Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Bara för att någon inte ska göra något som de ångrar bör man känna till att enbart processen att mäta distorsionen för diskanten vid 120 dB / 1 m kommer att bli spännande för den som har inhandlat en lågdistorderande svindyr superdiskant. Det blir ganska spännande för mellanregisterelement också.
I-or skrev:En högtalare (inget rum är tillåtet heller, bara en oändlig baffel). Inspelningen kan ju ha slagverken, trombonerna eller elgitarren i stort sett helt i den ena kanalen. Du ska inte tro att du får 6 dB gratis.
Det största problemet blir diskanten för konventionella konstruktioner. I övrigt kan man ösa på med många element, men detta leder förstås lätt till problem med frekvensgång och spridning.
RogerGustavsson skrev:Högtalarna är från Isophon och det verkar vara reklam för dem i någon form. Lyngdorf demade på Göteborgsmässan 2018 med det stycket. Musiken finns även på Tidal, https://tidal.com/browse/album/12359458
sprudel skrev:PekkaJohansson skrev:Oj, det var ett kvarts sekel sedan! Rättare sagt, den tilltänkte köparen upptäckte att ett av motorfästena hade gått av så det blev raka vägen till skroten. Själv hade jag inte noterat det.
Med vänlig hälsning
Pekka
Men den hade fint motorljud!![]()
Jag hade en mörkgrön d:o.
Kraniet skrev:Pratar vi klassisk musik så tycker jag det är enkelt att komma upp i ungefär samma ljudnivå och känsla.
Problemet är att känslan inte infinner sig fullt ut med slaginstrument. Tror det är konarean som saknas. Svårt att återge en stor puka via ett 6,5tums baselement även om ljudnivån är densamma.
bomellberg skrev:På sakfrågan svarar jag: åk hem till Dartman. Där finns det live-realism med råge.
Morello skrev:bomellberg skrev:På sakfrågan svarar jag: åk hem till Dartman. Där finns det live-realism med råge.
Vad har Dartman för bestyckning?
NADifierad skrev:Morello skrev:bomellberg skrev:På sakfrågan svarar jag: åk hem till Dartman. Där finns det live-realism med råge.
Linjekällor från golv till tak, bestyckade med 3”s element, och om jag inte missminner mig...
Tolv sls 12” i slutna lådor. Linjekällorna har även separata diskant array’er
Oc sist jag var där, så var det visst Emotivasteg drev hela klabbet?
Belker skrev:Kraniet skrev:Pratar vi klassisk musik så tycker jag det är enkelt att komma upp i ungefär samma ljudnivå och känsla.
Problemet är att känslan inte infinner sig fullt ut med slaginstrument. Tror det är konarean som saknas. Svårt att återge en stor puka via ett 6,5tums baselement även om ljudnivån är densamma.
Svårt, ja, men om nivån är samma är den väl samma? Eller finns det andra effekter i spel?
Baffel skrev:NADifierad skrev:Morello skrev:
Linjekällor från golv till tak, bestyckade med 3”s element, och om jag inte missminner mig...
Typ något sådant här?
https://www.google.com/search?q=peerles ... 6uxQKm5NvM
Kraniet skrev:Ja det är en annan taktil känsla som kommer med större membran. Kanske hänger det ihop med nån distorsion? Jag vet inte.
Men jag slås alltid av hur det känns annorlunda med stora membran.
För min egen del har jag kommit fram till att jag vill ha konarean av en åttatummare minst. Funderar på att bygga mig något med dubbla åttor. Eller något slags "basstöd" av en tiotummare och komplettera mina frontar med 7" bas.
Cerwin Vega AL1000 är ett sånt bestående minne. Trevägare med 8" midbas och 15" baselement. Inte så dumt alls det![]()
Vi hade några lyssninssessioner med hörselkåpor. Väldigt mycket taktil känsla när byxbenen rör sig i takt med musiken
RJohan skrev:MacBruce skrev:sprudel skrev:För några år sedan inviterade jag några elever från spetsutbildningen i musik på Hvitfeldtska Gymnasiet (jag undervisar i medicinsk biologi, biologi o lite till på Hvitfeldtska) till att spela i mitt vardagsrum, viola och fiol. Några ljudkamrater inviterades också, tror det var Sportis, Kronkan och Lennart J.
I alla fall var församlingen mycket imponerade av framför allt dynamik och amplitud som instrumenten presenterade i rummet, 3-4 meter ifrån. Även alla övertonerna som kom fram berörde starkt.
-Jösses så starkt det låter, och så rent, var en vanlig kommentar.
Jag brukar smyga in och lyssna på cellolektionerna i ett rum om ca 40kvm, och det är en överväldigande upplevelse. Jag går igång på bara instrumentets klang, ljudet av trä. Ett helt otroligt stråkinstrument.
Själv "träblåsare" (Bb-klarinett och flöjter) är cello ett av mina favoritinstrument, just pga "dynamiken" i möjliga uttryck.
Jo, cello är ett 'vackert' instrument med REJÄL dynamik. Här är nåt jag hittade med Vincent Belanger där han först talar till publiken och sen börjar spela:[ YouTube ]
Jo, det verkar vara inspelat med en vanlig telefon. Låt inte det hindra.
I-or skrev:Kraniet skrev:Ja det är en annan taktil känsla som kommer med större membran. Kanske hänger det ihop med nån distorsion? Jag vet inte.
För min egen del har jag kommit fram till att jag vill ha konarean av en åttatummare minst. Funderar på att bygga mig något med dubbla åttor. Eller något slags "basstöd" av en tiotummare och komplettera mina frontar med 7" bas.
Cerwin Vega AL1000 är ett sånt bestående minne. Trevägare med 8" midbas och 15" baselement. Inte så dumt alls det![]()
Vi hade några lyssninssessioner med hörselkåpor. Väldigt mycket taktil känsla när byxbenen rör sig i takt med musiken
Större membranarea betyder oftast lägre distorsion och dessutom högre känslighet, d.v.s. mindre termisk kompression. Det är ingen magi här heller.
Cerwin Vegas högtalare är vanligtvis inte dåliga (jag testade en kass basmodul åt en bekant, dock), t.ex. skulle CLS-215 låta bra med ekvalisering: https://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/cerwin_vega_cls-215/. Hygglig spridning, låg distorsion och superlåg termisk distorsion (så låg att NRC var tvungna att lägga på ytterligare 5 dB för att den skulle kunna skönjas överhuvudtaget).
I-or skrev:Kraniet skrev:Ja det är en annan taktil känsla som kommer med större membran. Kanske hänger det ihop med nån distorsion? Jag vet inte.
Större membranarea betyder oftast lägre distorsion och dessutom högre känslighet, d.v.s. mindre termisk kompression. Det är ingen magi här heller.
Cerwin Vegas högtalare är vanligtvis inte dåliga (jag testade en kass basmodul åt en bekant, dock), t.ex. skulle CLS-215 låta bra med ekvalisering: https://www.soundstagenetwork.com/measurements/speakers/cerwin_vega_cls-215/. Hygglig spridning, låg distorsion och superlåg termisk distorsion (så låg att NRC var tvungna att lägga på ytterligare 5 dB för att den skulle kunna skönjas överhuvudtaget).
NADifierad skrev:Morello skrev:bomellberg skrev:På sakfrågan svarar jag: åk hem till Dartman. Där finns det live-realism med råge.
I-or skrev:Notera att ekvalisering är ett måste för Cerwin Vega.
AES skrev:Audio Fields:
Product Design & Manufacturing - Research & Development
Acoustics, Psychoacoustics, Hearing - Measurement and Instrumentation
Consumer - Home
Consumer - Car
Consumer - Portable
Product Design & Manufacturing - Hardware
Product Design & Manufacturing - Transducers
Other: Voice coil temperature measurement instrumentation
I-or skrev:NADifierad skrev:Morello skrev:
Även om linjekällor ser imponerande ut måste man komma ihåg att den vertikala utbredningen av källan kostar massor av känslighet/verkningsgrad. Se bl.a. Keith Howards utredning som länkats till tidigare i denna tråd eller kanske ännu hellre denna tråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71164&start=78.
petersteindl skrev:Bland de gamla klassiska modellerna från 1975 till 1982 ungefär så fanns en modell som hette H15 och kallades i Sverige för kassaskåpet. Av någon anledning hade den rak frekvensgång On-Axis och hyffsad verkningsgrad. Typisk popburk, MEN den var en liten pärla och då jag jobbade hos Cerwin-distributören så demade vi den med Miles Davis tidigare inspelningar och med ganska mycket akustisk musik.
Jag blev ombedd att utveckla delningsfilter till Cerwinburkar kring år 1976 och då plockade jag ut några modeller som jag fixade bl.a. R10 som fick helt nytt delningsfilter med hyfsad rak frekvensgång. De skickades till USA och de blev godkända utan omsvep och implementerades i serieproduktion. Då var jag rätt nöjd. Jag gjorde alla mätningar på den tidens Statens Provningsanstalt.
Då jag skulle fixa H15 så jag gjorde mätningar och till min förvåning meddelade jag distributören att det finns inget mer att göra. Den är optimal i originalutförande. 2 diskanter och 1 15"-are. THD gick upp kring 1500 Hz, men va f-n, det var en ganska välljudande burk och långt mer användbar än bara för disco och donna Summer som i och för sig har en del bra låtar med Georgio Moroder. Jag tror hennes gamla skivor har överlägset ljud i jämförelse med modernt skräp.
Någon som minns I feel love?
[ Bild ]
Andra modeller som då var i pipeline var S1 och 316 och någon Tower model och nån till.
Det blev inte så. All tillverkning för Europa förlades till Danmark och då var det billigt som gällde och byggkvalitén sjönk. Då vart projektet inte lika kul.
Så länge Marshall Buck på Cerwin i USA stod för fiolerna så kände jag mig trygg i deras utveckling. https://psychotechonline.com/
http://www.aes.org/aes/marshallbuckAES skrev:Audio Fields:
Product Design & Manufacturing - Research & Development
Acoustics, Psychoacoustics, Hearing - Measurement and Instrumentation
Consumer - Home
Consumer - Car
Consumer - Portable
Product Design & Manufacturing - Hardware
Product Design & Manufacturing - Transducers
Other: Voice coil temperature measurement instrumentation
Det var tider det.![]()
Senare modeller och även andra modeller behöver nog frekvenskorrigeras.
Mvh
Peter
Morello skrev:Menar du "ordentligt starkt"?
Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8
Klart.
Morello skrev:Jansson skrev:Sybarite 1622 stod på +8
Klart.
+8dB+26dB=34dB
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 33 gäster