Moderator: Redaktörer
donjansson skrev:Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.
Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.
Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.
Frisk skrev:Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.
Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.
Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.
Tangband skrev:Frisk skrev:Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.
Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.
Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.
Mätningar från lyssningsplats ( med en högtalare inte två ) ger ingen bra information hur det låter. Det kan ge information hur mycket rummet ger tillskott eller avdrag vid vissa frekvenser men säger ingenting om hur själva högtalaren låter. Åtgärda felen vid källan är mitt tips. Det kan även vara placeringen av högtalarna som gör att de låter illa.
donjansson skrev:Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.
Tangband skrev:Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.
Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.
En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.
Testa
Skrivbordet skrev:Kan ni hjälpa en stackars okunnig?
Är mitt rum hopplöst?
Tacksam för tips.
2,45 x 4,35 m
Ena kortväggen: Fiberskiva eller gips (oklart vilket) samt ett fönster ca 1 x 1 m, yttervägg
Andra kortväggen: dörr i hörnet, fiberskiva eller gips i väggen.
Ena långväggen: betong; bärande vägg
Andra långväggen: fiberskiva eller gips, där bakom betong bärande (litet mellanrum mellan skivan och betongen, oklart om det sitter isolering mellan)
"Normal" möblering i rummet.
Jag har f n anläggningen ställd vid den kortvägg som dörren är på.
Jag har provat att ställa anläggningen utmed den långvägg som är bärande betong.
Det låter skit vilket som.
Övergripande karaktär är att återgivningen är hård och rå. Basen låter "bumlig", diskant och mellanregister "skriker". Inga nyanser. Jag har provat med flera olika förstärkare och högtalare (både golv- och stativhögtalare), dock inte high end-prylar, mera medelprylar. Jag har inga dyra kablar, jag har inga spikar under högtalarna, men jag brukar sätta häftmassa (typ blutack)under dem.
Tacksam för tips.
Tangband skrev:Jag påstår inte det heller . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
Tangband skrev:Jag påstår inte det heller . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
goat76 skrev:Tangband skrev:Jag påstår inte det heller . Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
Det subjektiva är ändå det enda man egentligen kan gå på när det kommer till högtalarens avstånd till bakre vägg, för vad gäller val av avstånd till bakre vägg så finns det nog andra starkare aspekter att ta hänsyn till än vilka frekvenser som blir aningen utsläckta i direktljudet av det reflekterande ljudet.
Att isolera och koncentrera sig på den aspekten blir naturligtvis svårt då det problemet troligtvis fullständigt drunknar i annat som optimal placering från vägg beroende på rumsmått och hur den specifika högtalaren är konstruerad med basport framtill eller baktill eller ingen port alls.
Alla dessa aspekter går väl såklart att mäta sig till men hur man viktar dessa mätningar mot varandra blir i stort sett omöjligt, då är det enda pålitliga verktyget det subjektiva intrycket man skaffat sig genom att helt enkelt lyssna med sina egna öron.
I ett visst rum med en viss högtalare så är det nog väldigt svårt att veta hur mycket effekten av denna fördröjda reflex egentligen påverkat valet av avståndet till bakre vägg, men jag tror den är relativt liten för den är nog precis som du säger inte tillräckligt stark för att utgöra några alltför stora utsläckningar.
goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Tangband skrev:Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.
Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.
En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.
Testa
Tangband skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.
Tangband skrev:Mikrofonen är väldigt annorlunda än hörseln. Då hörseln " styr" till först anlända våg så skiter hörseln i de reflexer som anländer 2 ms -35 ms efter högtalarens direktljud. Det behövs upp emot 10 dB förstärkning av de senare reflexerna för att de ska uppfattas som lika starka som direktljudet.
Det är därför som mätningar från lyssningsplats blir så missvisande. Mikrofonen " hör" allting. Hörseln selekterar.
Mikrofonen visar mera rättvisande, alltså, mer likt hörseln om man mäter inom " critical distance" avstånd, dvs oftast bara kring en meters avstånd.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten
"En reflexion med en löptidsfördröjning på Δt > 2ms ökar ljudhändelsens ljudstyrka, förändrar klangfärgen och höjer intrycket av större rumslig utbredning. Även om den efterföljande signalen (reflexen) har ett upp till 10 dB högre ljudtryck, och inträffar inom en löptidsfördröjning av Δ t < 35 ms, så är det ändå det först anländande ljudet som helt bestämmer den upplevda infallsriktningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster