Kan man inbilla sig att man INTE hör skillnad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Kan man inbilla sig att man INTE hör skillnad?

Inläggav goat76 » 2020-08-22 20:42

jonasp skrev:Testet måste utformas så att man kan skilja riktiga skillnader från gissningar. T ex 7/7 rätt eller liknande. Nu har ju detta inte så stor betydelse för denna diskussion... som handlar om att man kanske kan inbilla sig att man inte hör skillnad.

Men: om skillnaderna (av m-scaler eller likn) är så stora att de hörs i ett youtube-klipp med usel snålkodning kommer de garanterat att detekteras i ett riktigt blindtest. Inga konstigheter där.

Självklart kommer det att detekteras, det kommer vara mycket tydligare skillnader på plats eftersom flera av oss t.o.m hör skillnaden i dessa icke-optimala testerna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-22 20:51

goat76 skrev:
jonasp skrev:Testet måste utformas så att man kan skilja riktiga skillnader från gissningar. T ex 7/7 rätt eller liknande. Nu har ju detta inte så stor betydelse för denna diskussion... som handlar om att man kanske kan inbilla sig att man inte hör skillnad.

Men: om skillnaderna (av m-scaler eller likn) är så stora att de hörs i ett youtube-klipp med usel snålkodning kommer de garanterat att detekteras i ett riktigt blindtest. Inga konstigheter där.

Självklart kommer det att detekteras, det kommer vara mycket tydligare skillnader på plats eftersom flera av oss t.o.m hör skillnaden i dessa icke-optimala testerna.

Jag tycker att det är helmysko att effekten av MScaler kan höras i ett Youtube-klipp.
Det den åstadkommer är klart hörbart, men inte så jättemycket för att det skall framgå under de där begränsande omständigheterna.
Jag utesluter inte att det där klippet är manipulerat.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-08-22 21:01

Tack, då är vi två som tycker det är skumt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-22 21:02

3
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-22 21:18

Jag har dålig koll eftersom jag inte lusläser allt som skrivs här och är dessutom behäftad med ett ganska svajigt minne, inte minst beträffande vem som skrivit vad - men det verkar som att vissa oreflekterat tagit den där videon som bevis för att "Musikskalaren" verkligen ger påtagliga resultat.
Annars brukar väl skepsis vara en ganska frekvent förekommande hållning på det här forumet.
8O

Nu har jag inte spelat upp videon - och tänker inte göra det heller, men vad sjutton är det för förändringar som hörs då?
Jag vet ju vad som hörs i verkligheten med manicken.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-22 21:39

Strmbrg skrev:Jag har dålig koll eftersom jag inte lusläser allt som skrivs här och är dessutom behäftad med ett ganska svajigt minne, inte minst beträffande vem som skrivit vad - men det verkar som att vissa oreflekterat tagit den där videon som bevis för att "Musikskalaren" verkligen ger påtagliga resultat.
Annars brukar väl skepsis vara en ganska frekvent förekommande hållning på det här forumet.
8O

Nu har jag inte spelat upp videon - och tänker inte göra det heller, men vad sjutton är det för förändringar som hörs då?

Nej, skillnaderna är hörbara men väldigt små i videon, vilket under omständigheterna är väntat. Man kan därför misstänka att det rör sig om klart tydligare skillnader om man lyssnar på plats, det tror jag alla är medvetna om.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-22 22:01

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:Jag har dålig koll eftersom jag inte lusläser allt som skrivs här och är dessutom behäftad med ett ganska svajigt minne, inte minst beträffande vem som skrivit vad - men det verkar som att vissa oreflekterat tagit den där videon som bevis för att "Musikskalaren" verkligen ger påtagliga resultat.
8O

Nej, skillnaderna är hörbara men väldigt små i videon, vilket under omständigheterna är väntat. Man kan därför misstänka att det rör sig om klart tydligare skillnader om man lyssnar på plats, det tror jag alla är medvetna om.

Skillnader, okay.
Men vad består skillnaderna i? På vilket sätt låter det olika? Vad förändras?

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-22 22:37

petersteindl skrev:
jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
"MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"

Hur menar du då?

På något valt sätt har man en fönstring med start och stoptid. Insignal d v s mätsignal med given magnitud i tidsdomän. Utsignal d v s mätresultat är i frekvensdomän. Det är en frekvensberoende magnitud. Man väljer tidsfönstrets tidslängd i tidsdomän beroende på mätsituation och mätförfarande.

Hörseln har sitt mätförfarande där man i innerörat går från tidsdomän till frekvensdomän via branta inneboende filter i varje frekvensband. På vägen till respektive trumhinna appliceras filter i HRTF som har olika karakteristik beroende på ljudvågornas infallsvinkel till öronen. Detta kan nyttjas av hörseln som informationskodning för spatiella egenskaper.

Dessa filter i inneröronen varierar dessutom beroende på frekvensband. I och med dessa filter i vår hörsel så uppstår ett karakteristiskt svängningsförlopp på signalen i varje frekvensband d v s på utgången av respektive hårcell. Dessutom sker halvvågslikriktning som ger sin karakteristik.

Mitt uppe i allt detta klarar hörseln att låsa respektive signal på höger och vänster öra till varandra i tidsdomän med en precision som är under 10 mikrosekunder. I realiteten sker en faslåsning mellan öronen och det kan ske eftersom det finns autokorrelation och korskorrelation hos öronsignalerna på trumhinnorna. Dessa korrelationer kan ses som matematiska funktioner i tidsdomän. Eftersom reflexer i rumsmiljö också har autokorrelation med direktljud så kan man inkludera rumsreflexer i korrelationsmodellerna.

Då kan man gå över till att studera ljud enligt korrelationsmodeller. Det visar sig att hörseln har preferens beroende på korrelation.

Korrelation sätts redan vid inspelning av ljud såsom tal och musik. Denna korrelation mellan kanalerna tillsammans med högtalarnas ljudfält vid uppspelning ger stereofonisk effekt på grund av fantomprojicering av inspelade ljudkällor som blir till upplevda ljudobjekt i den av hörseln projicerade ljudbilden.

Det kan man kalla för mätinstrument. Mätinstrument som heter duga. Försök att mäta ljudbild med voltmeter eller oscilloskop eller med distanalysator eller andra av dagens mätapparatur.

I Steindl-tråden kommer jag så småningom komma in på detta med korrelation.

Mvh
Peter

Ref till blåmarkerad text...
Såklart man gör! Det gör man alltid och styrs av VAD man vill mäta och mätplattformens FÖRUTSÄTTNINGAR. Alltså dels fysiska begränsningar dels rena tekniska begränsningar.
Bara några exempel:
- man kan inte mäta brus smalbandigt fortare än att den stokastiska processen producerat tillräcklig med mätinformation.Typisk fysisk begränsning.
- man kan inte mäta en svepande sinus fortare än t.ex detektering/presentation kan ske av given frekvens/samplingshastiheten/stigtiden(analogt) osv. Typiskt begränsning i mätutrustning
- man kan inte mäta frekvensberoende efterklang fortare än att utklingning sker. Typiskt vad man vill mäta.
- Man kan inte mäta absolut upplevt statiskt ljudtryck med kortare ljudpulser än hörseln förmåga att bygga upp den upplevda ljudnivån. Typisk "begränsning i vår hörsel.
- osv. Allt efter vad som som kräver att viss tid måste uppnås.

Ytterst kan man också konstatera, rent matematiskt, att när tiden är "noll" gäller inte definitionen av frekvens.

Resten av det du skriver i ovanstående text förstår jag inte vad det har med citat: "MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL" att göra.
......eller menar du helt enkelt att man ibland måste ta hänsyn till hörselns detekteringsförmåga?
Normalt måste man inte det, man kan t.ex mäta frekvens med ett frekvenssvep över det hörbara på t.ex 1-2 sekunder medan hörseln behöver upp mot 1 sekund för att identifiera enskild ton med rimlig precision ( t.ex en person med absolut gehör).
I några få fall måste man dock ta hänsyn till hörselns egenskaper som i exemplet ovan vid upplevese av absolut statiskt ljudtryck.

Det jag skriver ska inte blandas ihop med våra svårigheter att mäta vissa egenskaper som hörseln har. T.ex hörselns förmåga att t.ex detektera riktning eller uppleva rumsakustik eller selektera ut och fokusera.
Senast redigerad av jansch 2020-08-22 23:16, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-22 23:02

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:
8O

Skillnader, okay.
Men vad består skillnaderna i? På vilket sätt låter det olika? Vad förändras?

Men... Youtube klippet var väl gjort så att låten bara spelades, och så byttes mellan de olika lägena. Så kan man inte göra en meningsfull test. Det bli olika musikavsnitt som man jämför. Det är ingen mening att jämföra ens. Klart det blir skillnad. Det är ju olika musikavsnitt. I seriösa blindtestsammanhang lyssnar man och jämför likadan musiksnutt (som kan vara snålkodad eller inte, eller något annat).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-22 23:49

jansch skrev:
petersteindl skrev:
jansch skrev:Peter S. - Du skriver:
"MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"

Hur menar du då?

På något valt sätt har man en fönstring med start och stoptid. Insignal d v s mätsignal med given magnitud i tidsdomän. Utsignal d v s mätresultat är i frekvensdomän. Det är en frekvensberoende magnitud. Man väljer tidsfönstrets tidslängd i tidsdomän beroende på mätsituation och mätförfarande.

Hörseln har sitt mätförfarande där man i innerörat går från tidsdomän till frekvensdomän via branta inneboende filter i varje frekvensband. På vägen till respektive trumhinna appliceras filter i HRTF som har olika karakteristik beroende på ljudvågornas infallsvinkel till öronen. Detta kan nyttjas av hörseln som informationskodning för spatiella egenskaper.

Dessa filter i inneröronen varierar dessutom beroende på frekvensband. I och med dessa filter i vår hörsel så uppstår ett karakteristiskt svängningsförlopp på signalen i varje frekvensband d v s på utgången av respektive hårcell. Dessutom sker halvvågslikriktning som ger sin karakteristik.

Mitt uppe i allt detta klarar hörseln att låsa respektive signal på höger och vänster öra till varandra i tidsdomän med en precision som är under 10 mikrosekunder. I realiteten sker en faslåsning mellan öronen och det kan ske eftersom det finns autokorrelation och korskorrelation hos öronsignalerna på trumhinnorna. Dessa korrelationer kan ses som matematiska funktioner i tidsdomän. Eftersom reflexer i rumsmiljö också har autokorrelation med direktljud så kan man inkludera rumsreflexer i korrelationsmodellerna.

Då kan man gå över till att studera ljud enligt korrelationsmodeller. Det visar sig att hörseln har preferens beroende på korrelation.

Korrelation sätts redan vid inspelning av ljud såsom tal och musik. Denna korrelation mellan kanalerna tillsammans med högtalarnas ljudfält vid uppspelning ger stereofonisk effekt på grund av fantomprojicering av inspelade ljudkällor som blir till upplevda ljudobjekt i den av hörseln projicerade ljudbilden.

Det kan man kalla för mätinstrument. Mätinstrument som heter duga. Försök att mäta ljudbild med voltmeter eller oscilloskop eller med distanalysator eller andra av dagens mätapparatur.

I Steindl-tråden kommer jag så småningom komma in på detta med korrelation.

Mvh
Peter

Ref till blåmarkerad text...
Såklart man gör! Det gör man alltid och styrs av VAD man vill mäta och mätplattformens FÖRUTSÄTTNINGAR. Alltså dels fysiska begränsningar dels rena tekniska begränsningar.
Bara några exempel:
- man kan inte mäta brus smalbandigt fortare än att den stokastiska processen producerat tillräcklig med mätinformation.Typisk fysisk begränsning.
- man kan inte mäta en svepande sinus fortare än t.ex detektering kan ske av given frekvens/samplingshastiheten/stigtiden(analogt) osv. Typiskt begränsning i mätutrustning
- man kan inte mäta frekvensberoende efterklang fortare än att utklingning sker. Typiskt vad man vill mäta.
- Man kan inte mäta absolut upplevt statiskt ljudtryck med kortare ljudpulser än hörseln förmåga att bygga upp den upplevda ljudnivån. Typisk "begränsning i vår hörsel.
- osv. Allt efter vad som som kräver att viss tid måste uppnås.

Ytterst kan man också konstatera, rent matematiskt, att när tiden är "noll" gäller inte definitionen av frekvens.

Resten av det du skriver i ovanstående text förstår jag inte vad det har med citat: "MAN MÄTER EXEMPELVIS FREKVENSGÅNG I ETT TIDSINTERVALL"
......eller menar du helt enkelt att man ibland måste ta hänsyn till hörselns detekteringsförmåga?
Normalt måste man inte det, man kan t.ex mäta frekvens med ett frekvenssvep över det hörbara på t.ex 1-2 sekunder medan hörseln behöver upp mot 1 sekund för att identifiera enskild ton med rimlig precision ( t.ex en person med absolut gehör).
I några få fall måste man dock ta hänsyn till hörselns egenskaper som i exemplet ovan vid upplevese av absolut statiskt ljudtryck.

Det jag skriver ska inte blandas ihop med våra svårigheter att mäta vissa egenskaper som hörseln har. T.ex hörselns förmåga att t.ex detektera riktning eller uppleva rumsakustik eller selektera ut och fokusera.

jansch, jag har inget att invända mot det du skriver. Jag tror att jag i tidigare inlägg poängterat samma saker, åtminstone vissa saker av det du nämner. Jag vill dock än en gång poängtera att jag ser hörseln som ett mätinstrument som vilket mätinstrument som helst, en i mängden. Om Klippel och Audio Precision har FFT, så har hörseln det också, som exempel. No difference. Implementationen är dock lite olika i de olika mätinstrumenten. Därför jämställer jag hörseln som mätinstrument med vilket mätinstrument som helst som mäter på akustiska ljudvågor. Därför tar jag med hörseln som mätinstrument då jag diskuterar fysikaliska mätinstrument. Same, same but different. Lite annan implementation.

Detta synsätt får till följd att jag jämställer lyssning med mätning. Då jag läser dina och andras inlägg så finner jag en mycket skarp åtskillnad mellan objektiva fysikaliska mätningar och subjektiva "mätningar"/lyssning där hörseln i princip verkar nedgraderas som mätinstrument. Det är som om hörseln som mätinstrument skall kalibreras mot fysikaliska mätinstrument. Jag gör helt tvärtom. Jag kalibrerar de objektiva fysikaliska mätinstrumenten mot min Hörsel som mätinstrument.

Låt säga att du har ett mätlab med 5 voltmetrar, 3 oscilloskop, 1 Audio Precision stora mätstation, 5 olika mätprogram av högsta rang av högtalare, hela Bruel&Kjaer sortimentet och ett tjugotal olika mätapparater till. Hela sortimentet inklusive allt som Klippel har i sortimentet samt en speciell mätlåda i form av ett huvud med mikar + software med AI som de facto hör identiskt som människor hör. Kalla mätinstrumentet för AUDITORY DEVICE. Den spottar ur sig olika matematiska funktioner som t.ex.

φp(τ)

Φp(τ;t,T)

φ1r(τ)

Samt ytterligare ett antal olika mycket komplicerade matematiska funktioner som inte ens går att skriva in på faktiskt. En del är summor med limes, en del är integraler.

Det viktiga är att denna Auditory Device spottar ur sig mätkurvor som du anser vara replica på det du hör. Input kan vara brus eller impulser eller sinus eller musik. Det spelar ingen roll. Det är en mycket viktig parameter att känna till. Du kan ta Beethovens violinkonsert eller en Wagneropera eller David Bowie. Du kan läsa mätresultaten och därur finna samma resultat som om du själv lyssnade och tyckte till då du lyssnar och tycker över en kopp kaffe oavsett om du har Cognac eller inte till kaffet.

Denna Auditory device är bara ett mätinstrument i mängden av alla fina mätinstrument som du har tillgång till i detta exempel. Dock mäter Auditory Device precis det du hör och dess utdata kan tolkas om insikt finnes över vad de matematiska funktionerna betyder.

Det betyder att det med Auditory device finns en konvergens mellan objektivt mätresultat och lyssning.

Så ser jag på saken efter snart 50 års erfarenhet av lyssning och mätning där mätningarna till största del gjordes hos Stig Carlsson, men även på SP.

Att mäta är att veta. Jaa, men man får bara veta det man mäter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-22 23:53

Ett av problemen är att hörseln som ”mätinstrument” kan ge olika svar från tid till annan. Hur ställer du dig till det, Peter?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-23 01:35

Johan_Lindroos skrev:Ett av problemen är att hörseln som ”mätinstrument” kan ge olika svar från tid till annan. Hur ställer du dig till det, Peter?

Hörseln är inte tidsinvariant. Samma gäller alla våra sinnen.

Samma signal på trumhinnorna vid olika tillfällen kan resultera i olika hörselupplevelser. Det är en av anledningarna som jag för 10 år sedan skrivit att man hör inte det som finns på trumhinnorna. Det finns dock flera anledningar. Det står jag fast vid. Därvidlag har inget ändrats i mitt synsätt.

Ett annat sinne som t.ex. Smaken: t.ex. den läsk man älskade i barndomen kanske inte går hem idag. Eller synen med perspektivsyn. Åker man till sitt barndomshem och tittar runt omkring så ser man att den verklighetsuppfattning man hade som barn helt enkelt inte är i närheten av ens verklighetsuppfattning som vuxen. Det gäller samtliga sinnen. Ja, man har vuxit och ser från annat perspektiv, men ändå.

Avsaknad av tidsinvarians får man leva med. För mig är det viktiga att ingen objektiv mätning ens är i närheten av att kunna beskriva det jag hör. Inte ens om jag tar 50 olika mätningar talar det om vad jag hör.

Däremot kan jag göra mätning och göra viss förändring och lyssna på skillnad och välja det jag tycker liknar originalet mest. Det är bara att koppla en mikrofon till stereon och låte exempelvis lilltrol läsa ur en bok i mikrofonen och höra förändring på hans röst. Det är den mest utslagsgivande testprocedur man kan göra. Till slut duger inte fysikalisk mätning på högtalaren längre, men hörseln hänger på och tar med lätthet vilket resultat som liknar originalrösten. Samma gäller då jag pratar i mikrofonen och lilltroll lyssnar. Det är den procedur som Peter Snell en gång använde då han utvecklade sina högtalare.

Då jag var hemma hos Bertil Alving på 80-talet och Bertil ville att jag skulle lyssna på en inspelning han gjort där signalen från mikrofonerna dels gick till hans digitalutrustning, dels till hans special Nagra fullt perfekt justerad, så kunde jag jämföra de olika resultaten. Jag var antidigital fram till den lyssningen. Bertil satte på bandet och då var det så att Bertil gick fram till mikrofonerna och sa: "Tagning ett". Sedan började musikerna spela. Jag sa till Bertil att jag vill höra hans röst igen: "Tagning ett", först via Nagra. Då sa jag direkt, bryt och spela samma avsnitt igen via den digitala inspelningsutrustningen. Samma mikpar. Det ljöd, "Tagning ett". Ok, Bertil kör via Nagran igen: "Tagning ett". Ok Bertil, kör det digitala, "Tagning ett". Det räckte. Saken var klar. Nagran kunde Bertil slänga på soptippen. Det var helt otrolig stor skillnad. Det digitala lät som Bertil. Det gjorde inte Nagran. Otroligt avslöjande. Faktiskt, häpnadsväckande. Vanlig talande röst från mikrofon är rena döden för ljudåtergivning. Sedan gjorde Bertil som så att han hade dragit ner nivån 60 dB på både Nagran och det digitala. Vi skulle avgöra lågnivåegenskaperna. Störtlöjligt!! Ännu större skillnad till fördel för det digitala. Det var efter den demonstrationen som jag insåg att jag ville konstruera en DAC. Det analoga var ett minne blott. En saga från en svunnen tid. Däremot var jag inte förtjust i en hel del digitalutgåvor på CD av analogt inspelad tidigare musik. Bättre kan det digitala, var min tanke.

Så, om man kan komma rätt nära mellan mätning och lyssning, så att man kan titta på mätkurvor och därur tala om hur man tycker det låter utan att ens ha lyssnat, så har man kommit en bit på vägen. Det gäller framför allt ljudbild. Att lyssna på röst är timbre, men då det sitter korrekt så blir ljudbilden klippfast på rösten med stor ta-på-känsla. Och det är ljudbild.

Hemma hos lilltroll då jag i lilltrolls sovrum pratade i TC-sounds mätmik med ungefär 30 cm avstånd till min mun så hörde jag helt plötsligt hur lilltroll sa OJ, från hans vardagsrum där äggen var, då han gjorde en filterändring medans jag läste. Jag frågade vad oj betydde, jo han trodde jag stod framför honom i rummet. Så han bytte komponentvärde fram och tillbaka och resultatet var identiskt varje gång. Då ville jag också höra så Lilltroll gick in i sovrummet och läste ur boken medans jag bytte kondensatorvärde och då man byter värde på filtret som ligger på golvet så tittar man ner mot filtret och då rätt värde kopplas in så var det kusligt. Som om lilltroll stod 2,5 meter framför i samma rum. Spökligt skulle jag vilja säga. Kalla kårar. Skillnaden var mindre än 0,2 dB vid 1500 Hz mellan de olika värdena och mätning i rum kan inte tydas till sådana skillnader. Det kan faktiskt varit mindre än 0,1 dB. Inget man bryr sig om genom att titta på mätkurvor. Jag har även kört så hos en kompis. Han läste i mik i köket medans hans hustru lyssnade i hans lyssningsrum. Med ena versionen skrek hon direkt, det låter som Lars?!! Hon ville först inte delta i experimentet för hon trodde inte hon kunde höra skillnad men jag stod på och hon blev totalpaff. Jag ville just ha ett äkta par som varit lyckligt gifta länge där båda liksom växt ihop och känner till varandras röst utan och innan, Mätmässigt är skillnaden mindre än toleransen för mättekniken för att mäta tonkurva. Men lyssningsmässigt med hörseln som mätinstrument blir det som man zoomat in 30 - 50 ggr. Med musik och musikinstrument fungerar det inte så, inte ens i närheten.

Det kan vara så att oavsett om man hör lite olika från tillfälle till tillfälle så kan en ljudutrustning som är dimensionerad utifrån andra parametrar än gängse ge en differens åt det positiva hållet vid varje lyssning. Det räcker i så fall för mig.

Mvh
Peter

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-23 10:01

Peter
Hörseln är det bästa "mätinstrumentet" för att verifiera att audioutrustning låter rätt. Håller absolut med dej.

Samitidigt kan man konstatera att hörseln är "skitdålig" på att skapa trovärdiga referenser över tid. Dessutom är människan "skitdålig" på att strukturera upp det man hör i termer som vi har skapat med matematikens och fysikens hjälp.
Varför då? Varför är hörseln och intellektet så "skitdåligt"?
Det enkla svaret är att hörseln var ett perfekt "mätinstrument" med samtliga nödvändiga funktioner ända tills HiFi nördar började befolka jorden. I arten HiFi nördar spred sig sedan dessutom sjukdomen "Guldöron" där brister i deras hörsel gjorde att dom kan upptäcka saker som inte finns.

Som du kan se i mina tidigare inlägg skriver jag om örats "begränsningar" (med dubbelfnuttar som det heter numera) av just det skälet att markera att det inte är begränsningar för en helt vanlig människa. Du vet alla dom andra, dom där vanliga....som inte är som vi..... dom som inte ser HiFi produkter som religiösa symboler.

Denna tråds rubrik är väldigt tilltalande för mej: "Kan man inbilla sig att man INTE hör skillnad?"

JAG GÖR DET VARJE DAG!
Varje gång min hund skäller hör jag om min hund är glad, vill gå ut och kissa, ser en hjort eller katt. Jag känner naturligtvis igen min hunds skall (Chaplin heter han) och han låter alltid likadant!
....Eller gör han det? Jo, han LÅTER LIKADANT trots att jag vet att en spektralanalys av t.ex hans glada skall skulle visa på olikheter vid olika tillfällen.
Vilken tur att man inte har sjukdomen "Guldöron", att man helt naturligt bortser från oväsentliga skillnader.
"Guldöronen" måste ha ett helvete.... "Kan det där vara Chaplin? Nä, då skulle skallet vara mer närvarande och det saknas någon dB i mellanregistret. Fast det ser ut som Chaplin..konstigt"

Så, såklart att jag inbillar mej att Chaplin alltid låter likadant!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-23 10:08

Jag gillar att ta del av sådant jag inte har tagit del av tidigare.
Åtminstone om det är intressant. Tack killar!

Här drämmer jag till med en hoper meningar som beskriver sådant som jag tror kan vara väsentligt att begrunda. Och stäng nu av kränkthets-nerverna, ty jag är inte ute efter att göra påhopp och annat socialiserande trams.

En del personer (vi kan ju inte utesluta personer, eftersom personer krävs för att lyssna, konstruera, tänka mm) hyser en permanent skepsis till sin och andras hörsel.
De drar inga som helst slutsatser av att bara lyssna. Möjligen undantaget vissa jätteuppenbara fenomen som tex att ljudet plötsligt upphör i ena stereokanalen.
De betygsätter/bedömer det de lyssnat på först efter att de mätt med externa instrument och betraktat siffervärden.
De accepterar lyssningsupplevelseredogörelser från andra först efter det att - av dem själva accepterade - metoder kunnat verifiera lyssningsupplevelseredogörelserna.

Det finns (kanske) ljudpåverkande "saker" som vi kan höra - men inte (idag) kan mäta.
Prestige kan påverka vad man hör, inte hör - åtminstone om lyssnandet och redogörelserna för lyssnandet sker i sociala sammanhang med andra människor.
Prestige kan emellanåt stå ivägen likt en mur för upptäckter och insikter.
Förgivettagandet om att det enda som återstår beträffande tekniken är finslipning av komponentval och implementering kan innebära stora missade upptäckter.
Kunskap - extremt viktig i sig självklart - kan ta överhanden över förutsättningslös - kanske närmast löjeväckande fånig - nyfikenhet.

Fokus på skillnader har fått en onödigt stor roll i "hifinördskretsar".
Skillnads-detektering i sig självt har blivit betydligt mer intressant än frågan om vad skillnaderna består i - och INNEBÄR - musikmässigt.
Pyttesmå skillnader har blivit betydligt mer intressanta att lyssna efter än påtagliga - sådana som man inte ens behöver leta efter.
Förgivettaganden om att det bara finns pyttesmå skillnader kvar att ägna sig åt - eftersom ljudet är "rätt i det stora hela" - kan medföra att man missar påtagliga brister och nya insikter.

Hifi-engagemanget får emellanåt slagsida mot andra syften än goda musik-upplevelser. Oavsett vad som emellanåt påstås - och oavsett vad som emellanåt även tros om sig själv.
Fokus på apparatprestanda blir viktigare än musiklyssning. Alldeles bortsett från att apparatprestanda såklart är avgörande för musiklyssningen.
Den subjektiva värderingen i att "nu räcker det", jag känner mig nöjd med det tekniska och övergår i att botanisera i musik istället, ligger någonstans i en kavajficka...

Förgivettaganden kan stå som en mur mot det som man inte tog för givet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2020-08-23 10:54

Jag tror nog att de personer som du beskriver som skeptiska till vad de hör, hör ungefär samma sak som du, de vill bara förvissa sig om att det de hör är på riktigt.

Själva höronen är ju egentligen inte särskilt bra, precis som t.ex ögonen. Utan det är processorn mellan höronen som gör dem bra. Tvvärr är processorn väldigt adaptiv till den akuella situationen där input från hör eller se sensorena skall processas, men så länge man är medveten om det så är det inget stort problem, skeptikerna är medvetna.

Ett exempel på att sensorerna avkodas och att signalprocesseringen kan vara rätt kraftig:

jag hör Jenny...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-23 18:26

jansch skrev:Peter
1. Hörseln är det bästa "mätinstrumentet" för att verifiera att audioutrustning låter rätt. Håller absolut med dej.

2. Samtidigt kan man konstatera att hörseln är "skitdålig" på att skapa trovärdiga referenser över tid.

3. Dessutom är människan "skitdålig" på att strukturera upp det man hör i termer som vi har skapat med matematikens och fysikens hjälp.
3a. Varför då? Varför är hörseln och intellektet så "skitdåligt"?
Det enkla svaret är att hörseln var ett perfekt "mätinstrument" med samtliga nödvändiga funktioner ända tills HiFi nördar började befolka jorden. I arten HiFi nördar spred sig sedan dessutom sjukdomen "Guldöron" där brister i deras hörsel gjorde att dom kan upptäcka saker som inte finns.

4. Som du kan se i mina tidigare inlägg skriver jag om örats "begränsningar" (med dubbelfnuttar som det heter numera) av just det skälet att markera att det inte är begränsningar för en helt vanlig människa.
4a. Du vet alla dom andra, dom där vanliga....som inte är som vi..... dom som inte ser HiFi produkter som religiösa symboler.

5. Denna tråds rubrik är väldigt tilltalande för mej: "Kan man inbilla sig att man INTE hör skillnad?"

5a. JAG GÖR DET VARJE DAG!
Varje gång min hund skäller hör jag om min hund är glad, vill gå ut och kissa, ser en hjort eller katt. Jag känner naturligtvis igen min hunds skall (Chaplin heter han) och han låter alltid likadant!
....Eller gör han det? Jo, han LÅTER LIKADANT trots att jag vet att en spektralanalys av t.ex hans glada skall skulle visa på olikheter vid olika tillfällen.
Vilken tur att man inte har sjukdomen "Guldöron", att man helt naturligt bortser från oväsentliga skillnader.
"Guldöronen" måste ha ett helvete.... "Kan det där vara Chaplin? Nä, då skulle skallet vara mer närvarande och det saknas någon dB i mellanregistret. Fast det ser ut som Chaplin..konstigt"

Så, såklart att jag inbillar mej att Chaplin alltid låter likadant!

Hmm, jag vet inte riktigt hur jag skall tolka ditt inlägg?? Jag har strukturerat om och numrerat de olika utsagorna för att separera olika saker från varandra.
1. Här svarar jag: Ja.
2. Här svarar jag: Nej. hörseln är excellent på att skapa trovärdiga referenser över tid. Det beror på VAD som åsyftas. En referens är något som finns i ett minne. Hörseln har ett system som är anpassat att memorera vissa saker vilket innebär att andra saker inte kommer memoreras. Hörseln har ett system för röstigenkänning som är utöver det vanliga. En kompis som man inte pratat med på 20 år kan plötsligt ringa och man hör vem det är. Man känner igen rösten. Beroende på VAD som hörs, så är minnesfunktionen hos hörseln specialanpassad gällande memorering. Det är centrala nervsystemet CNS som borgar för det. Det är en funktionell egenskap. Dessutom är det så att allt som bygger på gestalt bygger på memorering och referens.
3. Njae. Om hörseln är "skitdålig" på att strukturera upp det man hör i termer som människor ställt upp med matematikens och fysikens hjälp så innebär det att man koncentrerar sig på felaktigt vald matematik och fysik. Man analyserar fel ingredienser. Det är hifi-nördens lott. Men allt är inte så. Högtalarplacering enligt den riktlinje som Ingvar rekommenderar med +/- 23 grader eller +/- 22,5 grader enligt Dolby är enligt annan matematik och fysik. Denna valda matematik och fysik är de facto vald utifrån parametrar som CNS bollar med då informationen exekveras och avkodas. Så, vi är inte helt tappade.
3a. Hörseln som mätinstrument fungerade utmärkt för 200 år sedan eller 1000 år sedan eller 5000 år sedan. Då fanns ingen hifi. Alla ljud som hördes var reella ljudkällor där människorösten var den vanligaste och viktigaste, speciellt från ens föräldrar medans man är barn.
4. Ok, då förstår jag mer.
5a. Ja, detta är ett intressant fenomen med hörseln. Jag brukar använda kökslådan med bestick som illustration. Tag lådan och häll ut alla bestick på golvet eller på diskbänken och gör det 100 gånger. Gör en mätning för att se spektrogrammet vid varje tillfälle. Det kommer se helt annorlunda ut varje gång. Men det kommer låta lika varje gång med samma underlag. Men även med olika underlag så hörs det från rummet bredvid att besticken har ramlat ur lådan och det är inte bara du som känner igen detta VAD utan det gör i princip alla. Detta trots att varje enskild mätning ger olika resultat. Det är alltså helt olika spektrogram vid trumhinnorna för varje gång men vi hör det som samma ljud och detekterar VAD som låter. Det är en minnesfunktion med gestalt. Det lustiga är att man inte ens behöver ha upplevt det tidigare. Då är det en kognitiv företeelse som heter duga.Det är svårt att tolka spektrogram. Frågan uppstår genast om det finns andra matematiska funktioner i fysiken som lämpar sig bättre att registrera det hör så att man direkt kan se rasslande besticks fysikaliska kännetecken som är det gemensamma och som hörseln triggar på.

Hörseln som mätinstrument

Jag ser alla våra sinnen som mätinstrument. Vad innebär det? Jo, det innebär att de registrerar saker från en yttre värld. Varje enskilt sinne är specialiserat för att mäta och registrera olika saker. Varje sinne är på så vis ett enskilt mätinstrument. Tänk dig att du skall bygga en människa från scratch. Du skall konstruera en människa som du kan kalla Ξ, så att den kan klara sig helt på egen hand och känna exakt allt som människor känner och upplever och den skall känna det på sitt eget sätt precis som du upplever och känner på ditt eget sätt och jag upplever och känner på mitt eget sätt så skall Ξ uppleva och känna på sitt eget sätt.

Skall man lyckas med detta konststycke så måste man analysera människors olika sinnen. Man måste analysera vilka parametrar från den objektiva yttre världen som vi kan kalla Ψ och som respektive sinne känner av och registrerar samt upplever och redovisar.

Uppgiften blir att gå från Ψ(t) → Ξ(t) där båda dessa är funktioner som varierar i tiden t.

I en sådan analys på varje respektive sinne så kan man inte se informationen på annat sätt än som information från specifika mätsystem där varje enskilt mätsystem är specifikt specialiserat uppbyggt för att mäta på given input.

Denna input måste kunna beskrivas med matematiska fysikaliska formler som korrekt beskriver de fysikaliska fenomen som Ξ skall registrera. Synen registrerar specifika saker/fenomen I världen och känseln sina specifika saker och hörseln sina.

Sinnena skall således byggas som mätinstrument där varje enskilt mätinstrument koncentreras för att specifikt mäta respektive fysikaliskt fenomen i omvärlden som behöver registreras.

Då kan vi för tillfället specialisera oss på hörseln som mätinstrument. För enkelhetens skull så förpassar vi oss nu till 1700-talet. Ännu finns ingen elektricitet och inga uppfinningar som kommit därefter. Vi bestämmer att hörseln som sinne skall fungera som mätinstrument för att kunna registrera det vi kallar ljud. Då måste vi först definiera fenomenet Ljud och därefter analysera fenomenet Ljud. Vi kan inte se ljud. Vi kan däremot se ljudkällor. Vi kan konstatera att av någon orsak alstras ett fysikaliskt fenomen som bygger på vibrationer av mekaniska ting som på något sätt alstrar akustiska vågor i luften som med viss hastighet fortskrider mot våra öron som registrerar dessa akustiska vågor som från början var vibrationer av mekaniska ting. Det är dessa vibrationer som skall upplevas genom att registrera givna parametrar hos de tillhörande akustiska ljudvågorna som fortskridit mot hörseln som mätinstrument.

Hur skall vi nu bygga detta mätinstrument för att klara uppgiften att registrera detta fysikaliska fenomen? Det är vår uppgift att bena ut för att bygga Ξ.

För att kunna bygga ett mätinstrument som klarar att mäta det fysikaliska fenomenet ljud så måste man analysera detta fenomen. Då man efter analys känner till dess egenskaper så kan man skrida till verket och bygga mätinstrumentet för att mäta och registrera dessa egenskaper.

Egenskaperna kan beskrivas och rangordnas. Vi bestämmer att vi dels bör kunna mäta VAD vi registrerar och VAR detta VAD befinner sig i förhållande till Ξ.

VAR är således en Spatiell egenskap.
VAD är en egenskap hos ljudkällan som alstrar mekaniska akustiska vibrationer.

Vi bör registrera VAR befinner sig VAD i förhållande till mätinstrumentet Hörseln hos Ξ.

Nu måste vi ta reda på vilka Storheter som behövs för att beskriva VAD.
Vi måste också definiera vilka Storheter som behövs för att beskriva VAR, d v s att ange relativ position av VAD i förhållande till mätinstrumentet Ξ i en rymd som beskrivs av det Euklidiska rummet med det Kartesiska koordinatsystemet (X,Y,Z). Det kan exempelvis göras genom att bestämma en vektor. Vektorns Origo förlägger vi i mätinstrumentet. Vektorn beskrivs enklast med ett sfäriska koordinater (r,θ,φ) som förläggs inuti det Euklidiska rummet där kartesiska koordinater gäller.

Bild

Det betyder att vi definierar följande:
1. Attribut som mätsystemet visar, t.ex. Timbre.
2. Akustiska korrelat som motsvarar Attributen som mätsystemet registrerar, t.ex. Spektral uppbyggnad.
3. Representationen av de Akustiska korrelaten, t.ex. ACF Auto Correlation Function.
4. Fysikaliska Storheter i form av Matematiska Funktioner som ingår i och beskriver Representationen, t.ex. Wφ(0).
5. Fysikaliska Enheter som ingår i de Matematiska Funktionerna, t.ex. Delay time τ

Då vi har lyckats med detta konststycke så måste vi bestämma oss för om vi behöver lagra informationen som mätinstrumentet registrerat. Vi behöver skapa lagringsplats i så fall. Då bygger vi en form av minne som lagringsplats. Det visar sig att minnet behöver bli ganska stort och mycket större än vad som kan anses vara rimligt för uppgiften att mäta mekaniska akustiska vibrationer i omvärlden. Då måste vi sortera informationen och behålla det vi anser väsentligt och slänga resten.

Vad anser vi vara väsentligt? Jo, det som är till gagn för överlevnad är prio nr 1. Vi bör känna igen våra nära och kära och andra människor runtomkring. Då bygger vi ett minne för röster där tal är det primära. Det minnet bör kunna vara i flera år och då åtgår en viss mängd lagringsplats i minnet. Hur vi bygger minnet får bli ett senare problem.

Vi inser i vart fall att det enkom är det väsentliga som bör och skall sparas.

För att korta ner en historia som riskerar att bli mycket lång så förflyttar vi oss nu från 1700-talet till dags datum.

Vi har lyckats bygga vårt mätsystem Ξ. Nu skall det appliceras på nörderiet. Vi kan konstatera att nörderiet inte ingår i det väsentliga för ljudminnet.

Vi kan konstatera att de Akustiska korrelaten som motsvarar Attributen som mätsystemet registrerar är inte de akustiska korrelat som fysikaliska mätinstrument koncentrerar sig på.

Vi behöver förändra synen på vilka de Akustiska korrelaten är som det fysikaliska mätinstrument skall koncentrera sig på för att motsvara Attributen som mätsystemet Ξ visar.
Då vi hittat de korrekta Akustiska korrelaten som det fysikaliska mätinstrument skall mäta för att motsvara Attributen som mätsystemet Ξ visar, så har vi fått fram objektiv mätning som motsvarar subjektiv mätning/lyssning.
Piece of cake.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-23 19:15

Tack Peter för att du delar med dig så mycket!

Det är väl tämligen uppenbart att hörselsinnet har en enorm precision, om än inte på samma sätt som en spektrumanalysator. Hörselsinnet inklusive örats funktion är mycket kompetent att detetektera vissa sorters ljud, sannolikt sådana som haft bäring på faror, bra saker och på att läsa av sinnesstämningar hos andra individer, även sådana som vi inte träffat tidigare. Den är, precis som Peter nämner mycket bra på att känna igen personer vi tidigare pratat med, även under förutsättningar som delvis ändrar hur personen låter.

Även när det gäller musik har vi och främst musiker en extrem förmåga att höra detaljer som är viktiga för musiken.

Det finns inga mätinstrument som kan mäta sig med hörselsinnet på det som det är bra på. Mätinstrumenten är ganska bra på annat, som inte är lika relevant för hörandet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

jansch

Inläggav jansch » 2020-08-23 23:02

hcl skrev:Tack Peter för att du delar med dig så mycket!

Det är väl tämligen uppenbart att hörselsinnet har en enorm precision, om än inte på samma sätt som en spektrumanalysator. Hörselsinnet inklusive örats funktion är mycket kompetent att detetektera vissa sorters ljud, sannolikt sådana som haft bäring på faror, bra saker och på att läsa av sinnesstämningar hos andra individer, även sådana som vi inte träffat tidigare. Den är, precis som Peter nämner mycket bra på att känna igen personer vi tidigare pratat med, även under förutsättningar som delvis ändrar hur personen låter.

Även när det gäller musik har vi och främst musiker en extrem förmåga att höra detaljer som är viktiga för musiken.

Det finns inga mätinstrument som kan mäta sig med hörselsinnet på det som det är bra på. Mätinstrumenten är ganska bra på annat, som inte är lika relevant för hörandet.

hcl - du slår huvudet på spiken!
Psykoakustik har i dagsläget inga, för oss, mätbara parametrar. Av det skälet är hörseln är helt enorm och imponerande.
Likväl är hörseln skitdålig ibland på sådant vi kan mäta där förutsättningar ges av matematikens och fysikens lagar.
Det är bara att erkänna, det är så löjligt tydligt och kan bevisas om och om igen.
Man kan uttrycka det lite "löjligt" att hörseln är extremt bra på sådant vi inte kan mäta och ibland skitdålig jämfört med sådant som vi kan mäta med mätinstrument.
Insikten att hörseln inte följer den"fyrkantighet" ( fysik och matematik} som våra nuvarande mätmetoder är definierade runt är väl det första vi måste acceptera!?

Bara för att provocera litegran.... vad är hörseln "skitdålig" på? Några exempel:
- Hörseln är skitdålig på att definiera absolut ljudtryck (SPL) och jämföra ljudtryck vid 2 eller flera tillfällen i tiden. Mätinsrument är är 100 ggr bättre på det.
- Hörseln är mer än 100 ggr långsammare än mätinstrument att identifiera tonhöjd än mätinstrument.
- Dessutom är normal hörsel helkass på att identifiera tonhöjd och dessutom jämföra från gång till annan i tiden. T o m inte ens de få som har s.k. absolut gehör kan definiera tonhöjd (frekvens) så exakt som en gratisapp på telefonen och tar minst 10ggr så lång tid på sig. Hörseln är totalt utklassad!
- Hörseln kan inte identifiera en rak frekvensgång från 20 - 20kHz. Mätutrustning kan mäta klart mer än 10ggr bättre, i diskanten oftas100ggr bättre.
- Hörseln är skitdålig på att höra fasskillnad mellan båda öronen. Rent ut sagt usel. Mätutrustning kan identifiera fasskillnad ner till bruströskel.

Nu har jag provocerat färdigt.....
Frågan är ju bara: Har hörseln överhuvudtaget någon behov av att kunna vara lika bra som mätinstrumenten?
Mitt svar är: Vilken jävla tur att vi inte har dessa egenskaper som mätinstrumenten har! T.ex. skulle varenda musikinsrument låta skrämmande ostämt.
Dessutom, vad är t.ex vitsen för vanliga människor att höra på ett annat sätt än vi gör?
Länge leve hörselns "brister"!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-23 23:34

Hörseln är naturligtvis bästa instrumentet, överlag, men jag tror inte att Genelecs och Revels konstruktörer konstruerat sina högtalare helt ” på gehör ” . :P
Inte ens Carlsson, Peter S eller Phil Budd gjorde/gör det .

Som Jansch skriver finns det saker som en mikrofon kan registrera 10-100 ggr noggrannare än hörseln.
Ska man konstruera en bra högtalare bör man nog både lyssna och mäta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-24 03:17

jansch skrev:

hcl - du slår huvudet på spiken!
Psykoakustik har i dagsläget inga, för oss, mätbara parametrar. Av det skälet är hörseln är helt enorm och imponerande.
Likväl är hörseln skitdålig ibland på sådant vi kan mäta där förutsättningar ges av matematikens och fysikens lagar.
Det är bara att erkänna, det är så löjligt tydligt och kan bevisas om och om igen.
Man kan uttrycka det lite "löjligt" att hörseln är extremt bra på sådant vi inte kan mäta och ibland skitdålig jämfört med sådant som vi kan mäta med mätinstrument.
Insikten att hörseln inte följer den"fyrkantighet" ( fysik och matematik} som våra nuvarande mätmetoder är definierade runt är väl det första vi måste acceptera!?

Bara för att provocera litegran.... vad är hörseln "skitdålig" på? Några exempel:
- Hörseln är skitdålig på att definiera absolut ljudtryck (SPL) och jämföra ljudtryck vid 2 eller flera tillfällen i tiden. Mätinsrument är är 100 ggr bättre på det.
- Hörseln är mer än 100 ggr långsammare än mätinstrument att identifiera tonhöjd än mätinstrument.
- Dessutom är normal hörsel helkass på att identifiera tonhöjd och dessutom jämföra från gång till annan i tiden. T o m inte ens de få som har s.k. absolut gehör kan definiera tonhöjd (frekvens) så exakt som en gratisapp på telefonen och tar minst 10ggr så lång tid på sig. Hörseln är totalt utklassad!
- Hörseln kan inte identifiera en rak frekvensgång från 20 - 20kHz. Mätutrustning kan mäta klart mer än 10ggr bättre, i diskanten oftas100ggr bättre.
- Hörseln är skitdålig på att höra fasskillnad mellan båda öronen. Rent ut sagt usel. Mätutrustning kan identifiera fasskillnad ner till bruströskel.

Nu har jag provocerat färdigt.....
Frågan är ju bara: Har hörseln överhuvudtaget någon behov av att kunna vara lika bra som mätinstrumenten?
Mitt svar är: Vilken jävla tur att vi inte har dessa egenskaper som mätinstrumenten har! T.ex. skulle varenda musikinsrument låta skrämmande ostämt.
Dessutom, vad är t.ex vitsen för vanliga människor att höra på ett annat sätt än vi gör?
Länge leve hörselns "brister"!

Jag ställer mig tveksam till det du skriver. De pianostämmare som jag känner använder sin hörsel för den sista stämningen av pianon. Det går fortare och blir bättre. Det är dock kanske 10 år sedan han och jag pratade om detta. Mätinstrumenten plockar inte finstämning på samma sätt.

Innan begreppet tonhöjd debatteras bör man veta vad som ligger i begreppet tonhöjd. Det är inte så att det är grundfrekvensen i tonen. Jag tänker dock inte gå djupare in på tonhöjd i denna tråd. Jag har dock skrivit angående tonhöjd i andra trådar. Det verkar som om mina inlägg inte förstås och det vet jag inte hur jag skall förhålla mig till?

Vad gäller absolut Ljudtryck SPL i dB, så är hörseln inte ens skapt för att höra absolut ljudtryck.

Det står om detta i början på varje skolbok gällande hörseln. Gällande hörseln pratar man om begreppet HÖRNIVÅ som är en Storhet och då introduceras dess måttenhet PHON.

Hörområdet kan delas upp med ett antal konturer där ett friskt genomsnittligt normalöra uppfattar sinustoner av olika frekvens som lika starka. Detta är konturer för lika HÖRNIVÅ (engelska: loudness level, tyska: Lautstärke). Man utgår från fysikalisk objektiv intensitetsnivå i dB som konturen har vid 1 kHz och får då den motsvarande subjektiva hörnivåns mätetal i PHON.

Används i stället smalbandigt brus och diffust ljudfält så får man något avvikande hörnivåer.
Vid 1 kHz låter ett diffust brusband något starkare än en plan sinusvåg med samma ljudtryck!

Måttenheten Phon har sin grund i samma upplevda ljudnivå vid olika frekvens hos en ton.

Men inte ens det räcker för att beskriva hörseln som instrument gällande nivå. Därför introduceras begreppet HÖRSTYRKA som är en Storhet och mäts i måttenheten SON.

Om man i stället har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.
Därför har man infört begreppet HÖRSTYRKA som mäts i måttenheten SON (engelska: loudness, tyska: Lautheit).

Måttenheten Son definieras på en kvotskala, se mina tidigare inlägg i PeterSteindl?-tråden gällande olika typer av skalor på måttenhet.

Eftersom subjektiva intryck brukar motsvara fysikaliska stimuli med någon potensfunktion så kan man tycka att en logaritmisk skala vore mest adekvat. Man använder dock inte logaritmen för kvoten! Att man valt just kvotskala beror på metoden att få fram skalan.

Försökspersoner får ange när ett ljud anses dubbelt så starkt som ett annat ljud. Då är dess hörstyrka dubbelt så stor och får dubbla antalet Son d v s då Storheten hörstyrka ter sig som dubbelt så stor så skall dess måttenhet i Son vara dubbelt så stor. Då måste kvotskala användas för måttenhet.

Om man jämför ett frekvensband av filtrerat brus med en ton, så kan man bestämma brusbandets hörstyrka (i måttenheten Son).

Man börjar med ett smalt brusband och ökar därefter bandbredden successivt och håller dess totala ljudnivå konstant. Då är även den subjektiva hörstyrkan konstant, dock endast till man når en viss gräns på bandbredden som kallas Kritisk Bandbredd.

Breddas brusspektrum ytterligare d v s utöver denna gräns, så kommer hörstyrkan att öka istället för att vara lika som sinustonen.
Denna bestämning av gräns som kallas kritisk bandbredd kan göras vid olika frekvenser inom hörområdet och inte oväntat är den kritiska bandbredden beroende av frekvensen.

Med utgångspunkt från hörselns egenskap med kritiska band kan man dela upp frekvensområdet i 24 delar som ges löpande nummer i enheten Bark (efter Barkhausen).
Bark-begreppet har speciell betydelse om man vill bestämma Hörstyrkan hos ett sammansatt ljud, dvs ett bredbandigt ljud. Det kan vara bredbandigt brus eller musik.

Då analyserar man ljudet i sina Bark-band, bestämmer Hörstyrkan hos varje band för sig, och adderar slutligen hörstyrkorna till ett totalvärde på Hörstyrkan. Man får också ta hänsyn till att vissa band kan maskeras!
Då kan man få fram hörstyrka på exempelvis Beethovens 7e symfoni.

I musikaliska sammanhang är örat mycket känsligt för frekvensförhållanden, det går att avgöra storleken på ett tonintervall eller om en klang är ’ren’. Den musikaliska skalan stämmer nära överens med en matematisk. En oktav är alltså ett frekvensförhållande på 2, och en halvton motsvarar kvoten 2^1/12 = 1,0595. Inom musiken representerar man skalan med begreppet TONLÄGE, som anges med oktav- och bokstavsbeteckning. Referenspunkten är här den ettstrukna oktavens ton A, som har frekvensen 440 Hz. En 'god' musikalisk skala ansluter normalt inte exakt till denna logaritmiska skala.

Pythagoras på sin tid ställde upp en skala baserad på enkla talförhållanden. J S Bach använde sig av en annan skala för sina instrument. Ett välstämt piano bör dessutom ha sin skala aningen uttänjd, bastonerna ungefär en tredjedels halvton 'för låga' och översta diskanttonerna motsvarande 'höga'. Dessa mikroskopiska avvikelser från den matematiska skalan är fullt märkbara och önskvärda för ett musikaliskt tränat öra. En avgörande förutsättning är att olika musikaliska toner har inbördes relationer, att de ljuder samtidigt eller i anslutning till varandra. Uppfattningen av tonläge gäller också ett begränsat frekvensområde, kanske som mest 40 Hz till 4 kHz.
Det blir avvikande förhållanden om man bedömer höjdintervallet mellan två sinustoner, när tonerna presenteras med ett visst tidsmellanrum, alltså i ett icke-musikaliskt sammanhang.
Genom sådana försök har man funnit en fysiologisk skala för TONHÖJD. Dessutom finns viss upplevd tonhöjdsvariation vid olika Ljudintensitet.

Om man lyssnar på musik så vill i alla fall jag få fram fysikaliska mätparametrar som motsvarar Hörselns mätparametrar och därefter kunna sätta en skala på de fysikaliska mätparametrarna som indikerar vad som uppfattas som bra eller som dåligt.

Jag säger fortfarande:
MAN MÅSTE OVILLKORLIGEN GÖRA SIG KVITT ALLT TÄNK GÄLLANDE MÄTNING AV FYSIKALISKA STORHETER OCH DIREKT APPLIKATION AV DESSA PÅ HÖRSELN DÅ HÖRSELN SOM MÄTINSTRUMENT BLANDAS IN I LEKEN!!

HÖRSELN MÄTER SINA STORHETER OCH I OCH MED ATT MAN NORMALT INTE MED FYSIKALISKA INSTRUMENT MÄTER DE STORHETER SOM HÖRSELN MÄTER SÅ RÅDER STOR DISKREPANS MELLAN MÄTDATA PÅ FYSIKALISKA EGENSKAPER KONTRA HÖRSELNS MÄTNING AV UPPLEVELSEMÄSSIGA STORHETER.

Vill MAN UPPNÅ KORRELATION MELLAN MÄTDATA PÅ FYSIKALISKA EGENSKAPER OCH STORHETER KONTRA HÖRSELNS MÄTNING AV UPPLEVELSEMÄSSIGA EGENSKAPER OCH STORHETER SÅ MÅSTE OBJEKTIV FYSIKALISK MÄTNING SKE MED SAMMA SKALA SOM MOTSVARANDE HÖRSELNS.

Dessutom verkar det som om det endast pratas om statiska mätningar eller mätning med brus som insignal. Vad har Beethovens symfoni nr 7 för absolut ljudtryck SPL då man ser till hela verket från första takten till sista? Det är en helt ointressant parameter och därför finns den parametern inte med i mätinstrumentet hörseln. En anpassad sådan mätning för hörseln kan ske med måttenheten SON. Vem mäter sådant idag?

Det gäller att separera begreppen. Vad gäller att jämföra ljudtryck vid 2 eller flera tillfällen i tiden, så har jag en helt annan uppfattning.

Olika ljudtryck innebär för hörseln olika avstånd till ljudkällan. Det följer avståndslagen. Vi använder hörseln som mätning av distans med hjälp av ljudtryck. Man kan försöka att göra detta med en mikrofon och en ljudtrycksmätare. Won't work.

Det räcker med att lyssna på ett utryckningsfordon som kör förbi. Hörseln plockar distans genom att ljudtrycket ökar då fordonet närmar sig och hörseln hör direkt då bilen kör förbi och avlägsnar sig och nivån sjunker och avståndet blir större. I och med att fordonet har hastighet så uppstår även andra effekter.

Om jag skulle mäta på en ljudkälla utomhus och visa mätningen på SPL för herrskapet så kommer ni fråga om vad mikrofonavståndet är och då kommer jag svara att om ni tycker denna mätning är så bra och bättre än hörseln så bör ni kunna säga mikrofonavståndet genom att titta på SPL-kurvan. Men det kan ni inte. Men om hörseln hade använts, så hade en viss distans kunnat sägas.

Jag säger fortfarande att det gäller att förstå hörseln som mätapparatur. Tills dess, så är vanlig mätning med fysikaliska mätinstrument ett nödvändigt ont, om föresatsen är att få mätdata som visar på hur det låter.

Dessutom är 100 ggr en skillnad på 40 dB. Om ni inte hör skillnad på 60 dB och 100 dB och inte kan memorera det så får det stå för er. Vad gäller min hörsel så har jag en annan uppfattning.

Sedan vill jag göra gällande att hörseln har ett och endast ett mätområde. Plocka fram ett fysikaliskt mätinstrument med ett och endast ett mätområde som har 120 dB dynamik.

Den pianostämmare jag känner säger att det går betydligt fortare att stämma pianot med hörseln som hjälp än utan. Han har fysikaliska instrument med sig förrutom sin hörsel som instrument.

Körledare har stämgaffel som referens. En kör brukar falla i tonhöjd under tiden de sjunger och det är körledarens uppgift att se till så att så inte sker.

Rak frekvensgång från 20-20 kHz? Vad är det? sätt en högtalare i ett rum och mikrofonen på lyssnarplats och tag fysikaliska mätinstrument och ställ in rak frekvensgång från 20 - 20 kHz. Är det då rak frekvensgång?

Sedan kommer vi till det du beskriver som att höra fasskillnad mellan båda öronen. För mig verkar det som ett märkligt påstående. Vad menar du? Om det vore så att man verkligen hörde fasskillnad mellan öronen så skulle det innebära att vi hör höger öra och vänster öra som separata ljudupplevelser. Om ljud inte kommer in i båda öronen med noll fasskillnad så har ljudkällan en position på det man kallar Medianplanet, t.ex. rakt framifrån. Om ljudkällan förflyttar sig åt höger eller åt vänster så blir det tidsskillnad mellan öronen som innebär fasskillnad där fasskillnaden varierar med frekvens. På grund av detta fysikaliska fenomen så kan människan detektera ljudvågens infallsvinkel. Det kallas lokalisation. Det tillhör psykofysikens område. Dessutom faslåses inkommande ljudsignaler då de når nervsystemet och det är ett nödvändigt krav för temporala samt spatiella aspekter hos hörseln som mätinstrument.

Hörseln som mätinstrument kan lokalisera ljudkällor med en noggrannhet på 1 grad vilket motsvarar något under 10 mikrosekunders skillnad. Ta fram den fysikaliska mätutrustning med max 2 mätmikrofoner som klarar det i området 100 Hz till 500 Hz.

Detta är inte några brister hos hörseln! Det är extrema styrkor hos hörseln och utan dessa styrkor skulle människosläktet varit en utdöd varelse för länge sedan.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2020-08-24 07:09

petersteindl skrev:
Men inte ens det räcker för att beskriva hörseln som instrument gällande nivå. Därför introduceras begreppet HÖRSTYRKA som är en Storhet och mäts i måttenheten SON.

Om man i stället har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.
Därför har man infört begreppet HÖRSTYRKA som mäts i måttenheten SON (engelska: loudness, tyska: Lautheit).

Måttenheten Son definieras på en kvotskala, se mina tidigare inlägg i PeterSteindl?-tråden gällande olika typer av skalor på måttenhet.

Mvh
Peter

Visa dina källor med kriterier för att upplevd ljudstyrka vid 1000 Hz, sone, uppfyller kvotskalan och inte som all annan subjektiv bedömning bara uppfyller ordinalskalan.

JM
Senast redigerad av JM 2020-08-24 07:58, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-24 07:28

Peter S - väldigt intressanta inlägg och jag vet med tanke på tidigare inlägg att du även mätt väldigt mycket med mikrofon då du konstruerat dina högtalare.

Det är förståelsen för mätningarna som är annorlunda än de flestas där du verkar ha gått betydligt längre i förståelsen vad mätningar säger. Imponerande och mycket för oss andra gröngölingar att lära. :)
Du verkar äga betydligt mer kunskap än vad Toole/Olive och de flesta andra konstruktörer har.

Eftersom din mentor verkar ha varit Stig Carlsson åtminstone i början, så undrar jag :

Hur långt hade Carlsson nått i sin förståelse angående mätningar på högtalare ?
Har kunskapen som Carlsson representerar sedan länge passerats, eller är det så att Carlsson visste mer om vissa saker som var långt före sin tid, och som ännu inte utvecklats till fullo kunskapsmässigt ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-08-24 07:41

Hcl- detta vet du redan:
En människa kan avgöra om en gitarr är rätt stämd på en sekund. Det räcker med ett ackord.
Detsamma gäller uppfattningen om hur bra en anläggning som är installerad på rätt sätt återger musik. Ett ackord räcker.
Denna kunskap är väldigt bra att ha vid installation :)

Angående konstruktion är det lite annorlunda. Ett exempel: Ivor Tiefenbrun konstruerade gen.1 av de tre första högtalarna Kan, Sara och Isobarik med hörselns hjälp. Ganska snart började man dock hos Linn products använda mätinstrument. Nu finns det heltidsanställda ingenjörer i företaget som tillbringar hela dagen att lyssna OCH mäta då de utvecklar högtalare.
Detsamma gäller utvecklandet av förstärkare och signalkällor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-24 13:01

JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Visa dina källor med kriterier för att upplevd ljudstyrka vid 1000 Hz, sone, uppfyller kvotskalan och inte som all annan subjektiv bedömning bara uppfyller ordinalskalan.

JM

Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag skall försöka ge ett svar.

Om man har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.

Eftersom subjektiva intryck brukar motsvara fysikaliska stimuli med någon potensfunktion så kan man tycka att en logaritmisk skala vore mest adekvat. Man använder dock inte logaritmen för kvoten!
Att man valt just kvotskala beror på metoden att få fram skalan.

Försökspersoner får ange när ett ljud anses dubbelt så starkt som ett annat ljud. Då är dess hörstyrka dubbelt så stor och får dubbla antalet Son d v s då Storheten hörstyrka ter sig som dubbelt så stor så skall dess måttenhet i Son (på engelska sone) vara dubbelt så stor. Då måste kvotskala användas för måttenhet.

Om man jämför ett frekvensband av filtrerat brus med en ton, så kan man bestämma brusbandets hörstyrka i måttenheten son (engelska: sone).

Man börjar med ett smalt brusband och ökar därefter bandbredden successivt och håller dess totala ljudnivå konstant. Då är även den subjektiva hörstyrkan konstant, dock endast till man når en viss gräns på bandbredden som kallas Kritisk Bandbredd.

De källor jag har är läroboken ELAK Elektroakustik där Svante på forumet har sammanställt den senaste versionen jag har, och som även du nu har :)
Man kan även läsa boken 'PSYCHO-ACOUSTICS facts and models' författad av Hugo Fastl och Eberhard Zwicker. De var föregångarna till många definitioner inom psykoakustiken.

Här kan du se kvotskalan på Y-axeln.
Bild
Bild

Här är en bra sida från Sengpiel. http://www.sengpielaudio.com/calculatorSonephon.htm

Sedan kan man analysera Temporally Partial Masked Loudness där måttenheten är i sone. Man kan även använda sig av kvotskala där man tar kvoten mellan sone och bark. Det är en styrka med kvotskala. Man kan analysera förhållanden.
Det är i förhållanden som man kan upptäcka korrelation mellan olika saker som man kanske inte var medveten om innan man började sin analys av något fenomen.

Min förhoppning är att man skall komma till förståelse gällande hörseln som mätinstrument och i nästa steg hur detta mätinstrument registrerar mätsignaler och behandlar mätsignaler samt redovisar mätresultat.
Först därefter kan man få förståelse över vilken typ av objektiva fysikaliska mätningar som bör göras om dessas mätresultat på papper skall korrelera med hörseln som mätinstrument.

Eftersom detta synsätt som jag förmedlar inte är explicit uttryckt i någon bok eller skrift som jag sett så blir det nydanad mark från min sida. Jag vet dock att synsättet bidrar till att öppna dörrar till en ny värld som man kan kalla Perception som mätinstrument.

I stället för att i oändlighet snacka runt varandra gällande objektiva mätningar på fysikaliska storheter kontra subjektiv lyssning så kan man sammanföra dessa två olika företeelser såsom det vore en enda process och en företeelse där bådas resultat konvergerar och de bör konvergera mot Perception som mätinstrument.

Mätningar är enkom fakta i form av data oavsett om perception eller voltmeter används.

Sedan kan man gå ett steg vidare och införa värdeskalor d v s värdering från bra till dåligt enligt någon norm och det är då som resultatet blir enkom subjektivt, precis som smaken. Två personer kan höra ungefär lika då de lyssnar på samma ljudkälla. Resultatet via Perception som mätinstrument är i stort sett lika. Båda tycker att de hör samma sak, men den ena personen gillar det den hör medans den andra personen ogillar det den hör, men båda hör samma.

Det betyder ungefär att resultatet i hörselnerverna kan möjligtvis/troligtvis överensstämma med varandra, men aktiviteten i belöningscentra i hjärnan är helt olika mellan dessa individer.

Man måste sära på båda dessa fenomen.

Jag som konstruktör vill gärna utarbeta mätprocedurer med objektiva mätinstrument som mäter fysikaliska storheter där resultatet korrelerar med Perception som mätinstrument. Det i sig är mer värt än alla produkter som jag kan utveckla med mätproceduren. Lyckas man fullt ut så kan man använda objektiva mätinstrument som mäter fysikaliska storheter som motsvarar korrelat från Perception som mätinstrument och då kan man hoppa över lyssning vid utvecklingsstadiet och övergå till simulering av produkter som ger bäst korrelat av Perception som mätinstrument.

Då kan man övergå till att nyttja Perception som mätinstrument genom att lyssna på musik för att tillföra så mycket aktivitet i hjärnan man bara kan som aktiverar belöningscentra utan att behöva lägga tid och energi på att testa apparater. Det är verkligen något jag hatar. Allt testande av apparater beror ju på att man famlar i mörker.

Men även om man skulle kunna skapa produkter som verkligen blir mer "korrekta" eller vad man skall kalla det, så kan det ju vara så att huvuddelen av konsumenter får mindre aktivitet i deras belöningsscentra i hjärnan och därmed ogillar resultatet. Det är en risk man får ta. Skillnaden ligger i att skapa sound kontra att återge befintligt sound. Sedan kan man göra vissa kompromisser mellan att skapa och återge om man vill.

Dessutom är det så att just värderingen mellan bra och dåligt är synnerligen subjektivt och icke invariant d v s varierar i tiden och varierar med musiksmak och varierar med lyssningsträning samt att lyssningsträning även förfinar Perceptionen som mätinstrument.

Jag väljer att segregera alla olika fenomen så mycket som möjligt vid min analys. Sedan kan man kombinera alla fenomen vid den slutgiltiga syntesen av alla olika fenomen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-24 13:26

petersteindl skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

JM

Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag skall försöka ge ett svar.

Om man har konstant frekvens och varierar ljudnivån, så visar det sig att hörnivån med måttenheten i antalet Phon inte ger rättvisa åt ljudupplevelsen.

...

Jag undrar också över JMs fråga. Att begreppet existerar är ju en självklarhet.

Däremot vill jag bara förtydliga att enheten för begreppet hörstyrka heter Sone.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-24 13:28

Hur bedömer man att ett ljud är dubbelt så högt som ett annat?
Bedömer olika personer detta olika?
Bedömer samma person detta olika vid olika tillfällen?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-08-24 13:48

Strmbrg skrev:Hur bedömer man att ett ljud är dubbelt så högt som ett annat?
Bedömer olika personer detta olika?
Bedömer samma person detta olika vid olika tillfällen?

Ja på bägge frågorna skulle jag vilja killgissa på. När man tar fram en standard så måste man ofta väga samman en mängd variabler, dels från de olika intressenterna som deltar i standarden, dels urvalet (i detta fall de människor som deltagit i olika studier). Ofta ser jag en standard som en kompromiss som inte sällan bara når kanske 80 - 90 procent av vad som skulle vara möjligt. Det är bara för att olikas intressen måste sammanvägas till ett slutdokument, och det blir ofta varken "hackat eller malet". Ja, lite sammelsurium av det hela, i mitt tycke. Men ovanstående så menar jag olika standarder generellt alltså, inte specifikt hörstyrka (kanske finns det inte ens någon skriven standard för hörstyrka...)

Men men, för att närma mig din fråga mer konkret så tycker jag att jag upplever "dubbelt så starkt ljud" när jag höjer ljudnivån med cirka 6 decibel (mätt med dB(A)-skalan). Om man ändrar ljudnivån med 10 decibel tycker jag att det känns avsevärt mer än "dubbelt". Men detta är ju bara vad jag själv tycker, så ha det i åtanke. Jag är dock hyfsat van användare av olika ljudnivåmätare. Jag misstänker att vanliga mer normala människor tycker något annat, kanske mer i linje med Sone-skalan.

JM

Inläggav JM » 2020-08-24 14:41

Interindividuella variationen enligt Moore s 139, är ca +/- 40 %. Vissa studier landar på att ca 6 dB är en fördubbling av upplevd ljudstyrka och inte 10 dB. Stora gruppers medelväden är grunden för sone skalan. Människan verkar inte ha utvecklat förmågan att korrekt bedöma fördubbling eller halvering av upplevd ljudstyrka. Kontexen påverkar i hög grad upplevelsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sone
När har vi tidigare behövt subjektivt bedöma ljudstyrkan i verkligheten?

Vissa forskare menar att skatta upplevd ljudintensitet är meningslöst bara för att det går att mäta i fysikens dimension. För stor spridning och relationen är bara skenbar.
All subjektiv bedömning av ljud, även ljudstyrka, är relativ. Det går att rangordna ljud - starkare eller svagare - men inte påstå att ett ljud är 4 gånger starkare.
Sone skalan är inte SI standard.

Saknar fortfarande litteraturhänvisning som styrker att sone skalan är förenlig med kvotskalan. Ytterst tveksam till att så är fallet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2020-08-24 14:52

Strmbrg skrev:Här drämmer jag till med en hoper meningar som beskriver sådant som jag tror kan vara väsentligt att begrunda. Och stäng nu av kränkthets-nerverna, ty jag är inte ute efter att göra påhopp och annat socialiserande trams.

En del personer (vi kan ju inte utesluta personer, eftersom personer krävs för att lyssna, konstruera, tänka mm) hyser en permanent skepsis till sin och andras hörsel.
De drar inga som helst slutsatser av att bara lyssna. Möjligen undantaget vissa jätteuppenbara fenomen som tex att ljudet plötsligt upphör i ena stereokanalen.
De betygsätter/bedömer det de lyssnat på först efter att de mätt med externa instrument och betraktat siffervärden.
De accepterar lyssningsupplevelseredogörelser från andra först efter det att - av dem själva accepterade - metoder kunnat verifiera lyssningsupplevelseredogörelserna.

För mig är det två helt vitt skilda saker att lita på sin egen hörsel och lita på andras hörsel.

När jag utvärderar saker för inköp så lyssnar jag. Hör jag tillräckligt mycket förbättring för pengarna köper jag. Är det så att jag inte riktigt kan höra skillnad så kanske jag mäter men oftast åker apparaten tillbaka innan jag ids mäta.

Så för mina egna inköp litar jag i princip helt på min hörsel.

Däremot litar jag inte alls på någon annans lyssningsintryck på nätet av samma skäl som man inte ska tro allt på nätet och man ska inte tro att man har vunnit 1 miljon på Nigeriansk lotteri om man får sådana mail.

Just nu när jag skriver det här sitter miljoner andra tomtar och tycker om saker på internet. Långt ifrån alla har rätt (antagligen inte jag heller).

Problem med hifi-tyckande på internet (för mig - andra får ha en annan bild):
1 - folk trollar - gäller allt på internet inte bara hifi
2 - folk har kanske dålig hörsel.
3 - folk kan ha en anledning att hissa/dissa produkter - gäller allt på internet inte bara hifi
4 - folk har andra preferenser än jag - gäller allt på internet inte bara hifi
5 - folk har andra rum än jag

Däremot kan lyssningsintryck vara en intresseskapare, man hittar nya produkter, jag har tex blivit nyfiken på Chord scalern och massa andra grejer som folk har testat på olika forum. Men jag tror inte att något är helt fantastiskt innan jag hört det själv.

Jag är själv en fanboy och vet att jag har dom bästa högtalarna i världen för mig (jag skulle iofs kunna tänka mig ett par större från samma tillverkare). Men jag vet också att för mig är hifi en kompromiss - jag kommer aldrig att nå det perfekta ljudet - jag har varken kompetens, intresse eller pengar för det. Så mina världen bästa högtalare för mig är bra på det som är viktigt för mig. Jag vet vad jag är ute efter och jag vet vilka defekter som inte stör mig och jag vet vilka som stör mig.

Många saker som jag har svårt för i högtalare kan man se i rudimentära mätningar, tex hissad diskant som många tycker är fantastiskt. Jag tycker mätningar är intressantare än att fanboys som jag själv tycker om högtalare och annan utrustning.

Sådana här metadiskussioner om mätning/hörsel tycker jag däremot är intressant.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-08-24 15:01

Tangband skrev:Peter S - väldigt intressanta inlägg och jag vet med tanke på tidigare inlägg att du även mätt väldigt mycket med mikrofon då du konstruerat dina högtalare.

Det är förståelsen för mätningarna som är annorlunda än de flestas där du verkar ha gått betydligt längre i förståelsen vad mätningar säger. Imponerande och mycket för oss andra gröngölingar att lära. :)
Du verkar äga betydligt mer kunskap än vad Toole/Olive och de flesta andra konstruktörer har.

Eftersom din mentor verkar ha varit Stig Carlsson åtminstone i början, så undrar jag :

Hur långt hade Carlsson nått i sin förståelse angående mätningar på högtalare ?
Har kunskapen som Carlsson representerar sedan länge passerats, eller är det så att Carlsson visste mer om vissa saker som var långt före sin tid, och som ännu inte utvecklats till fullo kunskapsmässigt ?

Jag mäter väldigt mycket med mik. Mätning går då ut på att kalibrera. Mätresultatet blir vad det är. Vad menar jag med det? Jo, först måste man kalibrera sina datorsimuleringar. Stämmer simuleringen med uppmätta data. För att göra datorsimuleringar sätter man upp modeller. Det gör Lilltroll, som anställd i Bremen.

Steg 1. Då man kommit därhän att mätning med mik stämmer överens med simulering så har en hög nivå på korrelation av mätning och simulering uppnåtts. Det är ett steg med milstolpe inom R&D.
Steg 2: Nästa steg är att kalibrera steg 1 mot Perception som mätinstrument. Om man väljer att fokusera på olika saker som Perception som mätinstrument kan mäta så kan jag säga att vissa saker fungerar väl och simuleringsmodeller stämmer överens med Perception som mätinstrument. På så sätt har vi simulerat resultat inklusive delningsfilter där vi inte med hörselns hjälp kunnat finlira mot bättre lyssningsresultat.
Andra saker gör det inte. Då får man tänka till lite mer. Det är simuleringsmodell kontra ljudbild som skall till och eftersom ingen, mig veterligen, har något dylikt, så blir en sådan modell 'One of a kind'.
Steg 2 kan således delas in i understeg med milstolpar.

Det gäller att gå från modell till Perception som mätinstrument där modellen modellerats utifrån perceptionens parametrar. Då kan man simulera en produkt utifrån det man hör och man kan faktiskt bygga produkten utan att mäta på den varken med fysikaliska mätinstrument eller med lyssning. Nåväl, man får väl mäta och lyssna för att kvalitetsgodkänna simulering och produkt. :)

Vad gäller Stig Carlsson så var Stig min mentor gällande akustik och tänkesätt på många områden. Jag har annan mentor gällande elektronik och tänkesätt i den sfären.

Stig hade i stort sett full förståelse gällande mätning på högtalare och speciellt då de skall användas i boendemiljö d v s i miljö med golv, tak och 4 väggar, till skillnad från miljö utan golv och utan tak och utan väggar. Att olika rum är olika stora och har lite olika akustiska förutsättningar är irrelevant i sammanhanget i jämförelse med frifält.

Stig Carlsson visste betydligt mer om vissa saker gällande ljudåtergivning i bostadsrum än i stort sett alla andra högtalarkonstruktörer som jag känner. Han var långt före sin tid. Men det hindrar inte att högtalare kan utvecklas och optimeras än mer till rummet och än mer till hörselns perception som mätinstrument.

Som jag ser det så hade tyvärr inte Stig Carlsson kunskapen gällande hörseln som förklarade hans iver angående di tidiga reflexerna vid uppspelning i rum. Den kunskapen hade han behövt för att vidimera vissa av hans högtalarprinciper. Jag kommer till detta så småningom i min resa av inlägg gällande Ljud och Perception som mätinstrument.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi