Nya Holographic Audio PRE TWO

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Nya Holographic Audio PRE TWO

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-17 13:17

goat76 skrev:Vad är orsaken till att det inte följer med en fjärrkontroll till dessa, kan man styra volymen digitalt med en app?

Personligen ser jag det som en självklarhet att man ska kunna styra volymregleringen från lyssningsplats utan att behöva ha försteget på arm-avstånd, vilket jag tror även många andra förväntar sig av ett försteg.

För transparent information mot kund tycker jag nog även att företaget bör nämna detta med avsaknaden av fjärrkontroll på produktsidan. Bara ett påpekande i all välmening.

Väldigt enkelt så kan jag säga att det antingen skulle försämra prestandan eller ganska markant öka komplexiteten och där med priset.

Pre two är helt analog och har ingen digital styrning.

Vi vet att det är ett krav för en del lyssnare och vi arbetar på en fjärrad lösning som kommer existera parallellt med pre two.

Jag skall framföra dina synpunkter.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-11-17 14:28

Jag tycker det är synd på en sådan fin fin produkt att den saknar fjärr men jag förstår prioriteringen samtidigt, bara HA även släpper ett försteg med fjärr också så känns det hela rimligt. :)

Jag antar att det bör vara så, men ställer ändå frågan: kommer det kommande försteget med fjärr även att ha plats för dessa EQ kort ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-17 14:33

Ja det är planen att det skall vara samma funktionalitet, minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-11-17 14:51

Så trevligt ! :)

Då ska jag klura på hur jag ska prioritera, detta kommande försteg som ingen tidsplan vill yttras om, kan man säga ett troligt årtal i alla fall ?
2020, 2021, 2022 eller senare ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-17 16:40

hifikg skrev:Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då?

99,07% av allt hifi-folk enligt senaste globala undersökningen. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-17 19:48

Andreas, du knackar väl enkelt ihop koden till en MCU som administrerar fjärren? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-17 20:21

Vad sägs om en linjeförstärkare, en ingång och en utgång och en fjärrstyrd analog motordriven pot?
Skulle gå att sätta in i vilken kedja som helst som saknar fjärr eller också som ett försteg med bara en ingång.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-17 20:27

Jag skulle hellre ta en digitalt styrd pot (IC-krets) än en motorpot för att säkerställa snäv kanalbalans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-17 20:28

Morello skrev:Andreas, du knackar väl enkelt ihop koden till en MCU som administrerar fjärren? :)

Precis, tre små appar som fixar biffen, för Windows, iOS och Android, bör tillsammans inte ta mer än 6½ minuter för Morello & Andreas att få ihop.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-17 20:31

En smart-telefon-styrd hifi-apparat skulle jag inte ens fundera på att baxa hem - oaktat pris. :twisted:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-17 20:53

Morello skrev:En smart-telefon-styrd hifi-apparat skulle jag inte ens fundera på att baxa hem - oaktat pris. :twisted:

Lär ju inte påverka ljudet, så varför inte?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-18 13:51

DVD-ai skrev:Så trevligt ! :)

Då ska jag klura på hur jag ska prioritera, detta kommande försteg som ingen tidsplan vill yttras om, kan man säga ett troligt årtal i alla fall ?
2020, 2021, 2022 eller senare ?

Jag kan tyvärr inte svara på det så jag säger: pass.
Men min förhoppning är att det inte skall ta allt för lång tid. Vi återkommer när vi vet mer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-18 13:51

Morello skrev:Andreas, du knackar väl enkelt ihop koden till en MCU som administrerar fjärren? :)

Ja det är inga problem. Vi arbetar som sagt på ett fjärrat försteg så det kommer :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-18 13:59

hifikg skrev:
Morello skrev:En smart-telefon-styrd hifi-apparat skulle jag inte ens fundera på att baxa hem - oaktat pris. :twisted:

Helt riktigt, men en riktig fjärrkontroll är ohyggligt mycket lättare att handha än en krånglig minidator.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 14:07

Morello skrev:
hifikg skrev:

Helt riktigt, men en riktig fjärrkontroll är ohyggligt mycket lättare att handha än en krånglig minidator.

Verkar som du använt enkla fjärrkontroller och komplicerade telefoner..... finns motsatsen på båda...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-11-18 15:43

AndreasArvidsson: Ser att det står rådgivare åt HA i din signatur. Här svarar du nästan som en representant för företaget på samma informerade sätt som Lars gör. Blir ju nyfiken i en strut när du verkar ordentligt insatt om nuvarande och kommande produkter. Det står kanske på forumet någonstans, men hur (mer än rådgivare) är du involverad på HA?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-11-18 16:07

shifts skrev:AndreasArvidsson: Ser att det står rådgivare åt HA i din signatur. Här svarar du nästan som en representant för företaget på samma informerade sätt som Lars gör. Blir ju nyfiken i en strut när du verkar ordentligt insatt om nuvarande och kommande produkter. Det står kanske på forumet någonstans, men hur (mer än rådgivare) är du involverad på HA?

Hm svår fråga att ge ett rakt svar på det där. Historien är lite förenklat att sedan jag lärde känna Lars för ett antal år sedan så har vi vart i kontakt mer och mer frekvent och diskuterat musik, apparater, HiFi, och marknaden. Med tiden så blev det att jag agerade något som kan beskrivas som rådgivare/bollplank/tyckare i en inofficiell kapacitet. I några kommande produkter så är jag dock mer involverad i själva utvecklingen och tog mig därför friheten att skriva "vi" angående det kommande försteget. Jag var själv lite osäker på hur jag skulle formulera mig. När jag skrev "vi" så menade jag vi som i individerna Lars och Andreas. Inte vi som i Holographic Audio.

Jag vill vara väldigt tydlig med att det är Lars firma och jag är inte delägare eller beslutsfattare på något sätt och det är Lars som står för den absoluta majoriteten av allt arbete. Jag bara är med på ett hörn och avlastar lite och hjälper till där jag kan. Jag tycker det är väldigt roligt och kan jag hjälpa Lars få ut nya produkter lättare så är jag glad. Jag låter generellt sätt alltid Lars själv sköta kommunikationen, men i detta fall så kan Lars inte själv komma in och svara på era frågor och det är ju tråkigt om ert visade intresse inte fick något gensvar så jag pratade snabbt med honom på telefon och sa att jag försöker svara så gott jag kan i hans frånvaro. Det finns dock många frågor som bara Lars kan och bör svara på så ni får vara beredda på att jag kommer vara lite vag och inte svara på allt då det inte är min plats att avslöja saker.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-11-18 16:11

Alright, roligt att höra mer om det och hoppas höra än mer om samarbetet längre fram. Är ordentligt sugen på det existerande försteget i halvbredd, men är inte riktigt i köpbehov ännu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-18 16:13

Det låter som att konsult åt Lasses firma (Innotec) är en adekvat beskrivning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2019-11-18 19:51

theSaint skrev:När blir detta försteg tillgängligt? Hittar ingen information om det på hemsidan.

PRE TWO halvbredd och PRE TWO fullbredd finns på lager för omgående leverans.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2019-11-18 20:07

AndreasArvidsson skrev:
shifts skrev:AndreasArvidsson: Ser att det står rådgivare åt HA i din signatur. Här svarar du nästan som en representant för företaget på samma informerade sätt som Lars gör. Blir ju nyfiken i en strut när du verkar ordentligt insatt om nuvarande och kommande produkter. Det står kanske på forumet någonstans, men hur (mer än rådgivare) är du involverad på HA?

Hm svår fråga att ge ett rakt svar på det där. Historien är lite förenklat att sedan jag lärde känna Lars för ett antal år sedan så har vi vart i kontakt mer och mer frekvent och diskuterat musik, apparater, HiFi, och marknaden. Med tiden så blev det att jag agerade något som kan beskrivas som rådgivare/bollplank/tyckare i en inofficiell kapacitet. I några kommande produkter så är jag dock mer involverad i själva utvecklingen och tog mig därför friheten att skriva "vi" angående det kommande försteget. Jag var själv lite osäker på hur jag skulle formulera mig. När jag skrev "vi" så menade jag vi som i individerna Lars och Andreas. Inte vi som i Holographic Audio.

Jag vill vara väldigt tydlig med att det är Lars firma och jag är inte delägare eller beslutsfattare på något sätt och det är Lars som står för den absoluta majoriteten av allt arbete. Jag bara är med på ett hörn och avlastar lite och hjälper till där jag kan. Jag tycker det är väldigt roligt och kan jag hjälpa Lars få ut nya produkter lättare så är jag glad. Jag låter generellt sätt alltid Lars själv sköta kommunikationen, men i detta fall så kan Lars inte själv komma in och svara på era frågor och det är ju tråkigt om ert visade intresse inte fick något gensvar så jag pratade snabbt med honom på telefon och sa att jag försöker svara så gott jag kan i hans frånvaro. Det finns dock många frågor som bara Lars kan och bör svara på så ni får vara beredda på att jag kommer vara lite vag och inte svara på allt då det inte är min plats att avslöja saker.

Ville bara bekräfta att det Andreas skriver ovan är korrekt.
Sedan Andreas kom in som rådgivare så har våra produkter och produktsortiment blivit mer genomarbetat när det gäller funktionalitet, användarvänlighet och design. Vi ser med tillförsikt fram emot det fjärrade försteget som kommer att ha ovanligt genomarbetade funktioner samt en användarvänligt utöver det vanliga. 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-18 20:18

Pratar vi om våren 2020, hösten 2020 eller fem år fram i tiden? Ska jag hålla mina hästar, eller släppa loss dem? Och lite nyfiken är jag på priset så klart, hamnar det i samma härad som nuvarande försteg eller en tiopotens högre?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2019-11-18 20:48

hifikg skrev:Pratar vi om våren 2020, hösten 2020 eller fem år fram i tiden? Ska jag hålla mina hästar, eller släppa loss dem? Och lite nyfiken är jag på priset så klart, hamnar det i samma härad som nuvarande försteg eller en tiopotens högre?

Vi hoppas på våren 2020.
Nä några tiopotenser högre pris är det inte tal om, det bli i häradet 12.000-17.000kr.

Traditional

Inläggav Traditional » 2019-12-13 21:41

HolographicAudio™ skrev:
theSaint skrev:När blir detta försteg tillgängligt? Hittar ingen information om det på hemsidan.

PRE TWO halvbredd och PRE TWO fullbredd finns på lager för omgående leverans.

En allmän tankegång i sammanhanget - från en som stilla överväger att köpa för- och slutsteg från HA i framtiden - är att HA som firma nog skulle ha mycket vunnet på att alltid försöka erbjuda två (rikligt försedda) produktlinjer av hifi-pjäser; en linje med formatet halvbredd och en linje med formatet fullbredd.
Härigenom skulle HA:s produkter s a s inte enbart från en generell synvinkel vara attraktiva för dedikerade lyssnare av hifi-återgiven musik, utan även kunna fånga in massor av tänkbara kundkategorier som såg att deras unika individuella hifibehov specifikt kunde matchas av HA:s totala produktutbud. Somliga av dessa kundsegment kan förmodligen nöja sig med apparater i halvformat avsedda för pojk-/flickrum, sportstugor etc, medan andra kundkategorier önskar musikåtergivning från en större, mäktigare, fullformatsanläggning tänkt för vardagsrum, större gillestugor etc.
Slut på tankegången och lycka till framgent bästa Holographic Audio! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-14 00:27

Linn hade ju länge sina sk LK-lådor (drygt 30 cm breda) men trycket från USA blev så stort att man valde att släppa sina nyare serier (Majik och Akurat) i fullformat. I Linns värld är det 38 cm, men äkta fullbredd är väl 48 cm?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-12-14 01:48

Det kan vara 48 cm över racköronen, men apparatbredden är ca 43,5 cm.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-14 11:15

gopnik skrev:Det kan vara 48 cm över racköronen, men apparatbredden är ca 43,5 cm.

I slutet -70/början av 80-talet, när det var töntigt att ha alla apparater från samma tillverkare, så var detta ett problem. Det såg helt enkelt inte snyggt ut när apparaterna diffade på någon centimeter i bredd. Då var rackstandarden på 19 tum en välsignelse, kanske det var anledningen till att en studiostandard fick fäste i våra vardagsrum?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MorganM

Inläggav MorganM » 2020-09-30 19:10

Någon som vet om ett nytt försteg ”med fjärr” är på gång snart?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2020-10-13 12:52

Är det någon som har koll på skillnaderna på gamla PRE 25 och nya PRE Two?
PRE25 verkar ha 0,01% i dist enligt denna sida:
http://hifisupply.nl/index.php?item=hol ... 51&lang=en
Den nya har 0,0008 enligt Holographics hemsida.
Ganska stor skillnad måste man säga, vad har ändrats?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-13 13:18

PRE25 har väl snarare <.001% @ 4 V. @ 10 kHz.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi