PekkaJohansson skrev: Det man möjligen kunde önska är att asken hade gjorts 8 mm tjock i stället för de 10 mm som standarden kom att föreskriva.
Med vänlig hälsning
Pekka
Mja, då hade ryggen blivit för liten, vilket tarvat läsglasögon.
Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev: Det man möjligen kunde önska är att asken hade gjorts 8 mm tjock i stället för de 10 mm som standarden kom att föreskriva.
Med vänlig hälsning
Pekka
mrGaskill skrev:Men de dära askarna är väl inte specifikt för SACD? Seninköpta CD kom med sådan där ask har jag för mig. Trevligare ask? Yes.
Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?
Kronkan skrev:Det är inte formatet som är viktigt utan det är vad de gjort för justeringar i signalen.
Bill50x skrev:Det är oftast enklare att spela en cd. Man väljer en skiva i samlingen, man hittar den utan att ens veta vad gruppen heter bara man minns hur omslaget ser ut och att man minns på ett ungefär var i hyllan asken finns. Stoppar skivan i spelaren och trycker på Play. Att installera en cd-spelare är lika enkelt det, man ställer lådan på lämplig plats, kopplar in en sladd som är tydligt märkt med färg för respektive kanal. That's it.
Att spela en vinyl är nästan lika enkelt om någon har plockat ihop spelaren åt en och valt rätt underlag för placering.
Att spela med en nätverksspelare är en helt annan sak. Du behöver en server/NAS någonstans kopplad till ett nätverk, du ska konfigurera alltsammans så apparaterna hittar varandra. Du ska helst vara diplomerad nätverkstekniker ifall/när det strular. Och precis hur mycket som helst kan och går fel. Resultatet är nästan aldrig att det låter dåligt utan att det inte låter alls. Dessutom har du livslång support inför partner, barn och alla släktingar som du lurat på att använda sig av streaming. Förutom att alla måste ha en app i sin telefon för att kunna spela musik. I appen måste du söka efter din musik, helst veta exakt vad du letar efter. De skivor du spelat senast står inte lutade mot racken på sidan utan du måste söka på senast/nyligen spelade (om den funktionen finns i appen).
Men jag är optimist, någon gång har strömmare en gemensam hantering, ungefär som när man kopplar en vinylspelare till phono-ingången på en förstärkare. Någon gång fungerar ett nätverk bara man ber om det. Någon gång har strömmaren en inbyggd hårddisk som rymmer de skivor man vill ha tillgängliga omedelbums och lätt att hitta NAS'en som har resten av de album man vill spara på. Typ som de vinyler som står i källaren för de spelas inte så ofta.
Någon gång kommer man kunna spela en skiva utan att vara ingenjör
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?
Det blir som det alltid har blivit när folk lyssnar i lurar eller i bilen, det vill säga likadant som hemma. Av frågan får jag intrycket att du har tagit intryck av den moderna myten att sämre lyssningsmiljö kräver sämre ljudkvalitet. Så är det inte - även i en mobiltelefonhögtalare hörs skillnad mellan dåliga och bra inspelningar om man bara tar sig tid att jämföra.
PerStromgren skrev:PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?
Det blir som det alltid har blivit när folk lyssnar i lurar eller i bilen, det vill säga likadant som hemma. Av frågan får jag intrycket att du har tagit intryck av den moderna myten att sämre lyssningsmiljö kräver sämre ljudkvalitet. Så är det inte - även i en mobiltelefonhögtalare hörs skillnad mellan dåliga och bra inspelningar om man bara tar sig tid att jämföra.
Jag håller med Kronkan en aning i det att lyssning i fält kräver att materialet inte har så stor dynamik, vilket ju i någon mening är sämre. Och det kan väl knappast kallas för myt?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?
Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD.
Kronkan skrev:Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression
Almen skrev:Kronkan skrev:Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression
Jag är inte riktigt med - vad sade egentligen den där studien? Ett experiment där tydligen inte loudness normalization var undersökt, och där man pratar om "sound of mp3s over vinyl and other digital formats of higher quality". Det är ju bara nonsens, eller vad är det jag missar?
pinnen skrev:Jag svarar nej på trådens fråga. CDn var bara en parentes i stereo/hifi historien men en kul sån. Så länge det varade.
Just nu är det vinyl och stream som gäller här hemma i alla fall. Fast cd samlingen är kvar intakt och spelaren snurrar ännu även om det är mer och mer sällan.
Morello skrev:Parentes?
CD är en milstople - från 1981 till cirka 1990 kunde vi köpa äldre samt nyproducerad musik med en kvalitet världen aldrig förut upplevt.
Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
Bill50x skrev:Morello skrev:Parentes?
CD är en milstople - från 1981 till cirka 1990 kunde vi köpa äldre samt nyproducerad musik med en kvalitet världen aldrig förut upplevt.
Som fysiskt media är CD'n en parentes. Jag känner ingen under 40 år som köper sådana.
Musikformatet är en annan sak. De allra flesta spelar väl digitalt idag.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
Man kan streama från egen server/nas också.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
/ B
Är det verkligen vad som menas med "streaming" i vardagligt tal?
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
Är det verkligen vad som menas med "streaming" i vardagligt tal?
Jag spelar också filer från hårddisk, men mest i hemmakontoret och på jobbet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster