Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav Morello » 2018-10-03 13:19

PekkaJohansson skrev: Det man möjligen kunde önska är att asken hade gjorts 8 mm tjock i stället för de 10 mm som standarden kom att föreskriva.
Med vänlig hälsning

Pekka

Mja, då hade ryggen blivit för liten, vilket tarvat läsglasögon.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-03 13:28

Behövs under alla omständigheter! För övrigt är cd-singelaskens rygg ännu smalare och den går under goda omständigheter att läsa.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 13:38

När det gäller cd-asken så är materialvalet helt galet. Jag har köpt lösa askar som absolut tål att tappas i golvet, som går att böja och tål att hanteras av barn eller fumliga vuxna, som tål att skickas med posten utan att komma fram i småbitar osv.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-03 13:45

mrGaskill skrev:Men de dära askarna är väl inte specifikt för SACD? Seninköpta CD kom med sådan där ask har jag för mig. Trevligare ask? Yes.

Det visste jag inte. Jag drog slutsatsen, eftersom alla mina SACD har kommit så och ingen CD.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-03 13:49

Per, jag kan minnas fel efter några fina år med Spotify. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-03 13:50

Pekka, flåt att jag klippt i papperskonvolutet.

........

Frågan är knappast vilket format som tekniskt är bäst. Frågan är vad som finns i spåren.

För en del år sedan köpte jag en nyutgiven vinyl med Johnny cash med medskickad cd. Lyssnade på cd först och det var väl ok. Sedan till min chock så förstod jag honom när jag lyssnade på vinylen. Det fanns helt plötsligt ett djup elller hur man skall uttrycka det i basen.

Vinyl är tekniskt sämre.

Ibland kan jag inte höra skillnad och ibland gör jag det.e

Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?

Det är inte formatet som är viktigt utan det är vad de gjort för justeringar i signalen.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-10-03 14:20

Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?

Det blir som det alltid har blivit när folk lyssnar i lurar eller i bilen, det vill säga likadant som hemma. Av frågan får jag intrycket att du har tagit intryck av den moderna myten att sämre lyssningsmiljö kräver sämre ljudkvalitet. Så är det inte - även i en mobiltelefonhögtalare hörs skillnad mellan dåliga och bra inspelningar om man bara tar sig tid att jämföra.

Kronkan skrev:Det är inte formatet som är viktigt utan det är vad de gjort för justeringar i signalen.

Jo, att formatet sätter begränsningen var orsaken till att man en gång övergick från vinyllyssning till cd. Att musiken mycket generaliserat genom historien har processerats allt mer i takt med att formaten har blivit bättre är en tragisk paradox som dock inte förtar faktum att ett bra format är en förutsättning för riktigt högklassig återgivning. Där duger inte vinyl.

För övrigt är jag nyfiken på vilken Johnny Cash-platta du föredrog på vinyl. Det finns ju en uppsjö av goda överföringar till cd av det mesta han har gjort genom åren. Undantaget är de illa producerade Rick Rubin-inspelningarna på slutet men de är väl ganska mediokra även på vinyl?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-10-03 14:42

Jag tror, efter lite googlande, att vanliga CD-askar heter Jewel case och de som brukar komma med SACD, Super Jewel case. Jag har en DVD-A med PT (In Absentia) som har Super Jewel case. Nåt sånt. :)

Edit:DVD-A i fråga hade en Super Jewel KING case.
Senast redigerad av mrGaskill 2018-10-03 15:24, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2018-10-03 14:53

Bill50x skrev:Det är oftast enklare att spela en cd. Man väljer en skiva i samlingen, man hittar den utan att ens veta vad gruppen heter bara man minns hur omslaget ser ut och att man minns på ett ungefär var i hyllan asken finns. Stoppar skivan i spelaren och trycker på Play. Att installera en cd-spelare är lika enkelt det, man ställer lådan på lämplig plats, kopplar in en sladd som är tydligt märkt med färg för respektive kanal. That's it.

Att spela en vinyl är nästan lika enkelt om någon har plockat ihop spelaren åt en och valt rätt underlag för placering.

Att spela med en nätverksspelare är en helt annan sak. Du behöver en server/NAS någonstans kopplad till ett nätverk, du ska konfigurera alltsammans så apparaterna hittar varandra. Du ska helst vara diplomerad nätverkstekniker ifall/när det strular. Och precis hur mycket som helst kan och går fel. Resultatet är nästan aldrig att det låter dåligt utan att det inte låter alls. Dessutom har du livslång support inför partner, barn och alla släktingar som du lurat på att använda sig av streaming. Förutom att alla måste ha en app i sin telefon för att kunna spela musik. I appen måste du söka efter din musik, helst veta exakt vad du letar efter. De skivor du spelat senast står inte lutade mot racken på sidan utan du måste söka på senast/nyligen spelade (om den funktionen finns i appen).

Men jag är optimist, någon gång har strömmare en gemensam hantering, ungefär som när man kopplar en vinylspelare till phono-ingången på en förstärkare. Någon gång fungerar ett nätverk bara man ber om det. Någon gång har strömmaren en inbyggd hårddisk som rymmer de skivor man vill ha tillgängliga omedelbums och lätt att hitta NAS'en som har resten av de album man vill spara på. Typ som de vinyler som står i källaren för de spelas inte så ofta.

Någon gång kommer man kunna spela en skiva utan att vara ingenjör :D

Du har en poäng och jag håller med, men digital uppspelning kan vara ganska enkelt, jag använder tex spotify i mobilen och en chromecast.
Men jag inser att det inte duger vid riktig finlyssning i en riktigt bra anläggning.

Digital uppspelning måste förenklas, det har ju alla möjligheter för mycket bra ljud och hantering av densamma.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-10-03 15:08

PekkaJohansson skrev:
Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?

Det blir som det alltid har blivit när folk lyssnar i lurar eller i bilen, det vill säga likadant som hemma. Av frågan får jag intrycket att du har tagit intryck av den moderna myten att sämre lyssningsmiljö kräver sämre ljudkvalitet. Så är det inte - även i en mobiltelefonhögtalare hörs skillnad mellan dåliga och bra inspelningar om man bara tar sig tid att jämföra.

Jag håller med Kronkan en aning i det att lyssning i fält kräver att materialet inte har så stor dynamik, vilket ju i någon mening är sämre. Och det kan väl knappast kallas för myt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-03 15:28

Pekka! Bättre kan du!

Den föredragna utgåvan kan jag inte exakt säga eftersom jag inte vill leta reda på CD-skivan. Sitter här med valp och har bihåleinflamation.

Men kan vara denna eller min American V som är i 180 gram.
Johnny Cash American III - Solitary Man 2015 11 medel 09 min 15 max lossless Vinyl
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... nny%20Cash

Jag har redan skrivit att vinyl har sämre förutsättningar än cd som teknisk plattform. Så det behöver man ju inte bråka med mig om.

Jag är av den mycket bestämda uppfattningen att de gånger det i praktiken har en påfallande nackdel så är det dock inte mediat som brister utan hur hela saken är processad. Det kan iblan vara så att det är ett medvetet val från en artists eller band att det skall låta som det gör. Men oftast bidrar inte komprimeringen att stärka den subjektiva upplevelsen oavsett om det är en kvalificerad apparat eller ett par hörlurar köpta på Lidl, typ.

Det är märkligt att inte få ha en subjektiv åsikt vilken skiva/utgåva man föreddrar. Lite skumt faktiskt.

Sedan blir man pådyvlad en uppfattning som man inte har. Dåligt processad musik låter inte bättre på en enklare billig sak.

Men den utsända nivån om den är lägre kan uppfattas som sämre.

Dock kan det självklart påverka människors referenser hur man lyssnar.
Senast redigerad av Kronkan 2018-10-03 16:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 15:35

PerStromgren skrev:
PekkaJohansson skrev:

Jag håller med Kronkan en aning i det att lyssning i fält kräver att materialet inte har så stor dynamik, vilket ju i någon mening är sämre. Och det kan väl knappast kallas för myt?

Myten är snarare att när man köpt en förmodat bättre anläggning så låter vissa skivor skräp. Man förmodar då att "nu hör man verkligen hur dåligt skivan låter". Istället borde man fråga sig, varför låter denna skiva så dåligt i min nya dyra anläggning när den lät så bra i min gamla "sämre" anläggning?

En anläggning som inte plockar fram det bästa ur alla fonogram (behöver inte betyda att allt låter lika bra) är ingen bra anläggning.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-10-03 15:59

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.

Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?

/ B

Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD. När det gäller förvaring, så tar ju vinylsamlingen långt mera plats än motsvarande mängd CD.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 16:51

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.

Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?

Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD.

Ska man spela från dator behöver man också rippa sina CD.

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-03 16:52

Mitt antagande är att det sker en viss tillvänjning till det sätt man lyssnar på och med den musik man lyssnar på. Är det så kan man dock diskutera!

Men det är ju de som producerar, ger ut skivor och sänder musik som är ansvariga.

Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression

Bild

Man skriver så här om en studie
"Berger conducted an experiment to determine the preference of his students for the different reproduction formats available [31]. The findings concluded an increasing preference with each additional year for the sound of MP3s over vinyl and other digital formats of higher quality [34]. Berger concluded that students that regularly download music from the internet and have grown up with the iPod as their main music player, prefer the sound of MP3s [31]. While it is unclear whether loudness normalisation was used in this experiment, the results propose that listeners may prefer music which is closely related, in terms of sound quality attributes, to their music collection. This implies that sound quality is retained in long-term memory. Given that it would seem unusual for students to spend time learning the sound quality of their music collection, this finding further implies that they may be learning without being aware of the process".

(PDF) Factors influencing listener preference for dynamic range compression. Available from: https://www.researchgate.net/publicatio ... ompression [accessed Oct 03 2018].

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-10-03 17:28

CD-växlarna 90-talets Jukebox kan jag faktiskt sakna :oops:

Bild

Men det är antagligen bara för att man aldrig hade råd med någon när det begav sig :cry:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2018-10-03 18:41

Jag svarar nej på trådens fråga. CDn var bara en parentes i stereo/hifi historien men en kul sån. Så länge det varade :).

Just nu är det vinyl och stream som gäller här hemma i alla fall. Fast cd samlingen är kvar intakt och spelaren snurrar ännu även om det är mer och mer sällan.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-10-03 19:39

Kronkan skrev:Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression

Jag är inte riktigt med - vad sade egentligen den där studien? Ett experiment där tydligen inte loudness normalization var undersökt, och där man pratar om "sound of mp3s over vinyl and other digital formats of higher quality". Det är ju bara nonsens, eller vad är det jag missar?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-03 21:44

Almen skrev:
Kronkan skrev:Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression

Jag är inte riktigt med - vad sade egentligen den där studien? Ett experiment där tydligen inte loudness normalization var undersökt, och där man pratar om "sound of mp3s over vinyl and other digital formats of higher quality". Det är ju bara nonsens, eller vad är det jag missar?

Vad som är Dynamic Normalization är eller kan vara kan man ju inte veta innan EBU tar beslut vad det är. Så uppfattar saken. Men kan ju missförstå? Hur förstår du saken?

Mitt antagande, rätt eller fel, är att våra referenser påverkar hur vi uppfattar ljudkvalite. Alltså som med mat. Referenserna kan ju bestå av olika saker såväl musiken i sig, hur den är processad och vad man använder när man lyssnar.

Klarar inte av att kopiera en av bilderna från min länkade rapport utan lånar en från Yamaha med ungefär samma innehåll.

Bild

Men hur uppfattar du att det går till?

Hittar figuren nu

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-10-03 21:57

pinnen skrev:Jag svarar nej på trådens fråga. CDn var bara en parentes i stereo/hifi historien men en kul sån. Så länge det varade :).

Just nu är det vinyl och stream som gäller här hemma i alla fall. Fast cd samlingen är kvar intakt och spelaren snurrar ännu även om det är mer och mer sällan.

Parentes?

CD är en milstople - från 1981 till cirka 1990 kunde vi köpa äldre samt nyproducerad musik med en kvalitet världen aldrig förut upplevt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-03 22:22

Det är fortfarande ett bra format även om jag förstår man att lagrar och streamar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-10-03 22:29

Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 22:29

Morello skrev:Parentes?

CD är en milstople - från 1981 till cirka 1990 kunde vi köpa äldre samt nyproducerad musik med en kvalitet världen aldrig förut upplevt.

Som fysiskt media är CD'n en parentes. Jag känner ingen under 40 år som köper sådana.

Musikformatet är en annan sak. De allra flesta spelar väl digitalt idag.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 22:30

Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.

Man kan streama från egen server/nas också.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-10-03 22:30

Bill50x skrev:
Morello skrev:Parentes?

Som fysiskt media är CD'n en parentes. Jag känner ingen under 40 år som köper sådana.

Musikformatet är en annan sak. De allra flesta spelar väl digitalt idag.

/ B

Det gör jag - min flickvän köper massor med CD's - i synnerhet efter att vi träffades. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-10-03 22:32

Bill50x skrev:
Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.

/ B

Är det verkligen vad som menas med "streaming" i vardagligt tal?
Jag spelar också filer från hårddisk, men mest i hemmakontoret och på jobbet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-10-03 22:39

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ja det skulle jag nog vilja säga även om måna streamers även kan spela från internetkällor. Min Bryston BDP kunde inte spela från Tidal eller någon annan nättjänst när jag köpte den.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-10-03 22:46

Morello skrev:
Bill50x skrev:

Jag spelar också filer från hårddisk, men mest i hemmakontoret och på jobbet.

Ja. Den apparat man använder (i mitt fall en squeezebox) kallas ju för strömmare och den strömmar musik från min dator och från tex Spotify eller någon av de tusentals radiokanaler som finns på nätet.

Om man kopplar en dator direkt till stereon via tex en DAC så är ju datorn bara en källa precis som en cd-spelare och då kan man knappast kalla det streaming.

Enligt mig då'rå.

/ B

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-03 23:12

Att streama från egen server/NAS torde vara rätt ovanligt i dagens Sverige? Inte ens mina datornerdskompisar gör det längre för musik. De använder Spotify :). Några gör det för film dock.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-10-03 23:32

Det absolut bästa formatet borde vara att ha all musik på stansade hålkort. :) Bästa av båda världar, både papper och digitalt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi