Placering av högtalare - avsnitt 76

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Placering av högtalare - avsnitt 76

Inläggav eljulio » 2019-12-18 17:42

IngOehman skrev:
gopnik skrev:Att ställa högtalarna på sidoväggarna med baken mot väggen och omvänd h/v-högtalare är väl annars en inte helt okänd uppställning av 80-talarna.

Det är riktigt. Den uppfanns för OA-52 av doktor Hans Backman och både Stig liksom doktor Lars Bäcklund har återkopplat att de tycker det var fiffigt. Inte nödvändigtvis optimalt men det kan ändå vara den bästa lösningen för ett specifikt rum.

När det gäller rundstrålande högtalare (vilket nästan inga Carlssonhögtalare varit, trots att de har kallats så) typ Ino a3 (och a2) har jag användt sidoväggsplacering för dem i lounge-sammanhang sedan 1999. Även den udda fågeln Beveridge 2SW har ofta setts placerad mot sidoväggarna. Så det är i sig ingenting märkligt. Har även i många fall användt placering på var sida om ett hörn för både tex piP och pi60 med derivat. Det kan bliv väldigt bra i många rum.

Men huvudfrågan här är rimligen - skall man:

1. Utgå ifrån att folk menar det de skriver, att de förstår de ord de själva använder? Eller,

2. Skall man utgå ifrån att de är lallande dårar som inte har förstånd att skriva det de menar?

Om så (2) - skall man tro att de menar något annat än det de skriver? Och hur skall då den göra som vill skriva något ovanligt? Om man skall tro att den som skriver något ovanligt menar något vanligt så går det ju inte att berätta något ovanligt utan att bli missförstådd. :cry: Verkar som ett ultrakorkat råd alltså.

Min uppfattning är att både 1 och 2 är exempel på enfald. Det är två exempel på tumregler, och sådana är för idioter (samtidigt som tumregler är extra dåliga för just idioter, som lider större risk att tro på dem...).

Bättre är att: 3. Utgå ifrån att folk menar det de skriver om det inte finns skäl att misstänka att de menar något annat - och då FRÅGAR MAN!

Både Peter och jag har försökt med det här i tråden...

Men här på faktiskt finns det uppenbart en intelligensreserv (de är inte så många dock, som tur är) som istället för att svara på frågor hellre vill tramsa, komma med förklemande kommentarer om den som frågar...

Att svara är uppenbart för svårt. :roll: Kanske beror det på att den som formulerat sig så någon funnit skäl att fråga efter ett förtydligande, faktiskt inte begriper vad de själva skrivit? :o

Jag börjar tro det.

Vh, iö

Kan vilka högtalare som helst ställas upp på var sin sidovägg, givet att man vet vilken högtalare som är vänster respektive höger. Jag frågar för att jag inte vet. Och hur vet man vilken som är vänster eller höger? Ursäkta riktigt basala frågor kanske.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-18 18:37

Ja.
Väggen är den bakom högtalarna, som OA52 står mot.
Ja.
Väggarna är de som Apogee står vinkelrätt mot.

Nu ska jag forsätta min resa, har inte varit i lyssningsrummet sen igår.
Abstinens o blixthalka, ingen bra kombo. Pizzan i Söderköping var god.
När jag kommer hem ska jag rita på en servett.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-18 18:48

hifikg skrev:Ja.
Ja.

Obegripligt att förstå eftersom man inte vet vilka frågor du svarar på. Vad menar du med "Ja"?

Även: Vilka väggar menar du med "väggarna" (när det gäller Apogee)?

När det gäller OA52 är det begripligt hur de är uppställda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-18 21:32

Jag har fått känslan att flera här på forumet förespråkar och nästan tumregel-mässigt föredrar en rejäl toe-in vilket går ut på att högtalarna har såpass mycket invinkling att ljudet korsas framför lyssnaren, men det är väl knappast något man kan ta för givet fungerar med alla typer av högtalare? Ändå ges detta förslag utan att man har någon riktig koll på vad personen i fråga egentligen har för slags högtalare och hur denna är gjord för prestera som bäst.

De bilder jag lånade tidigare i tråden som visade toe-in kom från en hyfsat bra artikel om ämnet där skribenten bland annat tar upp detta med rejält tilltagen invinkling vilket han valt att kalla för aggressiva toe-in.
Även han gillar den varianten p.g.a att det ger en bredare sweetspot vilket är bäst om man är ute efter att få till ett ljud som inte kantrar betänkligt för dem som inte sitter i mitten, men han är dock medveten om att inte alla typer av högtalare passar för detta och helt enkelt är byggda för andra uppställningar vilket kan vara en utan någon invinkling alls.

Här är några utvalda delar från artikeln och längst ned finns länken för er som vill läsa hela, men kortfattat så är det här med toe-in en helt och hållet individuell sak som egentligen bara har med tycke och smak att göra. Allt har att göra med vad man själv prioriterar och föredrar och vad man tycker passar bäst med de specifika högtalarna man har i kombination med lyssningsrummet.

DOES ONE SIZE FIT ALL?
There isn’t a single solution that best fits all. The ideal amount of toe in depends on:

- Speaker placement
- Location of the listening position
- Width of the listening area
- The sound radiation pattern of your speakers
- Acoustics of your room
- Design guidelines of the speaker manufacturer
- Your personal preferences

All these factors are interrelated. Many guides on this topic assume that you have conventional box speakers, but what if you have electrostatics or horns? Every system is unique and requires its own solution.

DESIGN GUIDELINES OF THE SPEAKER MANUFACTURER
Loudspeaker manufacturers who provide recommendations on speaker placement will tend to offer general suggestions combined with some that relate to how they have designed their speakers. A designer may have intended that their speaker will be placed close to the front wall, meaning the crossover anticipates some bass loading from this wall. They may also design their speakers to sound balanced with no toe in at all.

Läs mer här: https://www.stereo.net.au/features/spea ... -all-about

Bridge
Semesterfirare

Inläggav Bridge » 2019-12-18 22:29

Ja

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-12-18 22:33

goat76 skrev:men han är dock medveten om att inte alla typer av högtalare passar för detta och helt enkelt är byggda för andra uppställningar vilket kan vara en utan någon invinkling alls.

Mer än NHTs högtalare med snedskuren front kan jag inte komma på någon högtalare som inte skulle vinna på att vinklas in mot lyssningsplatsen. Det skulle väl krävas mycket knepig placering, märklig tonkurva och/eller märkliga spridningsegenskaper (rak 23-30 grader off-axis men inte on axis). Som Apogee ovan i tråden? Kan man få något annat praktiskt exempel på en sådan högtalare för att förstå de potentiella nackdelarna? (Givna undantag är högtalare som är gjorda för att integreras med en odämpad högtalarvägg såsom Carlsson eller Äggen).

Utan att veta något om författaren tycker jag att artikeln är av god amatörkvalitet riktad till just amatörer (glada, men inte direkt dilettanter). Jag skulle kunna ha skrivit den själv. Men argumenten för "bestäm själv" är lite svepande och artikeln tycks argumentera för just toe-in med brasklappen att man bara skall göra det om man själv tycker det bli bättre. Men det kan ju vara vad som helst. Det vanligaste argumentet mot toe-in som jag hört (efter att ha varit framme och okynnesvridit på högtalare hos vänner och bekanta) är att de tycker det ser knäppt ut.

Min egen erfarenhet speglar Knoppens. Jag har med åren vinklat in högtalaren allt mer "aggressivt" så att skärningspunkten ligger påtagligt framför "sweetspot". Jag började med en "tumregel" om att vinkla in så mycket att man precis börjar se utsidan av högtalarna, sedan fortsatte jag av bara farten. Skälet är främst att jag vill att fantomcentern skall fungerar för flera i soffan när familjen tittar på tv. Resultatet är förvånansvärt gott utan några påtagliga nackdelar. Om något skulle jag önskat mig något så är det faktiskt högtalare med något smalare spridning, men nu har jag i alla fall en trevlig jämnhet och stabilitet i ljudfältet på åtminstone 3-4 platser i soffan. Helt OK för mig.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-18 22:50

Johan_Lindroos skrev:
Ja.

Obegripligt att förstå eftersom man inte vet vilka frågor du svarar på. Vad menar du med "Ja"?

Du skojar väl?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-18 23:32

DQ-20 skrev:
goat76 skrev:men han är dock medveten om att inte alla typer av högtalare passar för detta och helt enkelt är byggda för andra uppställningar vilket kan vara en utan någon invinkling alls.

Mer än NHTs högtalare med snedskuren front kan jag inte komma på någon högtalare som inte skulle vinna på att vinklas in mot lyssningsplatsen. Det skulle väl krävas mycket knepig placering, märklig tonkurva och/eller märkliga spridningsegenskaper (rak 23-30 grader off-axis men inte on axis). Som Apogee ovan i tråden? Kan man få något annat praktiskt exempel på en sådan högtalare för att förstå de potentiella nackdelarna? (Givna undantag är högtalare som är gjorda för att integreras med en odämpad högtalarvägg såsom Carlsson eller Äggen).

Utan att veta något om författaren tycker jag att artikeln är av god amatörkvalitet riktad till just amatörer (glada, men inte direkt dilettanter). Jag skulle kunna ha skrivit den själv. Men argumenten för "bestäm själv" är lite svepande och artikeln tycks argumentera för just toe-in med brasklappen att man bara skall göra det om man själv tycker det bli bättre. Men det kan ju vara vad som helst. Det vanligaste argumentet mot toe-in som jag hört (efter att ha varit framme och okynnesvridit på högtalare hos vänner och bekanta) är att de tycker det ser knäppt ut.

Min egen erfarenhet speglar Knoppens. Jag har med åren vinklat in högtalaren allt mer "aggressivt" så att skärningspunkten ligger påtagligt framför "sweetspot". Jag började med en "tumregel" om att vinkla in så mycket att man precis börjar se utsidan av högtalarna, sedan fortsatte jag av bara farten. Skälet är främst att jag vill att fantomcentern skall fungerar för flera i soffan när familjen tittar på tv. Resultatet är förvånansvärt gott utan några påtagliga nackdelar. Om något skulle jag önskat mig något så är det faktiskt högtalare med något smalare spridning, men nu har jag i alla fall en trevlig jämnhet och stabilitet i ljudfältet på åtminstone 3-4 platser i soffan. Helt OK för mig.

/DQ-20

Jag har väl inte påstått att det är en djupgående artikel, snarare en kortfattad och bra genomgång av flertalet faktorer och hur högtalare med olika spridningsegenskaper kan fungera olika beroende på invinkling där rummets akustik och vad man själv har som mål med uppställningen. Du nämner ju själv att du har som mål att helst jämna ut sweetspot över alla sittplatser i soffan, andra kan väl då ha som mål att i sin uppställning optimera för endast en lyssningsplats. Inget av målen är mer rätt än det andra.

I artikeln nämner han diverse olika spridningsegenskaper diverse typer av högtalare kan ha, och det är väl också spridningen man varierar med olika invinklingar. Så vad finner du konstigt med att dessa olika spridningsegenskaper ger olika resultat vid samma invinkling?

THE SOUND RADIATION PATTERN OF YOUR SPEAKERS
In the context of this topic, speakers can be divided into various classes according to their sound radiation characteristics:

Omni directional – sound is radiated evenly in all directions

Conventional monopole – omni directional low frequency radiation transitions to a forward focused beam at high frequencies

Constant directivity designs – off axis response is flat but attenuated in level

Bipole – sound is radiated to the rear as with dipoles but without the null at the sides.

Dipole – this category has three varieties, all of them with approximately equal front and rear radiation with a null perpendicular to the baffle.
Senast redigerad av goat76 2019-12-18 23:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-18 23:48

DQ-20 skrev:Min egen erfarenhet speglar Knoppens. Jag har med åren vinklat in högtalaren allt mer "aggressivt" så att skärningspunkten ligger påtagligt framför "sweetspot". Jag började med en "tumregel" om att vinkla in så mycket att man precis börjar se utsidan av högtalarna, sedan fortsatte jag av bara farten. Skälet är främst att jag vill att fantomcentern skall fungerar för flera i soffan när familjen tittar på tv. Resultatet är förvånansvärt gott utan några påtagliga nackdelar. Om något skulle jag önskat mig något så är det faktiskt högtalare med något smalare spridning, men nu har jag i alla fall en trevlig jämnhet och stabilitet i ljudfältet på åtminstone 3-4 platser i soffan. Helt OK för mig.

/DQ-20

Betyder det att sången stannar kvar mittemellan högtalarna också eller följer den med åt det hållet du sitter placerad åt?
Jag tycker jag har problem med det i min nuvarande uppställning, ljudbilden i stort är helt ok vid en lyssningsplacering åt sidan men just sången är väldigt tydligt att den följer med åt det hållet man sitter placerad.
Den biten fungerade bättre i min förra uppställning där jag spelade från kortsidan av rummet och ytterplatserna i soffan hamnade nästan rakt framför respektive högtalare.
Nu spelar jag från långsidan och har en tv placerad mellan högtalarna och har då flyttat isär dem lite mer än önskvärt för att mildra reflexerna från tv:n, då hamnar ytterplatserna klart innanför högtalarna och ljudnivån från närmaste högtalaren blir då lite för hög för att ljudbilden ska vara stabil.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 00:10

Ted_B skrev:
DQ-20 skrev:Min egen erfarenhet speglar Knoppens. Jag har med åren vinklat in högtalaren allt mer "aggressivt" så att skärningspunkten ligger påtagligt framför "sweetspot". Jag började med en "tumregel" om att vinkla in så mycket att man precis börjar se utsidan av högtalarna, sedan fortsatte jag av bara farten. Skälet är främst att jag vill att fantomcentern skall fungerar för flera i soffan när familjen tittar på tv. Resultatet är förvånansvärt gott utan några påtagliga nackdelar. Om något skulle jag önskat mig något så är det faktiskt högtalare med något smalare spridning, men nu har jag i alla fall en trevlig jämnhet och stabilitet i ljudfältet på åtminstone 3-4 platser i soffan. Helt OK för mig.

/DQ-20

Betyder det att sången stannar kvar mittemellan högtalarna också eller följer den med åt det hållet du sitter placerad åt?
Jag tycker jag har problem med det i min nuvarande uppställning, ljudbilden i stort är helt ok vid en lyssningsplacering åt sidan men just sången är väldigt tydligt att den följer med åt det hållet man sitter placerad.
Den biten fungerade bättre i min förra uppställning där jag spelade från kortsidan av rummet och ytterplatserna i soffan hamnade nästan rakt framför respektive högtalare.
Nu spelar jag från långsidan och har en tv placerad mellan högtalarna och har då flyttat isär dem lite mer än önskvärt för att mildra reflexerna från tv:n, då hamnar ytterplatserna klart innanför högtalarna och ljudnivån från närmaste högtalaren blir då lite för hög för att ljudbilden ska vara stabil.

Har du den högra högtalaren vinklad så att den är helt on-axis mot vänstra sidoplaceringen i soffan, och viseversa?

Om så är fallet så är väl den enda egentliga lösningen att flytta ihop högtalarna och hitta bästa kompromiss/avvägning mot reflexerna som TV,n orsakar, och hitta en bättre position för TV,n djupledes för att minimera reflexerna?

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-19 01:08

Ja, de är vinklade så, men vinklar man in dem mer kanske vänstra högtalaren faller mer i nivå än den högra om man nu sitter till vänster som jag oftast gör.
Flytta tv/tvbänk är lite problematiskt när jag har en tjej som vill säga sitt också, den skulle behöva flyttas fram ganska mycket för att komma i linje med högtalarelementen.
Jag kan helt klart leva med hur det är nu eftersom det låter så bra i övrigt, lite synd bara att sången så tydligt flyttar sig.
Jag har två veckors ledighet kvar så jag kanske tar tag i saken och provar lite mer efter julen.

Min undran är om ni som upplever ett stort sweetfield fortfarande har rösten kvar i mitten eller om den flyttar sig beroende på lyssningsposition?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-12-19 01:15

I Min tidigare lägenhet labbade jag en hel del med högtalarplacering och vad jag bla noterade att sweetspot blev betydligt bredare med rätt placering. Jag provade tex att flytta båda högtalarna (typ) 1 dm i sidled åt olika håll vilket gav stor skillnad (inte just bara sweetspot utan även i klang och basåtergivning). Jag provade först grovt på en placering jag trodde på och sedan körde jag fintrimning. Här borde jag gjort fler tester eftersom man måste ju börja någonstans och jag orkade bara en (1) någonstans, huvudsakligen där det passade rent fysiskt. Jag hade kanske fått ännu bättre resultat om jag orkat variera mig mer.
Det hela slutade dock med centimeterstora förflyttningar och enskilda grader i vinkel innan det kändes rätt. Vad jag inte heller fick till rätt men som kändes som en stor potential till välljud var att flytta lyssningsplatsen från bakre vägg i olika avstånd. I vissa tester var det en stor skillnad bara att luta sig framåt.

Från dessa tester skulle jag vilja säga att högtalarplacering är viktigare än vad många tror. Framförallt jämnhet i basåtergivning och att hitta en bred sweetspot.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 01:31

Ted_B skrev:Ja, de är vinklade så, men vinklar man in dem mer kanske vänstra högtalaren faller mer i nivå än den högra om man nu sitter till vänster som jag oftast gör.
Flytta tv/tvbänk är lite problematiskt när jag har en tjej som vill säga sitt också, den skulle behöva flyttas fram ganska mycket för att komma i linje med högtalarelementen.
Jag kan helt klart leva med hur det är nu eftersom det låter så bra i övrigt, lite synd bara att sången så tydligt flyttar sig.
Jag har två veckors ledighet kvar så jag kanske tar tag i saken och provar lite mer efter julen.

Min undran är om ni som upplever ett stort sweetfield fortfarande har rösten kvar i mitten eller om den flyttar sig beroende på lyssningsposition?

Har du "slut" på rum bakom soffan, om inte så är väl det den enda parametern du egentligen kan ändra på om nuvarande bredd mellan högtalarna är den enda fungerande?

Annars är det väl bara att testa en extrem toe-in och lyssna vad som sker, för det är ju ganska lätt att bara vrida högtalarna på den plats de redan står. Markera först med tejp på golvet hur de är uppställda nu ifall att du vill hitta tillbaka till nuvarande uppställning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-19 01:44

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Ja.

Du skojar väl?

PS! Mitt svar var riktat till IÖ som ville ha ett enkelt Ja eller Nej, och på fråga A svarade jag Ja och på fråga 2 svarade jag Ja. Fast han ställde kanske bara en fråga, så ena eller andra svaret kan betraktas som en bonus.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-12-19 02:16

goat76 skrev:Har du "slut" på rum bakom soffan, om inte så är väl det den enda parametern du egentligen kan ändra på om nuvarande bredd mellan högtalarna är den enda fungerande?

Annars är det väl bara att testa en extrem toe-in och lyssna vad som sker, för det är ju ganska lätt att bara vrida högtalarna på den plats de redan står. Markera först med tejp på golvet hur de är uppställda nu ifall att du vill hitta tillbaka till nuvarande uppställning.

Ja, soffan står mot väggen så den möjligheten finns inte.
Jo, det får bli lite testande med mer toe in.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-12-19 02:30

eljulio skrev:Kan vilka högtalare som helst ställas upp på var sin sidovägg, givet att man vet vilken högtalare som är vänster respektive höger. Jag frågar för att jag inte vet. Och hur vet man vilken som är vänster eller höger? Ursäkta riktigt basala frågor kanske.

De vi talar om nu, alltså Carlsson, är byggda i vänster respektive högermodell. De ser ut såhär:
Bild
De är tänkta att stå kloss mot väggen mitt emot lyssnaren. Om man av någon anledning inte har en vägg att ställa dem mot och alltså vill ha dem mitt i rummet, kan man skifta V/H och ställa den sida som borde varit mot väggen framför lyssnaren, mot respektive sidovägg i stället.

Man kan ställa många högtalare mot sidoväggar i långa rum i stället för väggen mitt emot lyssnaren. Det kräver dock att man hanterar reflexen från denna vägg på något sätt. I Carlssonhögtalare är den hanteringen inbyggd och fungerar fortsatt som tänkt förutsatt att man som sagt ställer höger högtalare till vänster, och tvärt om. För andra får man tillföra någon sorts dämpning på väggen, framför högtalaren. En gälabsorbent eller liknande är kanske lämpligt. Då behöver man dock inte bry sig om vilken som är höger och vänster.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-12-19 07:01

Riktigt, samtidigt som det även är möjligt och väl fungerande att ställa högtalarna mot varsin icke motstående vägg, alltså således att det mellan högtalarna finns ett rumshörn. Det fungerar mycket bra i många vardagsrum. Särskilt om de är skapligt nära kvadratiska.

Kan nämna att Carlsson-högtalare ju har en intrinsisk invinkling i trakterna av 30 grader, som då de korsas och ställs mot motstående sidoväggar alltså blir typ 60 grader. Det är inte en möblering som de är konstruerade för, men det brukar fungera bra.

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Ja.

Du skojar väl?

Kan du inte bara svara på frågorna på ett begripligt sätt?!?

Om du menar sidoväggarna i Apogee-fallet så kan du väl skriva det? Eller är syftet att förpesta tråden med trams?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-12-19 08:45

IngOehman skrev:...Kan du inte bara svara på frågorna på ett begripligt sätt?!?

Om du menar sidoväggarna i Apogee-fallet så kan du väl skriva det? Eller är syftet att förpesta tråden med trams?

Parafraserar Stenis... Det är inte lönt att förklara för den som låtsas att inte begripa

Spoiler:
Visa

Bridge
Semesterfirare

Inläggav Bridge » 2019-12-19 10:01

Om man först vinklar ut 30 grader, sen in 29 grader, då är man hemma

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-12-19 10:12

eljulio skrev:Och hur vet man vilken som är vänster eller höger?

Man läser på etiketten...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-12-19 10:56

goat76 skrev:Jag har väl inte påstått att det är en djupgående artikel, snarare en kortfattad och bra genomgång av flertalet faktorer och hur högtalare med olika spridningsegenskaper kan fungera olika beroende på invinkling där rummets akustik och vad man själv har som mål med uppställningen.

Jag delar helt din uppfattning om att du inte påstått att det var en djupgående artikel samt att det är inte är en djupgående artikel. För att toka till det lite: jag har inte påstått att du påstått något eftersom du inte gjort det. Påstått något alltså.

goat76 skrev:Du nämner ju själv att du har som mål att helst jämna ut sweetspot över alla sittplatser i soffan, andra kan väl då ha som mål att i sin uppställning optimera för endast en lyssningsplats. Inget av målen är mer rätt än det andra.

Så är det, men jag förstår inte hur dessa "andra mål" står i konflikt med att få rakare tonkurva och bredare sweetspot. Min kunskaper är begränsade och ungefär i nivå med artikelns (kanske något mer). Observera att det faktum att jag personligen har valt en kraftigare invinkling än nöden kräver för att uppnå bredare sweetspot bara är en delmängd av skälen för invinkling och inte det enda. Grundskälet för mig framstår som att högtalare normalt sett är konstruerade för att avlyssnas on-axis, vare sig man har "normal" eller "aggressiv" toe-in. När mätningar på högtalare publiceras i t.ex. Stereophile så verkar man outtalat anta att tonkurvan on-axis vara den som skall avlyssnas.

goat76 skrev:I artikeln nämner han diverse olika spridningsegenskaper diverse typer av högtalare kan ha, och det är väl också spridningen man varierar med olika invinklingar. Så vad finner du konstigt med att dessa olika spridningsegenskaper ger olika resultat vid samma invinkling?

Det står ingenstans i artikeln hur dessa egenskaper kan stå i strid med "grundtipset" om invinkling och jag förstår inte själv varför. Det är därför jag frågar, så det känns lite avigt att du uppmanar mig att spekulera över svaren på mina egna frågor. Men mitt grundantagande är detta: om man tittar på en "normal högtalare" med någorlunda symmetrisk horisontell spridning så är den jämnaste tonkurvan vanligtvis on-axis och det känns som att det är denna man vill ha riktad mot lyssningsplatsen och att den tonkurva som går åt sidorna inte är det. Men det finns ju undantag som nämnts i tråden, t.ex. när bandhögtalare med asymmetrisk placering av banden har asymmetriska lober i horisontalplanet. På vanliga högtalare pratar man ju också om lober men då oftast i vertikalled.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-12-19 11:10

Ted_B skrev:

/DQ-20

Ja, hyggligt i alla fall tycker jag. Jag ser det inte som ett utslag av skicklighet utan tur är definitivt involverat. Jag har inte ingen särskild akustikbehandling mer än mattor och möbler så stereoperspektivet kan säkert skärpas till ytterligare, men med hjälp av tv-bilden tycker jag nog att intrycket att ljudet kommer från mitten bibehålls ganska bra. I alla fall så pass bra att man inte uppenbart tycker att det kommer från vänster eller höger. Den kognitiva dissonansen hjälper säkert till. När jag lyssnar på musik är det oftast bara jag och då sitter jag i mitten. Jag tror det är en kombination av högtalaregenskaper, lyssningsavstånd, lyssningsvinkel och lyssningsrummet som sätter gränserna. Jag gissar också att man kan få offra lite i skärpa för att få det "tillräckligt bra" över en bredare yta. Men det är som sagt bara en gissning. Mina högtalare står för övrigt på hjul. Som sagt mycket gissande. Det enda jag är ganska säker på är att en vinkel +- 22,5-23 grader mellan lyssnare och högtalare är både teoretiskt och empiriskt optimalt. Allt annat än just de vinklarna bör man nog experimentera med. Gärna experimentlusta, men först ett rejält måttband!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2019-12-19 11:28

JBL och Acoustic Research förordar att högtalarna ställs symmetriskt mot lyssnaren med en vinkel om 40-60 grader.
Avståndet mellan högtalarna bestäms av avståndet till lyssnaren och lyssningsvinkeln.
Högtalarnas placering i rummet bör dock inte vara symmetrisk då stående vågor släcker ut och försvagar basåtergivningen.
Att rotera högtalarna en aning mot lyssnaren förbättrar stereoupplevelsen och diskantåtergivningen.

Jag har funnit att deras resonemang är enkelt, lättfattligt och stämmer bra.
Andra kan dock ha annorlunda upplevelser.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-12-19 11:38

Kenta skrev:JBL och Acoustic Research förordar att högtalarna ställs symmetriskt mot lyssnaren med en vinkel om 40-60 grader.
Avståndet mellan högtalarna bestäms av avståndet till lyssnaren och lyssningsvinkeln.
Högtalarnas placering i rummet bör dock inte vara symmetrisk då stående vågor släcker ut och försvagar basåtergivningen.
Att rotera högtalarna en aning mot lyssnaren förbättrar stereoupplevelsen och diskantåtergivningen.

Vilken vinkel avses? Spannet ser jag som onödigt stort (om det är så som påstås).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2019-12-19 11:44

Johan_Lindroos skrev:
Kenta skrev:JBL och Acoustic Research förordar att högtalarna ställs symmetriskt mot lyssnaren med en vinkel om 40-60 grader.

Vilken vinkel avses? Spannet ser jag som onödigt stort (om det är så som påstås).

Jag har förstått att det bör vara vinklarna mellan högtalarna i triangeln mot lyssnaren. Och, det ÄR det som påstås, jag har ingen anledning att skriva nåt som INTE påstås. Vilket alternativ tänker du på?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 12:10

Så som JBL förordar så är det precis så jag gjort med mina Linn-högtalare där invinklingen endast har varit det sista ”precision-verktyget” för att skärpa upp de ljudelement en aning som är panorerade i mitten av ljudfältet.
Innan denna sista justering görs så bör man först hitta rätt med avstånd från vägg och rätt avstånd vad gäller mellanrummet mellan högtalarna.

Som sagt så har det här med toe-in mycket att göra med hur de specifika högtalarna man har är tänkta att stå för att prestera som bäst. Det är nog sällan en slump när en tillverkare av högtalare har rekommendationer om hur dessa bör eller inte bör vinklas in mot lyssnaren.

Här är ett urklipp från manualen för JBL L100 Classic där de bland annat skriver följande:

For best results, place the speakers 6–8 feet (1.8-2.4m) apart. If you set the speakers farther apart than this, angle them toward the listening position.

49AC23C8-EDEE-433F-92D9-B0818A424D46.png
49AC23C8-EDEE-433F-92D9-B0818A424D46.png (874.28 KiB) Visad 6228 gånger

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2019-12-19 12:34

goat76 skrev:

Så som JBL förordar så är det precis så jag gjort med mina Linn-högtalare där invinklingen endast har varit det sista ”precision-verktyget” för att skärpa upp de ljudelement en aning som är panorerade i mitten av ljudfältet.
Innan denna sista justering görs så bör man först hitta rätt med avstånd från vägg och rätt avstånd vad gäller mellanrummet mellan högtalarna.

Som sagt så har det här med toe-in mycket att göra med hur de specifika högtalarna man har är tänkta att stå för att prestera som bäst. Det är nog sällan en slump när en tillverkare av högtalare har rekommendationer om hur dessa bör eller inte bör vinklas in mot lyssnaren.

Här är ett urklipp från manualen för JBL L100 Classic där de bland annat skriver följande:

For best results, place the speakers 6–8 feet (1.8-2.4m) apart. If you set the speakers farther apart than this, angle them toward the listening position.

Acoustic Research var inne på samma linje för uppställning som JBL, MEN de förordar att själva "triangeln" inte ställs symmetriskt i rummet för bästa basåtergivning. Prova att flytta hela "paketet" åt vänster eller höger i rummet, för att förhindra stående vågor som "släcker" basen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-19 12:46

DQ-20 skrev:När mätningar på högtalare publiceras i t.ex. Stereophile så verkar man outtalat anta att tonkurvan on-axis vara den som skall avlyssnas.

I testet av Magnepan LSR nyligen fanns en kommentar om den tänkta lyssningsaxeln och att det borde mätas på den.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-19 12:56

Kenta skrev:
goat76 skrev:

Acoustic Research var inne på samma linje för uppställning som JBL, MEN de förordar att själva "triangeln" inte ställs symmetriskt i rummet för bästa basåtergivning. Prova att flytta hela "paketet" åt vänster eller höger i rummet, för att förhindra stående vågor som "släcker" basen.

Det är redan gjort så med ”paketet” hemma hos mig, både med tanke på den orsak du nämner och av praktiska möblerings-skäl. :)

Det är ett bra tips.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-12-19 13:33

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:När mätningar på högtalare publiceras i t.ex. Stereophile så verkar man outtalat anta att tonkurvan on-axis vara den som skall avlyssnas.

I testet av Magnepan LSR nyligen fanns en kommentar om den tänkta lyssningsaxeln och att det borde mätas på den.

Precis. Det är visserligen ett fåtal modeller det rör sig som som inte är någorlunda symmetriska vertikalt och därmed kan ha en annan "on-axis" än vinkelrätt mot baffeln, men när det är det så är det ju viktigt. Har inte tänkt på det så mycket tidigare men när man tänker på hur Magnepan är konstruerade är det ju uppenbart. Lite som att lägga en vanlig högis på sidan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi