Vad är viktigt för Er på Faktiskt? (om musikåtergivning)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-29 16:09

sztation skrev:Med tanke på alla bilder, allt prat om pris och om hur olika saker ser ut att låta bra på hififorum så undrar jag egentligen vad som är viktigast för "dom" på hififorum.

Placebo-effekten? Som en drog?

Tror nog att jag törs påstå att det pratas mer pris här i den bemärkelsen att nästan allt är för dyrt och då är det något fuffens med i det hela också. Visst är det kul att hitta billiga grejor som låter bra, men en sak som kostar en hel del pengar behöver ju inte vara dyr i allas ögon. Här skall juh om man hårddrager det; ingen kabel kosta mer en EKK, inget slutsteg mer än ett beg 208, ingen DVD mer än 668, ingen låt via nätet för mer än 2 kr. Så att prata pris tycker jag inte gör något om det tilllför diskussionen något.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-29 16:22

Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-29 16:35

Harryup skrev:[Tror nog att jag törs påstå att det pratas mer pris här i den bemärkelsen att nästan allt är för dyrt och då är det något fuffens med i det hela också. Visst är det kul att hitta billiga grejor som låter bra, men en sak som kostar en hel del pengar behöver ju inte vara dyr i allas ögon. Här skall juh om man hårddrager det; ingen kabel kosta mer en EKK, inget slutsteg mer än ett beg 208, ingen DVD mer än 668, ingen låt via nätet för mer än 2 kr. Så att prata pris tycker jag inte gör något om det tilllför diskussionen något.

Det jag menar är att jag tror att priset oftast ingår som en del av upplevelsen.. en del av placebon. Det är vad jag tror.
Att prata pris hör självklart till annars tycker jag, vi har alla olika mycket pengar i plånboken.
Att det är mycket fuffens i hifi-branschen håller jag otroligt mycket med om och att komma fram till ovanstående EKK, 208 som väldigt prisvärda ser jag inget fel i heller. Men bara för att det är så så tror jag nog inte att man är helt trångsynt inför andra alternativ här. Har dock inte varit här så länge så om det kretsar mycket kring 208:an att det blir vridet så ok då förstår jag.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-29 16:39

Flint skrev:Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?

Klart dom kan få det.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-29 16:41

sztation skrev:
Flint skrev:Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?

Klart dom kan få det.

Det är härligt att se bilderna.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-29 17:27

Flint skrev:
"Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?"

Javisst kan de få det. Inget hot i det. Men finns det ett hot i att tala om det för dem?
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-29 17:33

dimitri skrev:Flint skrev:
"Om det nu är placebo och visuell imponatorverkan folk är ute efter, kan dom inte få det? Finns det ett hot i det?"

Javisst kan de få det. Inget hot i det. Men finns det ett hot i att tala om det för dem?
D

Kanske tycker de det är tjatigt att tala om det iderligen :D :?:

Men det är tjatigt tvärtom också. Bara man är nöjd så :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-29 17:45

dimitri skrev:Flint skrev:

D

Nix. Inget hot i det heller. Men upprepningen åt båda hållen är tjatig.

Imponatorverkan, utseende. Ta bilar. Och kvinnor och villor. Status.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-30 04:11

Om du vill ha bästa möjlga återgivning så får du det inte gratis.
Det är helt klart att det kostar en slant att utveckla dessa prylar och det är helt klart att dom allra flesta inte har råd att köpa dom bästa produkterna, men om man skulle ta hänsyn till detta så skulle utvecklingen ta stopp. Att enbart ta fram grejer för massorna är inget som man kan överleva på i detta land.
Men att ta fram grejer för dom som har råd idag kan ge grejer framöver till dom som inte vill eller kan vara med och betala kostnaderna för detta idag.
Sen är det alla dom som vill åka snålskjuts på detta.
Släng av fripassagerarna är det enda jag kan säga om dessa personer.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-30 10:56

Jag tycker annorlunda.

Framställ fler produkter liknande Denon 2105 och Ino Audio piP, det vill säga kvalitetshifi till priser som alla har råd med! Vi är världens tredje största musikproducent eller någonting i den stilen. Skulle större del av befolkningen få upp ögonen för välljud skulle antagligen välljudet på våra inspelningar bli mycket bättre!

Dessutom skulle större del av Svedalas befolkning kunna njuta mer av musik. Det tycker jag verkligen är värt någonting.

Hifi ska inte vara någonting för de rika utan det ska vara för alla.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-30 11:48

Ja alltså prissättning är ju lite komplicerat.
Folk vill ju att saker man vill ha skall vara billiga. Fast man kanske skall fundera på om man är intresserad av att sänka sin egen lön också eftersom den i regel beror på om nån vill betala för det mervärde man själv skapar. Själv kan jag förstå att en apparat om den är riktigt "bra" kostar pengar den skall ju förhoppningsvis användas under ett antal år och det gär att finna bra grejor beg också. Köper själv beg från lite var som helst.
Men hur många familjer har råd att gå på särskilt många konserter. Med biljetter lite resa och lite mat kanske det är
3-4000 kr avbrända på 2 timmar. Om nu bra HIFI skall vara för alla så är inte konserter i närheten av att vara det.
Att pIP är mycket prisvärda är väl ingen tvekan om, men om du inte väljer pIP vill du då åka och lyssna och hämta dina nästa högtalare hos varje enskild konstruktör över hela världen? Även en Denon säljs genom en slags direktimport. Så marknaden behövs nog för att få ihop det iaf.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-30 14:56

Det jag menar är det jag hört och tycker mig se nämligen saker i stil med:
-Jag har köpt ny högtalarkabel/armbandsur.
-Nämen oj, är den/det bra?
-Ja, svinbra, den/det kostade 8000kr.
-Oj, fan va najs!
-Japp!

..priset som en del av upplevelsen..
Särskilt på saker som man egentligen inte kan mäta/bevisa någon skillnad mot någon billigare produkt. Då finns det ju inte så mycket kvar att jämföra mer än priset.
Senast redigerad av sztation 2005-07-30 15:50, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-30 15:19

Harryup skrev:Men hur många familjer har råd att gå på särskilt många konserter. Med biljetter lite resa och lite mat kanske det är 3-4000 kr avbrända på 2 timmar.

Att resa, äta, sova på hotell och se en konsert tar mer än två timmar.
Jag skulle vilja påsta att de allra flesta familjer har råd att unna sig
dylika nöjen och att det därför mest är en prioriteringssak.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-07-30 15:37

Javisst är det prioriteringar, nu verkar ju dom flesta här vara utan familj eller barn. Men med tonåringar hemma så blir det dyrt med konserter. Allt har sitt värde i betraktarens ögon, dyrt eller billigt. Men jag tycker nog ändå att en konsert hur bra som helst är rätt så dyr om man åker en familj.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-07-30 15:54

för min egen del så har jag alltid varit intresserad av hur det låter. redan med första förstärkaren och högtalarna mixtrade jag runt en hel del för att se(höra) hur ljudet förändrades. renoverade ett par högtalare med skumkant osv. är rätt praktiskt lagd så jag har redan från allra första kontakten med stereo(ja man kan nog inte kalla de första grejjorna för HiFi..) rasslat runt och joxat.
Sen börja man läsa tidningar (hifi och musik och high fidelity) och blev ju starkt influerad av det tills man insåg att de enda de förmdelade var att allt låter lika bra (fast kanske på olika sätt) och att inget är sämre eller bättre. Alla nöjda och istället för att koncentrera sig på hur det låter kan man bekymmra sig om hur grejjorna ser ut i hyllan.. Ja det är väl inget fel i det men för min egen del så besitter prylarna inget egenvärde i sig utan jag är intresserad av ljudet.
Visst tycker jag det är spännande med ljud över huvud taget och hur dessa tas emot och uppfattas hos oss. Men speciellt musik gillar jag ytterst skarpt. Så det kan man nog säga att det är musiken som är värdefullt och inget annat. Av just den anledningen så vill jag också att det som finns på skivan i form av musik ska komma fram precis som det är på skivan och inget annat.
Vill jag höra på färgningar räcker det ju med en köksradio från OK eller hur?

Så jo nog tycker jag mätningar är bra om de mäter något relevant för ljudåtergivningen det finns ju inget egenvärde i mätningar och det tror jag ingen på detta forum tycker heller (å andra sidan finns det ju allehanda fetischer som människor har..). Det är ju bara ett verktyg för att få fram produkter som inte gör åverkan på det material som jag vill åt; MUSIKEN
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-30 15:58

Först o främst anser jag att det är lite tragiskt att familjer ska behöva vända på slantarna för att få råd att unna sig lite utflykter då och då.
xxxx :)

Politik är inte tillåtet, tyvärr.
/naqref

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-07-30 16:44

Jorma skrev:Om du vill ha bästa möjlga återgivning så får du det inte gratis.
Det är helt klart att det kostar en slant att utveckla dessa prylar och det är helt klart att dom allra flesta inte har råd att köpa dom bästa produkterna, men om man skulle ta hänsyn till detta så skulle utvecklingen ta stopp. Att enbart ta fram grejer för massorna är inget som man kan överleva på i detta land.
Men att ta fram grejer för dom som har råd idag kan ge grejer framöver till dom som inte vill eller kan vara med och betala kostnaderna för detta idag.

Bra återgivning är mycket riktigt inte gratis. Har någon påstått det? Vidare är det ju beklagligt att folk försöker plagiera dina kablar, instämmer. I övrigt tycker jag inlägget genomsyras av BS och översittarfasoner. Skulle bra ljudåtergivning endast vara förunnat den eller de med övergenomsnittliga tillgångar? Knappeligen. Man kan med häpnadsväckande små medel nå häpnadsväckande bra resultat. Endast någon med ekonomiska intressen i att sälja dyr-fi kan motstrida det faktumet.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-30 18:20

Vem specifikt menar du som åker snålskjuts?

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-31 17:47

Tycker detta låter lite konstigt. Jag hade blivit glad om du hade skrivit om det på något annat vis.

tex. På vilket sätt kan man inte överleva på att ta fram grejer för
massorna?
Och vilka är fripassagerna (som åker snålskjuts(?) Och vad är det dom gör som är fel / omoraliskt?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-08-03 19:24

Mr Ekan skrev:
Bra återgivning är mycket riktigt inte gratis. Har någon påstått det? Vidare är det ju beklagligt att folk försöker plagiera dina kablar, instämmer. I övrigt tycker jag inlägget genomsyras av BS och översittarfasoner. Skulle bra ljudåtergivning endast vara förunnat den eller de med övergenomsnittliga tillgångar? Knappeligen. Man kan med häpnadsväckande små medel nå häpnadsväckande bra resultat. Endast någon med ekonomiska intressen i att sälja dyr-fi kan motstrida det faktumet.

Väl talat. Delar dina åsikter.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-03 21:04

För alla nytillkomna användare som undrar vad HiFi- snobbism är, var goda läs ovan.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Föregående

Återgå till Generellt om hifi