Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Nu tänkte jag på distorsion i apparater eller media inte på högtalardistorsion. Hörselns känslighetsmaximum för förvrängningar ligger under 85 dB. Vilket gör att tonkurvekorrigerade lurar är känsligare än högtalare i rum.
Förklara hur sista meningen kopplar till den andra meningen.
Delvis förklarat ovan annat inlägg. Alla hörbara reflexer ger påverkan/maskering av direktljudet från högtalare i vanliga lyssningsrum.
1 Maskeringen av reflexer sker enligt principen "the winner takes it all". Effekten ökar med ljudtrycket. Relativa maskeringen sker ffa uppåt i frekvens men även i tidsplanet samtidigt, bakåt och framåt.
2 Reflexer kräver intakt förmåga att särskilja ord/"ljudenheter". Detta har inget med maskering att göra. Den åldrade/lätt skadade hörseln har svårt att särskilja orden i snabbt tal eller har försämrad taluppfattning i miljö med starka reflexer. Att höja rösten snarast försämrar taluppfattningen. Att tala långsammare hjälper. Problemen sitter i hjärnstammen och inte i örat eller frontalloberna. Dvs inte en kognitv funktionsnedsättning.
3 Dessutom finns en relativ förstärkning av signalen till hörselnerven med hjälp av yttre hårcellerna på upp till 40 dB av frekvensen med den högsta amplituden relativt omgivande frekvenser. Detta gör att IMD komponenter som ej är maskerade har denna relativa förstärkning i sin relativa kontext vilken minskar vid normalt åldrande och/eller lindrig hörselskada med normalt audiogram. Dvs "coqtail" effekten minskar.
Hörlurslyssnande med upplevd rak tonkurva påverkas inte av störande reflexer.
JM skrev:
Min erfarenhet är att distorderade högtalare låter ibland bättre vid höga ljudtryck pga maskering av förvrängningar. Med ökande ljudtrycksnivå ökar vanligen högtalarens distorsion men även maskeringen.
Vad har du för stöd för dina påståenden?
THD påverkas allt mer av klassisk maskering vid ökande ljudstyrka.
IMD är jag mer osäker på. IMD frekvensmässigt långt från maskerande frekvens är det oklart hur mycket som påverkas av maskeringen. Finns inga bra studier.
Yttre hårcellernas relativa förstärkning på upp till 40 dB är möjligen den komponent som kan förklara varför viss distorderade musik, även med IMD, låter mindre förvrängt med ökande ljudstyrka. Har här praktiska erfarenheter men saknar angående yttre hårcellernas roll bra studier.
För övrigt finns stödjande referenser i mina tidigare inlägg.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.