paa skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Det kan ju också vara bra att ha i åtanke att även kompetenta högtalare har påtaglig distorsion i basregistret även vid ganska blygsamma nivåer. Vi har i praktiken samma kapacitet och ytterligt snarlika prestanda under 100 Hz - vi passerar 3% THD ganska enkelt, vilket är kopiöst mycket relativt vad ett hyggligt slutsteg presterar. Du har tex åtskilligt mer att vinna i termer av renhet genom att tex skaffa fyra baslådor till än att byta slutsteg.
Inflikning - tydligare basåtergivning har inte bara med basregistret att göra, utan även hur korrekt övertonerna överges. ( elbasen spelar 40-8000 Hz samtidigt )
Men om man har subwoofrar delade vid 80 Hz, så påverkas inte frekvensområdet över delningsfrekvensen speciellt mycket av subwoofrarnas effektförstärkare.
Sant - men bättre är ju alltid bättre. Ett bättre ljudande bas-steg under 80 Hz gör att totalen låter bättre än ett sämre bassteg oavsett om det är filtrerat vid 80 Hz ?
Angående fullregisterdrivning: Min egen erfarenhet är dessutom att ett slutsteg som uppfattas som bättre och tydligare i basområdet ofta även låter bättre i hela registret.
Låter grundtonerna rätt genom en förstärkare eller signalkälla så är ofta resten mindre fel , uttryckt på ett annat sätt.
Detta har blivit extra tydligt då jag jämfört med 5 olika slutsteg i olika register i mitt aktiva 3-vägs system. De steg som spelar tydligare i basregistret låter även tydligare i diskantregistret.
Det sämsta steget för basregistret jag har - t amp c40 klass A/B med lm3886 låter fortfarande sämst om det istället sätts att driva diskanten. Sämre än tpa3116 och tpa3251. Mitt Crown xli 1500 klass A/B låter otydligare i hela registret än mina tpa3116 (moddade ) . Klass A/B steget har sämre kontroll på konerna trots att det ger över 500 watt per kanal och har en monstruös nätdel, medan tpa 3116 bara ger 40 watt. Så länge man inte spelar väldigt starkt.
Detta är min subjektiva uppfattning. Det går heller inte att separera basregistret från hela frekvensområdet då man lyssnar på musik. Men vi människor gillar ju att dela upp saker