Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Flera subbasar invid framhögtalarna myt eller fakta?

Inläggav Tangband » 2018-12-25 16:41

God jul själv :)

Då jag försökt korrigera bort en rumspeak med mina Jbl 530 vid 71 Hz märkte jag att peaken blev vid en annan frekvens med sinussvep och miken vid lyssningsplats (örats plats ) med en högtalare i mono jämfört med båda högtalarna samtidigt med samma sinussvep. Detta bör bero på att högtalarna står olika långt från väggen på sidorna. Två högtalare placerade på olika ställen i rummet genererar en peak vid en annan frekvens än en högtalare med samma mätning. Och ja, sinussvepet är i mono :D .

Slutsatsen jag fått av detta är att sinussvep i mono vid lyssningsplats för att ta bort resonanspeakar med dsp under 80 Hz bör ske med båda högtalarna samtidigt. Det är ju så jag lyssnar- med båda högtalarna. Det jag nyss lärt mig är att rumsresonanser inte bör korrigeras med dsp ovanför nånstans 80-100 Hz. Och att man måste veta om det verkligen är rumsresonanser eller andra peakar man ser på mätningen.

Hur mäter jag det övriga registret ?

Jag mäter numera 1,1 meter ifrån högtalaren mellan 200-20000hz med denna puls https://www.audiocheck.net/testtones_impulse.php och blackman gating, alltid då i mono och endast med en högtalare aktiv.
Min erfarenhet hittills är att denna kurva ska vara rak inom +-2,5 db om smoothing på 1/6 okt används och man tittar på kurvan. Då låter allt bättre, även tv-ljudet om det körs genom stereon.

Jag håller med om att jag är en gröngöling på detta med mätningar och det är mina egna erfarenheter som redovisas och som säkert kan vara felaktiga och jag är beredd att ompröva allt om det visar sig att jag mätat på fel sätt.

Väldigt intressant alltihopa och speciellt dina inlägg Peter försöker jag förstå , även om jag saknar erfarenheten och matematiken i mycket.

Angående rumsresonanser så är det ju som du skriver att i ett odämpat rum kommer dessa trots dsp att releasa sin energi fördröjt och det förstör timingen. Man kan se rummets resonanser som små klockor som om man dämpar dem elektroniskt, ändå kommer att ringa, visserligen vid lägre volym, men fortfarande fördröjt.

Enda lösningen är att dämpa väggarna fysiskt, men många med mig kan/får inte pga låg WAF :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 18:46

Nattlorden skrev:Det är väl bara att svara "Ja" och lämna det som övning till JM att leta upp det. Så brukade man ju göra på teknis...

Ja, det börjar bli minst tröttsamt med folk som JM som skall ha service med allt, inklusive framplockande av källa på något som någon bara berättat om utifrån sina egna erfarenheter. :?

När man berättar om något så ÄR man ju källan! Skall det vara så svårt att förstå?

Och ”källan” JM vill ha, skall då vara en person som säger samma sak... Vad kommunicerar han då? Att personen som berättat inte ”duger”, inte duger till annat än att peka på en auktoritet som säger samma sak...

Tänk om alla kunde lära sig att närma sig kunskap via egna erfarenheter och sitt förstånd, istället för en enfaldig tro på auktoriteter, tumregler och majoriteter! Mycket elände på jorden vi skulle slippa då. Det skulle kunna bli en mycket trevlig plats. Det vill säga ännu trevligare! :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Missförstå mig inte, självklart kan man tro saker / välja att lita på auktoriteter om man vill och när det passar, ibland sparar man tid och besvär på så vis, och har man tur så har man valt någon med koll och det blir rätt. Och är man klok så förstår man att det man tror är inte vad man vet.

Att lita på en auktoritet kan vara en väg till resultat, men det är aldrig eller sällan en väg till kunskap.

Kunskap skapas och sprids via kedjan info - tanke - insikter.

Propaganda skapas av maktmänniskor och sprids genom utnyttjandet av förtroendet för auktoriterer, tumregelpåståenden och (den äkta eller påstådda) majoriteten.

Kort sagt - det intressanta när man tar del av en studie är inte slutsatserna utan informationen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-12-25 19:38

Jag har god erfarenhet av att ha bas placerad både bak och fram.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 20:13

Eller för att greppa tag i trådfrågan:

JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.

JM

Nej, det är ingen myt att det finns folk som placerar sina basar nära topparna. Det finns sådana fall. Många till och med.

Det är heller ingen myt att det finns folk som placerar sina basar på annat sätt. Det finns till och med människor som inte har separata basar utan använder fullregisterhögtalare. 8O :wink:

Tänka sig!

Inte nog nog det - det finns dom som ned till runt 80 Hz spelar på sina fullregisterhögtalare, och under det spelar på bara EN bashögtalare! :x

Det sistnämnda är nästan (men inte helt undantagslöst) alltid en dålig idé, även om det förstås finns fall där man kan försvara det med hjälp av inblandning av andra perspektiv. T ex när utsträckning och distorsion (god/låg) är så mycket bättre än utan bassystemet. Då kan det kanske, för någon, vara värt att offra något för att vinna något? Det är upp till var och en. Jag förespråkar multipla basar och driver dem gärna i stereo dessutom, om det finns kapacitet nog för att det inte skall vara en åtgärd som minskar marginalen nedåt noll.

- - -

Bortsett ifrån det då, vad är en vettig lösning med basmoduler?

Först och främst kan man glömma alla tumregelsvar på vad som är ”rätt” som erbjuds så generöst av dem som saknar koll. Vad som är bäst beror på, och det beror på mycket!

Om man har ett lyssningsrum med i det närmaste perfekt absorption av lågfrekvensregistret i rummets bakre halva så ÄR det rimligt med alla basmoduler i linje/på yta i rummets främre halva. De representerar ju en ”öppning till inspelningsvärlden”. De skall återgenerera den ljudvåg på väg från musikerna, som fångades vid inspelningen. Om delningsfrekvensen är 80 Hz så når man en perfekt ointerfererad ljudalstring med så lite som fyra basmoduler (om de är optimalt placerade). Av ljudtrycksskäl kan man dock självklart välja att använda fler.

I ett lyssningsrum med större problem i basregistret i fram/bak-dimensionen kan basmoduler sprdda även i djupdimensionen användas för att stävja de ”onaturliga” djupledsresonanserns. Onaturliga i betydelsen att de inte hade existerat om öppningen till inspelningsvärlden hade varit verklig/fysikalisk.

Experiment med runt 40 lyssnare har visat att mätresultat och upplevelser är i konflikt med varandra om de som betraktar den tolkar mätnkngarna okunnigt. Det är t ex lätt att visa att basmoduler symmetrisk spritt i rummet kan åstadkomma en väldigt placeringsoberoende och jämn tonkurva. Det kan okunniga tolka som ”bra”.

Men problemen är legio.

Ett av problemen är att även NIVÅN blir placeringsoberoende, det vill säga det blir lika mycket ljud i rummets bakre som i dess främre halva. När man befinner sig på olika avstånd från huvudhögtalarna (vars ljudtryck följer avståndslagen, någon av dem...) så blir ljudet som återges olika starkt. En meter från högtalarna blir nivån en viss, på två meters avstånd blir det 6 dB svagare, på 3,16 meters avstånd blir det 10 dB svagare, på fem meters avstånd blir ljudet 14 dB svagare...

Men basljuden, om man använder många symmetriskt spridda basar, blir samma överallt...

Nu hör det även till saken att basnivån BÖR öka med ett tilltagande avstånd, eftersom reflexer från rummets bakre halva kommer allt mera i fas med direktljudet när frekvensen sjunker. Men med helt jämnt spridda högtalare blir balansen fel.

Tittar man vidare på saken ur ett upplevelseperspektiv så upplever lyssnare som regel basen ”i huvudet” snarare än sprungande från sin position i ljudbilden, när man placerar bassystem jämnt spridda i rummet. Ett annat problem avser de taktila effekterna. Redan som det är blir vår förnimmelse av taktila (kännnbara) rörelser i t ex golv och framförallt sittmöbler undertryckta i alla normala lyssingsrum, vilket har sin orsak i att begränsningsytorna ökar den akustiska impedansen i runmet för låga frekvenser, det vill säga luftrörelserna i förhållande till ljudtrycket tenderar att bli för små, vilket får t ex sittmöbler att röra sig mindre. :?

Och med jämnt utspridda bassystem så blir dessa rörelser (de som är skapade av möbeln som ivägenvarande objekt) noll!

När djupledsresonanser blir störande och det daknas möjlighet att bekämpa rumsresonanserna med akustiska åtgärder, kan man förvisso låta bassystemen få finnas i både rummetsbakre och främre halva. Men alla de studier jag har gjort visar att det i normalfallet bara är en fungerande lösning upp till en balans där hälften så många basar spelar bakifrån som framifrån. Större andel bakifrån verkar inte gå att få att fungera utan att känslan av att basen spelar i huvudet uppstår. Det är inte en naturlag eller absolut sanning, bara en rapport om det statistiska utfallet från de studier jag gjort. Det har även varit uppebart att det är bra om de bakre basarna sitter så högt som möjligt. Det viss säga, på vissa sätt. Blir för omfattande att gå mera på djupet med detta, så jag lämnar det där.

Man kan även experimentera med att istället för att sätta basar längst bak i rummet för att undertrycka odämpbara (av någon orsak) resonanser, sätta bassysten på sidoväggarna, typ på deras mitt. I det fallet ställer de inte till på samma vis med avseende på att få det att spela i huvudet, men i gengäld undertrycks djupledsresonansen mindre. Hur som helst - den svagare tendensen att få det att spela i huvudet, gör att man kan ösa på med större kvot. I förekommande fall kan man låta hälften av basarna spela på sidoväggens mitt, men det beror på (ja, mycket!). Ju bredare rummet är, desto bättre brukar lösningen med sidoväggsbasar vara. I kvadratiska rum brukar det bli väldigt bra, men redan vid ett djup sisådär 20 peocent större än bredden, kan det vara värt att prova det.

- - -

En intressant faktor som kan vara värd att kontemplera är systemkänsligheten. Inte bara för att den bestämmer hur maxstarkt systemet kan spela, utan även för att det så kraftigt påverkar disktorsionen. I det resonemanget kan det även vara klokt att skilja mellan nyttoljudskänsligheten och den allmänna kändligheten.

Skillnaden viktig. Den förstnämnda är nivån på nyttoljuden som når lyssnarna, i förhållande till systemets insignalnivå. Den är den som berättar om peakstyrkan i transientåtergivningen. Den allmänna känsligheten inkluderar allt ljud man hör. Den ökar mer och mer ju flera repetitioner av enskilda transienter man få, även när dessa repetitioner inte inträffar inom transientens längd.

En transient i basområdet som t ex har en ifasig varaktighet om 1/166 sekund = 6 ms (=de flesta under 80 Hz) kommer att summeras av alla bassysten och väggreflexer som anländer inom 3 ms, vilket översatt till sträcka är ungefär en meter. Så om alla bassystem är någon halvmeter från sina närmaste angränsningsytor, och därtill spelar ljud som når lyssnarna inom 3 ms (är lika långt ifrån lyssnarna +/- 1 meter, så ökar det nyttoljudskänsligheten drastiskt! Då kan man spela starkare och med låg distorsion! :D

Om man däremot sprider bassystemen över rummet vildt, så kommer de båda att hjälpa och stjälpa varandra, och även om totalmängden av känsligheten inte drabbas lika illa som nyttoljudskänsligheten så får man ett system ned förstörd transientåtergivning och ett system som behöver påfrestas mycket mera för att leverera ett visst ljudtryck, men ökad distorsion som följd...

Maximal känslighet allt sammantaget, får man om man placerar alla basar i ett hörn och så nära varandra som möjligt. Men det ger inte en större nyttoljudsskänslighet än med spridda basar som samverkar mot lyssnarna.

Något att tänka på kanske?

- - -

Sammanfattning: läs det jag skriver, tänk på det, men tro bara det ni förstår av egen kraft eller kan verifiera med egna experiment!

Jag försöker inte presentera något idiotiskt tumregelrecept för ”hur man skall göra”. Det är olika från fall till fall. Men kanske kan mina rader vara till nytta för den som vill fundera och testa själv? Jag hoppas det.

Har även skrivit åtskilliga gånger tidigare om mera avancerade lösningar, inklusive aktiva metoder för att befria rum från okynnespåverkan utan att ta ifrån dem deras viktiga roll som integrator mellan inspelningsvärlden och lyssnkngsrumsvärlden. Alltså deras roll för att skapa en akustisk förankring mellan de båda världarna.

På de flesta sätt handar det mera om egenskaperna vid högre frekvenser, men inget register bör ignoreras. Allt är med i ekvationen... Även basregistret, definitivt till och med. :)

Vh, iö

Tell

Inläggav Tell » 2018-12-25 20:33

Fast det är väl inte nödvändigtvis fel av JM att be om en källa? Varför ska man tro på folk enbart för att dom har en viss erfarenhet? Finns ju folk som påstår sig att dom hör jättestor skillnad mellan en vanlig och en guldplätterad toslinkkabel, ska vi tro på den personen rakt upp o ner utan källa?
O nu påstår jag alltså inte att det folk säger till honom är fel, utan att ibland är det trevligt att ha en källa som bekräftar ens upplevelser, speciellt om det bara är ett kort påstående o inte det inte understryks med nåt längre ingående resonemang.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-12-25 21:18

IngOehman skrev:Eller för att greppa tag i trådfrågan:

JM skrev:Många möjligen en majoritet av medlemmarna på faktiskt.io verkar föredra att ha subbasarna invid framhögtalarna.
Finns det vetenskapliga belägg för att göra så? Har jag missat något?
Hittar inga övertygande artiklar i etablerade vetenskapliga tidskrifter att korrekt filtrerade subbasar bör placeras invid fronthögtalarna.
Nästan alla artiklarna och min egen erfarenhet är att det är vanligen bättre att sprida subbasarna i rummet.

JM

Nej, det är ingen myt att det finns folk som placerar sina basar nära topparna. Det finns sådana fall. Många till och med.

Det är heller ingen myt att det finns folk som placerar sina basar på annat sätt. Det finns till och med människor som inte har separata basar utan använder fullregisterhögtalare. 8O :wink:

Tänka sig!

Inte nog nog det - det finns dom som ned till runt 80 Hz spelar på sina fullregisterhögtalare, och under det spelar på bara EN bashögtalare! :x

Det sistnämnda är nästan (men inte helt undantagslöst) alltid en dålig idé, även om det förstås finns fall där man kan försvara det med hjälp av inblandning av andra perspektiv. T ex när utsträckning och distorsion (god/låg) är så mycket bättre än utan bassystemet. Då kan det kanske, för någon, vara värt att offra något för att vinna något? Det är upp till var och en. Jag förespråkar multipla basar och driver dem gärna i stereo dessutom, om det finns kapacitet nog för att det inte skall vara en åtgärd som minskar marginalen nedåt noll.

- - -

Bortsett ifrån det då, vad är en vettig lösning med basmoduler?

Först och främst kan man glömma alla tumregelsvar på vad som är ”rätt” som erbjuds så generöst av dem som saknar koll. Vad som är bäst beror på, och det beror på mycket!

Om man har ett lyssningsrum med i det närmaste perfekt absorption av lågfrekvensregistret i rummets bakre halva så ÄR det rimligt med alla basmoduler i linje/på yta i rummets främre halva. De representerar ju en ”öppning till inspelningsvärlden”. De skall återgenerera den ljudvåg på väg från musikerna, som fångades vid inspelningen. Om delningsfrekvensen är 80 Hz så når man en perfekt ointerfererad ljudalstring med så lite som fyra basmoduler (om de är optimalt placerade). Av ljudtrycksskäl kan man dock självklart välja att använda fler.

I ett lyssningsrum med större problem i basregistret i fram/bak-dimensionen kan basmoduler sprdda även i djupdimensionen användas för att stävja de ”onaturliga” djupledsresonanserns. Onaturliga i betydelsen att de inte hade existerat om öppningen till inspelningsvärlden hade varit verklig/fysikalisk.

Experiment med runt 40 lyssnare har visat att mätresultat och upplevelser är i konflikt med varandra om de som betraktar den tolkar mätnkngarna okunnigt. Det är t ex lätt att visa att basmoduler symmetrisk spritt i rummet kan åstadkomma en väldigt placeringsoberoende och jämn tonkurva. Det kan okunniga tolka som ”bra”.

Men problemen är legio.

Ett av problemen är att även NIVÅN blir placeringsoberoende, det vill säga det blir lika mycket ljud i rummets bakre som i dess främre halva. När man befinner sig på olika avstånd från huvudhögtalarna (vars ljudtryck följer avståndslagen, någon av dem...) så blir ljudet som återges olika starkt. En meter från högtalarna blir nivån en viss, på två meters avstånd blir det 6 dB svagare, på 3,16 meters avstånd blir det 10 dB svagare, på fem meters avstånd blir ljudet 14 dB svagare...

Men basljuden, om man använder många symmetriskt spridda basar, blir samma överallt...

Nu hör det även till saken att basnivån BÖR öka med ett tilltagande avstånd, eftersom reflexer från rummets bakre halva kommer allt mera i fas med direktljudet när frekvensen sjunker. Men med helt jämnt spridda högtalare blir balansen fel.

Tittar man vidare på saken ur ett upplevelseperspektiv så upplever lyssnare som regel basen ”i huvudet” snarare än sprungande från sin position i ljudbilden, när man placerar bassystem jämnt spridda i rummet. Ett annat problem avser de taktila effekterna. Redan som det är blir vår förnimmelse av taktila (kännnbara) rörelser i t ex golv och framförallt sittmöbler undertryckta i alla normala lyssingsrum, vilket har sin orsak i att begränsningsytorna ökar den akustiska impedansen i runmet för låga frekvenser, det vill säga luftrörelserna i förhållande till ljudtrycket tenderar att bli för små, vilket får t ex sittmöbler att röra sig mindre. :?

Och med jämnt utspridda bassystem så blir dessa rörelser (de som är skapade av möbeln som ivägenvarande objekt) noll!

När djupledsresonanser blir störande och det daknas möjlighet att bekämpa rumsresonanserna med akustiska åtgärder, kan man förvisso låta bassystemen få finnas i både rummetsbakre och främre halva. Men alla de studier jag har gjort visar att det i normalfallet bara är en fungerande lösning upp till en balans där hälften så många basar spelar bakifrån som framifrån. Större andel bakifrån verkar inte gå att få att fungera utan att känslan av att basen spelar i huvudet uppstår. Det är inte en naturlag eller absolut sanning, bara en rapport om det statistiska utfallet från de studier jag gjort. Det har även varit uppebart att det är bra om de bakre basarna sitter så högt som möjligt. Det viss säga, på vissa sätt. Blir för omfattande att gå mera på djupet med detta, så jag lämnar det där.

Man kan även experimentera med att istället för att sätta basar längst bak i rummet för att undertrycka odämpbara (av någon orsak) resonanser, sätta bassysten på sidoväggarna, typ på deras mitt. I det fallet ställer de inte till på samma vis med avseende på att få det att spela i huvudet, men i gengäld undertrycks djupledsresonansen mindre. Hur som helst - den svagare tendensen att få det att spela i huvudet, gör att man kan ösa på med större kvot. I förekommande fall kan man låta hälften av basarna spela på sidoväggens mitt, men det beror på (ja, mycket!). Ju bredare rummet är, desto bättre brukar lösningen med sidoväggsbasar vara. I kvadratiska rum brukar det bli väldigt bra, men redan vid ett djup sisådär 20 peocent större än bredden, kan det vara värt att prova det.

- - -

En intressant faktor som kan vara värd att kontemplera är systemkänsligheten. Inte bara för att den bestämmer hur maxstarkt systemet kan spela, utan även för att det så kraftigt påverkar disktorsionen. I det resonemanget kan det även vara klokt att skilja mellan nyttoljudskänsligheten och den allmänna kändligheten.

Skillnaden viktig. Den förstnämnda är nivån på nyttoljuden som når lyssnarna, i förhållande till systemets insignalnivå. Den är den som berättar om peakstyrkan i transientåtergivningen. Den allmänna känsligheten inkluderar allt ljud man hör. Den ökar mer och mer ju flera repetitioner av enskilda transienter man få, även när dessa repetitioner inte inträffar inom transientens längd.

En transient i basområdet som t ex har en ifasig varaktighet om 1/166 sekund = 6 ms (=de flesta under 80 Hz) kommer att summeras av alla bassysten och väggreflexer som anländer inom 3 ms, vilket översatt till sträcka är ungefär en meter. Så om alla bassystem är någon halvmeter från sina närmaste angränsningsytor, och därtill spelar ljud som når lyssnarna inom 3 ms (är lika långt ifrån lyssnarna +/- 1 meter, så ökar det nyttoljudskänsligheten drastiskt! Då kan man spela starkare och med låg distorsion! :D

Om man däremot sprider bassystemen över rummet vildt, så kommer de båda att hjälpa och stjälpa varandra, och även om totalmängden av känsligheten inte drabbas lika illa som nyttoljudskänsligheten så får man ett system ned förstörd transientåtergivning och ett system som behöver påfrestas mycket mera för att leverera ett visst ljudtryck, men ökad distorsion som följd...

Maximal känslighet allt sammantaget, får man om man placerar alla basar i ett hörn och så nära varandra som möjligt. Men det ger inte en större nyttoljudsskänslighet än med spridda basar som samverkar mot lyssnarna.

Något att tänka på kanske?

- - -

Sammanfattning: läs det jag skriver, tänk på det, men tro bara det ni förstår av egen kraft eller kan verifiera med egna experiment!

Jag försöker inte presentera något idiotiskt tumregelrecept för ”hur man skall göra”. Det är olika från fall till fall. Men kanske kan mina rader vara till nytta för den som vill fundera och testa själv? Jag hoppas det.

Har även skrivit åtskilliga gånger tidigare om mera avancerade lösningar, inklusive aktiva metoder för att befria rum från okynnespåverkan utan att ta ifrån dem deras viktiga roll som integrator mellan inspelningsvärlden och lyssnkngsrumsvärlden. Alltså deras roll för att skapa en akustisk förankring mellan de båda världarna.

På de flesta sätt handar det mera om egenskaperna vid högre frekvenser, men inget register bör ignoreras. Allt är med i ekvationen... Även basregistret, definitivt till och med. :)

Vh, iö

Fantastiskt bra inlägg tycker jag. Tack för den julklappen.

Jag har ofta känslan av att du, av någon anledning, beskriver saker här på forumet så svårförståeligt och diffust som möjligt. Men ibland, som nu, släpper på handbromsen och talar klarspråk. Ligger det något i det, eller är jag ute och cyklar? Typ att du vill visa hur mycket du vet (samtidigt som du inte avslöjar vad du vet) i marknadsföringssyfte.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 21:51

Nej. Det ligger inget i det.

Jag bara är noga med att aldrig säga saker som någon tolkar som en enkel regel som de överapplicerar!

För sambanden ÄR inte enkla.

Det kan ibland betyda att man får välja mellan att skriva lite men sant, vilket BLIR diffust (eller kan upplevas vara det). Eller att skriva mycket, väldigt mycket, och försöka få med alla reservationer som behövs för att hindra fel/övertolkningar.

Men feltolkningar blir det ändå. Tyvärr. Och jag försöker se till så det blir så lite mitt fel som möjligt.

Men att skriva väldigt mycket är jobbigt, specielt när man vet att man kommer att få skit för det av vissa. :?

- - -

Det som någon kan tycka är diffust (men som bara har balans mellan hur komplett och hur detajerat det är) kan helt enkelt vara ”som det blir” när man vill berättar saker i rätt ordning.

En detalj utan sammanhang är i bästa fall meningslöst och i värsta fall vilseledande. Ett sammanhang utan detaljer däremot, är potentiellt av verkligt värde. För den som kan släppa idén att detaljerna är de viktigare. När folk tänker fel så är det ofta orsakat av att de använder detaljer de känner till och upplever att de behärskar, samtidigt som de saknar helheten och sammanhanget som behövs för att förstå hur potentiellt oanvändbara just dom detaljerna är i ett generellt perspektiv.

Därför tycker jag det är bättre om den som läser snappar det viktigaste, hur komplex det är! Bättre än att jag kommer med en massa detaljfördjupningar, som troligen kommer att vilseleda någon som inte inser att den aktuella detaljen kan vara lika oviktig i ett fall som den är viktig i ett annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-25 22:32

rajapruk skrev:
Fantastiskt bra inlägg tycker jag. Tack för den julklappen.

Jag har ofta känslan av att du, av någon anledning, beskriver saker här på forumet så svårförståeligt och diffust som möjligt. Men ibland, som nu, släpper på handbromsen och talar klarspråk. Ligger det något i det, eller är jag ute och cyklar? Typ att du vill visa hur mycket du vet (samtidigt som du inte avslöjar vad du vet) i marknadsföringssyfte.

Håller med om att det var ett väldigt bra inlägg.

IngOehman och petersteindl har gjort ett väldigt bra jobb i tråden och tagit sig tid och tålamod att förklara.
Jag tycker inte IngOehman's tekniska inlägg brukar vara diffusa. Men det kan ju bero på vad jag har läst innan + en allmänt teknisk bakgrund. Jag kan i regel (eller har i alla fall ett hum om) det han skriver om sedan innan, då blir det ju lättare att hänga med. Kan bli tungt för någon som har någon bakgrund alls inom akustik, psykoakustik eller fysisk eller vad det nu kan vara.
Jag tror många skulle behöva tänka lite mer själva (och gärna gå till botten med saker rent matematiskt) och inte bara läsa artiklar som dessutom ofta är skrivna på engelska.
Bara en sådan sak som vad "frekvens" egentligen innebär när det gäller ljud. Det tog många år innan jag fattade det. Poletten trillade till slut ned, mycket enkelt egentligen, men om ingen berättar, samtidigt som man (dvs jag) matas med felaktiga bilder av det hela så blir det inte så lätt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-26 00:10

Ja, det finns många grundläggande nycklar som man behöver ha i sin ägo, innan sammanhangen börjar klarna.

Har senaste året blivit i allt högre grad varse att folk inte vet vad ljud är, typ nästan alls!

Visst, vissa vet lite...

Meh när jag försökt gå till djupet med det, alltså i betydelsen att försöka lära mig vad folk i genom har för världbild, så har jag blivit varse att de flesta inte ens känner mediet speciellt väl - luften!

Begrepp som temperatur och tryck är bekanta för de flesta, men inte vad temperatur och tryck ÄR för någonting.

Folk i gemen vet inte vad stillastående luft är, inte sådant som molekyler, flykthastigheter, elastiska och plastiska deformationer, adiabatiska system, temperatur i skuggan (/i solen?), geometriska olinjäriteter... Allt sådant som man måste förstå sig på för att ha en rimligt klar bild av vad luft är och hur den beter sig, och utan en sådan är det svårt att förstå sig på ljud. Mycket svårt. Omöjligt.

Man måste börja med det stora - som... ibland kan vara det väldigt, väldigt lilla. Stora alltså bara i betydelsen grundläggande.

Därför har jag senaste året hållit ett antal föreläsningar om dessa saker, men det är ämnen som helt enkelt inte lämpar sig för faktiskt.se. Man behöver få direktåterkoppling av dem som inte hänger med. Föreläsningsformen är lämplig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-26 00:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-12-26 00:21

Ja, IÖ det var ett intressant inlägg.

Ett par frågor;
Du skriver om antalet basar och beskriver att 4 kan vara ett bra antal. Är det oavsett fabrikat och konstruktion?

De exempel som du beskriver med avstånd och placeringar är dom framtagna med tanke på analoga delningsfilter utan möjlighet till fördröjningar typ som finns i alla hembioreceivers?

mvh och tack/ Harryup

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2018-12-26 00:23

Jag får passa på att tacka för föreläsningen hos LTS för några veckor sedan som just handlade till stor del om luft. Mycket givande IÖ. Brukar dina föreläsningar filmas?
Hur ser du på om det skulle göras? Youtube? Annan plattform?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-12-26 00:27

IngOehman skrev:Därför har jag senaste året hållit ett antal föreläsningar om dessa saker, men det är ämnen som helt enkelt inte lämpar sig för faktiskt.se. Man behöver få direktåterkoppling av dem som inte hänger med. Föreläsningsformen är lämplig.

Vart går man för att höra dig föreläsa? Inte för att jag tror att jag skulle förstå så mycket, men någon gång vore det intressant. Tror jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-26 00:36

Sist var det LTS som arrangerade det.

Ludvig deLaval presenterade föreläsningen.

Det har hänt att jag gått på föreläsningar där jag saknar den grundkunskap som behövs för att förstå allt in i minsta detalj, men att jag ändå tyckt att det varit givande att ta del av någon som kan presentera sammanhanget på så vis att man ser att det finns en logik och att saker hänger samman.

Har även varit på åtskilliga föreläsningar där det varit uppenbart att föreläsaren saknar överblicken och blandar sin tro, sina övertygelser och fakta - vildt och oreflekterat. Det är mindre roligt, men ändå intressant. Det är ju information det också, alltså att få inblick i hur akademiska områden hanteras illa ovetenskapligt, alltså att få ta del av ämnets låga medel kvalitet (undantag finns alltid). Musikpsykologi är ett sådant änne, där en underlig anda råder i stil med ”hurra för alla som gör något och håller ämnet levande”, allt applåderas, urskillningslöst. Tycker det är väldigt synd då en del som görs är väldigt bra och skiljer sig från mängden.

Harryup skrev:Ja, IÖ det var ett intressant inlägg.

Ett par frågor;
Du skriver om antalet basar och beskriver att 4 kan vara ett bra antal. Är det oavsett fabrikat och konstruktion?

Antalet är antalet. Inget annat. Kan nog inte svara bättre med den lilla information om dina tankar spm jag har.

Får jag returnera en fråga om vad du tänker dig kan komma in i ekvationen?

Och jag skrev väl inte att det är ”ett bra antal”? Jag tror snarare jag skrev något i stil med att de - under de förutsättningar jag beskrev - är ett tillräckligt antal OM de placeras optimalt.

Harryup skrev:De exempel som du beskriver med avstånd och placeringar är dom framtagna med tanke på analoga delningsfilter utan möjlighet till fördröjningar typ som finns i alla hembioreceivers?

mvh och tack/ Harryup

De gäller generellt. Fördröjningar är ett dubbelsidigt mynt.

Nästan alltid kan man göra en dålig inställation och göra den något mindre dålig med hjälp av delayning, men ännu bättre är att ta bort alla delayer och istället göra en bra installation. Det tokiga med att involvera delayer är att det är tokerier i koincidenta system, och är systemen inte coincidenta så stämmer bara delayen i en enda utstrålningsvinkel...

Det finns ett specialfall där delay kan användas konstruktivt i en basinstallation, och den har med hur man kan göra pulsresponsen aperiodisk i ett resonant rum.

Kanske finns det även andra fall? Jag känner dock inte till några och kommer inte heller på några.

Men som sagt - gör man fel kan man i förekommande fall minska felets störfaktor med delay. Ingen bra väg till ett bra resultat dock. :? Men väl en förklaring till att vissa har låtit sig övertygas om att det är bra, för dpligt ör ju bättre än jättedåligt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-26 15:33

En rak fråga till IÖ: Hur är det med delningar och fasgång som blir mellan subbasar och boomer om subbasarna placeras långt ifrån huvudhögtalarna ?

Linkwitz säger tex att om delningen är 100 Hz bör avståndet vara inom 60 cm subbas-boomer. Detta skulle gälla med 24 dB okt filter åt båda hållen.

Scenario: 2 subwoofers som körs i stereo används. Vad händer om man delar vid 80 Hz och har placerat subbasarna 1,5 meter från vardera L/R - topparna ?

Blir det hörbara problem, sådana som linkwitz påstår sker, eller drunknar felen under schröderfrekvensen ?

Jag vet- det är tumregelsvar linkwitz ger, men ändå....

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2018-12-26 17:56

Jag har haft basmoduler under mer än 15 år som stått vid främre väggen bakom mina höger och vänster kanal-högtalare/huvudparet.. det har fungerat utmärkt. förut hade jag 2st som stod i rummets främre hörn. Nu har jag 4st som jag placerat bakom huvudparet, på 1/4dels måttet av både bred och höjd av rummet. det fungerar också utmärkt! i mitt rum.. för mig har 4st basmoduler fungerat bättre än 2st basmoduler. jag har en fördröjning av bassignalen akustiskt ca 10ms vid 80hz mot huvudparet, mätt vid lyssningsplats, vilket jag inte finner störande. ej heller har mina ljudintresserade kamrater funnit mina basmodulers placering eller fördröjningen störande utan snarare uppskattat ljudet för dess artikulation och minimalt med störande pikar i tonkurvan. Eftersom alla rum är olika så tänker jag inte säga att det fungerar i alla rum, men hos mig har det fungerat över förväntan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-12-26 18:01

Varför har du fördröjd signalen till basarna, dom står ju längre bort, det är väl frontarna som borde fördröjas så deras placering motsvarar samma avstånd som till basarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-12-26 18:56

paa skrev:Varför har du fördröjd signalen till basarna, dom står ju längre bort, det är väl frontarna som borde fördröjas så deras placering motsvarar samma avstånd som till basarna?

Jag förstår det som att det inte finns någon elektronisk fördröjning. Däremot är fördröjningen akustiskt sett, på grund av placeringen, 10 ms. Det skulle indikera att avståndsskillnaden är 3,4 meter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-26 18:59

Rille skrev:Jag har haft basmoduler under mer än 15 år som stått vid främre väggen bakom mina höger och vänster kanal-högtalare/huvudparet.. det har fungerat utmärkt. förut hade jag 2st som stod i rummets främre hörn. Nu har jag 4st som jag placerat bakom huvudparet, på 1/4dels måttet av både bred och höjd av rummet. det fungerar också utmärkt! i mitt rum.. för mig har 4st basmoduler fungerat bättre än 2st basmoduler. jag har en fördröjning av bassignalen akustiskt ca 10ms vid 80hz mot huvudparet, mätt vid lyssningsplats, vilket jag inte finner störande. ej heller har mina ljudintresserade kamrater funnit mina basmodulers placering eller fördröjningen störande utan snarare uppskattat ljudet för dess artikulation och minimalt med störande pikar i tonkurvan. Eftersom alla rum är olika så tänker jag inte säga att det fungerar i alla rum, men hos mig har det fungerat över förväntan.

Är verkligen den akustiska fördröjningen av basarna 10 ms?

Står de verkligen typ 3,43 meter längre bort än topparna? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2018-12-27 01:32

Hm jag skulle inte skrivit akustiskt tydligen.. Jag menade att jag mätt detta med en mikrofon. Fördröjningen kommer av det elektriska delningsfilter jag använder och att basarna står bakom fronthögtalarna. Vad jag ville säga med det var att jag inte stör mig alls på den fördröjningen med en delning vid 80hz.
Sorry :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-12-27 01:59

Ahhh, jag förstår. Så INKLUSIVE grupplöptiden blir det (enligt ett ”korkat” mätsystem, som inte ens redovisar ett frekvensberoende...) 10 ms (vid någon frekvens (eller flera) som troligen inte specifikt redovisas).

Grupplöptid är dock inte ekvivalent med fördröjning. Det är olika saker, även om tid alltid ger (samma) grupplöptid. Men grupplöptid är inte samma sak som tid. Grupplöptid är synonymt med fasens derivata.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2018-12-27 02:37

Japp.
Ok.
Tack!

Mvh Rick

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-12-27 10:25

IngOehman skrev: Grupplöptid är synonymt med fasens derivata.

Vad tillför det att prata om grupplöptid egentligen (istället om fasen)? Grupplöptid är ju bara en annan presentationsform / vy av fasen liksom.
Det är när jag inte förstår sådant som jag får känslan av att folk vill krångla till saker i onödan (textmässigt).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 11:29

Så här har jag gjort efter en intressant diskussion på en krog i Göteborg efter HiFi-mässan med Pekka, Adhoc, Johan Lindroos, Alexi mfl och ett antal servettskisser senare. På morgonen efter frukost hjälptes vi åt att montera isär setupen och justera basarna efter ritningen nedan, Johan mätte noggrannt och Alexi kontrollerade med precision. :)
Resultatet blev onekligen bra och det teoretiska resonemanget överensstämmer med det upplevda resultatet.
Jag överlåter åt var och en att fundera varför vi gjort som vi gjort, det lär man sig mer av än ett färdigt svar. Viss vägledning finns i bilden.
Topphögtalarna i16s är placerade (akustiskt centrum) i linje med basarna och 75 cm från väggen. Basarna, profundus x är konfigurerade i stereo.

8D16D30B-6172-48DD-B076-DE09EE24CD34.jpeg
8D16D30B-6172-48DD-B076-DE09EE24CD34.jpeg (558.99 KiB) Visad 6126 gånger
Bilagor
BAFD1F52-92B8-4E25-B3F7-0ABACAA77818.jpeg
BAFD1F52-92B8-4E25-B3F7-0ABACAA77818.jpeg (789.1 KiB) Visad 6126 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-12-27 11:35

Hur är delningen mellan toppar och basar? 80Hz LR24?

JM

Inläggav JM » 2018-12-27 11:44

2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.

JM
Senast redigerad av JM 2018-12-27 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-12-27 11:51

Rille skrev:Japp.
Ok.
Tack!

Mvh Rick

Ursäkta att jag läste för fort och rörde till det hela.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 12:04

rajapruk skrev:Hur är delningen mellan toppar och basar? 80Hz LR24?

Ino cr80es, 80 Hz.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 12:07

JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.
Problemet med lösningen är att minimerade stående vågor gäller bara i ett plan golv till tak genom subbasarna. Resten av rummet måste integreras map ljudtryck i varje punkt och då framträder problemen med att ha subasarna invid fronthögtlarna. Se tex Toole II s 221 (nedre figuren) ff.
Bättre är att som samstämmig forskning visar är att placera subbasarna i hörnen i fas om du vill ha en rakare tonkurva under 80 Hz, undvika elektroniska fix samt kunna välja flera´ olika lyssningspositioner.

JM

Det är alltid problem med bas i små rum, man får prioritera för optimal bas och optimal stereoåtergivning samtidigt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-27 12:17

sprudel skrev:
rajapruk skrev:Hur är delningen mellan toppar och basar? 80Hz LR24?

Ino cr80es, 80 Hz.

18/30 delning alltså.
Jag kör också så , vid 78 hz och det fungerar bättre än de andra delningarna jag provat ( ett 30-tal olika )
Senast redigerad av Tangband 2018-12-27 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-12-27 12:21

JM skrev:2D tänk istället för 3D tänk map stående vågor. Publicerat av många bla Linkwitz och Toole.

JM

Ser du inte ett problem med att det blir för långt till topparna med avseende på fördröjning subbasar -toppar med din förordade placering ? ( läs Linkwitz undersökning ) .

En delning vid 100 hz 24 db okt bör ha mindre än 60 cm från subbas-boomer.
En delning vid 50 hz 24 db okt behöver mindre än 120 cm.

Konsekvensen av detta blir : stereosubbar behövs. De behöver även i praktiken placeras nära topparna om du inte delar väldigt lågt i frekvens.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi