Måla CD-kanterna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zappa

Re: Måla CD-kanterna?

Inläggav Zappa » 2020-10-22 12:03

Morello skrev:
I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.

Es ist noch kein Meister von Himmel gefallen.

Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.

+1
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-22 12:09

hcl skrev:
petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk. Antingen läser lasern data korrekt eller inte. Det måste till en mängd information på hur mätningen gått till. Det kan inte bli det resultatet med målning av kant på CD. Att det skall behövas traggla hur data ligger på CD och hur lasern läser av data och hur data behandlas efter avläsning är faktiskt sorgligt. Allt data klockas på vägen framåt och det är klockan/oscillatorn som bestämmer i tidsdomän. Data går först in i ett minne och klockas därefter ut från minnet. Om denna utklockning av data i en CD-spelare skulle påverkas av CD-flödet av digitalkod så är CD-spelaren helt felkonstruerad. Man kan älta detta i all oändlighet.

Vad gäller att vända kontakten på elnätet så kan var och en mäta skillnaden själv. Det finns en ganska enkel förklaring.

Mvh
Peter

Detta är nära nog orimligt! Det går givetvis konstruera buffertlösningar där kvaliteten på indata döljs av brus i buffertkretsen, men att hävda oändlig isolation så länge som man håller sig inom beroende domäner d.v.s. så länge som man håller sig i en och samma signalberoendedomän signal/detektor-domän (information=>[tolkning]=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>signal=>detektor=>[tolkning]=>information). Det du hävdar kräver oändlig isolation, vilket inte finns inom signal/detektor-domänen utan inträder först efter att man via en [tolkning]sfunktion träder ur denna domän och åter enbart hanterar informationen oaktat med vilken signal den representerats. Att skriva informationen i form av siffror är ett exempel på ett sådant utträde. Givet att korrekt information läses ut återställs (genom tolkning]) dess integritet fullständigt (oändligt SNR d.v.s. oaktat vad informationen representerar som givetvis kan bära information och brus, men det är ju inte vad som här åsyftas). Mellan [tolkning]sfunktionerna råder ej oändlig isolation.

Den springande punkten när det gäller diskret lagrad information utgörs av variationerna/osäkerheterna i anslutning till övergångarna mellan de tidsdiskreta signaltillstånden. Hur precist representerar signalen den information den bär, d.v.s. vilket signal-brus förhållande råder (SNR) och hur ser signalens representation ut i tidsdomänen (jitter). Signalens precision påverkar kvaliteten i representationen i efterföljande steg, via detektor som krävs mellan signaldomäner (från insignal till utsignal om man så vill). I ett bra digitalt system är dessa parametrar givetivs mycket bra, men oändligt bra... knappast.

Vet inte vad du vill ha sagt?? Vet du hur kodformatet ser ut som är lagrat i en CD-skiva? Vet du vad lasern läser?

För att en påverkan skall kunna ske där en parameter X påverkar A så måste det finnas något fysikaliskt samband dem emellan.

Jitter uppstår i det specifika ögonblick då en digital tidsdiskret kod omvandlas till analog tidskontinuerlig signal. På CD-skivan finns inte jitter. Koden är paketerad på sådant sätt att jitter inte finns med i ekvationen.

Man kan få avläsningsfel på bitnivå, men det är något helt annat än jitter. Antingen packas den skrivna koden korrekt eller inte. Om koden är korrekt skriven i CD-skivan så gäller samma vid uppaketering. Det handlar bara om att läsa paketerad kod. Någon timing finns inte på denna nivå. Det är först i efterföljande steg som man kan prata om timing och då är det oscillatorn som bestämmer timingen. Det är till och med så att oscillatorns frekvensnoggrannhet bestämmer frekvensen i musiken.

Att måla kanten på CD-skivor var en företeelse som några gjorde på 80-talet då mediet var nytt.

På CD-skivor fanns även programvara och brännbara CD användes som lagringsmedium för sparade filer, vad det än vara må. Om lasern läste dessa skivor så lästes 100 % korrekt, annars var det oläsbart och filen var korrupt. Tror du att du kan påverka detta genom att måla kanten? I så fall så har man åtgärdat bitfel. Men det är ju inte bitfel det handlar om. Och timingfel eller ens timing finns inte i det lagrade mediet. Du kan bränna en CD med dubbla hastigheten eller 4ggr eller 8 ggr eller 16 ggr hastigheten. Du kan även läsa av CD med högre rotationshastighet på CD, men då måste informationen läsas in i ett större minne. Timing sätts sedan av oscillatorn som klockar ut signalen med korrekt klockfrekvens. I PCM-format är det ordklockan som ger timing. Hur bitarnas timing ser ut inom varje ord är inte så väsentligt så länge som man undviker det som kallas slip.

Låt säga att 1800 människor har köpt biljett och skall åka båt från Nynäshamn till Polen. Båten avgår 2020-10-23 kl 10:35.
Om alla som köpt biljett har gått ombord före båtens avgång så finns det 1800 passagerare ombord på båten.

Då båten kommer till Polen så skall passagerarna gå av båten och de går över landgången var och en i sin takt. Sedan kommer passagerarna till passkontrollen och i ankomsthallen väntar var och en på sin tur att gå igenom passkontrollen.

Då tulltjänstemannen godkänt var och en av passagerarna då det blir deras tur att gå igenom passkontrollen så öppnar tulltjänstemannen en dörr för var och en av passagerarna som då kan passera för att komma in i Polen. Sedan stängs dörren och nästa passagerare kommer fram till passkontrollen och kan godkännas och dörren öppnas och passageraren går igenom för att komma till Polen.

Låt säga att det tar 3 sekunder för varje passagerare i passkontrollen. Då tar det 1 1/2 timme för alla passagerare att gå igenom passkontrollen och genom dörren till Polen.

Nu är frågan: Om man hade målat båten grön, kommer passkontrollen funka bättre då? Påverkar det dörröpningen till Polen? Vad tror du? :)

Om tulltjänstemännen av någon outgrundlig anledning sköter sitt jobb bättre med gröna båtar så finns det en kausal orsak till lite bättre ordnad passkontroll. Jag utgår från att någon sådan kausalitet inte finns.

Passkontrollen sköts på sitt sätt oavsett färgen på båten och antalet passagerare är 1800 oavsett om båten är grön eller vit.

Däremot om det finns tillräcklig mängd och stora hål i båtskrovet så kommer båten inte fram. I början på CD-perioden så var aluminiumskiktet inte heltäckande, utan det var små hål i skiktet som man kunde se igenom om man höll CD-skivorna mot en lampa. Beroende på mängden hål så kunde man mäta antalet korrigeringar/beräkningar som behövdes för att räkna ut mängden kontrollkoder som användes för att beräkna rätt värde på varje kodad bit i musikkoden.

Det ändrar inte timing, men om felen var för många så kunde CD-skivan inte läsas och CD-spelaren sa ifrån.

Nu kunde man även göra samma mätning efter att ha grönmålat skivans kant och det gav ingen skillnad.

Det är CD-tillverkarna som sysslade med sådana tester och vissa CD-spelare hade sådan kontrollmöjlighet inbyggd i chipen. Då kunde man avläsa antalet fel per tidsenhet som fanns i CD-skivorna. Nu är det så att det finns en hel del kontrollbitar i CD-formatet så att korrekt bitar kan beräknas ur kontrollkoderna. Det handlar inte om interpolering utan det handlar om att fullt korrekt kod återställs. Annars skulle man inte kunna lagra data på CD.

Så, grönmålning eller ej är för mig irrelevant för avläsning av lagrad kod på CD. Jitterminsknig fixas på helt annat sätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 12:17

hifikg skrev:Omvandlingen till analog signal och den analoga signalens vidare färd är utsatt för en massa påverkansmöjligheter, men så länge vi bara flyttar ettor och nollor lär vi inte påverka dem hörbart, så klart, för vem har någonsin lyssnat på digitalt ljud?

I de flesta digitala uppspelningar sker en uppsampling vilket innebär att det inte "bara" flyttas ettor och nollor, det är flödet i realtid/tidsaspekten som är känslig. Vid musikuppspelning är problemet att det inte finns utrymme för "evig tid" för processen att helt säkerställa att datan inte för med sig timingfel (gitter), tiden för processen kan inte varieras som den kan vid exempelvis en enkel överföring av en digital fil från en disk till en annan.

Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 12:19

Morello skrev:
I-or skrev:Jag anser att om man besitter adekvat kunskap i ämnet har man nästan en skyldighet att upplysa den som kommer med påståenden som strider mot etablerad vetenskap om just detta. Om förfarandet leder till att personen i fråga känner sig kränkt må det vara hänt.

En person med sund inställning tar till sig informationen och går vidare i livet lite klokare. Som ung ingenjör var jag kontorsgranne med en av världens största auktoriteter inom signalanalys och det var stundtals frustrerande, men väldigt lärorikt.

Es ist noch kein Meister von Himmel gefallen.

Fantastiskt välformulerat. Lite mer nyfikenhet, öppenhet och ödmjukhet inför discipliner man inte behärskar vore på sin plats i många trådar.

Att tro att man besitter alla kunskaper i disciplinen fastän man kanske inte gör det, och sedan basunera ut sina färdigheter som heltäckande är minst lika dåligt. :)
Senast redigerad av goat76 2020-10-22 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-22 12:24

Hifi-mössen är jättefina. :)

Jag fick några sådana då det begav sig. Jag tog med en till en kompis som ville lyssna med sådan på sin CD-spelare. Det gick inte som tänkt. Jag kom hem till honom och vi skulle sätta oss och lyssna. Då kom hans lilla dotter in och la direkt rabarber på den där musen och hon kramade den hårt och släppte den inte på hela kvällen. :D

Det vara bara för honom att beställa några till ungarna som älskade den där musen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-22 12:32

petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk.

Kan (de små) skillnaderna som syns i bilden bero på att mätningar av jitter från en och samma källa kan ge ett något varierat resultat?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-22 12:49

goat76 skrev:
hifikg skrev:Omvandlingen till analog signal och den analoga signalens vidare färd är utsatt för en massa påverkansmöjligheter, men så länge vi bara flyttar ettor och nollor lär vi inte påverka dem hörbart, så klart, för vem har någonsin lyssnat på digitalt ljud?

I de flesta digitala uppspelningar sker en uppsampling vilket innebär att det inte "bara" flyttas ettor och nollor, det är flödet i realtid/tidsaspekten som är känslig. Vid musikuppspelning är problemet att det inte finns utrymme för "evig tid" för processen att helt säkerställa att datan inte för med sig timingfel (gitter), tiden för processen kan inte varieras som den kan vid exempelvis en enkel överföring av en digital fil från en disk till en annan.

Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse. :)

Du kanske bör fundera på hur många försök du måste utföra för att uppnå statistisk signifikans.

Sedan kan du också ta reda på var den vetenskapligt fastställda gränsen för hörbarhet av jitter faktiskt ligger och därefter jämföra denna med uppmätta jittervärden från olika enheter. Förhoppningsvis kommer detta att vara upplysande.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-22 13:10

goat76 skrev:Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse. :)

Om du klarar av att pricka rätt t ex 10 av 10 gånger är sannolikheten stor att utfallet är korrekt. Vid bara tre av tre gånger ges slumpen alldeles för stort utrymme (P = (1/2)^3 = 0,125).
Senast redigerad av Zappa 2020-10-22 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-10-22 13:12

Zappa skrev:
petersteindl skrev:Bilden som påstås visa jitter som skulle uppstå på grund av icke-målad skiva, d v s ett jitter som alla CD- skivor skulle bidra med som inte är målade, är med största sannolikhet fejk.

Kan (de små) skillnaderna som syns i bilden bero på att mätningar av jitter från en och samma källa kan ge ett något varierat resultat?

Jag blir lite förvirrad här - jag tycker bilden visar att det inte är någon skillnad mellan målad och omålad kant. Dessutom så säger den som gjort mätningen att den enda skillnaden är lite brus som beror på variationer vid upprepning av mätningen.
Så jag förstår inte varför denna mätning används som exempel på felaktigheter och ormolja när det i själva verket är tvärtom - den visar att åtminstone jitter inte påverkas av kantmålning.
Så kan vi stryka 2 sidor med missupfattningar för att flertalet personer misstolkat mätningen.
Men ormoljeprodukter är skit, har möjligen ett visst underhållsvärde när man läser om det, och likt alla lurendrejeriprodukter har de ett omotiverat mycket högt pris (typ brandsläckare för 12000:- och högtalarkablar för >100000:-) för att kunna dra in ett stort netto till bedragaren.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 13:17

I-or skrev:
goat76 skrev:

Du kanske bör fundera på hur många försök du måste utföra för att uppnå statistisk signifikans.

Ja, jag vet vad som gäller där och det ligger utanför vad någon av oss har tid och lust till, eller ihållande intresse för att slutföra innan en tråd på Faktiskt hinner självdö.
Och som jag sa så är det inte till någon nytta eftersom resultatet inte kommer godtas av de herrar på forumet som tror att utvecklingen stannat.

Hittills har dessa små blindtester gett 7 av 8 rätt i sin helhet, det har inte gjorts fler än.

I-or skrev:Sedan kan du också ta reda på var den vetenskapligt fastställda gränsen för hörbarhet av jitter faktiskt ligger och därefter jämföra denna med uppmätta jittervärden från olika enheter. Förhoppningsvis kommer detta att vara upplysande.

Den vetenskapliga "fastställda" gränsen blir mer och mer felaktig för varje test vi gör, om det nu bara är jitter som orsakar problem i den förberedande processen av den digitala filen för den slutgiltiga D/A-omvandlingen.

Det är just den s.k. "fastställda" vetenskapen jag ställer mig frågande till. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 13:24

Zappa skrev:
goat76 skrev:Jag har vid tre av tre tillfällen här på Faktisk.io själv kunnat höra och peka ut skillnaderna i blindtester, dels vid uppsamplad signal och dels vid byten mellan olika USB-kablar. Trots detta fortsätter det hävdas (från de på förhand övertygade personerna) att det omöjligen kan föreligga någon hörbar skillnad, och det står klart för mig att inte ens ytterligare hundra blindtester kommer få dessa personer att vackla från sin övertygelse. :)

Om du klarar av att pricka rätt t ex 10 av 10 gånger är sannolikheten stor att utfallet är korrekt. Vid bara tre av tre gånger ges slumpen alldeles för stort utrymme.

Jag vet.

Men i förhållande till "all den fakta" som läggs fram som motbevis vilket består av meningar som "det kan inte vara möjligt", "det är inte sannolikt" och dylikt, så väger 3 av 3 tester eller 7 av 8 svarsalternativ som klart tyngre. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-22 13:30

goat76 skrev:
Jag vet.

Men i förhållande till "all den fakta" som läggs fram som motbevis vilket består av meningar som "det kan inte vara möjligt", "det är inte sannolikt" och dylikt, så väger 3 av 3 tester eller 7 av 8 svarsalternativ som klart tyngre. :)

Nej, det gör det inte. Att någon verkar omöjligt eller osannolikt med avseende på etablerat kunnande höjer beviskraven, det sänker inte beviskraven.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 13:37

jonasp skrev:
goat76 skrev:
Jag vet.

Nej, det gör det inte. Att någon verkar omöjligt eller osannolikt med avseende på etablerat kunnande höjer beviskraven, det sänker inte beviskraven.

Var är beviset för att det är baserat på etablerat kunnande?

Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-22 13:39

goat76 skrev:
Den vetenskapliga "fastställda" gränsen blir mer och mer felaktig för varje test vi gör, om det nu bara är jitter som orsakar problem i den förberedande processen av den digitala filen för den slutgiltiga D/A-omvandlingen.

Det är just den s.k. "fastställda" vetenskapen jag ställer mig frågande till. :)

Vetenskapen står alltid i väntan på nya rön. Det står alla fritt att skicka in en artikel till JAES för publicering där, men jitter är ganska väl genomarbetat i ett flertal undersökningar.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 13:45

goat76 skrev:...Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?

Ingenting, uppenbarligen :)
Kom o hälsa på någon dag så ska du få den USB-kabel som du bevisligen tycker låter bäst, säg nio av tio gånger. Jag har en 1200-kronors kabel med jättefina guldkontakter och en hundrakronors. Jag tror inte du når mer än sex eller sju av tio, men det kan lika gärna bli biltemakabeln som "vinner".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-22 13:46

jonasp skrev:
goat76 skrev:
Jag vet.

Etablerat kunnande. Vad avses?

Att det med största sannolikhet befinner sig på ett visst sätt men jag är benägen att ändra mig, om nya fakta kommer fram.

eller

-Så här är det!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-22 13:50

hifikg skrev:
goat76 skrev:...Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?

Kom o hälsa på någon dag så ska du få den USB-kabel som du bevisligen tycker låter bäst, säg nio av tio gånger. Jag har en 1200-kronors kabel med jättefina guldkontakter och en hundrakronors. Jag tror inte du når mer än sex eller sju av tio, men det kan lika gärna bli biltemakabeln som "vinner".

Det är väl bättre att Goat i så fall tar med de kablar han upplever olika. Dina kablar, oavsett, kanske låter helt lika i hans öron.
Det finns usb-dyrkablar som är tok-konstruerade, och det finns cheap-kablar som är bra konstruerade, tex BlueJeans Cable och Supra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-22 13:54

Zappa skrev:

Jag läste nu vad han skriver som gjort mätningen. Så här skriver han som gjorde mätningen i samma inlägg som mätkurvan.

Mansr på Audiophile Style skrev:Some say painting the edge of a CD green makes a difference to the playback, specifically that it affects the jitter.
I decided to test this myself. To this end, I burned a J-test track to a CD-R and recorded the playback. Then I painted the edge green and recorded it again. Below is the spectrum of this:
The blue trace is before painting the edge, the green one after (obviously). While there is clearly some jitter present here, there is no change whatsoever to be seen.
There are some very minor variations in the four small peaks not part of the jitter pattern. However, these vary slightly from run to run regardless, so the changes cannot be attributed to the green edge.
I can't say I'm surprised.

Jag kan inte ge mer info i brist på noggrann specificerad info hur mätförfarandet är gjort. Man kan försöka räkna ut sidbandens ungefärliga frekvenser:

233 Hz, 700 Hz, 1165 Hz, 1630 Hz, 2090 Hz, 2560 Hz.

Ur detta kan man se att det finns en repetitionsfrekvens mellan tonerna i sidbanden som är ungefär 460 - 470 Hz. Det är dubbla grundtonens frekvens som är det närmaste sidbandet från grundtonen. Det är alltså avståndet i frekvens som gäller d v s skillnaden mellan frekvensen som är strax över 13 kHz och första sidbanden som är ungefär 230-240 Hz därifrån. Sedan kan man multiplicera 233 Hz med faktor 3, 5, 7, 9 och 11 så får man fram de andra sidbandens frekvenser.

Har mätning gjorts strax efter D/A-omvandling så kan det röra sig om andra saker än jitter som mätningen visar samt att mätningen inte ger någon skillnad på målat kontra omålat. Det kan vara jitterfel, men i så fall är det hans egen spelares jitter och inte CD-skivans jitter.

Då mätningar presenteras så måste alla förutsättningar i mätförfarandet specificeras.

Jag ser nu att idea han före.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 14:01

sprudel skrev:
hifikg skrev:

Det är väl bättre att Goat i så fall tar med de kablar han upplever olika. Dina kablar, oavsett, kanske låter helt lika i hans öron.
Det finns usb-dyrkablar som är tok-konstruerade, och det finns cheap-kablar som är bra konstruerade, tex BlueJeans Cable och Supra.

Det får han så klart gärna göra och åka hem med de kablar han finner bäst, oavsett det blir hans egna, min dyrkabel eller biltemakabeln :)
För mig kommer vilken som att fungera, även om den röda, dyrkabeln, är vacker att se på.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 14:18

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:

Det får han så klart gärna göra och åka hem med de kablar han finner bäst, oavsett det blir hans egna, min dyrkabel eller biltemakabeln :)
För mig kommer vilken som att fungera, även om den röda, dyrkabeln, är vacker att se på.

Jag har integrerad DAC i min streamer och har därmed inte några egna USB-kablar att ta med mig till testet. :D

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-22 14:18

goat76 skrev:
I-or skrev:
goat76 skrev:

Ja, jag vet vad som gäller där och det ligger utanför vad någon av oss har tid och lust till, eller ihållande intresse för att slutföra innan en tråd på Faktiskt hinner självdö.
Och som jag sa så är det inte till någon nytta eftersom resultatet inte kommer godtas av de herrar på forumet som tror att utvecklingen stannat.

Hittills har dessa små blindtester gett 7 av 8 rätt i sin helhet, det har inte gjorts fler än.

I-or skrev:Sedan kan du också ta reda på var den vetenskapligt fastställda gränsen för hörbarhet av jitter faktiskt ligger och därefter jämföra denna med uppmätta jittervärden från olika enheter. Förhoppningsvis kommer detta att vara upplysande.

Se grön textmarkering
Förstår inte hur du menar..... Menar du att jittret finns med i digitalt buffrad information INNAN D/A omvandlarens analoga värde klockas ut?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-10-22 14:27

En klar forskarmajoritet har samsyn i klimatfrågan. De som utgör minoriteten har i princip aldrig rätt.
Eftersom gröna kanter på CD är humbug så är även Chords hokuspokuslådor och Accuphases strömtillsnyggare humbug.
Eller tänker jag rätt nu?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-22 14:35

Strmbrg skrev:En klar forskarmajoritet har samsyn i klimatfrågan. De som utgör minoriteten har i princip aldrig rätt.
Eftersom gröna kanter på CD är humbug så är även Chords hokuspokuslådor och Accuphases strömtillsnyggare humbug.

Accuphase PS-510 är åtminstone en väldigt tjusig apparat. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-22 14:42

goat76 skrev:Vad är det som stoppar mig från att säga att det är möjligt eller sannolikt, om inte heller jag behöver lägga fram fullständig bevisning som backar upp mina påståenden?

Ingenting. Du kan påstå precis vad som helst. Till exempel:

goat76 skrev:Den vetenskapliga "fastställda" gränsen blir mer och mer felaktig för varje test vi gör,

Men det blir inte mer rätt eller sant för det. Vad jag påstår är också helt irrelevant i sammanhanget. Vad som är relevant är kvalificerade, repeterbara tester.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 14:43

jansch skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:

Se grön textmarkering
Förstår inte hur du menar..... Menar du att jittret finns med i digitalt buffrad information INNAN D/A omvandlarens analoga värde klockas ut?

Nej, det menar jag inte , jag formulerade nog min mening lite slarvigt och felaktigt. :)

De störningar som slinker med till den slutgiltiga D/A-omvandlingen från den förberedande processen är inte det enda som påverkar mängden jitter, även strömenheten kan smutsa ner och påverka D/A-omvandlingen. Men oavsett så handlar det om jitter/tidsmässiga störningar. Att filtrera bort dessa hör också till den förberedande processen, för sen är det av naturliga skäl försent.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 14:45

Strmbrg skrev:En klar forskarmajoritet har samsyn i klimatfrågan. De som utgör minoriteten har i princip aldrig rätt.

Ja, du har valt sida och får därmed slå ditt kast. Du kommer ha fel om precis allting i resten av din framtid. :D

Du får nöja dig med att du iallafall har en tjusig apparat...
Senast redigerad av goat76 2020-10-22 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 14:46

goat76 skrev:Jag har integrerad DAC i min streamer och har därmed inte några egna USB-kablar att ta med mig till testet. :D

Då får du lyssna på mina, så kanske du har en kabel hemma när du går över till Apples Musik och en riktig dator för din streaming.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-10-22 14:47

Jag tror att du är något på spåren, men om du diggar o trivs så fortsätt med det!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-22 14:52

Nej du tänker helt fel gällande detta, som jag ser det.

Jag är lite störd över att det jag försöker säga inte förstås. Det rör sig om 2 olika fall.

Fall 1. Det finns inga som helst fysikaliska samband gällande att grönmåla kanten på CD-skiva och att läsa koden på CD-skivan, vare sig gällande läsbarhet eller timing.

Fall 2. Chord gör upsampling och det kan mätas med hög noggrannhet. Accuphase gör strömtillsnyggare som också kan mätas och den gör det den skall.

I Fall 1 finns inget samband alls mellan åtgärd och önskat resultat. Annat exempel: Om du äter en grön tomat idag så kommer dina högtalare att få halva intermodulationsdistorsionen efter trettondagen samt att dina rumsresonanser kommer elimineras veckan därpå, sagt av grönsakshandlaren. :)

I Fall 2 finns samband mellan åtgärd och önskat resultat, men där resultatets relevans gällande dess påverkan på det ljudliga kan debatteras. I vissa fall kanske det blir bra. I andra fall kanske det inte märks.

I Fall 1 har vissa gränser passerats gällande möjlig kausalitet. Det finns mer sådana exempel och det är exempelvis Peter Belts förehavanden.

Men om nu någon absolut måste Belta hemma av någon orsak så får hen väl göra det.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 15:20

hifikg skrev:
goat76 skrev:Jag har integrerad DAC i min streamer och har därmed inte några egna USB-kablar att ta med mig till testet. :D

Då får du lyssna på mina, så kanske du har en kabel hemma när du går över till Apples Musik och en riktig dator för din streaming.

OT:
I min "riktiga" dator, den MacBook jag alltid använder vid musikskapande har tyvärr batteriet helt utan förvarning tvärdött. Den fungerade som vanligt sist jag använde den, men igår gick den inte att starta utan strömkabel. Konstigt att jag inte märkt av någon tydlig succesiv försämring med tiden och att batteriet bara dör så där tvärt. :?

Jag är glad att jag har en dedikerad streamer så att jag utan problem kan fortsätta lyssna på musik medans jag tar tag i det här problemet. En dator kommer jag nog aldrig vilja ha i min ljudkedja.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi