Kan du ge något exempel på ett dsp filter som ger 2 ms eller mindre i fördröjning vid användande av 24 dB filter . Du skriver att det finns några och då skulle jag vilja veta vilka.
Moderator: Redaktörer
JM skrev:För att återgå till ursprungsfrågan är det så att ljudet i fysikalisk mening inte har någon mätbar riktning under 80 Hz och således inte kan lokaliseras?
Eller finns det en fysikalisk mätbar riktning hos ljudet vilkan vi pga hörandets ofullkomligheter inte förnimmer i psykologisk mening?
JM
Harryup skrev:Kan man verkligen säga en gräns 80Hz? Vad händer vid 81? Spelar det någon roll om det är högtalarljud? Ifrån instrument? Finns det någon annan typ t.ex. sågtand som hörs? Kan 68 och 80 Hz samtidigt ge blandtoner som hörs?
petersteindl skrev:Vi har ställt in Bremen högtalarsystem med 4 st subwoofers och höger front + vänster front + center front. Höger front och vänster front var på respektive sidovägg ungefär 1 m från hörnet sidovägg/frontvägg. Centern var mitt på frontvägg.
Subbarna var Sub 1 i höger hörn mot tak, Sub 2 i vänster hörn mot tak, Sub 3 till vänster om mitten på frontvägg mot golv d v s snett till vänster under center front. Sub 4 placerar vi mot bakre vägg och hemma hos mig är det till vänster om mitten d v s strax till vänster om lyssnaren d v s 1 meter från lyssnarens vänster öra då lyssnaren sitter strax vänster om sweet spot.
Delningsfrekvens var ungefär 250 Hz. Filtertyp var L-R 4e ordningen, både på LP och HP. Varje enskilt subba var sluten låda 27 liter med Bremen 10" bas. Q=0,5 och med L-Transform inställd för Fs= 3 Hz med Q=0,5.
Innan en del timing-inställningar, amplitudinställningar och fasinställningar så hörs ljud från närmaste bas hur lätt som helst kommandes från sub 4. Tonkurvor ser tokiga ut.
Efter inställningar blir tonkurvor raka och rumsresonanser eliminerade. Fasinställningar och timing-inställningar på respektive Sub ställs in så att delningarna blir snygga.
Till slut uppnås en hyffsad rak frekvensgång på lyssnarposition. Vi mäter med olika insignaler och bl.a. med impuls och analyserar med gateing.
Efter det så låter symfoniorkester snyggt som det skall med det karakteristiska "vibrerande" ljudet från valthorn och trombon, djävlaranamma på pukor, med träblås rent och snyggt och violiner med rätt klang och akustisk gitarr med dess karakteristik och orgel med hela kyrkans akustik bevarad utan att ens kunna förnimma ens eget lyssningsrum samt med en djupbas som når till Kina.
Röster är på plats där de skall vara och varje instrument likaså.
Och simsalabim så är Sub 4 som placerades vid lyssnaren helt odetekterbar, oavsett inputsignal. Kvinnoröster, mansröster, piano, trombon, puka eller vad det än vara må så kan inte den Subwoofern till vänster detekteras. Man vet inte om den är igång förrän man stänger av den.
Kopplar man ur alla andra högtalare så detekteras ljud kommandes från sub 4 direkt. Det gäller att kunna skapa en samklang där alla högtalare trollas bort ur ljudbilden och kvar blir den inspelade källkoden intakt presenterad av hörseln exakt såsom hörseln presenterat källkoden vid inspelningen.
Inte nog med det, jag körde ju centern på mässor och ingen kunde detektera ett endaste ljud från centern, ens då man stod 1 meter från centern. Ingen visste om den var inkopplad eller inte. Då Almen stod strax bredvid centern och lutade sig ner och satte sitt huvud ungefär 30 cm från centern högtalarelement så sa Almen, jag hör ljud därifrån och pekade på centern. Den var alltså bakom svart högtalartyg från golv till tak. Så, även om centerhögtalaren går upp till 20 kHz så kan den inte detekteras från sweet spot eller godtyckligt vald annan lyssnarplats i rummet då ett Bremensystem är rätt inställt.
Jag säger: Fixa först fantomprojiceringen och glöm sedan anläggningen.
Mvh
Peter
juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
petersteindl skrev:juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Det är betydligt mer vittgående än så. Även avstånd mellan väggar kommer in och avstånd mellan sub och dess respektive HP-länk + ytterligare timinginställning i kombination med fas.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Det är betydligt mer vittgående än så. Även avstånd mellan väggar kommer in och avstånd mellan sub och dess respektive HP-länk + ytterligare timinginställning i kombination med fas.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Mvh
Peter
Intressant och knappast nåt gemene man kan fixa till hemma.
Tangband skrev:I-or - intressanta inlägg.
Kan du ge något exempel på ett dsp filter som ger 2 ms eller mindre i fördröjning vid användande av 24 dB filter . Du skriver att det finns några och då skulle jag vilja veta vilka.
I-or skrev:Delningen är alltså helanalog ovan eftersom vi tänker oss ett normalt aktivt tvåvägsfilter av LR4-typ. Ekvaliseringen är digital.
Faktum kvarstår att inte bara teoretiskt utan även subjektivt är uppfattningen generellt positiv.
Harryup skrev:Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.
Det skrivs ju på alla hifisiter att det går bra att dela så med en blandning av digitalt och analogt och så också på faktiskt och sen sprider det sig att man inte ens behöver testa för det går inte att höra skillnader. Fråga Peter, Lilltroll, Rajapuk eller Tangband om de testat och hört skillnader på digitala filter och om de har hört skillnader med olika delayer.
I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.
Studera fasgången ovan en extra gång. Det fördröjda systemet uppvisar en försvinnande liten skillnad mot det icke fördröjda och dessutom är fasgången jämnare. Behöver vi gå in på inverkan på fasgången från icke-kontrollerade rumsresonanser?
Belker skrev:Harryup skrev:Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.
Det skrivs ju på alla hifisiter att det går bra att dela så med en blandning av digitalt och analogt och så också på faktiskt och sen sprider det sig att man inte ens behöver testa för det går inte att höra skillnader. Fråga Peter, Lilltroll, Rajapuk eller Tangband om de testat och hört skillnader på digitala filter och om de har hört skillnader med olika delayer.
Svarade du mig? Jag har testat heldigitalt med alla upptänkliga brantheter, delayer och fasen och hans moster. Nuvarande lösning funkar bäst hittills, men man vet aldrig vad en hittar på framöver...
JM skrev:I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.
Studera fasgången ovan en extra gång. Det fördröjda systemet uppvisar en försvinnande liten skillnad mot det icke fördröjda och dessutom är fasgången jämnare. Behöver vi gå in på inverkan på fasgången från icke-kontrollerade rumsresonanser?
Nu är jag ingen expert på fysik men eventuella tidskillnader skapade av digitala filter vid delning kring 80 Hz kan vara snarare en fördel än ett problem som jag ser det.
I praktiken ger musik i ett litet rum ett antal stationära tryckmin/max skapade av en mängd stående vågor och därmed en ojämn mätbar tonkurva samt en ojämn hörbar tonkurva. Har högpass filtrets frekvensmässigt överlappande svans under 80 Hz en tidsfördröjning skild från lågpass filtrets frekvenser under 80 Hz kommer min/max i rummet stimuleras vid olika tidpunkter och är inte samtidigt i fas. Dvs det sker en viss utjämning av tonkurvan under 80 Hz likt med 4 subbasar i olika positionenr eller en dipolsubbas.
Under 80 Hz hör vi bara en summation av alla tryckmaxima i små rum. Fanns det vandrande ljud mellan tryckmaxima är det inte hörbart pga maskeringar så länge vi lyssnar på musik och inte på solitär sinus.
JM
jansch skrev:JM skrev:I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.
Nu är jag ingen expert på fysik men eventuella tidskillnader skapade av digitala filter vid delning kring 80 Hz kan vara snarare en fördel än ett problem som jag ser det.
I praktiken ger musik i ett litet rum ett antal stationära tryckmin/max skapade av en mängd stående vågor och därmed en ojämn mätbar tonkurva samt en ojämn hörbar tonkurva. Har högpass filtrets frekvensmässigt överlappande svans under 80 Hz en tidsfördröjning skild från lågpass filtrets frekvenser under 80 Hz kommer min/max i rummet stimuleras vid olika tidpunkter och är inte samtidigt i fas. Dvs det sker en viss utjämning av tonkurvan under 80 Hz likt med 4 subbasar i olika positionenr eller en dipolsubbas.
Under 80 Hz hör vi bara en summation av alla tryckmaxima i små rum. Fanns det vandrande ljud mellan tryckmaxima är det inte hörbart pga maskeringar så länge vi lyssnar på musik och inte på solitär sinus.
JM
JM - Ta dig tid att lyssna på statiska toner över ett större frekvensområde. Lyssna på t.ex 80, 200, 500, 1khz, 3kHz och 8kHz.
Vad skiljer ljudupplevelsen mellan de olika tonerna? Nej! Gör ingen förhastad teoretisk analys utan LYSSNA(!) och du kommer att få en helt annan "världsbild" än den du beskriver.
Vill du verkligen höra tryckmaxima och tryckminima så lyssna på 1kHz eller 3kHz och gå runt i rummet och vicka på huvudet. Det är så uppenbart att du inte behöver förlita dej på något forskningsresultat.... bara lyssna och få en spontan Aha-upplevelse.... åh faen....är det såhär det är!.... rummet är fyllt av minima och maxima! Hör du någon riktning är det allvarligt fel på din hörsel eller har du ett totalt unikt rum som borde dokumenteras.
Ditt val - antingen gör du en praktisk test enligt ovan och konstaterar verkligheten eller så tror du vidare på en teoretisk modell som inte är sann.
När du väl har lyssnat är det väldigt enkelt att logiskt förklara ljudupplevelsen - utan tillkrånglade teorier.....
Tangband skrev:JM - Diskussionen bör lämna sinus-ton-tänket helt .
Det går inte att separera tonområdet på det sätt du gör. Tänk istället bredbandighet där allt måste komma till din hörsel i exakt rätt tid i hela det hörbara området. Precis som riktiga instrument fungerar.
Det går säkert att optimera en anläggning efter sinustoner och få denna anläggning att mäta nästan perfekt. Frågan är om det är relevant öht ?
Då saknas transient och tidsaspekten i frekvensdomänen helt.
En anläggning som optimerats efter sinustoner låter inte bra med musik.
JM skrev:[...]
Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet. [...] ut och varför hörandet blir som det blir.
JM
MacBruce skrev:JM skrev:[...]
Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet. [...] ut och varför hörandet blir som det blir.
JM
Jag har ungefär samma bakgrund, fast from mitten av 60-talet — i den del som jag citerar. Snälla — säg att du också hade en rörvoltmeter med en liten motor i, som automatiskt valde mätområde! Ingen av min kompisar tror mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster