HEM 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du besöka HEM 2019

Omröstningen slutade 2019-02-11 11:50

Ja
6
29%
Nej
15
71%

Antal röster : 21

torig

Re: HEM 2019

Inläggav torig » 2019-02-20 13:06

JM skrev:Efter att ha ägt och lyssnat på fler än 100 högtalare i olika rum under drygt 50 år är jag invaggad i att jag har en viss erfarenhet.

JM

Oj! Det där är rätt imponerande. Under de 47 år jag haft en stereoanläggning, har jag endast ägt 8 högtalare. Dock lyssnat på fler... :)

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-20 13:08

Morello skrev:Eller så köper man ett direktdrivet verk. :) Tex Micro Seiki

. . . eller en CD-spelare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-20 13:12

petersteindl skrev:
Morello skrev:Eller så köper man ett direktdrivet verk. :) Tex Micro Seiki

. . . eller en CD-spelare.

Touché!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-20 13:12

torig skrev:
JM skrev:Efter att ha ägt och lyssnat på fler än 100 högtalare i olika rum under drygt 50 år är jag invaggad i att jag har en viss erfarenhet.

JM

Oj! Det där är rätt imponerande. Under de 47 år jag haft en stereoanläggning, har jag endast ägt 8 högtalare. Dock lyssnat på fler... :)

/mvh

Jag hamnade rätt nästan genast o har inte ens ägt en handfull högtalare, om man inte räknar bilar o sånt.

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-20 13:15

torig skrev:

JM

/mvh

Vet inte om jag skulle kalla det imponerande att köpa på sig minst två par högtalare varenda år under 50 års tid. Låter mer nästan som det handlar om nåt hoarding-problem, eller ett klassiskt audiofilsökande efter dom perfekta högtalarna (fast han kanske glömde bort att behandla rummet så alla högtalarna lät skit?) eller kanske att han har för tok för mycket pengar så han inte vet var han ska göra av dom, aka kapitalförstöring. Dunno, kanske inte är nån av mina alternativ heller, men fortfarande inget jag skulle kalla för imponerande på ett bra sätt :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-20 14:13

Själv tror jag mig minnas alla mina högtalare sedan början av 70-talet...
Celestion Ditton 25 (min entré till hifi-världen)
Dahlqvist DQ10a (köptes 1978 och fortfarande i min ägo)
Boston A-40
Philips (som hörde till deras Jet Set)
B&W (sambons högtalare som är i drift under renovering av DQ10:orna)

Har också ett par B&W DM3 som finns på landet.

Har även lånat hem några högtalare när jag bodde i Göteborg, detta beroende på en importerande vän. Bland annat Acoustat 2+2
Bild

Finns det någon som haft färre högtalare under dessa nästan 50 år?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-20 14:35

Jag har haft några hundra olika. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2019-02-20 14:59

Inte så många för min del:
Philips (minns ej modell, med stora lådor och slavbasar)
Oa 14
Schmackshorn
Andra hempulade horn
Canton Karat
Swans Diva
Och ett par Yamaha som Pinga fört in i hushållet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-02-20 15:20

Jag har haft en uppsjö av hemmabyggen.
De köpehögtalarna som jag minn att jag ägt är: Trevägs Dantax, Cerwin Vega D5E, Dali 808, Cerwin Vega VS15, JWS Unique, Behringer 3031A, ett par pluttiga AudioPro...... Ja, så vitt jag minns
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-20 16:18

Heathkit (när jag var 10 cirka, som fassan/mossan byggt på 60-talet)
Goodmans (kommer ej ihåg modell)
Tvåvägssystem med SS 18W8545+D2905/9300, egen konstruktion
Trevägssystem, Morello-1 med Ino W85, Ino B67 och SS D2905/9700
Trevägssystem, "Die Referenz" med Ino W104, Ino B8ss, Ino T11m
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-20 16:36

Bill50x skrev:Själv tror jag mig minnas alla mina högtalare sedan början av 70-talet...
Celestion Ditton 25 (min entré till hifi-världen)
Dahlqvist DQ10a (köptes 1978 och fortfarande i min ägo)
Boston A-40
Philips (som hörde till deras Jet Set)
B&W (sambons högtalare som är i drift under renovering av DQ10:orna)

Har också ett par B&W DM3 som finns på landet.

Har även lånat hem några högtalare när jag bodde i Göteborg, detta beroende på en importerande vän. Bland annat Acoustat 2+2
[ Bild ]

Finns det någon som haft färre högtalare under dessa nästan 50 år?

/ B

OD11 blev mina första
Zachry TM200 blev mina andra
Carlsson OA52 blev det tredje paret och de sliter jag på än idag
Quad ESL 63 impulsköpte jag för att prova ett tag, har dem kvar än

Det är väl hela listan, om man bortser från bilar och TV-apparater o lite annat småkrafs.

Å andra sidan handlar det nog bara om dryga 40 år för min del

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-20 18:02

torig skrev:

JM

/mvh

JM: Oj! Så du har bytt högtalare i snitt en gång var 6:e månad! 8O

Vad är skälet till att det blivit så tokigt tror du? Har du någon plan för att framdeles välja lite hållbarare (alltså välja så du inte behöver byta igen, om och om igen)?

- - -

Jag har bytt högtalare i min huvudanläggning en gång sedan 1978 (under 41 år). Har förstås under samma tid hört massor av anläggningar (säkert fler än 1000 olika) som alla gjort mig glad över det jag har hemma.

Elektronik har jag bytt flera gånger dock, inte på grund av missnöje utan på grund av att saker gått sönder och på grund av att nya standarder erbjudit nya möjligheter - men då krävt ny hårdvara.

- - -

Kort sagt: Jag tror på att reka och lära först och välja sen. Lite som att man när man snickrar kanske hellre mäter två gånger och sen kapar bara en.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-02-20 19:04

Kom igen nu, den här leken med att missuppfatta JM med vilje börjar bli tröttsam.

Alla vet vad han menade!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

torig

Inläggav torig » 2019-02-20 21:02

MagnusÖstberg skrev:Kom igen nu, den här leken med att missuppfatta JM med vilje börjar bli tröttsam.

Alla vet vad han menade!

Vad menar du?

För min del blev jag fundersam över hur man vill byta högtalare så ofta. JM skrev ju att han ägt ”fler än 100 högtalare”. Kunde vara intressant att veta varför?

Därför skrev jag ”off topic” inlägget.

/mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-02-20 21:42

Därför att han med största sannolikhet lyssnat på ett hundratal högtalare varav han dessutom ägt ett antal olika.

Tror de flesta inser att man inte bytt högtalare två gånger om året i 50 år...

Det var ett klassiskt snubbleri i formuleringen bara.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-02-20 23:31

Ja precis - skit i JM´s högtalare nu; hände nåt annat kul på mässan? :)

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-02-21 00:31

hifikg skrev:HEM närmar sig med storm (sic!) steg. För första gången på länge överväger jag att skippa mässan, längesen den gav något bestående intryck. Glömmer inte den mäktiga MBL-showen med orgelljud i specialinspelat surroundformat. La ner tankarna på ett sådant system då jag inte fick köpa Drottningholmssalen, men minnesvärt var det. Sedan dess har det mest varit ny musik som uppsnappats, men det går att göra på många sätt.

Ska du besöka HEM 16-17 februari

http://highendmassan.se

Måste bara fråga; spelade de upp med surroundhögtalare?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-21 00:44

Ronnie skrev:
hifikg skrev:HEM närmar sig med storm (sic!) steg. För första gången på länge överväger jag att skippa mässan, längesen den gav något bestående intryck. Glömmer inte den mäktiga MBL-showen med orgelljud i specialinspelat surroundformat. La ner tankarna på ett sådant system då jag inte fick köpa Drottningholmssalen, men minnesvärt var det. Sedan dess har det mest varit ny musik som uppsnappats, men det går att göra på många sätt.

Ska du besöka HEM 16-17 februari

http://highendmassan.se

Måste bara fråga; spelade de upp med surroundhögtalare?

Ja, den gången var det ett hyfsat exklusivt surroundsystem för musik, med hur många MBL högtalare (bl a de största Extrememodellerna) och förstärkare som helst och summan av kardemumman var... well oslagbar, men den lät bäst tillsammans med någon speciell typ av inspelning, så urvalet anpassade fonogram var inte jättestort. Den här gången fanns inget liknande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-02-21 12:20

petersteindl skrev:Jag har haft några hundra olika. :)

Ingen aning om hur många jag har haft hemma men något liknande säkert.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-02-21 15:19

Harryup skrev:

/Harryup

Jag räknar in alla vi hade i Ljudbutiken. :)

Det har ju onekligen gett en extraordinär lyssningserfarenhet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-02-21 16:39

Så är det, eller var det :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-21 21:13

MagnusÖstberg skrev:Därför att han med största sannolikhet lyssnat på ett hundratal högtalare varav han dessutom ägt ett antal olika.

Tror de flesta inser att man inte bytt högtalare två gånger om året i 50 år...

Det var ett klassiskt snubbleri i formuleringen bara.

Ja, jo. Kanske det, men hur vet du det?

Vilket också visar skillnaden mellan ett samtal IRL och när man skriver, det gäller att vara tydlig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-02-21 22:16

petersteindl skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Mvh
Peter

Tro det tro det. Så finns det ens högtalare som är värda sin penning, av bra ljudmässigt hög kvalité annat än INO eller Carlsson? Verkar vara de enda detta forum handlar om , och i slutänden saluför. Det finns tom separata sektioner enbart för dessa här på denna sida. Säger en hel del.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-21 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-21 22:20

Baffel skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Mvh
Peter

Tro det tro det. Så finns ens högtalare som är värda sin penning, av bra ljudmässigt hög kvalité annat än INO eller Carlsson? Verkar vara de enda denna tråd handlar om , och slutför. Finns tom separata sektioner enbart för dessa här på denna sida.

Peter kanske inte vill skriva det själv, men lyssna på hans ägg så får du se att det finns moderna högtalare som levererar i klass med Carlsson, direkt i mitt "livliga" rum dessutom.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-02-21 22:28

hifikg skrev:
Peter kanske inte vill skriva det själv, men lyssna på hans ägg så får du se att det finns moderna högtalare som levererar i klass med Carlsson, direkt i mitt "livliga" rum dessutom.

Visst, men för att spetsa till det låt säga att HM i varje nummer hade stående sektion om tja låt säga Dynaudio. Du tror inte det skulle påverka läsarna på något sätt? Om nu INO och Carlsson är de absolut, objektivt sätt, bästa högtalarna . Prismässigt bästa osv , då ger jag mig.

Första gången jag besökte detta forum så var min uppfattning , aha här ventileras Hifi men det underliggande syftet med siten är att marknadsföra INO och Carlsson (vem nu tjänar ekonomiskt på det senare kan man ju undra).

Som om du var intresserad av smink och kommer in på en sida som har olika kategorier om smink , och en som heter vänner av.....Hum Hum nu måste jag tänka till lancome (är väl ett sminkmärke). Skulle du inte fundera ett varv då?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-21 23:09

Baffel skrev:
hifikg skrev:

Visst, men för att spetsa till det låt säga att HM i varje nummer hade stående sektion om tja låt säga Dynaudio. Du tror inte det skulle påverka läsarna på något sätt? Om nu INO och Carlsson är de absolut, objektivt sätt, bästa högtalarna . Prismässigt bästa osv , då ger jag mig.

Första gången jag besökte detta forum så var min uppfattning , aha här ventileras Hifi men det underliggande syftet med siten är att marknadsföra INO och Carlsson (vem nu tjänar ekonomiskt på det senare kan man ju undra).

Som om du var intresserad av smink och kommer in på en sida som har olika kategorier om smink , och en som heter vänner av.....Hum Hum nu måste jag tänka till lancome (är väl ett sminkmärke). Skulle du inte fundera ett varv då?

Jo, absolut och jag e ju inte "oskyldig" på något vis, men för att vara lite mer objektiv så har jag även ett par engelska högtalare att variera med :). Jag hittade Faktiskt när jag googlade på NAD 208 & Carlsson, jag hade planer på att köra min NAD 208 till återbruket, men därav blev intet efter lite läsande här och nu står den i mörkret och värmer mitt lyssningsrum 24/7 :)

Nog finns det utrymme för mycket mer än Ino & Carlsson här. Varför just de märkena fått egna forumgrupper får någon annan svara på, det var så redan när jag hittade hit. Carlsson lär väl ingen tjäna särskilt mycket pengar på längre så i det fallet beror det nog "bara" på att de är... bäst? Tyvärr räcker inte befintligt bestånd till alla, så alternativ uppskattas, t ex Ägg och Larsen. Jag tycker om högtalare som man bara kan rulla in i rummet o börja lira, därför uppskattar jag även t ex MBL, men då rör vi oss i en annan prisklass.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-02-21 23:17

Jag tycker att INO låter helt OK 8) . I alla fall de jag har lyssnat på.
Carlsson har jag ännu inte haft förmånen att få bekanta mig närmare med.
Tycker att det är helt OK, att de har sina egna avdelningar på forumet.
Blir det plötsligt en stor ansamling av tex DynAudiofantaster, eller B&W-nördar, så tror jag säkert att även de får skapa sig en egen avdelning :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-21 23:30

NADifierad skrev:Jag tycker att INO låter helt OK 8) . I alla fall de jag har lyssnat på.
Carlsson har jag ännu inte haft förmånen att få bekanta mig närmare med.
Tycker att det är helt OK, att de har sina egna avdelningar på forumet.
Blir det plötsligt en stor ansamling av tex DynAudiofantaster, eller B&W-nördar, så tror jag säkert att även de får skapa sig en egen avdelning :) .

Jag har aldrig hört några Ino som låter illa, men de flesta Ino jag hört har stått i anpassade rum. Fast hemma hos Frisk hörde jag ett par pi60 lite lagom inslängda i ett normalt vardagsrum, dessutom drivna av enkelt förstärkeri och det lät inte illa det heller (understatement).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-02-21 23:43

Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.

Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko? Eller så finns det inga andra högtalare som kan matcha INO, vad vet jag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-21 23:53

Baffel skrev:Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.

Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko? Eller så finns det inga andra högtalare som kan matcha INO, vad vet jag.

Jag skrev ju det, Carlsson (men de nytillverkas inte så de räcker inte till alla), Peters Ägg och Larsen som gör en hel serie högtalare i olika prisklasser och så nämnde jag MBL, men då steppar vi upp i pris. Quad ESL är inte så tokiga de heller, men de som nytillverkas idag kostar en slant, även om de ändå är billiga om man betänker att man säkert kan njuta av dem i 30-40 år. Finska Gradient gör utsökta högtalare, ja listan kan göras hur lång som helst, men eftersom IÖ härjar här så samlas många av hans fans och kunder här för att få goda råd. Tänk om Stig levat än idag! En som jag gärna skulle se mer av i forumet är Erik Andersson, en egen sektion för rör kanske?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi