IngOehman skrev:gopnik skrev:Att ställa högtalarna på sidoväggarna med baken mot väggen och omvänd h/v-högtalare är väl annars en inte helt okänd uppställning av 80-talarna.
Det är riktigt. Den uppfanns för OA-52 av doktor Hans Backman och både Stig liksom doktor Lars Bäcklund har återkopplat att de tycker det var fiffigt. Inte nödvändigtvis optimalt men det kan ändå vara den bästa lösningen för ett specifikt rum.
När det gäller rundstrålande högtalare (vilket nästan inga Carlssonhögtalare varit, trots att de har kallats så) typ Ino a3 (och a2) har jag användt sidoväggsplacering för dem i lounge-sammanhang sedan 1999. Även den udda fågeln Beveridge 2SW har ofta setts placerad mot sidoväggarna. Så det är i sig ingenting märkligt. Har även i många fall användt placering på var sida om ett hörn för både tex piP och pi60 med derivat. Det kan bliv väldigt bra i många rum.
Men huvudfrågan här är rimligen - skall man:
1. Utgå ifrån att folk menar det de skriver, att de förstår de ord de själva använder? Eller,
2. Skall man utgå ifrån att de är lallande dårar som inte har förstånd att skriva det de menar?
Om så (2) - skall man tro att de menar något annat än det de skriver? Och hur skall då den göra som vill skriva något ovanligt? Om man skall tro att den som skriver något ovanligt menar något vanligt så går det ju inte att berätta något ovanligt utan att bli missförstådd.Verkar som ett ultrakorkat råd alltså.
Min uppfattning är att både 1 och 2 är exempel på enfald. Det är två exempel på tumregler, och sådana är för idioter (samtidigt som tumregler är extra dåliga för just idioter, som lider större risk att tro på dem...).
Bättre är att: 3. Utgå ifrån att folk menar det de skriver om det inte finns skäl att misstänka att de menar något annat - och då FRÅGAR MAN!
Både Peter och jag har försökt med det här i tråden...
Men här på faktiskt finns det uppenbart en intelligensreserv (de är inte så många dock, som tur är) som istället för att svara på frågor hellre vill tramsa, komma med förklemande kommentarer om den som frågar...
Att svara är uppenbart för svårt.Kanske beror det på att den som formulerat sig så någon funnit skäl att fråga efter ett förtydligande, faktiskt inte begriper vad de själva skrivit?
![]()
Jag börjar tro det.
Vh, iö
Kan vilka högtalare som helst ställas upp på var sin sidovägg, givet att man vet vilken högtalare som är vänster respektive höger. Jag frågar för att jag inte vet. Och hur vet man vilken som är vänster eller höger? Ursäkta riktigt basala frågor kanske.