av promilledist i förstärkare. Det gick inte att förklara att disten i högtalaren låg skyhögt högre. Som sagt, det var bara att acceptera trenden.
och:Flint skrev:Nu när jag ser tillbaka på tiden som säljare så är det lättare att se spelet mellan de olika "aktörerna" som importör, reklamfolket (facktidningarna), säljare, butik och kund. Alla beroende av varandra. När man står mitt i det är man övertygad att man gör helt rätt. Man till och med tror på sina egna argument hur dumma de än kan verka. Det ligger också något lite i att kunden vill bli lurad.
Jag uppfattade alltså dina inlägg som att du gjorde klart att du nu ser att marknadskrafterna byggt upp en struktur som INTE är optimal för att bereda kunden saklig och korrekt information? Detta tyckte jag var verkligt hederlig av dig. När du verkade kritisera "hur du agerade då", tyckte jag det var rimligt av mig att hålla med.
Det du skrev är ju vad jag brukar säga, eftersom jag har precis samma erfarenhet av hur verkligheten ser ut, som det du skrev om.![]()
Vh, iö
Bitter, bitterhet, ja kanske. Jag tror att den i det här fallet kommer från första året som säljare när jag som idealist försökte frälsa världen i den rätta läran. När jag gick emot trender och tillfälliga sanningar. Det är därifrån jag har fått uppfattningen att marknaden är en gigantisk kraft som man inte så gärna ändrar på över en natt. Antingen spelar man med eller så hoppar man av för att rädda sig själv. Jag valde att spela med ett tag.
En optimalt fungerande marknad.
Vad är det? Människor är idivider med en satans massa olika egenskaper. Marknaden blir nog ett genomsnitt av alla dessa individers bidrag. Marknaden speglar dagsläget på mänskligheten. Desperata människor - desperat marknad och tvärs om.
Jo man kan nog vara idealist om man inte har något lönsamhetskrav på sig men som alla branscher är uppbyggda så finns detta lönsamhetskrav. Har du något förslag på hur man löser den ekvationen.
"Man kan tycka vad man vill om okunniga och lurade kunder, men det är dom som är vårt levebröd. Odlar du tomater som ingen vill ha, hjälper det inte att dom är världens bästa. Du får inget sålt ändå"
Magnuz skrev:"I mina ögon är det fel att påstå något i en sakfråga som ej är 'sant'. Bättre då att sälja utan att påstå något alls! (Det borde väl gå?). "
Det är just det som är frågan. Det läggs ju trots allt ned miljardbelopp på reklam som inte direkt kan sägas vara saklig (för att uttrycka det hela extremt diplomatiskt), kanske är det så illa att det inte går att konkurrera med sann och saklig information?
markih skrev:Citat Bill50X:"Man kan tycka vad man vill om okunniga och lurade kunder, men det är dom som är vårt levebröd. Odlar du tomater som ingen vill ha, hjälper det inte att dom är världens bästa. Du får inget sålt ändå"
OK. Lite kortfattat och kategoriskt tolkning av den första mening: "Man kan tycka vad man vill om okunniga och lurade kunder, men det är dom som är vårt levebröd"
Tycker du då att det ok att luras?
Din andra mening "Odlar du tomater som ingen vill ha, hjälper det inte att dom är världens bästa. Du får inget sålt ändå", förstår jag inte alls vad den har med sakfrågan att göra?Det du skriver är väl en självklarhet, men poängen här handlar ju om huruvida det är OK förpacka 'tomater som ingen vill ha' i en förpackning som alla vill ha och påstå att det är tomater som alla vill ha.
Magnuz skrev:"I mina ögon är det fel att påstå något i en sakfråga som ej är 'sant'. Bättre då att sälja utan att påstå något alls! (Det borde väl gå?). "
Det är just det som är frågan. Det läggs ju trots allt ned miljardbelopp på reklam som inte direkt kan sägas vara saklig (för att uttrycka det hela extremt diplomatiskt), kanske är det så illa att det inte går att konkurrera med sann och saklig information?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 26 gäster